Úvod do hygieny zdravotnických zařízení MUDr. Bohdana Rezková, Ph.D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Legislativní požadavky v oblasti hygieny I Zákon č. 258/2000Sb. o ochraně veřejného zdraví DÍL 3 Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a některých zařízení sociálních služeb § 15  (1) Poskytovatel zdravotních služeb nebo poskytovatel sociálních služeb v týdenním stacionáři, domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory nebo domově se zvláštním režimem, (dále jen osoba poskytující péči), jsou povinni činit hygienická a protiepidemická opatření k předcházení vzniku a šíření infekce spojené se zdravotní péčí. Infekcí spojenou se zdravotní péčí se rozumí nemoc nebo patologický stav vzniklý v souvislosti s přítomností původce infekce nebo jeho produktů ve spojitosti s pobytem nebo výkony prováděnými osobou poskytující péči ve zdravotnickém zařízení, v týdenním stacionáři, domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory nebo v domově se zvláštním režimem, v příslušné inkubační době.  (2) Osoba poskytující péči je povinna stanovit opatření podle odstavce 1 v provozním řádu. ………. Legislativní požadavky v oblasti hygieny I Zákon č. 258/2000Sb. o ochraně veřejného zdraví § 16  (1) Osoba poskytující péči je při výskytu infekce spojené se zdravotní péčí nebo při podezření na její výskyt povinna neprodleně zjistit její příčiny a zdroje, způsob přenosu původce a provést odpovídající protiepidemická opatření k zamezení jejího dalšího šíření  (2) Osoba poskytující péči je dále povinna neprodleně hlásit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví případy infekce spojené se zdravotní péčí, jde-li o hromadný výskyt, těžké poškození zdraví nebo úmrtí pacienta; způsob a obsah hlášení stanoví prováděcí právní předpis. Legislativní požadavky v oblasti hygieny I Zákon č. 258/2000Sb. o ochraně veřejného zdraví § 17  (1) Osoba poskytující péči je povinna dodržet hygienické požadavky pro příjem fyzických osob do zdravotnického zařízení nebo zařízení sociálních služeb uvedeného v § 15 odst. 1, jejich ošetřování, zásobování vodou, úklid a výkon a kontrolu dezinfekce, sterilizace a vyššího stupně dezinfekce upravené prováděcím právním předpisem.  (2) Dezinfekcí je soubor opatření ke zneškodňování mikroorganismů pomocí fyzikálních, chemických nebo kombinovaných postupů, které mají přerušit cestu nákazy od zdroje ke vnímavé fyzické osobě.  …….  (4) Sterilizací je proces, který vede k usmrcování všech mikroorganismů schopných rozmnožování včetně spór, k nezvratné inaktivaci virů a usmrcení zdravotně významných červů a jejich vajíček. Legislativní požadavky v oblasti hygieny I Zákon č. 258/2000Sb. o ochraně veřejného zdraví § 18  (1) Osoba poskytující péči a osoba provozující prádelnu jsou povinny zdravotnické prádlo17a) ze zdravotnického zařízení nebo zařízení sociálních služeb uvedeného v § 15 odst. 1 ukládat podle povahy znečištění, převážet, prát ho a zacházet s ním způsobem upraveným prováděcím právním předpisem. ….  (2) Osoba poskytující péči je povinna ve zdravotnickém zařízení a v zařízení sociálních služeb uvedeném v § 15 odst. 1 používat vodu, která má jakost vody pitné, pokud druh poskytované péče nevyžaduje nebo neumožňuje užití vody jiné jakosti. … Legislativní požadavky v oblasti hygieny I Vyhláška č. 306/2012Sb. opodmínkáchpředcházení vznikuašířeníinfekčních onemocněníao hygienickýchpožadavcích naprovozzdravotnických zařízeníaústavůsociální péče  § 7 Příjem a ošetřování fyzických osob ve zdravotnických zařízeních a ústavech sociální péče  § 8 Sterilizace, vyšší stupeň dezinfekce, dezinfekce  § 9 Manipulace s prádlem  § 10 Hygienické požadavky na úklid Legislativní požadavky v oblasti hygieny II Zákon č. 372/2011Sb. o zdravotních službách a jejich poskytování  § 16 Podmínky udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb …..  i) orgán ochrany veřejného zdraví schválil provozní řád zdravotnického zařízení podle zákona o ochraně veřejného zdraví, Provozní řád  Účelem je stanovení hygienických a protiepidemických požadavků jejichž dodržování tvoří základ bezpečného provozu zdravotnického zařízení  Schválený provozní řád orgánem ochrany veřejného zdraví je podmínkou zahájení provozu.  Základní interní dokument pro všechny zaměstnance. Každý musí být prokazatelně seznámen! Provozní řád (hygienicko – epidemiologický řád) Obsah 1. popis organizace provozu zařízení a spektrum poskytovaných služeb 2. provozně – technické podmínky provozu 3. dezinfekce a sterilizace 4. manipulace s prádlem 5. úklid a malování 6. likvidace odpadů 7. vodní hospodářství 8. obecné zásady minimalizace rizika infekce 9. režim zaměstnanců 10. ošetřovací režim Provozní řád dentální hygieny Specifika  Postup čištění a balení dutých nástrojů.  Způsob ošetření rozvodu vody u ošetřovacího křesla. Proces šíření nákazy ve zdravotnickém zařízení ZDROJ PŘENOS VNÍMAVÝ JEDINEC Infekce spojená se zdravotní péčí (ISZP) Definice Zákon .č 258/2000 Sb.: Infekcí spojenou se zdravotní péčí se rozumí nemoc nebo patologický stav vzniklý v souvislosti s přítomností původce infekce nebo jeho produktů ve spojitosti s pobytem nebo výkony prováděnými osobou poskytující péči ve zdravotnickém zařízení, v týdenním stacionáři, domově pro osoby se zdravotním postižením, domově pro seniory nebo v domově se zvláštním režimem, v příslušné inkubační době. ISZP Zdroje nákazy Jiná osoba Zdravotník Pacient/klient ISZP Přenos  Přenos kontaktem – typický pro ISZP (převažuje nepřímý rukami, pomůckami,…)  Přenos kapénkami – vzácnější (respir.viry, streptokoky)  Přenos vzduchem – výjimečný (plané neštovice, tuberkulóza)  Přenos krví – vzácný (žloutenka typu, B, C, HIV)  Specifické mechanismy přenosu: - kontaminace infekčním aerosolem - endogenní přenos (endokarditidy při zákroku v ústní dutině,..) Základní hygienické požadavky a prevence přenosu infekcí Mikrobiální kontaminace ovzduší  Pracoviště s vysokým rizikem přenosu infekcí bioaerosolem!  Nejčastějším zdrojem bioaerosolu je použití ultrazvukového přístroje.  Rizika: - kontaminace obličeje zdravotníka a vdechnutí - kontaminace prostředí ordinace - kontaminace sliznice očí u pacienta - infekční riziko pro další přítomné osoby  Prevence: - používání obličejového štítu, příp. brýlí a roušky u zdravotníka, - používání brýlí u klienta, - časté větrání, - minimalizace počtu osob v ordinaci, - dezinfekce a úklid prostředí. OVZDUŠÍ Třídy čistoty PRÁDLO Manipulace s prádlem I (Vyhláška č. 306/2012Sb.) Prádlo čisté  Čisté prádlo se při přepravě chrání před znečištěním a druhotnou kontaminací vhodným obalem. Použít lze obaly vhodné k praní nebo obaly na jedno použití.  Čisté prádlo se skladuje v čistých a pravidelně dezinfikovaných skříních nebo regálech v uzavřených skladech čistého prádla. PRÁDLO Manipulace s prádlem II (Vyhláška č. 306/2012Sb.) Prádlo použité:  Prádlo se třídí v místě použití a nepočítá se.  Před uložením do obalů na odděleních se prádlo neroztřepává.  Odkládá se do pytlů podle stupně znečištění, druhu prádla a zbarvení.  Počítání prádla je možné ve vyčleněném prostoru za použití osobních ochranných pracovních pomůcek. PRÁDLO Lůžko a lůžkoviny Vyhláškač.306/2012Sb.  Ve zdravotnických zařízeních se na pokrytí vyšetřovacích stolů a lehátek, kde dochází ke styku s obnaženou částí těla pacienta, používá jednorázový materiál, který je měněn po každém pacientovi. POVRCHY Úklid I  Úklid všech prostor zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče se provádí denně na vlhko, v případě potřeby i častěji.  Na pracovištích akutní lůžkové péče intenzivní, na operačních a zákrokových sálech, na chirurgických a infekčních pracovištích, v laboratořích a tam, kde je prováděn odběr biologického materiálu a invazivní výkony, na záchodech a v koupelnách a na dalších pracovištích stanovených provozním řádem se používají běžné čisticí prostředky a dezinfekční přípravky s virucidním účinkem. (tzn. že přípravek je baktericidní, fungicidní a virucidní !!!) POVRCHY Úklid II  Každé pracoviště má vyčleněny podle účelu použití vlastní úklidové prostředky nebo úklidové stroje, výjimkou jsou pouze standardní ambulantní a lůžková oddělení stejného typu a charakteru skladby fyzických osob.  Při kontaminaci ploch biologickým materiálem se provede okamžitá dekontaminace potřísněného místa zejména překrytím buničitou vatou, papírovou jednorázovou utěrkou navlhčenou virucidním dezinfekčním roztokem nebo zasypáním absorpčními granulemi s dezinfekčním účinkem. Kontaminované místo se očistí obvyklým způsobem. ODPADY ze zdravotnických zařízení (Vyhláška č. 306/2012Sb.)  Odpad se třídí v místě vzniku, nebezpečný odpad se ukládá do označených, oddělených, krytých, uzavíratelných, nepropustných a mechanicky odolných obalů, podle možnosti spalitelných bez nutnosti další manipulace s odpadem.  Ostrý odpad se ukládá do označených, spalitelných, pevnostěnných, nepropíchnutelných a nepropustných obalů.  Nebezpečný odpad vznikající u lůžek pacientů se odstraňuje bezprostředně, z pracoviště se odstraňuje průběžně, nejméně jednou za 24 hodin.  Shromáždění odpadu před jeho konečným odstraněním ve vyhrazeném uzavřeném prostoru je možné nejdéle 3 dny. Skladování nebezpečného odpadu (anatomického a infekčního) je možné po dobu 1 měsíce v mrazicím nebo chlazeném prostoru při teplotě maximálně 8 °C. ODPAD Epidemiologicky nejvýznamnější 1. INFEKČNÍODPADY - jsou kontaminovány biologickými činiteli (bakterie, viry, plísně, paraziti apod.), krví, močí, hnisem a dalšími tělními tekutinami. 2. OSTRÝ ODPAD – kombinuje nebezpečnou vlastnost : infekčnost a ostrost! Infekčnírizika rozvodů vody u stomatologické soupravy  Skládají se z plastických trubek s úzkými otvory, které jsou vysoce náchylné kontaminaci biofilmem.  Ze systémů rozvodů byly izolovány - perorální druhy streptokoků a lidské patogeny, jako jsou druhy Pseudomonas aeruginosa a Legionella, a druhy non-tuberkulózních mykobakterií.  Křížová kontaminace mezi pacienty byla zaznamenána v řadě studií.  Sérologické studie také prokázaly vyšší prevalenci protilátek proti L. pneumophila u zubních lékařů, což naznačuje potenciální zdravotní riziko pro tyto pracovníky. Legionelózy  Legionela má vyšší odolnost vůči chlóru, vytváří sliz (biofimy)  Legionelóza - u oslabených jedinců (Legionářská nemoc, Pontiacká horečka)  Nejčastější mechanismus nákazy: - vdechnutím kontaminovaného aerosolu  Riziko vzniku aerosolu: - ultrazvukové čištění zubního kamene, - vyplachování úst, - vodní pistole, atd. Doporučení  Používání vodních systémů s protistagnačním a kontinuálním oběhem;  Aplikace diskontinuální nebo kontinuální dezinfekce systémů; každodenní ošetření všech vývodů a dále před každým zubním ošetřením;  Pravidelné kontroly kontaminace rozvodů a rozbory vody. Ošetřovací režim I Vyhláška č. 306/2012Sb.  Při ošetřování pacientů musí zdravotničtí pracovníci využívat bariérové ošetřovací techniky na všech pracovištích, musí být používány pouze dekontaminované pomůcky.  Pracovní plochy na všech pracovištích zdravotnických zařízení musí být vyčleněny podle charakteru vykonávané činnosti. Poranění ostrým kontaminovaným předmětem Povinnosti poskytovatele Postup při poranění ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem  Poskytovatel zdravotních služeb a poskytovatel sociálních služeb je povinen bezodkladně oznámit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví každé poranění zdravotnického nebo jiného odborného pracovníka, které vzniklo při manipulaci s ostrým kontaminovaným předmětem nebo nástrojem použitým k provádění zdravotních výkonů během poskytování zdravotní péče nebo sociálních služeb, v jehož důsledku by mohlo dojít ke vzniku infekčního onemocnění přenosného krví. Příslušný orgán ochrany veřejného zdraví rozhodne o nařízení lékařského dohledu nad poraněným pracovníkem.  Poskytovatel zdravotních služeb je povinen postupovat při laboratorní diagnostice u poraněného pracovníka v souladu se systémem epidemiologické bdělosti pro vybrané infekce. Postup při poranění ostrým kontaminovaným předmětem  Sundání rukavic a omytí rukou vodou a mýdlem  Desinfekce poranění přípravkem s virucidním účinkem  Ponechání spontánního krvácení po dobu několika minut, pak zopakování desinfekce  Nahlášení úrazu, zápis do knihy / databáze úrazů  Do 72 hod od poranění návštěva lékaře pracovnělékařských služeb Poranění ostrým kontaminovaným předmětem Vyšetření Do 72 hodin po poranění 90 dnů od poranění 180 dnů od poranění HBV Anti - HBs ANO ANO ANO HBs Ag (pouze u neočkovaných) ANO ANO ANO HCV Anti - HCV ANO ANO ANO HIV Anti – HIV 1,2 ANO ANO X Jaterní testy ALT, AST ANO ANO ANO Sledování zaměstnance po poranění  Prováděno výhradně příslušným lékařem pracovnělékařské služby (PLS), není možnost výběru lékaře ze strany zaměstnance  Sledováni všichni zdravotničtí a jiní odborní pracovníci i studenti na praxi, u nichž došlo k poranění kontaminovaným předmětem či nástrojem  Vyšetření a odběry dle stanoveného harmonogramu