Ekonomika a pojišťovnictví 6. přednáška •Dostupnost zdravotní péče •Účinnost a efektivita •Kvalita zdravotní péče Vyhodnocení funkce zdravotnických systémů • Vyhodnocení •Proces kritického zvážení míry úspěchu v dosažení cíle na základě pevně stanovených kritérií. • Hlavní kritéria •Nejčastějšími hodnotícími kritérii jsou: –Dostupnost –Produktivita –Účinnost –Efektivita –Kvalita –Ekvita DOSTUPNOST ZDRAVOTNÍ PÉČE Dostupnost •Je jedním z důležitých cílů všech zdravotních systémů. • •Důležité je najít „správnou“ míru dostupnosti (včasná pomoc x plýtvání). • Základní dimenze dostupnosti •Geografická •Ekonomická •Organizační •Odborně medicínská •Časová •Psychosociální •Sociokulturní • Geografická dostupnost •rozmístění zdravotnických služeb různých specializací •jde o zajištění akceptovatelné vzdálenosti od zdroje péče •hustota obyvatelstva v jednotlivých oblastech •dopravní trasy • Ekonomická dostupnost •Je dána úhradou nákladů, typem pojištění a mírou spoluúčasti. •Ve všech vyspělých zemích existuje zdravotní pojištění. •Hodnotí se jaká část obyvatelstva je pojištěna a jaká péče se z pojištění hradí. • Odborně medicínská dostupnost •Dostupnost různých typů zdravotnických služeb (specializace) • •Vysoce specializované zdravotnické služby jsou obvykle velmi nákladné a jsou koncentrovány do velkých měst • Časová dostupnost •zdravotní péče by měla být VČASNÁ, tedy ne nutně co nejrychlejší •je ovlivněna vzdáleností mezi místem bydliště a zdravotnickým zařízením, cestovní vzdáleností, cestovním časem – jde o celkovou dobu až k poskytnutí péče •čekací listy (na operaci) •záchranná a pohotovostní služba • • Psychosociální dostupnost •Motivace k vyhledání zdravotnické služby –důvěra (v medicínu, ke zdravotnickým pracovníkům a zdravotnickým zařízením) –zájem o zdraví –vnímání hrozby nemoci –ochota spolupracovat • • Organizační dostupnost •Překážky administrativního rázu – potřeba doporučení od praktického lékaře k návštěvě specialisty. •Vytvoření spádových oblastí. • Sociokulturní dostupnost •Sociokulturní faktory, které mohou ovlivňovat orientaci občanů ve zdravotním systému a tím i poptávku po adekvátní péči. • •Patří sem vzdělání, etnická příslušnost, odlišné náboženské normy ve vztahu k tělu, jazykové problémy apod. • Sociokulturní dostupnost •Sociokulturní faktory, které mohou ovlivňovat orientaci občanů ve zdravotním systému a tím i poptávku po adekvátní péči. • •Patří sem vzdělání, etnická příslušnost, odlišné náboženské normy ve vztahu k tělu, jazykové problémy apod. • PRODUKTIVITA Produktivita •V ekonomii je definována jako množství výrobků připadajících v průměru na jednoho pracovníka. • •Výrobkem ve zdravotnictví jsou odborné činnosti, zdravotní služby, léčebné, preventivní, laboratorní výkony apod. • •Produktivita je tedy výkonnost – např. průměrný počet vyšetřených pacientů, operací, návštěv v rodině na jednoho lékaře a hodinu. Produktivita •Produktivita nemocnice –ukazatele využívání lůžkového fondu (obložnost, obrat lůžka, průměrná ošetřovací doba) –počet hospitalizovaných na 1000 obyv. spádové oblasti aj. •Je nezávislá na účinnosti, efektivitě a kvalitě – musí být hodnocena spolu s těmito ukazateli. ÚČINNOST A EFEKTIVITA Účinnost (effectiveness) •Definujeme jako míru dosažené změny ve srovnání s výchozím stavem nebo s předem stanoveným cílem. • •Změnou ve zdravotnictví je obvykle zlepšení zdravotního stavu –objektivně (vyléčení, prodloužení života, redukce symptomů, navrácení pracovní schopnosti) –subjektivně (spokojenost s výsledkem ošetření) • Účinnost (effectiveness) •Individuální úroveň – účinnost terapie (postupy, léky) • •Populační úroveň – účinnost zdravotnického programu (preventivní programy) • •Obtíže s hodnocením účinnosti –zvláště u populačních opatření – mnoho intervenujících faktorů, dlouhá doba od zavedení programu do prvních výsledků • Efektivita (efficiency) •Efektivita je snaha s minimálními prostředky dosáhnout maximálního prospěchu. •Je to vztah mezi vstupními náklady a výstupním cílem. •Ve zdravotnictví jde o to organizovat zdravotní péči tak, abychom dosahovali zlepšení zdravotního stavu a uspokojování zdravotních potřeb s nejmenšími finančními náklady. •Při hodnocení efektivity se nikdy nesmí ztrácet ze zřetele, že nejde primárně o zisk, ale o humánní hodnoty, o zdraví lidí a celé společnosti. • Metody stanovení efektivity •Metoda „cena – výkon“ (cost–productivity) •Metoda „cena – zisk“ (cost–benefit) •Metoda „cena – účinnost“ (cost–effectiveness) •Metoda „cena – utilita“ (cost–utility) • Metoda „cena – výkon“ •Kromě produktivity práce (výkonnosti) je důležitá také cena služeb. •Ukazatel „cena – výkon“ –Kolik stojí jeden ošetřovací den v nemocnici –Jaká je cena jednoho vyšetření na počítačovém tomografu apod. •Snižování nákladů je žádanou součástí evaluace zdravotnických služeb. • Metoda „cena – zisk“ •Užívá se, pokud lze výstup zdravotní péče měřit ve stejných jednotkách jako náklady, tj. v korunách –Zkrátíme-li účinnou léčbou dobu hospitalizace, zisk lze vyjádřit ušetřenými provozními náklady v korunách. –Zkrácení doby pracovní neschopnosti lze přibližně ocenit přínosem vyléčeného člověka pro národní hospodářství v korunách. •Analýza: Cenu a zisk porovnáváme pomocí podílu (kolikrát) nebo rozdílu (o kolik) je cena větší nebo menší než zisk. •Obtíže: Převedení výstupu na peníze (Jak penězi vyjádřit záchranu života?). Metoda „cena – účinnost“ •Výstup zdravotní péče můžeme vyjadřovat obvyklými biomedicínskými ukazateli, úmrtností, nemocností apod. •Analýza: Srovnávání několika léčebných postupů (preventivních programů), u kterých se sleduje cena a účinnost, vyjádřená např. počtem odvrácených úmrtí nebo počtem dnů rekonvalescence. •Obtíže: –Metoda je vhodná, když máme rozhodnout mezi postupy (programy), jsou-li stejně velké buď ceny, nebo náklady. –Avšak jsou-li cena i náklady srovnávaných postupů (programů) rozdílné, nejde o ekonomické, ale sociálně-etické rozhodnutí. Metoda „cena – utilita“ •Výstupem je míra subjektivně pociťovaného zdraví. Používají se standardizované dotazníky. Oblíbenou mírou utility je QALY (Quality Adjusted Life Years). • Analýza: Srovnávání efektivity různých operačních výkonů. –Po operaci jsou pacienti dlouhodobě sledováni – počítají se dny, po které se cítí bez potíží. Součet dnů se dělí 365, čímž dostaneme upravené roky QALY. Známe-li cenu operačního výkonu, lze stanovit cenu za jeden rok QALY a následně určit, která intervence poskytne jeden rok QALY za nejnižší cenu. –Obtíže: –Metoda je vhodná, když máme rozhodnout mezi postupy (programy), jsou-li stejně velké buď ceny, nebo náklady. –Avšak jsou-li cena i náklady srovnávaných postupů (programů) rozdílné, nejde o ekonomické, ale sociálně-etické rozhodnutí. účinnost zpětná vazba efektivita produktivita utilita náklady osoba/čas výkony podcíle objektivní subjektivní poptávka nabídka cena KVALITA ZDRAVOTNÍ PÉČE Kvalita •Subjektivní záležitost •Z toho plyne i nespočetné množství výkladů a definic: –Dělat správné věci správným způsobem. –… způsob provedení výkonu podle platných odborně technických norem. –Souhrn všech možných hodnotících kritérií, jako jsou: odbornost, účinnost, efektivita, utilita, potřebnost, neškodnost, spravedlnost, lidská důstojnost. Kvalita zdravotní péče •Hodnocení kvality péče znamená měření a posuzování •medicínských •technických •ekonomických •interpersonálních •psychologických –a jiných aspektů zdravotnických služeb. Kvalita zdravotní péče • •Kvalita je přímo úměrná schopnosti dosahování žádoucích výsledků zdravotní péče • •• Vyšší kvalita zdravotních služeb zvyšuje pravděpodobnost dobrých výsledků Kvalita zdravotní péče •Žádoucí výsledky zdravotní péče: –• Měřitelné výsledky –• Očekávání spotřebitele • •• Změna zdravotnictví v posledních desetiletích vedla k nárůstu požadavků na kvalitu: –• Lepší metodiky pro měření výsledků –• Výrazný nárůst v očekáváních spotřebitele • Kvalita zdravotní péče •Posuzování podléhají všechny 3 články systému: 1.struktura –zařízení a jejich vybavení, odborná způsobilost pracovníků, organizace práce aj. 2.proces –styk pacienta s lékařem, aktivity všeho druhu, řízení aj. 3.výsledky –objektivně měřitelné výstupy, spokojenost pacientů apod. Kvalita zdravotní péče z hlediska pacienta • •navrácení zdraví, •fyziologické, pracovní a jiné sociální funkce, •spokojenost se službami a zacházením Kvalita zdravotní péče z hlediska lékaře • •dobré provedení odborně technické stránky ošetření Kvalita zdravotní péče z hlediska řídícího subjektu • •ekonomická stránky provozu a bezkonfliktnost vztahů