ROLE STÁTU VE ZDRAVOTNÍ PÉČI A ZDRAVOTNÍ POLITIKA Odpovědnost za zdraví • •Péče o zdraví není jen záležitostí jednotlivce ani jen záležitostí státu. V odpovědnosti za zdraví je třeba hledat rovnováhu mezi rolí občanů a státu. • Právo na zdraví •Právo na život •Právo na ochranu zdraví •Právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky na základě veřejného pojištění Úkoly státu v péči o zdraví •tvorba koncepce systému péče o zdraví •zajištění dostupnosti zdravotní péče •slaďování zájmů různých účastníků zdravotní péče •odpovědnost za efektivní využívání prostředků určených na zdravotní péči Role státu v péči o zdraví dle WHO • 1)garantuje dostupnost základní zdravotní péče pro všechny občany a stanoví pravidla za jakých jsou různé druhy péče poskytovány 2)v různé míře se podílí na financování zdravotní péče 3)je v různé míře vlastníkem zdravotnických zařízení 4)rozhoduje či spolurozhoduje o podmínkách pro výkon lékařského povolání 5)reguluje přímo nebo nepřímo ceny lékařských služeb a usměrňuje konkurenci • Role státu v péči o zdraví dle WHO 6)zajišťuje protiepidemickou službu a významně se podílí na snižování environmentálních rizik 7)významně podílí na výchově lékařů a ostatních odborníků ve zdravotnictví 8)prostřednictvím různých orgánů monitoruje zdravotní stav populace, aktuální problémy populačního zdraví řeší ve spolupráci s odborníky a občanskými sdruženími, či samosprávnými orgán 9)přímo nebo nepřímo podporuje lékařský výzkum 10)prostřednictvím svých orgánů spolupracuje s WHO v oblasti ochrany zdraví mezi zeměmi • • ZDRAVOTNÍ POLITIKA Zdravotní politika •projev zájmu a odpovědnosti za zdraví lidí a výraz touhy po spravedlnosti při spravování záležitostí obce. –(Konference SZO v Adelaide 1988) Zdravotní politika •opatření, která se navrhují, realizují a hodnotí v oblasti péče o zdraví. • •není jen to, co se udělá, ale i to, co se neudělá Hlavní cíl zdravotní politiky •vytvořit a rozvíjet příznivé zdravotní prostředí, v němž by lidé mohli žít zdravě: –usnadnění správné volby zdravého způsobu života –důraz na příznivé přírodní a sociální prostředí –odpovědnost všech rezortů za zdravotní důsledky jejich rozhodnutí KONCEPCE ZDRAVOTNÍ POLITIKY Základy pro vytváření koncepce zdravotní politiky • •Východiska, popis a analýza současného stavu, vymezení problémů a posouzení možností jejich zvládnutí • •Hodnoty, záměry a cíle péče o zdraví a zdravotnictví –Orientace na občana, svébytnost, spravedlnost, demokratické principy, hodnota zdraví, –zdravotní péče jako individuální i sociální hodnota, politické, ekonomické, kulturní a sociální okolnosti – •Teorie péče o zdraví a zdravotnictví, systémové interdisciplinární pojetí –Jaké je zdraví? Proč je takové? Čím lze přispět k jeho zlepšení? • • Nástroje pro realizaci koncepce zdravotní politiky •Financování •Legislativa •Lidé a jejich výchova ke zdraví •Dobré řízení •Informace •Věda, výzkum a rozvoj • •Regionalizace, decentralizace, recenetralizace, komunikace, tvůrčí partnerství, podíl odborné a široké občanské veřejnosti na rozvoji péče o zdraví • Cíle koncepce zdravotní politiky •Dobrá péče o zdraví a výkonný systém zdravotnictví • •ZDRAVÍ LIDÉ • EVROPSKÁ ZDRAVOTNÍ POLITIKA Evropská zdravotní politika •mnoho rozličných podkladových materiálů •principy a hodnoty •inspirace pro jednotlivé státy a jejich specifickou situaci •důraz na participaci občanů (jednotlivců, rodin, sociálních skupin, dobrovolných a zájmových organizací) • Historický vývoj evropské zdravotní politiky •1851 • I. evropská zdravotní konference v Paříži • •1907 •založen Mezinárodní úřad veřejné hygieny v Paříži • •1948 •založení Světové zdravotnické organizace • Základní programové dokumenty evropské zdravotní politiky •SZO •nová strategie Zdraví 2020 •EU •Společně pro zdraví (součást komplexní strategie rozvoje EU Evropa 2020) Aktuální program ZDRAVÍ 2020 60. zasedání Evropského regionálního výboru SZO (září 2010) •Evropská úřadovna SZO - připravit novou evropskou zdravotní politiku, ZDRAVÍ 2020. HEALTH 2020 ZDRAVÍ 2020 HISTORICKÁ NÁVAZNOST 1977 ZDRAVÍ PRO VŠECHNY DO ROKU 2000 1986 OTTAWSKÁ CHARTA PODPORY ZDRAVÍ ZDRAVÍ 2020 HISTORICKÁ NÁVAZNOST 1998 ZDRAVÍ 21 2008 TALLINNSKÁ KONFERENCE ZDRAVÍ 2020 – VÝCHOZÍ HODNOTY •VŠEOBECNÉ PRÁVO NA ZDRAVÍ A NA ZDRAVOTNÍ PÉČI •SPRAVEDLNOST (EKVITA) •SOLIDARITA •TRVALÁ UDRŽITELNOST •DŮSTOJNOST •PRÁVO PODÍLET SE NA ROZHODOVÁNÍ O VLASTNÍM ZDRAVÍ I O ZDRAVÍ SPOLEČNOSTI, V NÍŽ LIDÉ ŽIJÍ ZDRAVÍ 2020 – PROBLÉMY •CHRONICKÉ NEINFEKČNÍ NEMOCI JSOU PŘÍČINOU 86 % ÚMRTÍ V EVROPSKÉM REGIONU •POLITICKÉ PRIORITY SE OBVYKLE TÝKAJÍ JEN KRÁTKÉHO VOLEBNÍHO OBDOBÍ •DLOUHODOBÝ ZDRAVOTNÍ PŘÍNOS NENÍ DOCEŇOVÁN ZDRAVÍ 2020 – HLAVNÍ METODY •HODNOTA ZDRAVÍ MUSÍ BÝT DŮLEŽITÁ PRO VŠECHNY VLÁDNÍ REZORTY • (whole-of-government approach) •ZÁKLADEM JE PARTNERSVÍ A SPOLUPRÁCE •JE NEZBYTNÉ PRŮBĚŽNÉ SLEDOVÁNÍ A HODNOCENÍ •OBČANÉ MUSÍ MÍT PODÍL NA ROZHODOVÁNÍ •DŮRAZ NA PREVENCI A PODPORU ZDRAVÍ •VÝZNAMNÁ POZORNOST MUSÍ BÝT VĚNOVÁNA SOCIÁLNÍM DETERMINANTÁM ZDRAVÍ A ZDRAVOTNÍM ROZDÍLŮM MEZI SOCIÁLNÍMI SKUPINAMI ZDRAVÍ 2020 DLOUHODOBÝ PROGRAM •ZDRAVÍ 2020 MÁ KOŘENY V MINULOSTI. •JE PŘIPRAVOVÁN NA ZÁKLADĚ SOUČASNÉ SITUACE S VYUŽITÍM POZNATKŮ O VŠECH OKOLNOSTECH, KTERÉ OVLIVŇUJÍ ZDRAVÍ LIDÍ A PŘEDZNAMENÁVAJÍ DALŠÍ VÝVOJ ZDRAVOTNÍ SITUACE. •JEHO DOPAD JE ZAMĚŘEN NA BLIŽŠÍ I VZDÁLENOU BUDOUCNOST. • Strategické cíle programu Zdraví 2020 1.Zlepšení zdraví pro všechny a snižování nerovností ve zdraví • 2.Posílení role veřejné správy v péči o zdraví a přizvat k řízení a rozhodování všechny složky společnosti, sociální skupiny i jednotlivce. Prioritní oblast 1 •celoživotní investice do zdraví a prevence nemocí •posilování role občanů •vytváření podmínek pro naplňování jejich zdravotního potenciálu Prioritní oblast 2 •čelit závažným zdravotním problémům v oblasti neinfekčních i infekčních nemocí •průběžně monitorovat zdravotní stav obyvatel Prioritní oblast 3 •posilovat zdravotnické systémy •zajistit použitelnost a dostupnost zdravotních služeb z hlediska příjemců •soustředit se na ochranu a podporu zdraví a na prevenci nemocí •rozvíjet kapacity veřejného zdravotnictví, •zajistit krizovou připravenost, •průběžně monitorovat zdravotní situaci a zajistit vhodnou reakci při mimořádných situacích Prioritní oblast 4 •vytváření podmínek pro rozvoj odolných sociálních skupin, komunit, žijících v prostředí, které je příznivé pro jejich zdraví Součinnost SZO a EU •Evropské centrum pro zdravotní politiku v Bruselu (pracoviště SZO) –příprava podkladů pro jednotlivé oblasti zdravotní politiky, jako např. nemocniční systém, primární péče, financování zdravotnictví, zdravotnická legislativa apod. •CHARAKTERISTICKÉ RYSY EVROPSKÉ ZDRAVOTNÍ POLITIKY •1. Je založena na spolupráci a plně respektuje relativní autonomii zúčastněných subjektů, které se podílejí na její tvorbě, realizaci, hodnocení i dalším vývoji. Neopírá se jen o autorizované instituce, ale o všechny organizace, skupiny i jednotlivé občany. •2. Je společná a hodnotově orientovaná, tzn. respektuje, hájí i rozvíjí základní humánní hodnoty, mezi které patří například zdraví, autonomie, solidarita a důstojnost. • •3. Je věrohodná a informačně podložená, neboť se důsledně opírá o ověřená data, o jejich kvalifikované analýzy a o kompetentní rozhodování. Využívá nashromážděné zkušenosti i konkrétní vědecké poznatky. •4. Je dynamická, usiluje o včasnou reakci na nová zdravotní rizika a na aktuální zdravotní problémy. K jejich zvládání pohotově využívá nových možností. •5. Je koncepčně pojímaná, tzn., že bere v úvahu nejen bezprostřední, ale i dlouhodobé důsledky jednotlivých programů a aktivit institucí. •6. Poskytuje informace všem, kterých se to týká, staví na možnostech moderní výpočetní a komunikační techniky. • •7. Využívá celou škálu sociálních regulací, např. politické mechanizmy, informační strategii, legislativu, výchovu a financování. • •8. Není jednosměrná a zajímá se o potřeby a názory orgánů, institucí i jednotlivých občanů a o priority jednotlivých států a regionů. Ve své podstatě tedy autoritativně neurčuje, co se musí udělat, ale poskytuje věrohodné motivy pro to, co je dobré udělat. • •9. Respektuje zásadu subsidiarity, podle níž to, co mohou učinit jednotliví lidé na vlastní odpovědnost a vlastním přičiněním, nemá se jim brát z rukou a přenášet na společnost. Rovněž se nemá přenášet na vyšší společenský útvar to, co může vykonat společenský útvar menší a nižší. • •10. Snaží se využívat intelektuální potenciál Evropy tím, že se obrací na odborné organizace, experty, univerzity, přispívá k rozvoji výzkumu v oblasti péče o zdraví, usnadňuje výměnu zkušeností. •11. Usiluje o zlepšení dosavadního stavu evropské zdravotní politiky, vychází ze zásady, že každý sociální systém, nemá-li degradovat, musí se vyvíjet a citlivě reagovat na měnící se potřeby, problémy i okolí systému. Při návrhu změn se evropská zdravotní politika snaží získávat a respektovat věrohodné důkazy (evidence based health policy). •