Epidemiologické studie I.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.
Z historie
•Hippokratés z Kósu: soustavným sledováním a racionální úvahou nad výsledky se zasloužil o základy
moderní medicíny •John Snow (Londýn, 1854): analýzou místních souvislostí odhalil ohnisko epidemie
cholery •Ignaz Semmelweis (1818 – 1865): všiml si, že větší výskyt puerperální sepse je při
domácích porodech a proto nařídil dezinfekci rukou, i když původce onemocnění objevil Luis Pasteur
až 1879. •Polovina 20. století: postinfekční éra, i když s rozvojem laboratorních metod vyšetřování
prostředí nastal příklon k „uvěření“ výsledku laboratoře (otázka stanovitelnosti a objektivity).
https://youtu.be/M7CeZXJ4DgM
Londýnská epidemie cholery
John Snow’s Cholera data in more formats « Robin's Blog
Epidemiologie
•Epidemiologií se rozumí studium distribuce a determinant zdravotně významných jevů a událostí v
definovaných populacích a využití tohoto studia k řešení zdravotních problémů.
•Infekční
•Neinfekční
•Přesah do nových oblastí
•Klinická epidemiologie: měření efektu léčby, rozvoj medicíny založené na důkazu (Evidence Based
Medicine)
•Měření zdravotních služeb
•Epidemiologie odpovídá na otázku „kolik?“, kvalitativní výzkum na otázku „proč?“.
O čem to je?
•Výzkumná otázka
•Volba proměnných
•Návrh studie studie
•Pilotní studie
•Měření
•Frekvence jevu
•Velikost efektu
•Statistická analýza
•Interpretace výsledků
•Nejistoty
•Bias
Nosná myšlenka
•Co studovat
•Biologický, chemický, fyzikální, psychologický, sociální, behaviorální… faktor
•Přinese to něco nového?
•Existuje expozice?
•Food environment, kontaminace…
•Lze očekávat následek?
•Hypotéza
•Na základě literární rešerše (pokud možno)
•V zásadě frekvenční ukazatele
•Incidence nemoci
•Počet zemřelých
•Riziko jako frekvenční jev (pravděpodobnost)
Zdroje dat
•Rutinně sbíraná data o nemocnosti, úmrtnosti
•Rutinní evidence ze statistiky UZIS, ČSÚ, registry nemocí, úrazů, transplantací, lékařské záznamy,
záznamy o úmrtích
•Tzv. ekologická (korelační) studie
•Vztah x, y
•Vlastní výzkum
•Dotazník
•Interview
•Laboratorní analýza
Základní požadavky na data
•Validní
•Měřitelnost
•Reprodukovatelnost
•Typy
•Kvantitativní v metrické soustavě: čas (věk), délka (výška), hmotnost…
•Pořadové (ordinální): seřazeno podle velikosti
•Kvalitativní (nominální): barva očí, způsob stravování
•Senzitivita: míra úspěšnosti
•Specificita: míra věrohodnosti
•Příklad: test na okultní je vysoce senzitivní, ale málo specifický
Dotazník
•(Standardizovaná) forma získávání dat
•standardizace: ověření validity na velkých souborech (senzitivita, specificita)
•Respondent: osoba vyšetřovaná nebo blízká/informovaná
•Věcnost, logičnost, subjektivní nenáročnost, přívětivost, zdvořilost
•Typy otázek:
•Uzavřené: dichochtonické (ano/ne) nebo polytomické (výběr z možností vzájemně se vylučujících).
Doporučení: Polytomické otázky (možnost více odpovědí) formulujte raději jako soubor otázek
dichochtonických s ohledem na možnosti zpracování (vícenásobný výběr lze analyzovat jen obtížně).
•Otevřené:
•Jeden číselný údaj, zjišťujeme-li kvantitativní údaje (věk)
•S volnými odpověďmi: nutnost kódování, zdroj chyb!
•Škálování
•Vyjádřete na stupnici od 1 do 5, jak….
•Pilotáž dotazníku
•Dotazník není písemný zkušební test (!!!), každá odpověď je správná.
Nevhodné otázky
•Dvouhlavňové otázky
•Jak jste spokojen/a s prostředím kampusu a přístupem zaměstnanců obecně?
•Prostředí a lidé jsou dvě odlišné věci!
•Otázky, u nichž se určitá odpověď předpokládá nebo očekává vzhledem k socioekonomickému postavení
respondenta (útok na prestiž; co si o mě pomyslí?)
•Vy nemáte rád/a léto?
•Většina lidí má ráda léto a lidé, kteří léto rádi nemají, se tím příliš nevychloubají.
•Všeobjímající otázky
•Co si myslíte o způsobu výživy lidí?
•Všech, nebo jenom někoho, kterých aspektů výživy?
•Otázky zaměřené do daleké minulosti nebo budoucnosti
•
Příklady otázek: kde je chyba?
•Doporučil/a byste dospělým lidem konzumaci masa?
•Max. 1x denně; 2-3x denně; 3-5x denně; 6-7x denně
•Doporučil/a byste margarín k trvalé konzumaci?
•ano; ne; proč?
•Považujete É-čka za škodlivá?
•ano; ne
•Znáte nějaké benefity biopotravin?
•ano; ne
Příklady otázek: nyní bez chyb
Cvičení
•Vytvořte dotazník na modelu potravinové pyramidy. Zohledněte věk, pohlaví, zájmy, vzdělání, obor
studia nebo zaměstnání.
...La Rueda de Alimentos...
Příklady dotazníků od konkurence
•Několik reálných dotazníků, s chybami i bez nich:
•Fórum zdravé výživy: potravinová hysterie
•http://www.fzv.cz/dotaznik-potraviny-2015/
•Výživa v nemoci: Potravinové alergie
•http://www.vyzivavnemoci.cz/vyziva-deti/dotazniky/#/-1/
•Neexistuje univerzální dotazník, každý dotazník je originál, kritériem je především to, co
potřebujeme zjistit
•VALIDITA