Pojmy: Pedagogika, výchova, vzdělávání, kurikulum, ŠVP, RVP, socializace, interakce, kompetence, kurikulum, evaluace, gerontagogika, andragogika, vyučování, vzdělávání, enkulturace, edukace, intencionální výchova, autoedukace, heteroedukace, funkcionální výchova, didaktický trojúhelník, Bílá kniha, mnohostrannost, univerzální charakter, permanentnost, pedagog, vychovávaný jedinec Volné otázky: Pedagogické kategorie, dělení podmínek výchovy, výchovně-vzdělávací (pedagogické) principy, formy výchovně-vzdělávací práce, rysy výchovně-vzdělávacího procesu, výchovné prostředky, výchovní činitelé Otázky typu a-b-c-d: Mezi základní pojmy pedagogiky nezařazujeme: a) výchova c) abstrakce b) vzdělávání d) vzdělání Vyberte z uvedených zkratek jednu, která je názvem konkrétního vzdělávacího projektu realizovaného Evropskou unií v rámci evropské dimenze ve vzdělávání: a) RVP c) MŠMT b) EURYDICE d) ŠVP Která z uvedených výchov nepatří do základních složek výchovy: a) výchova světonázorová c) výchova alternativní b) výchova estetická d) výchova tělesná Vyberte jeden z termínů, který nepatří do skupiny základních pedagogických prostředků výchovy: a) hra c) práce b) vyučování d) společnost Základními kvalitami charakterizujícími pedagogovu osobnost není : a) pedagogova hodnotová orientace c) pedagogovo vzdělání b) pedagogovy rysy a charakter d) pedagogovy kontakty s okolím Termín Bloomova taxonomie řadíme k oblasti: a) cílů výchovy c) principů výchovy b) prostředků výchovy d) forem výchovně-vzdělávací práce Termíny waldorfská, montessoriovská, freinetská, jenská a daltonská škola patří do oblasti: a) andragogiky c) alternativního školství b) antipedagogiky d) rodinné výchovy Výchovou a vzděláváním dospělých jedinců v ekonomicky produktivním věku se zabývá: a) heteroedukace c) psychodidaktika b) gerontagogika d) andragogika Základními kvalitami charakterizujícími pedagogovu osobnost není : a) složka pracovního uplatnění c) vzdělání b) rysy a charakter d) hodnotová orientace Mezi základní pedagogické činitele nepatří: a) pedagog c) komunikace b) vychovávaný jedinec d) výchovné prostředky V pedagogice rozlišujeme celkem tři koncepce učení. Která z uvedených k nim nepatří: a) senzomotorické učení c) sociální učení b) verbálně-kognitivní učení d) automatizované učení Mezi základní pojmy pedagogiky nezařazujeme: a) výchova c) metoda Q-třídění b) vzdělávání d) vzdělání Typickým znakem malotřídní školy je: a) žáci dvou či více ročníků vyučování společně c) učení žáků v netradičních prostorách (zahrada, les, pole) b) kratší vyučovací hodiny (30 - 35 minut) d) třídy s 35 – 40 žáky Mezi základní funkce výchovy nepatří: a) příprava k sociálním rolím c) rozvoj v kulturních oblastech b) rozvoj základních kvalit osobnosti d) potlačování kázeňských problémů Který z následujících výroků, tak jak je prezentoval Jan Amos Komenský, je nepravdivý. V pedagogice je třeba zachovávat základní pravidla pedagogického postupu: a) od snadného k obtížnějšímu c) od známého k neznámému b) od blízkého k vzdálenému d) od neznámého k známému Zjišťováním, identifikováním a hodnocením úrovně rozvoje žáka jako výsledku výchovného a vzdělávacího působení se zabývá: a) psychohygiena c) pedagogická prognostika b) pedagogická diagnostika d) pedagogická dokumentace Výchovou a vzděláváním dospělých jedinců v ekonomicky neproduktivním věku se zabývá: a) heteroedukace c) psychodidaktika b) gerontagogika d) andragogika Literatura: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/index.html