HYGIENA DOROSTU Mgr. Jana Fialová, Ph.D. Ústav ochrany a podpory zdraví Lékařská fakulta Masarykova univerzita Hygiena  Hygieia nebo Hygeia – starořecká bohyně zdraví a čistoty  HYGIENA v moderním pojetí – soubor pravidel a opatření směřujících k uchování a podpoře zdraví • Hygiena dětí a dorostu – návaznost na (zejména) preventivní a sociální pediatrii • Ochrana a podpora zdraví v období pubescence a adolescence s ohledem na specifická rizika • WHO definuje adolescenty jako samostatnou rizikovou skupinu Faktory ovlivňující růst a vývoj dětí • Bezpečné, zdravé a čisté prostředí - základem pro zdravý růst a vývoj dítěte • Environmentální rizika (podmínky životního prostředí a životního stylu - včetně technologických a informačních rizik) násobena špatnými sociálními a ekonomickými podmínkami • Celosvětově: Každý rok zemřou více než 3 miliony dětí na infekční i neinfekční nemoci (negativní vlivy životního prostředí materiálního i sociálního), respirační onemocnění (znečištění ovzduší), průjmová onemocnění (kontaminace vody, hygienické podmínky), malárii, onemocnění HIV (přenos matka-dítě) • Podvýživa (1/3 všech dětských úmrtí) WHO a hygiena dětí a mladistvých • Zvláštní pozornost věnována prevenci zdravotních problémů mladistvých • Dětská obezita • Násilí na dětech • Sexuální a reprodukční zdraví (sexuálně přenosné nemoci včetně HIV/AIDS, nechtěné a předčasné těhotenství) • Zneužívání návykových látek a oblast duševního zdraví Sledování zdravotního stavu dětí v ČR Preventivní, léčebná a dispenzární péče o děti a dorost – v kompetenci praktických lékařů - systém preventivních prohlídek (vyhláška MZ ČR č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách) Součásti preventivní prohlídky: - hodnocení antropometrických znaků - hodnocení somatického nálezu - psychomotorického a psychosociálního vývoje - detekce rizikových faktorů Důležitá je spolupráce s rodinou a pedagogickými a výchovnými pracovníky, pracovníky orgánů ochrany veřejného zdraví Úloha orgánu ochrany veřejného zdraví • V ČR zřízeny odbory Hygieny dětí a mladistvých (HDM) při KHS (=orgány ochrany veřejného zdraví) • Funkci vedoucího oddělení vykonává lékař – absolvent specializačního vzdělávání v oboru HDM se stanovenou praxí • Terénní dozorovou činnost vykonává asistent hygienické služby (asistent ochrany veřejného zdraví – VOŠ, Bc. vzdělání) • Odbor HDM vykonává státní zdravotní dozor a spolupracuje s ostatními odbory KHS. • Dozoruje povinnosti jednotlivých subjektů dané zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (všechny typy dětských a školských zařízení, vč. školních jídelen a zotavovacích zařízení pro děti, venkovních hracích ploch a pískovišť) Úloha Státního zdravotního ústavu • V rámci SZÚ zřízeno Centrum podpory zdraví s Oddělením hygieny dětí a mladistvých http://www.szu.cz/oddeleni-hygieny-deti-a-mladistvych-1 • Sledování ukazatelů zdraví a zdravého vývoje dětí a mládeže, jejich životní a pracovní podmínky. • Provádění studií souvislostí faktorů zevních podmínek vs. zdravého vývoje dětí a mladistvých • Výsledky studií – tvorba preventivních programů • Programy na podporu zdravého životního stylu, na podporu zdraví ve školách, prevence násilí na dětech, dětských úrazů a sociálně patologických jevů Prevence poškození zdraví dětí a mladistvých Výchova ke zdravému životnímu stylu: - Rodina - Vzdělávací instituce (preventivní programy a výuka ve škole) - Lékař (preventivní péče a osvětová činnost) - Nestátní instituce a nezávislé organizace (sportovní a zájmové aktivity) - Ostatní státní instituce (tvorba legislativy, dozor nad jejím dodržováním…) Rizika v dětském období: batolecí, předškolní a mladší školní věk • Batolecí (1 - 3 roky) a předškolní období (3 roky – 6/7let) - Hlavní vliv: rodina a předškolní zařízení - Ekonomická a sociální rizika, faktory životního stylu (výživa, PA), úrazy, příp. otravy • Mladší školní věk (6/7 - 11let) - Hlavní vliv: rodina a postupně čím dál více školské zařízení - Ekonomická a sociální rizika, faktory životního stylu (výživa, PA), školní zátěž (psychická i fyzická), úrazy Rizika v období dospívání: pubescence a adolescence • Starší školní věk (11 - 15 let) – pubescence - Hlavní vliv: školská zařízení, vrstevníci, rodina - Ekonomická a sociální rizika, faktory životního stylu (výživa, PA), školní zátěž (psychická i fyzická), úrazy, závislosti • Adolescence (15 - cca 20 let) - Hlavní vliv: vrstevníci - Sociální rizika, faktory životního stylu, úrazy, závislosti Obezita • Nadváhou trpí celosvětově 42 miliónu dětí mladších 5 let • V dospělosti se mohou rozvinout chronické neinfekční nemoci: - DM II. typu - KVO - poruchy pohybového systému - některá onkologická onemocnění • země se středními a nízkými příjmy – „dvojí břemeno“ (hrozba infekčních nemocí a se současným rychlým nárůstem chronických neinfekčních chorob) Prevence dětské obezity – jedna z hlavních priorit WHO (výživa, pohybová aktivita, ostatní faktory životního stylu) Úrazy • Úraz – porucha zdraví způsobená náhle vnější příčinou • Typologie úrazů: - Dle příčiny (okolnosti vzniku): např. dopravní, sportovní, domácí, násilné,… - Dle následků: např. lehké, středně těžké, těžké, s trvalými následky na zdraví, smrtelné… - Dle jiných kritérií (dle věku, dle místa úrazu – domov, škola,…) Úrazy dětí a mládeže v ČR • Péče o poraněné dítě se soustřeďuje do traumatologických center (https://www.mzcr.cz/Odbornik/obsah/traumacentra_3496_3.html), ke zhodnocení stavu a třídění poraněných dětí se používají skórovací systémy. PTS – Pediatric Trauma Score • Vyvinut v polovině 80.let minulého století. • Založen na hodnocení 6 ukazatelů, každému přikládá jednu ze tří závažností, respektuje věkové zvláštnosti https://www.thechildren.com/sites/default/files/PDFs/Trauma/protocols/ assessing-trauma-severity.pdf Národní registr dětských úrazů: http://www.detskeurazy.cz/ • vytvořen kolegy z dětské nemocnice FN Brno, snaha o propojení s Registrem úrazů ÚZIS Úrazy dětí a mládeže v ČR • Velké rozdíly mezi jednotlivými státy v úrazovosti a úmrtnosti (velmi dobře je rozvinuta úrazová prevence např. ve Švédsku, Nizozemí, Velké Británii) • V ČR je vysoká úrazovost, úrazy jsou nejčastější příčinou úmrtí u dětí a mladistvých, 3. nejčastější příčinou v celé populaci • 43 % úmrtí dětí (0-14 let) je následek dopravních nehod • 10 % úmrtí dětí utonutím • dle lokality – nejčastěji domov, okolí domova, při sportu, škola • Národní akční plán prevence dětských úrazů 2007- 2017 • Cíl: snížení dětské morbidity a mortality, četnosti a závažnosti v ČR Typy úrazů dle věku - novorozenecký věk (do 1 měsíce věku): pád při přenášení, opařeniny, riziko vdechnutí potravy - kojenecký věk (1-12 měsíců): opařeniny (stáhnutí ubrusu), popáleniny (sporák), poranění elektrickým proudem (zásuvky), pády (kočárek, postýlka, schody), vdechnutí cizího tělesa - batolecí věk (1-3 roky): v tomto věku nejčastěji smrtelné úrazy a otravy, vdechnutí a následné dušení (korálky, oříšky), zranění ostrými předměty (nože, nůžky, pastelky), pády (ostré rohy, schody, kolo…), otravy (léky, rostliny, chemikálie), tonutí (pády do bazénu, nádrží), opařeniny (převrhnutí nádoby) - předškolní věk (4-6 let): úrazy související s volnočasovými a sportovními aktivitami (kolo), pády, otravy, popáleniny - školní věk (7-14 let): pády a nárazy při sportu, školní úrazy, popáleniny, tonutí, dopravní úrazy (chodci, cyklisté), násilí - dospívání (15-18 let): riskování v souvislosti se zvyšováním sebevědomí, rizikové chování, abúzus alkoholu a drog; úrazy dopravní a sportovní Nejčastější místa úrazu • Domácí prostředí - 2/3 nehod dětí do 14 let a 1/3 v dospívání - kuchyně, zahradní bazény • Dopravní prostředí - spolujezdec, kolo, dítě jako chodec • V místech volnočasových aktivit - jízda na kole (křižovatky, kruhové objezdy; častěji chlapci 4:1, odpolední hodiny, sezónní výskyt - jaro, léto); přeprava dětí na kole Adrenalinové sporty - fotbal, paintball, skateboard, in-line brusle, koloběžky, trampolína, nafukovací atrakce, zimní sporty (zlomeniny, poranění hlavy a mozku; nepoužívání konkrétních ochranných pomůcek k dané aktivitě) • Dětské hřiště • Škola Riziko úrazu dle fáze psychomotorického vývoje • důležité pro hodnocení rizikových faktorů a zacílení preventivních aktivit • malé děti – motorické dovednosti, ale nedostatečně vyvinuté kognitivní schopnosti k rozpoznání nebezpečí - zorné pole o 30 % užší, než u dospělých (zpomalení postřehu) - špatný odhad rychlosti pohybujících se předmětů - schopnost odlišit běžné zvuky od nebezpečných málo rozvinutá až do předškolního věku - těžiště těla umístěno výše (nestabilita, ztráta rovnováhy – pád do bazénu…) - vědomí rizika na základě zkušenosti (předvídání nebezpečí až od 8. roku, často potlačeno jiným vjemem, zájmem) • adolescenti – nižší motorické dovednosti v důsledku snížené PA, přeceňování sil, riskování, „předvádění se“ Důvody a širší souvislosti vzniku dětských úrazů a možnosti prevence • Nedodržování zásad bezpečnosti v dopravě, při sportech, při domácích pracích, atd… • Neopatrnost a nepozornost • Únava a přetížení • Nadměrná zátěž • Nedostatečná kondice • Přeceňování sil Prevence: velmi široký okruh konkrétních opatření, která vyplývají z poznaných a možných příčin úrazů • Aktivní prevence: schopnost rozpoznání nebezpečí, vyhodnocení rizik, dodržování zásad bezpečnosti,… • Pasivní prevence: dopravní předpisy, bezpečnostní a ochranné prvky a vybavení, bezpečnostní uzávěry lékovek, kryty domácích bazénů,… Násilí na dětech • Specifické druhy poranění, často opakovaně • Týrané, zneužívané, zanedbávané děti • Tělesné (fyzické a sexuální) týrání, psychické, emocionální • Prostředí: Rodina Škola Zájmové aktivity • Většinou těžko odhalitelné, často vydáváno za jiné druhy úrazů • Prevence – obtížná, nutná komplexní spolupráce výchovných institucí, sociálních institucí, rodiny (je-li to možné) a dalších… Rizikové chování • Rizikové chování v dospívání – zneužívání návykových látek, agresivní chování, sociální maladaptace i poruchy reprodukčního zdraví • Zneužívání návykových látek – v Evropě jsme na prvních místech (46 % 16letých zkušenosti s marihuanou) • V poslední době je metodika individuální prevence formou pohovorů s lékařem - dotazník CRAFT • Dříve doména školního prostředí Zdroje rizikového chování: - biologické (genetika, vrozené či získané defekty, psychiatric. dg.) - psychické (dlouhodobá úzkost, frustrace, deprese, deprivace, emociální labilita, obranná reakce na prožitá traumata…) - společenské (vysvětlují rizikové chování na pozadí vazby mezi jedincem a společností) Druhy rizikového chování • Šikana - „jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně týrá a zotročuje spolužáka či spolužáky a používá k tomu agresi a manipulaci“ (Kolář, 2001). • Kyberšikana - nebezpečné komunikační jevy realizované prostřednictvím informačních a komunikačních technologií, jež mají za následek ublížení nebo jiné poškození oběti (Kopecký, Krejčí, 2010). • Toxikomanie - stav, při kterém vzniká závislost na určitou drogu s následnými poruchami tělesnými nebo duševními, tento stav škodí jednotlivci i celé společnosti. • Užívání alkoholu - psychotropní látka, která působí hlavně na zvyšování nálady, legální droga. • Tabakismus (kuřáctví) - “narkomanie všedního dne“, vedoucí k psychické i fyzické závislosti, ohrožující život a zdraví, legální droga. Závislosti • Stav vyplývající z opakovaného užívání drogy – návykové látky • Projevuje se změnami v prožívání a chování • Neodolatelnost nutkání užívat návykovou látku stále nebo periodicky pro její účinky na psychiku • Závislost psychická – behaviorální - osoba myslí, že potřebuje pokračovat v užívání drogy, aby se vypořádala se svým životem • Závislost fyzická – změny v organismu- jedinec musí látku užívat, aby zabránil abstinenčnímu syndromu • Drogová závislost (dle WHO, 1969) – „duševní stav periodické nebo chronické intoxikace, která škodí jedinci i společnosti, vyvolán opakovaným užíváním drogy přírodní nebo syntetické“ Závislosti • Alkohol • Nikotin • Další omamné látky: marihuana, pervitin, heroin, toluen, „taneční drogy“,… • Patologické hráčství, počítačová závislost • Sektářství • Důsledky: poškození zdraví, vznik dlouhodobé závislosti, agresivita a násilné či kriminální chování s rizikem poranění, úrazy, dlouhodobé sociální vyloučení… Přehled nejčastěji užívaných látek Alkohol • Nejdostupnější psychotropní látka • Velká tolerance ve společnosti – důsledkem je častá konzumace mladistvými • Podobně jako u nikotinu platí: čím nižší věk, tím rychlejší rozvoj závislosti • Největší problémy: excesívní pití, konzumace vysokoprocentních alkoholických nápojů, kombinace s dalšími psychotropními látkami Nikotin • Viz samostatné téma „Kuřáctví“ Přehled nejčastěji užívaných látek Opioidy • Vyráběny ze sušené mízy nezralých makovic, ale jedná se i o látky polosyntetické a syntetické. • Účinky mohou být euforie, ale hlavně má tlumivé účinky - spavost, pocity dávení a zmatenosti • Závislosti na opiátech jsou ohroženi i lidé, kteří je užívají ze zdravotních důvodů • Vyvolávají psychickou i somatickou závislost • Heroin, kodein, morfin, opium, hydromorfan, braun a metadon Kanabinoidy • Marihuana • Jedna z nejčastěji užívaných návykových látek v ČR • Jedná se o přírodní látku, která pochází z indického konopí • Euforie, zhoršená koordinace, zkreslené vnímání času a prostoru, zvýšená citlivost na některé podněty, zrychlené anebo naopak zpomalené myšlení, bezpředmětný smích • Zdravotními riziky jsou: záněty cest dýchacích (bronchitida), ca plic, zhoršení pozornosti a paměti, může dojít i k psychotickým příznakům Přehled nejčastěji užívaných látek Halucinogenní houby a LSD • Lysohlávky, ty se užívají v syrovém, ale i v tepelně zpracované podobě • LSD je dietamid kyseliny lysergové • Halucinogeny zneužívány pro vyvolání změněného smyslového vnímání, halucinací, jiného pohledu na čas a prostor i vlastní osobu. • rozšíření zornic, zrudnutí v obličeji, zvýšené pocení, třesu, závratím, suchu v ústech, nevolnosti, k poruchám vnímání, euforii, někdy i k úzkosti a depresím, přeceňováním vlastních schopností, k poruchám soudnosti, bludům • Vlivem úzkosti se může vyskytnout agrese vůči sobě i okolí • Dochází k přehřátí organismu, neuhasitelné žízni, neklidu Přehled nejčastěji užívaných látek Organická rozpouštědla • Skupina návykových látek, která bývají rovněž označená jako těkavé látky nebo inhalační drogy. • rozpouštědla, lepidla, ředidla, plynné látky • Jednotlivými těkavými látkami jsou: toluen - methylbenzen (C6H5 - CH3) , trichlorethylen (ClHC=CCl2), bývá používán v průmyslových pracovištích, nejvíce závislými bývají zaměstnanci tohoto odvětví • Toluen je volně prodejný v drogeriích a je relativně levný • Může se inhalovat přímo z lahve, ale obvyklejším způsobem je vdechování (sniffing) výparů toluenu z napuštěné tkaniny • Účinek se dostavuje během několika minut a je krátkodobý - odezní během několika desítek minut, pokud inhalace neprobíhá dál nebo se neopakuje • Těkavé látky vyvolávají pocity euforie, halucinacím, k útlumu a spánku • Při dlouhodobějším užívání dochází k poruchám emocí a chování, agresivitě a k velkému úbytku mozkových buněk. • Dochází k velmi rychlé psychické závislosti Přehled nejčastěji užívaných látek Pervitin a amfetaminy • Dříve se užívaly jako antidepresiva, dnes se podávají v případě onemocnění jako bulimie a narkolepsie (náhlé usínání bez příčin) • Pervitin se užívá nitrožilně nebo šupáním • Hlavními účinky bývají euforie, hyperaktivita, nespavost, nechutenství, zrychlené myšlení a řeč • Zdravotními riziky jsou agresivita při odeznění účinku (po třech až čtyřech hodinách), kterou následuje spavost a deprese • Neurologické a srdeční obtíže, poruchy CNS; zhoršení koncentrace a paměti a hrozí i rozvoj psychotických příznaků. Další druhy závislostí Počítače a internet • návyková a impulzivní – behaviorální závislost • nejvíce ohroženou skupinou je dětská populace • zanedbávání školních povinností • virtuální svět může splývat s reálným • nižší sociální úroveň díky častému hraní • nebezpečná setkání s virtuální osobou v realitě Patologické hráčství (gamblerství) • častěji muži, děti ze sociálně slabších a sociálně znevýhodněných skupin, děti s poruchami pozornosti Sektářství Další rizika u mladistvých • Sexuálně přenosná onemocnění (STD) – v souvislosti s ranými sexuálními zkušenostmi, užíváním omamných látek, sociálními důvody • Otravy (u malých dětí zejména chemikáliemi a léčivy v domácnosti nebo jedovatými rostlinami, u dospívajících zejména jako důsledek intoxikace omamnými látkami, psychofarmaky při experimentování) • Duševní poruchy - deprese, sebepoškozování, poruchy příjmu potravy: - Mentální anorexie - Mentální bulimie Primární prevence závislostí - programy primární prevence - informační a poradenský servis - koordinační činnost - vzdělávací aktivity pro školní metodiky prevence, pedagogy a rodiče • Hlavní body primární prevence: - Výchova dětí a mladistvých – informace o zdravotních rizicích a sociálních dopadech - Podpora zdravých postoje a společenských norem - Nabídka volného času a životního stylu, aniž by bylo třeba užívat návykové látky - Péče o děti a mladistvé z rizikových skupin Sociální pediatrie • Nedílná součást pediatrické péče • Podpora zvláště ohrožených dětí a mladistvých • Péče o děti a mladistvé s postižením nebo s vážným dlouhodobým onemocněním • Péče o rodiny ohrožených dětí Současná situace v ČR: • Nedostatek specializovaných pracovišť pro léčbu závislostí dětí a mladistvých • Fatální nedostatek specialistů (dětských psychologů a zejména psychiatrů) …děkuji za pozornost 