Grammar: dative singular 1 Use dative, transform to feminines (if possible) and use dative again AFTER VERBS (dative only) 1. Telefonuju _______________________ (bratr). F: __________________ 2. Pomůžete __________________ (kamarád)? F: __________________ 3. Nerozumím __________________ (student). F: __________________ 4. Věřím __________________ (pan Novák). F: __________________ 5. V nemocnici měřím tlak __________________ (pan Novák). F: __________________ OTÁZKA: Komu často telefonujete? ___________________________________ AFTER VERBS: dative + accusative (in bold) 1. Vysvětluju to ______________________ (dobrý kamarád). F: __________________ 2. Píšeme email ______________________ (Martin Punčochář). 3. Dám lék _________________________ (pacient). F: __________________ OTÁZKA: Komu často píšete emaily? ___________________________________ AFTER PREPOSITIONS 1. O víkendu jedu k __________________ (dědeček). F: __________________ 2. To jsou léky proti __________________ (bolest). 3. Díky __________________ (pomoc) pacient žije. 4. Petr má problémy kvůli __________________ (alkohol). OTÁZKA: Kvůli čemu máte problémy? ___________________________________ (MEDICAL) DATIVE CONSTRUCTIONS 1. __________________ (bratr) se líbí Brno. F: __________________ 2. __________________ (tatínek) chutná pivo. F: __________________ 3. __________________ (Petr) je špatně. F: __________________ 4. __________________ (pan profesor) se motá hlava. F: __________________ 5. __________________ (pacient) buší srdce. F: __________________ 2 Use personal pronouns in dative 1. Je (vy) __________________teplo? 2. Pomáhám (ty) _______________ s češtinou. 3. Vysvětlím (oni) ___________to ještě jednou. 4. Nelíbí se (on) _________________to. 5. Telefonuju (oni) _____________každý večer. 6. Dám (vy) _____________ tyto léky. 7. Kvůli (ona) ________________ tam nepůjdu. 8. Musím k (ty) ________________ přijít? 9. Je (já) ________________ zima. 10. Kupuju (ono) ______________dárek. 11. Píšu (ona) __________________každý den. 12. (My)_______________ je špatně. 3 Make sentences (in any tense). Who is the subject, who/what is the first subject (= accusative), who is the second object (=dative) 1. manžel – manželka – pes – dát: _____________________________________ 2. student – učitel – email – psát: _____________________________________ 3. tatínek – maminka – televize – kupovat: _____________________________________ 4. Petr – Alena – email – číslo: _____________________________________ 5. Marie – David – to – říkat: _____________________________________ 6. Učitelka – student – gramatika – vysvětlovat: _____________________________________ 4 Who is sick and how? KDO... (nom)? KOMU... (dat)? KOHO... (acc)? Situace: Martin má kocovinu (hangover). Lenka má chřipku (flu). Marie má příušnice (mumps). Motá se mi hlava. Kýchám a smrkám. Je mi nevolno. Bolí mě celé tělo. Chce se mi spát. Zvedá se mi žaludek. Je mi na zvracení. Bolí mě břicho. Bolí mě hlava. Potím se. Buší mi srdce. Je mi horko. Je mi zima. Nemám chuť k jídlu. 5 What words can you use after given expressions 1. Complete the sentences. (right part) 2. Use them about Petr, Eva a Marie (left part) KDO? KOMU? KOHO? nevolno, na zvracení, dobře, špatně, unavený, teplotu, chuť k jídlu, žaludek, pravidelnou stolici, průjem, zácpu, malátný, hlad, žízeň, polykat, závratě, břicho, zvednout ruce, postavit se na nohy, celé tělo, horko, zima, třesavku, strach, hlava Jsem / nejsem Je mi / není mi Mám / nemám Bolí mě Buší mi Nemůžu Zvedá se mi Motá se mi