Příprava prezentace Ústní prezentace nVizuálně vnímané n nŘeč těla (body language, image, kultura n osobnosti) n n n Ústní prezentace nPříprava vystoupení n nZodpovězení otázek (Kde, kdy, proč, jak dlouho, komu, o čem, jaký přínos) n n rozhodnutí n n Fáze přípravy n n n1. Výběr tématu, zvážení záměru (cíl), analýza publika, shromáždění materiálu Fáze přípravy n2. Uspořádání a rozvržení materiálu n nPřiměřenost nJasnost základní myšlenky (důvěryhodné prameny) nIlustrace, další prostředky audiovizuální prezentace nAdekvátnost úvodu a závěru nVyrovnanost kompozice Fáze přípravy n3. Výrazová složka projevu n nNeutrální spisovný jazyk nPrincip efektivní komunikace n nPostupnost nPřehlednost, srozumitelnost, ilustrace nEkonomie (časové omezení projevu) n n Fáze přípravy n4. Příprava na přednes n nPísemná příprava a přečtení projevu nahlas před vystoupením n n n Typy projevu nVolný – bez psané předlohy, s osnovou (náročnost) nKombinovaný – střídavý přednes a předčítání nBlokový – reprodukce textu (ne doslova) nČtenářský – doslovné čtení (nevhodný) nDeklamační – memorování zpaměti Zásady projevu nÚvod a závěr – volný přednes nPříprava písemných podkladů nVyhnutí se složitým syntaktickým n konstrukcím nKultivovaná výslovnost nPřed vystoupením kontrola organizačního zabezpečení Čeho si všímá auditorium? nPřiměřenosti, konkrétnosti prostředků nDynamiky nDodržování jazykových norem nOhledu řečníka na publikum 5. Průběh přednesu nVstup do prostoru (osobnost řečníka – kredibilita = důvěryhodnost, přesvědčivost) n nÚvodní část (nikdy ne omluvy!!) nKontaktová část – oslovení, představení se, naznačení tématu nČím méně rušivých momentů, tím lépe 5. Průběh přednesu nVlastní sdělení n nGesta: nzdůraznění a ilustrace obsahu nZbavení trémy, psychické uvolnění nStylizace nOd pasu nahoru = pozitivní, ušlechtilé ideály n 5. Průběh přednesu nGesta: n nŠiroká = sebejistota nKrátká, nevýrazná = nejistota nZaťaté pěsti = nervozita, agrese nSepnuté ruce = nejistota 5. Průběh přednesu nMimika: n nVnitřní pocity (barometr) nÚsměv (mírný, srdečný) nOči – zrakový kontakt (kývači) n(čím častěji přerušený projev, tím méně vizuálních kontaktů, npohled nefixujeme déle než 3 vteřiny) n n 5. Průběh přednesu nPosturika: n nPostoj na jednom místě nNenápadné, občasné přemístění se n(stereotypní chůze = zlozvyk) n nDůstojné držení těla !! n n 5. Průběh přednesu nProxemika: n nSe vzdáleností řečníka se zvyšuje oficiálnost n n n Čeho si publikum všímá? nArtikulace nLogičnosti, výraznosti projevu nPřiměřenosti gestiky, mimiky a kineziky nPřiměřenosti vnějšího vzhledu Neverbální zlozvyky nDůsledek absence sebekontroly n n Prezentace diapozitivů n2 typy lidí: left brain thinkers – verbální typ n right brain thinkers – vizuální typ n nPochopení verbálního projevu: 8 - 20 % n vizuálního projevu: 25 – 35 % n kombinace obou: 60 – 85 % n nOptimální pozornost – 8 – 12 minut Prezentace diapozitivů nÚdaje na diapozitivu - heslovité n nÚvodní diapozitiv – název, autor, pracoviště, n datum konámí a místo konání, emblém, foto instituce - NE VŠE NARÁZ !! n Prezentace diapozitivů nTextová část n nNe nadměrné množství textu !! nVíce textu = méně komunikace !! n nNezarovnávat na střed n Prezentace diapozitivů nTextová část n nTyp písma – Arial, Courier, Verdana, n Tahoma, Arial Black, Comic Sans n nBarvy – přiměřeně sladěné, dobře viditelné a jasné nPozadí má zdůrazňovat obsah n n Prezentace diapozitivů nTextová část n n5 – 7 řádků textu n nZřetelnost, jednoduchost n nNE barevná show !! n Prezentace diapozitivů nNejdůležitější složkou prezentace je speaker !! n nNejdůležitější je sdělená informace n nDodržení časového limitu n nRadost z vlastní prezentace n Prezentace diapozitivů nSnímek musí zaujmout n nVelikost písma textu 22 – 24 bodů nNadpisy 32 a více nPodnadpisy 26 – 28 bodů n nPrezentaci ukládat na různé typy médií n (i vícekrát) n n n DSCN1547_1 share2 177 Foto11 kongres07_4