Pedagogika jako věda o edukaci Edukace v porodní asistenci a ošetřovatelství orcigr_miloslav_6 Vymezení pojmu ¡ ¡Paidagogos (doprovázející ¡ otrok) ¡ ¡Paedagogus (průvodce, učitel) ¡ ¡Michelangelo Buonarroti - Umírající otrok (socha) ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Michelangelo Buonarroti - Umírající otrok (socha) Vymezení pojmu pedagogika ¡ ¡Celoživotní proces (prenatální výchova) ¡ ¡V různých prostředích a za různých podmínek ¡ Vymezení pojmu pedagogika ¡Naší didaktiky začátkem budiž vypátrati a najíti způsob, podle něhož by ti, kdo učí, učili méně, ti však, kdo se učí, naučili se více, podle něhož by škola měla méně hluku, nechuti a marné práce, avšak více klidu, rozkoše a pevného výsledku, méně zmatku a nesvárů, více světla, pořádku, míru a pokoje. ¡ ¡ J.A.Komenský ¡ Vymezení pojmu pedagogika ¡Má svůj předmět zkoumání (výchovu člověka) ¡ ¡Má soubor prostředků, metod a technik ¡ ¡Má základní pojmový aparát ¡ ¡Není vázána pouze na vzdělávání ve školských institucích ¡ ¡Edukační věda (výchovné a vzdělávací působení) ¡ ¡ ¡ ¡ Vztah k dalším vědám - interdisciplinarita ¡ Zdravotní vědy ¡ ¡Ekonomika Psychologie ¡ Pedagogika ¡ ¡ Sociologie Filozofie ¡ ¡ další vědy ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Aplikované pedagogické disciplíny ¡Oftalmopedie (tyflopedie).. s poruchou zraku ¡Logopedie… s poruchou řeči ¡Surdopedie.. s poruchou sluchu ¡Etopedie…s poruchou chování ¡Psychopedie… s psych. poruchami, ¡ s retardací ¡Somatopedie… se zdrav. postižením Výchova a vzdělávání ¡Specifický druh lidské činnosti ¡ ¡Vyvolání žádoucí odezvy ¡ ¡Záměrné a soustavné formování osobnosti směrem k aktivitě jedince ¡ ¡Proces vytváření a ovlivňování podmínek (stimulující) optimální rozvoj jedince ¡ karel-gn-01n Pedagogika v oš. disciplínách ¡Specifický druh lidské činnosti ¡ ¡Cíl: Vyvolání žádoucí odezvy ¡ ¡Záměrné a soustavné formování osobnosti směrem k aktivitě jedince (zdraví, pohoda) ¡ ¡Proces vytváření a ovlivňování podmínek (stimulující) optimální rozvoj jedince ¡ ¡Zdravotní gramotnost - prevence Edukace v Porodní asistenci a Záchranářství ¡Specifický druh činnosti PA a ZZ ¡ ¡Vyvolání žádoucí odezvy ¡ ¡Záměrné a soustavné formování osobnosti klienta (ženy) a její rodiny směrem k aktivitě, zdraví, pohodě ¡ ¡Proces vytváření a ovlivňování podmínek (stimulující) optimální vývoj jedince ¡ ¡Vzdělávání, pomoc, podpora (prevence) mimino Edukace v porodní asistenci a ZZ ¡Součást profesionální péče o ženu a dítě, klienta ¡ ¡Identifikace rizik a jejich následná eliminace ¡ ¡Důraz na primární péči a prevenci ¡ ¡Aktivní zapojení ženy/klienta do procesu naplňování cílů Zdraví 21 ¡ ¡Prostředek k získání aktivního přístupu klienta ¡ ke zdraví ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Vývoj edukace ¡70. léta – jednoduché předávání instrukcí a informací (plnění ordinací) ¡ ¡Konec 80. let – politické změny = prosazování změn a hodnot v práci PA a sester (důležitost informací) ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Vývoj edukace ¡90. léta – KOP, ošetřovatelský proces, ¡ klientka = partner, ¡ ¡ důraz na aktivní přístup klientky ke zdraví ¡ ¡ individualita ženy v popředí zájmu PA a ZZ ¡ ¡ práva pacientů = právo na informace ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ Vývoj edukace ¡Počátek 21. století ¡ ¡Tradičně orientovaná porodní asistence a ošetřovatelství (ústavy) ¡ ¡Zvýšený důraz na primární péči a prevenci (výchovu ke zdraví) ¡ ¡Kompetence PA a ZZ ¡ ¡ ¡ Edukace v porodní asistenci a ZZ ¡Předpoklady pro naplnění role PA/ZZ edukátorky: ¡ ¡Dostatek informací a odborných znalostí ¡Pochopení vlastní role ¡Znalost edukačního procesu ¡Znalost a dovednost tvorby edukačního projektu ¡Schopnost posouzení subjektu edukace (respekt) ¡Osvojení si dovedností edukátora (komunikace) ¡Morálně-volní vlastnosti (zodpovědnost) ¡ ¡ ¡ Východiska edukace v PA a ZZ ¡ ¡VĚDĚT – UMĚT – CHTÍT ¡Právo klienta na informace ¡Výchova jedince, rodiny, komunity ¡Právo informované volby - souhlas kl. ¡Znalost rozsahu kompetencí PA ¡ ¡ ¡ ¡ Cíl edukace v porodní asistenci a ZZ ¡ ¡Pomoc jednotlivcům, rodinám, komunitám dosáhnout tělesného, duševního, sociálního ¡ a duchovního zdraví ¡ a pohody a souladu ¡ s jejich sociálním a kulturním prostředím. ¡ ¡ Cíl: ¡ Zdravá společnost ¡ ¡ ¡ Závěr ¡Edukace je jeden z nejdůležitějších aspektů porodní asistence a záchranářství ¡Významná samostatná funkce PA a ZZ ¡Zlepšuje kvalitu života ¡Součást prevence i léčby ¡Naplnění autonomní role PA a ZZ Otázky ¡K čemu je pedagogika užitečná? ¡Co je charakteristické pro moderní pedagogiku na rozdíl od tradiční? ¡Co je cílem edukace ve zdravotnictví, co v PA? ¡Jaké jsou požadavky na PA-edukátorku? ¡Jaký byl vývoj edukace ve zdravotnictví? ¡Jaká jsou východiska a předpoklady edukace v PA? ¡