Proces učení n n n n n nEdukace v porodní asistenci n B. Trojanová Pojem učení nV širším smyslu – proces, v němž organismus získává individuální zkušenosti. Učí se přizpůsobovat novým životním podmínkám a učí se novým formám chování. Probíhá neustále, spontánně. n nV užším smyslu - všechny činnosti lidí, kde dochází k učení se subjektu (edukanta), obvykle za působení jiného subjektu (edukátora), který vyučuje či instruuje (přímo) nebo prostřednictvím textu, techniky, médii (nepřímo). n Průcha, 2002 n Formy učení nZáměrné – činnost s nějakým konkrétním cílem n n nBezděčné – učení je zde výsledkem činnosti, která měla jiný cíl Druhy učení nUčení podmiňováním – nejjednodušší druh učení, děje se na základě podmíněného reflexu (strach z bílého pláště, strach ze zvířat na základě negativní podmínky). n nSenzomotorické učení (pohybové činnosti) n nVýsledkem je senzomotorická dovednost, většinou trvalá, těžko vyhasíná (plavání, jízda na kole, hra na hudební nástroj, aplikace injekcí) nEdukátor musí dovednost rozfázovat, upozornit na důležitosti, správně demonstrovat a slovně doplnit. n Pozor – chyby se snadno fixují!!!! n Nutnost opakování složitější činnosti •Verbální učení – výsledkem je vědomost •Edukátor musí jasně vymezit rozsah vědomosti, zvolit vhodnou metodu vzhledem k věku a dalším vlastnostem edukanta nÚkol: vysvětlete pojem „reprodukční zdraví“ n– dětem v MŠ n- žákům 6. třídy n - studentkám porodní asistence n n n