Osobnost edukanta Posouzení edukanta je první fází edukačního procesu Vlastnosti osobnosti oVýkonové (schopnosti, dovednosti, o vědomosti) o oTemperamentové o oAktivačně motivační o oCharakterové Rozvoj osobnosti - socializace oVýchovný pesimismus o oPedagogický utopismus o oPedagogický optimismus o oPedagogický realismus Charakteristiky edukanta oKognitivní (IQ, schopnosti, styly učení) o oAfektivní (postoje, motivace, potřeby) o oFyzické (věk, pohlaví, kondice) o oSociální a sociokulturní (úroveň rodiny, etnikum) Kognitivní determinanty - IQ oTesty IQ oObecná mentální kapacita jedince o otvořivost, verbální schopnosti, logika, paměť, abstraktní myšlení, adaptace na prostředí Multifaktorová teorie inteligence (Gardnerova teorie 7) oLingvistická (jazyková) oLogicko – matematická oHudební oVizuálně – prostorová oTělesná – kinestetická oSociální – interpersonální (emoční inteligence) oOsobní – intrapersonální (metakognitivní) o Inteligence oJe vrozená? o oDá se naučit? o oMění se s věkem? Inteligence – etnické rozdíly oNárodnost test IQ oŽidé 104,7 oČeši 102,2 oNěmci 100,2 oPoláci 94,6 o (Václav Příhoda,1927) o Inteligence - ČR oGymnázia (IQ = 116 -119) oSOŠ (IQ = 99 – 106) oSOU (IQ = 88 – 94) o o (Švanda, 1989) o oVýznamný vztah k parametrům rodinného prostředí (vzdělání rodičů,…) Teorie deficitu (Jensen) oVelká část inteligence je vrozená (82 %) o oRozdílnost v sociální a etnické skupině o oBěloši IQ = 100, černoši IQ = 85 o oRozdíly neprokázal mezi pohlavími Teorie kulturního a jazykového zaostávání oNižší sociální vrstva = menší šance v přístupu k vyššímu vzdělání o oHorší výsledky v testech o oKauzální vliv prostředí, event. genetiky (50 %) Sociální a jazykové determinanty oSociální zakotvenost člověka o oCharakteristiky rodinného prostředí o(vzdělání rodičů - matky, úroveň bydlení, ekonomická úroveň rodiny) o oNegativní: práce přes čas a nepravidelná o pracovní doba rodičů Komunikace matek s dětmi oSociální diference o oKomunikační a edukační styl matek v předškolním období o oNižší vrstvy – imperativně, méně instruktivně, nedostatečné jazykové a komunikační kompetence matek Sociální determinanty edukace oLokalita bydliště (vyšší prospěch – město) oProfese otce oVzdělanost rodičů oPočet dětí v rodině (do 4 dětí) oVelikost bytu,… oDoba návratu rodičů (návrat matky nejpozději v 16 hodin) Učební styly – 7 typů inteligencí oKognitivní styl o ocharakteristický způsob, jímž vnímáme a zapamatováváme si informace o omyslíme, řešíme problémy, orozhodujeme se o Učební styly oLingvistická (jazyková - verbální) o oChápání významu slov a pojmů a jejich vyjadřování o o(psaní, čtení, hledání informací, snadné zapamatování si, sdělování a vysvětlování, fantazie, řešení křížovek,…) o o Učební styly oLogicko – matematická o oVnímání struktury a logických vztahů, symbolů o o(manipulace, počítání z hlavy, řešení logických hádanek, šachy, experimenty, abstraktní otázky, odhad množství,…) o Učební styly oHudební o oIntonace, paměť na melodie, rytmus, tóny, skladbu o o(hraní na nástroj, hudební sluch, zpěv, učení se při hudbě,…) o o Učební styly oVizuálně – prostorová (zraková) o oProstorová představivost, zapamatování si vizuálních vjemů, obrazy o o(umělecké aktivity, kreslení, čtení map, plány, schémata, bludiště, skládačky, filmy, obrazy,…) o o Učební styly oTělesná – kinestetická (pohybová, fyzická) o oSchopnost diferencovaně užívat svého těla k sebevyjádření o o(manipulace s předměty, pohybové aktivity, sport, tanec, neposednost, zručnost, napodobování gest,…) o o o o Učební styly oSociální – interpersonální o oVazba na kulturu a podmínky života = schopnost chápat druhé (empatie) o o(kontakty, aktivity s lidmi, hry, týmová práce, diskuse, pomoc druhým, péče,…) Učební styly oOsobní – intrapersonální (metakognitivní) o oNejdůležitější stránka lidské inteligence = uvědomění si svého „já“ (sebepoznání, sebesystém) o o(nezávislost, silná vůle, vyhraněné názory, bytí o samotě, duchovno, metapotřeby) o Metakognitivní učení oTechnika hlasitého myšlení o oGrafická znázornění o oProces psaní o oKritické myšlení Metakognitivní učení oPochopení smyslu oAktivní účast oRůzné strategie pro myšlení oProstřednictvím autentických úkolů oVkládání nového do známých souvislostí oNešablonovité myšlení oZapisování myšlenek o o Afektivní determinanty oTemperament o oSangvinik oCholerik oFlegmatik oMelancholik o oPyknik, atlet, astenik, extravert – introvert, labilita – stabilita,… Biologické determinanty oSexové rozdíly (stereotypy) o oObecně společnost ČR je genderově diferencována, než je západní standard. o oMuži mají častěji vyšší vzdělání než ženy Biologické determinanty oSexové rozdíly (stereotypy) o oChlapci: rozvinutější matematická a vizuálně prostorová schopnost o oDívky: rozvinutější verbální schopnost o menší agresivita o oRozdíly nejsou většinou v ČR statisticky významné (pouze přírodní vědy). o o Biologické determinanty oSexové rozdíly (stereotypy) o oSebehodnocení vlastních výkonů: o oChlapci velkorysé hodnocení oDívky kritičtěji, méně pozitivně o o