Osobnost edukátora Edukace v porodní asistenci RW,BT Edukátor ØRozhodující složka edukačního procesu Ø ØIniciátor Ø ØSlunce, od něhož vychází a na něm závisí celý život „školy“ (J.A. Komenský) Ø ØPřirození edukátoři (rodiče, rodina) Požadavky na osobnost edukátora ØSchopnost učit - aby mohl, uměl a chtěl, aby sám znal to, čemu má jiné učit, aby měl trpělivost, byl didaktikem a usiloval dopomoci jiným ke světlu – J.A. Komenský ØZnalost věci ØProfesionální připravenost ØKladný vztah k profesi Složky kvalifikace edukátora ØVšeobecný rozhled (filozofický, vědecký, kulturní) Ø ØTeoretické a praktické odborné vzdělání Ø ØPedagogické a psychologické vzdělání Složky kvalifikace edukátora ØPedagogický talent Ø ØPedagogické mistrovství a zaujetí Ø ØPedagogický takt Ø ØPedagogický optimismus Ø ØSpravedlnost Ø ØTvořivost Tvořivost ØNejvyšší specificky lidský způsob řešení problému Ø ØNovost, neobvyklost ØMyšlení, kombinace údajů Ø ØNegativní vliv socializačního tlaku Rysy tvořivé osobnosti ØAutonomie ØAutoregulace ØAsertivita ØFlexibilita ØSenzitivita ØVariabilita ØFluence – plynulost projevu, schopnost podat co nejvíce informací ØOriginalita ØPredilekce – příklon k …, afinita k … Ø Profesionální kvalifikace edukátora ØVýrazové schopnosti Ø ØOrganizační schopnosti Ø ØSchopnost získat autoritu Ø ØKomunikační schopnosti Ø Negativní rysy ØIndividualistické povahy (autoritářství, nesnášenlivost, neomylnictví, bezohlednost) Ø ØVznětlivé povahy (náladovost, neharmoničnost) Ø Ø Typologie osobnosti edukátora Ø ØVědecko-systematický typ Ø ØUmělecký typ Ø ØPraktický typ Ø Ø Ø Styly vedení, řízení Ø ØAutokratický (autoritativní) Ø ØLiberální Ø ØDemokratický Ø Ø Ø Ø Kompetence zkušeného edukátora Ø ØPlánování a příprava ØRealizace procesu ØŘízení procesu ØKlima ve skupině ØHodnocení edukanta ØReflexe vlastní práce a evaluace Co je pro edukátora důležité? Ø ØZnát metody výuky a volit přiměřené ØUmět komunikovat ØZnát metody motivace ØUmět hodnotit výkon ØUmět formulovat edukační cíle ØZnát základy edukačního procesu SITUACE ØPotkáte na ulici Vašeho spolužáka, nemá dobrou náladu, protože právě neudělal zkoušku z důležitého předmětu /neznáte podrobnosti, pouze zprostředkovaně/. ØVyberte způsob, jak byste určitě nezareagovali, protože Vám osobně by to také nebylo příjemné, kdyby tak někdo komunikoval s Vámi. Proč? ØVyberte způsob, který by sice Vám osobně byl možná příjemný, ale rozhodně by neposloužil situaci? ØJsou uvedené způsoby efektivní? Proč ano nebo ne? Diskutujte. ØJak by se dalo zareagovat efektivněji? Ø ZPŮSOBY KOMUNIKACE ØNic si z toho nedělej! (zlehčování, popírání) Já se divím, že si s tím děláš hlavu. To se přece stává. Nic se nejí tak horké, jak se to upeče. Myslím, že si to nějak moc bereš. Mít tak tvoje starosti!… ØMusíš se na to podívat jinak! (srovnání) Dávání za příklad sebe, srovnávání trápení s něčím horším, co se děje někomu jinému, nebo naopak připomínání pozitivních věcí. ØCo se stalo? (vyptávání) Tak jak to bylo? A proč? Co je s tebou? Co ti udělal? Jak..? ØMěl(a) bys .. (rady) Mnoho lidí považuje přímo za svou povinnost přispěchat na pomoc s dobře míněnou radou, když jim někdo jen naznačí, že má problém. Ø Ø ØTy máš pravdu! (souhlas) „Přitakání „postiženému“ jde ruku v ruce s tím, že přímo nebo nepřímo vystupujeme proti někomu dalšímu, koho často ani osobně neznáme. ØMůžeš si za to sám! (obvinění) Říkal jsem ti, dobře ti tak, kdybys … ØChudinko! (litování) To je ale bezohlednost! Chudáčku. To ti neměl dělat. To sis teda nezasloužila. To je strašné. Nemáš to vůbec lehké. ØZa všechno můžou ONI! (svalování viny) „nadávání na poměry“ – utvrzujeme se v postoji, že se nedá nic změnit, protože za všechno mohou druzí lidé nebo vnější okolnosti. ØMusíš pochopit, že … (poučování) Podívej se na to objektivně. Když to vezmu z hlediska druhé strany, musíš uznat, … Ø Ø