Edukační proces v porodní asistenci Model edukačního procesu • CÍL OBSAH ROZSAH Organizační podmínky Materiální podmínky EDUKÁTOR Vyučovací Metody a postupy EDUKANT Edukační proces •Multifaktoriální povaha • • •Co determinuje efektivitu edukačního procesu? Edukační proces •Vstupní determinanty •A. Charakteristika edukantů: • kognitivní – inteligence, schopnosti, styly učení) • afektivní – postoje, motivace(vnitřní a vnější), potřeby • fyzické – věk, pohlaví, nemoc • socio-kulturní – vzdělanost rodiny, etnikum • Edukační proces •Vstupní determinanty • •B. Charakteristika edukátora: • osobnostní – věk, zdravotní stav, temperament • profesní – zkušenosti, odpovědnost, znalosti • Edukační proces •Vstupní determinanty • •C. Charakteristika konstruktů: • programy – obsah, orientace, čas, • učebnice, materiály – rozsah, dostupnost,… • evaluační nástroje - hodnotící • Edukační proces •Vstupní determinanty • •D. Charakteristika prostředí: • materiální vybavenost, audiovizuální vybavenost, PC, lokalita, profil kádrů, klima Edukační proces v PA - možnosti •Edukace klientky (-tek) – individuální, skupinové poradenství a konzultace • •Edukace rodiny – individuální nebo skupinové • •Edukace zdravotnického personálu – porady, semináře, konference,… • • • • Typy edukace v PA •Základní – první seznámení s problematikou • •Komplexní – edukační kurzy • •Reedukace – pokračování, rozvíjení, napravování, opakování, nabalování měnících se informací • Edukační proces •Analýza, sběr údajů (klientka, schopnosti, deficity informací, dovedností, motivace) • •Edukační diagnóza (problém, otázka) • •Edukační plán (cíle, hodnotící kritéria, obsah, intervence) • •Realizace edukačního plánu (projektu) • •Evaluace (vědomostí, dovedností, postojů klientky, efektivnosti plánu-projektu) • • • Etapy edukačního procesu •1. Projektování • •CO? •PROČ? •KOHO? •JAK? •Za jakých podmínek? •S jakým efektem? Etapy edukačního procesu •2. Realizace • •Motivace •Expozice •Fixace •Evaluace • Etapy edukačního procesu •3. Hodnocení • •Zjišťování (efektivity procesu) •Posuzování (splnění cíle, kvality) •Rozhodování o změně • • Etapy edukačního procesu •Dokumentace • •Součást edukačního procesu (kontinuita vzdělávání) •Doklad o plánu a výstupech (práci PA) •Zdroj informací pro ostatní •Zabraňuje duplicitnosti •Forenzní materiál • • Obsah edukace v porodní asistenci •Edukace k obnovení a zachování zdraví v primární, sekundární, terciární péči (prevence) •Edukace ve zdravotní kultuře - emprowement (posílení, zapojení, povznesení zdraví) •Edukace v jednotlivých obdobích života ženy a její rodiny (reprodukční zdraví) •Edukace u vybraných skupin žen (dg.) •Specifika edukace v ambulantních a lůžkových zařízeních • • • Cíl edukačního procesu •…zaplnění mezery mezi informací, kterou jedinec má, a informací, která je potřebná pro to, aby dokázal zvládnout určité činnosti nebo se sám (nejenom) o sebe postaral… (Gessner,1989)