Projektování edukace •Edukační cíle •Didaktické zásady edukace •Didaktické formy edukace •Edukační metody •Učební pomůcky a didaktická technika Posloupnost otázek, na které je třeba odpovědět: •Proč? =Formulace ed. potřeby, vymezení cíle •Koho? Znát charakteristiku edukanta komplexně •Co? Edukace nebo reedukace? •Jak? Metody, formy •Kdo a kdy? Který člen multidisciplinárního zdravotnického týmu •Kde a za jakých podmínek? Financování? •S jakým výsledkem? Způsob zhodnocení a evaluace působení. • Edukační cíle •Je to vlastně očekávaný výsledek, kterého chceme dosáhnout • •Def.: pozitivní kvalitativní a kvantitativní změna v edukantových vědomostech, dovednostech, návycích a hodnotové orientaci Cíle •Krátkodobé – cíl jednotlivé lekce • • •Dlouhodobé – finální cíl celé edukace (několika lekcí) Podmínky správně zvoleného cíle •Přiměřenost – např. vzhledem k věku, musí být splnitelný •Jednoznačnost – jasná formulace, která vede ke kontrolovatelnosti cíle •Konzistentnost – jednotlivé cíle lekcí musí odpovídat celkovému cíli •Komplexnost – cíle musí rozvíjet celou osobnost edukanta Formulace cílů •Vyjadřujeme se slovesem a vždy ze strany edukanta • •Jasná, konkrétní formulace • •Sloveso musí vyjadřovat činnost, kterou lze zkontrolovat Vhodně formulovaný cíl • •K. dokáže sestavit jídelníček na týden podle zásad racionální výživy a zdůvodnit zařazení zvolených potravin Nevhodně formulovaný cíl •K. je seznámena se zásadami racionální výživy (odráží činnost edukátora, nikoliv změnu u K.) • •K. bude znát zásady správné výživy • (jak zkontrolujeme???) Kategorizace cílů •Kognitivní (vzdělávací) cíle •Afektivní (postojové, hodnotové) cíle •Psychomotorické (výcvikové, praktické cvičení) cíle • •Uvědomění si těchto cílů pomůže ve formulaci Kognitivní – vzdělávací cíle a jejich klasifikace •Znalost – vyjadřujeme slovesem: definovat, napsat, opakovat, seřadit, vysvětlit •Porozumění – pochopení obsahu sdělení. Vyjadřujeme slovesem: dokáže svými slovy formulovat, objasnit, opravit, specifikovat, zkontrolovat Kognitivní – vzdělávací cíle a jejich klasifikace •Aplikace- schopnost použít v nových podmínkách. Vyjadřuje se slovesy: aplikovat, navrhnout, sjednotit, shrnout, vyvodit obecné závěry •Analýza – schopnost edukanta objevit vztahy mezi jedn. částmi. • Vyjadřuje se: analyzovat, rozčlenit, provést rozbor, najít vzájemné vztahy Kognitivní – vzdělávací cíle a jejich klasifikace •Syntéza – schopnost edukanta složit jednotlivé části v celek. Uvádíme slovesy: kombinovat, navrhnout, sjednotit, vyvodit obecné závěry •Hodnotící posouzení – schopnost posoudit např. dokumenty, způsoby řešení, výtvory. Slovesa: posoudit, zhodnotit, ocenit, zdůvodnit, porovnat Afektivní cíle, formulují postoje, hodnoty, názory •Přijímání, vnímavost – edukant je ochoten přijmout něco nového •Reagování – edukant reaguje = projevuje zájem o novinku •Oceňování hodnoty – dojde k interiorizaci nové hodnoty, ke změně v hodnotovém žebříčku Psychomotorické cíle •Nápodoba •Praktické cvičení - na základě slovního vedení •Zpřesňování – edukant vykonává činnost skoro samostatně •Koordinace – samostaná koordinovaná činnost •Automatizace – činnost je zautomatizována •Př. správné mechanické mytí rukou Didaktické zásady edukace •Z. názornosti •Z. spojení teorie s praxí •Z. vědeckosti •Z. přiměřenosti •Z. aktuálnosti •Z. zpětné vazby (feedback) •Z. uvědomělosti a aktivity •Z. individuálního přístupu •Z. soustavnosti, trvalosti Didaktické formy edukace •Individuální – v ambulanci, u lůžka,… •+ tempo dle edukanta, dle potřeb ed., efektivní metoda, aktivita studenta -Časově náročné pro učitele, není spolupráce mezi edukanty •Vhodná metoda - rozhovor, vysvětlování, instruktáž • • Didaktické formy edukace •Skupinová – častá, skupiny homogenní i heterogenní •+ možnost spolupráce mezi žáky -Někteří žáci se „vezou“ - •Vhodná metoda: diskuse, brainwriting Didaktické formy edukace •Hromadná – každá přednáška •+ sdělení velkému počtu žáků •- Nízká aktivita, malý individuální přístup, nízká zpětná vazba Edukační metody – cílevědomé promyšlené působení edukátora •Přednáška •Vysvětlování •Instruktáž a praktické cvičení •Rozhovor •Diskuse •Konzultace •Brainstorming •Brainwriting •Práce s textem •E-learning Učební pomůcky a didaktická technika •Textové pomůcky •Vizuální učební pomůcky •Audiovizuální pomůcky •Počítačové programy a INET