Bakalářská práce Nejčastější otázka •(50-70 stran- 90 000 znaků) schopnost samostatně se orientovat v problematice •pracovat s informačními zdroji •provádět průzkum ( spíše než výzkum) ve své specializaci a obhajování získaných výsledků •napsání vědeckého textu na úrovni x ne nové objevy Přehledová vědecká stať •Zpravidla se využívá tvořivá kompilace z odborné literatury a pramenů - ne bezduché opisování •práce přináší původní poznatky, které doposud nebyly zaznamenané v české literatuře •autor přináší nový pohled na základě využití známých poznatků - přehled o jedné problematice z různých úhlů pohledu •hodnota práce spočívá ve shromáždění, uspořádání a vlastní interpretaci známých informací - sumarizace Kompilace x plagiát •Kompilační práce uvádějí informace s odkazem na jejich zdroj, avšak tvůrčí podíl nespočívá v objevení nových poznatků, ale v propojení a utřídění poznatků stávajících. •V kompilační práci student prokazuje, že kriticky přehlédl větší část existující literatury k danému tématu, že je schopen problematiku jasně vyložit, dát do vzájemných souvislostí různé přístupy a vytvořit syntetický přehled, který může posloužit jako zdroj seriózních podkladů. PLAGIÁT •Plagiát – ukradení cizího rukopisu a jeho publikování pod vlastním jménem, také neuvedení odkazu na zdroj informace u přímé „citace“ (oddělené uvozovkami- delší odlišný typ písma) a nepřímé citace parafráze – interpretace vlastními slovy a slohem autora práce •Zachová se důsledně obsah originálního textu, myšlenek, autor vysvětluje podstatu názoru zjednodušeně nebo srozumitelněji vysvětlí komplikovaný popis nebo výklad Teoretická část •Úvod do problematiky neboli teoretická část (východiska) •uvést čtenáře do problematiky •přehled stávajícího poznání o problematice a zpracování v literatuře •stručně popsat problematiku v obecné rovině •stručně se zmínit o historii problematiky, její návaznosti na současnost •a poukázat na aktuálnost tematiky •sestavit přehled dosavadních poznatků tj. literární přehled o řešené problematice s uvedením citací prací jiných autorů •přehled dosud užívaných metod •dosažených výsledků popsaných v literatuře či získaných v předchozích výzkumech na pracovišti nebo vlastních •úvod do problematiky může obsahovat přehled stavu řešené problematiky nejen v ČR, ale i zahraničí •údaje o tom, čím se práce liší od ostatních, dosud publikovaných prací, v čem na jiné práce navazuje a co nového přináší •vymezit cíl průzkumu - položit výzkumné otázky Praktická část •vymezit cíl průzkumu - položit výzkumné otázky- •Plní funkce-upřesnit výzkum v souladu se stanovenými cíli a ukazuje směr výzkumu •Proč jste zahájili výzkum + v čem spočívá jeho základní cíl? - úvod •Jak byla problematika studována?- metodika •Co jste zjistili? – výsledky •Co tato zjištění znamenají ? – diskuze •závěr Metody vědecké práce •Metoda – methodos – cesta k něčemu •Způsob dosažení cíle, určitým způsobem uspořádaná činnost •Proces vědeckého poznání má 2 etapy: • 1) získávání poznatků • 2) jejich zhodnocení za účelem • zevšeobecnění Klasifikace metod vědecké práce •Podle zvolené metody se výzkum dělí na: •Kvalitativní výzkum – „měkká“ věda •Základ poznání- smysl, objevování •Vytváření teorie a hypotézy •Používání komunikace a pozorování •Základní element analýzy – slova, věty •Individuální interpretace • Jedinečnost • • Kvalitativní vědecká metoda •Kvalitativní výzkum je nematematický analytický postup – výzkum týkající se života lidí, chování, vzájemných vztahů spočívá analýze zkoumaných jevů, odhalení spojení a závislosti •Je velmi náročný na čas, vědomosti a dovednosti badatele •Údaje charakter textu-sběr-přeformulování do jiných textů – stávají se případovými studiemi •Analyzuje narativní informace •Používá pozorování účastníků a nestrukturované nebo částečně strukturované rozhovory •Výsledky jsou prezentovány slovně jako zápisy rozhovorů •Sbírání informací a sepsání nutriční anamnézy – zdroje: •rozhovor s klientem /pacientem, zdravotnická dokumentace, příbuzní nemocného, ostatní zdravotnický personál, vlastní pozorování •Kvantitativní výzkum - „tvrdá“ věda •Základ poznání – příčina a následek •Ověřování teorie, hypotézy •Kontrola •Používání techniky •Základní element analýzy – čísla • Statistická analýza •Generalizace Kvantitativní vědecká metoda •Úkolem kvantitativního výzkumu je statisticky popsat typ závislosti mezi proměnnými, změřit intenzitu této závislosti apod. •Pracuje většinou s velkým souborem respondentů •Používá metod dotazníků, standardizovaného rozhovoru, analýzy dat apod. Metodika práce a metody zkoumání •uvedou se podrobně a přesně všechny údaje týkající se výběru a charakteristiky vyšetřovaných subjektů příp. pokusných zvířat •metody a prostředky techniky vyšetření, zpracování výsledků •Tento celek by měl informovat čtenáře o tom, co se dělalo, jak se při tom postupovalo a na jaké souboru se dosáhly prezentované výsledky. Výklad je veden v minulém čase •Popsat vyšetřované osoby ( probandi v textu, tabulkách, grafech apod. údaje o celém souboru, někdy i o jednotlivých členech každého souboru). •Experimentální a kontrolní. •do výsledkové části •Informovaný souhlas •Schválení etickou komisí • •Popsat metody a prostředky ( techniky vyšetření, které sloužily ke sběru dat tj. k vyšetření probandů i prostředky, které umožnily informace získat ), pomůcky, přístroje, dotazníky, formuláře, protokoly aj. •Popis metod může být podle potřeby doplněn rovněž obrazovou dokumentací ( fotografie, nákresy, originály dotazníků a formulářů zařazené v příloze !!!) •Provést matematicko-statistické zhodnocení a zpracování výsledků s přihlédnutím ke zvláštnostem každé práce ( téma, cíle , metodika aj.) a volit ve spolupráci s pedagogem po konzultaci s odborníkem v matematické statistice. •Popisná statistika Výsledky •prezentuje výsledky a zjištěná fakta • Popis výsledků práce získané jednotlivými metodami. •Výsledky by měly být přehledně rozčleněny a uspořádány v logickém sledu, umožňující jejich porozumění a správnou interpretaci, např. anamnestické údaje, výsledy k získané z dotazníků, hodnoty vstupního a kontrolního vyšetření různými metodami, srovnání výsledků experimentální a kontrolní skupiny •výsledky matematickostatistického zpracování, znázornění vztahů •Prezentovat výsledky- nejdůležitější výsledky doplnit tabulkami, grafy •Uvést komentář k výsledkům Diskuse •nejdůležitější část práce, protože svědčí o schopnostech studenta správně analyzovat a hodnotit dosažené výsledky, srovnat je s údaji jiných autorů, posoudit a zdůvodnit splnění cílů práce-výzkumných otázek (ověřit platnost pracovní hypotézy- diplomové práce) •zhodnotit dosažené výsledky •posoudit dosažené výsledky a platnost pracovních hypotéz •uzavřít diskusi a formulovat závěry zaměřené na jednotlivé cíle práce, hodnotit možnosti aplikovatelnosti do praxe • v čem spočívá omezení a síla dosažených výsledků Závěr •V závěr stručně rekapitulovat argumenty, stanoviska a zhodnotit, zda bylo dosaženo cíle event. odpovědi na výzkumné otázky- vyplývající z cílů práce •Porovnat zjištěné s teoretickou literaturou Souhrn •Není totožný se závěry •Výstižné shrnutí celé práce - k čemu jsme dospěli •abstrakt ANOTACE X ABSTRAKT X SHRNUTÍ •Anotace je stručný komentář nebo výklad dokumentu nebo jeho obsahu. ( Za úvodní identifikační stranou) •Souhrn základních informací o práci 5-10 řádků ( česky a anglicky) – připojuje se k bibliografickému popisu dokumentu •Pro dobrou katalogizaci – uvedení všech základních informací o práci – jméno autora, název VŠ a PP, jméno vedoucího, počet stran a příloh, rok obhajoby, klíčová slova a stručný anotační charakteristika práce- krátké uvedení čtenářů či hodnotitelů do problematiky probírané v prostudovaném textu, v čem autor spatřuje přínos práce pro příslušný vědní obor. •Abstrakt vysvětlení hlavních myšlenek díla •Krátká výstižná charakteristika obsahu dokumentu. •Informativní, zachovává tématické a stylové vlastnosti primárního dokumentu, do značné míry jej nahrazuje •Shrnutí (souhrn) – krátká rekapitulace výsledků práce, na konci dokumentu, k čemu se autor dopracoval (cíl, účel práce, metody, výsledky, hlavní závěr) PŘÍLOHY (se nestránkují) •OBSAHUJÍ RŮZNÉ PÍSEMNÉ, NÁZORNÉ A DOPLŇKOVÉ MATERIÁLY- • z prostorových důvodů •Dotazníky, protokoly •Informovaný souhlas •Barevné přílohy •Jiný dokumentační materiál Formální úprava bakalářské práce •Formát A4 po jedné straně •Stránka textu je zpracována na PC v programu Word typ písma Times New Roman •Velikost písma 12, řádkování 1,5 •okraje listu 25 mm, dolní 20mm, levý 35, pravý 15 mm •stránky se číslují uprostřed horního okraje •Titulní strana, bibliografická identifikace , prohlášení, poděkování, obsah a použité symboly a zkratky se nečíslují, ale započítávají do pořadí •úvod začíná jako stránky - 5 – •Krevní obraz (KO) - zkratky •Písemná práce forma monologu- neosobní vyjádření •1. osobě j.č. - v úvodu a závěru pro vyjádření přístupu • k problematice, formulování osobního přínosu •3.os.č. j. - při popisech pokusů, prezentaci tvrzení, v odvolání na argumenty „ dá se konstatovat, že… z analýzy vyplývá.“ •1.os.mn.- názory mohou být sdíleny i čtenářem •„ pro jednoduchost ukážeme věc na jednom příkladě…“. •3.os.č. mn. - „ Odborníci dávají přednost…“ Způsoby odkazů na citace v textu : •1. Protinádorové působení cisplatiny je založeno na alkylačním mechanismu ( DROBNÍK, 1968). •Drobník (1968), zjistil… •2. Protinádorové působení cisplatiny je založeno na alkylačním mechanismu (1). • 3. Protinádorové působení cisplatiny je založeno na alkylačním mechanismu.1(index) Kazuistika •případová studie je souborná zpráva o případu jednotlivce ( soubor klinického pozorování jednotlivce, výsledky léčby, zpráva o životě a vývoji jedince) •Obsahuje rozbor a popis odborně zajímavého poučného případu. Zajímá se aktuálním stavem, ale i historií případu •Proces nutriční péče Bakalářská práce – kazuistika (léčebná výživa) •1. Přehled teoretických poznatků •Obecná část •Definice onemocnění •Epidemiologie (Incidence a prevalence) a etiologie onemocnění •Patofyziologii •Klinické projevy a průběh onemocnění •Diagnostika •Terapie farmakologická a nefarmakologická •Prevence p, s, t 2. Praktická část - Kazuistika •Základní údaje •Hospitalizace – zařízení •Informovaný souhlas zúčastněné osoby •Popis : •1.Anamnéza •Osobní data nemocného: Jméno pacienta ( iniciály), pohlaví • •I. Nynější onemocnění diagnóza medicínská •II. Osobní anamnéza – předchorobí – sled onemocnění od narození do současnosti + zvyky: alergie, kouření, abúzus, léky •III. Rodinná anamnéza •IV. Pracovní a sociální anamnéza (stav, povolání) 2. Nutriční anamnézu - výživová anamnéza • I. Nutriční spotřeba • charakter stravování, frekvence příjmu určitých potravin v minulosti ( půl roku -1 rok) •24-h recall, rozložení stravy během dne, velikost obvyklých porcí, úpravy pokrmů •Zjišťování vyživové frekvence •Biologická hodnota, hodnocení jídelníčku •II. Výživový stav •Antropometrická vyšetření TV,H, BMI, obvody, kožní řasy •Složení těla - bioimpedance •Klinická vyšetření: •Nespecifické příznaky únava, malátnost, průjem zácpa, padání vlasů, nehty, suchá kůže, poruchy spánku aj. •Specifické příznaky typické pro specifické deficience •adspekce, fyzikální metody •Imunologická a biochemická vyšetření – údaje, lékařské zákroky a testy III. Proces nutriční péče - 4 kroky Nutriční diagnóza • a)Identifikovat - označit nutriční problém nebo potřeba (identifikovat nutriční riziko) • b)Stanovit příčinu, přispívající rizikový faktor • c) Příznaky – symptomy • 1/Příjem – přívod • 2/ klinika • 3/ chování a prostředí Nutriční Intervence •Nutriční Intervence – změna – výživa – chování, podmínky prostředí, aspekt nutričního zdraví •( znát vhodné řešení) • individuálně, skupinově , v komunitě • a)Formulovat cíle • b)Stanovit plán činností • c)Vlastní implementace •potraviny, nutrienty - edukace, •individuální poradenství, konzultace, označování potravin…. Kordinace nutriční péče • Nutriční monitoring a hodnocení •sledovat účinnost řešení - •zaznamenat realizované kroky řešení a jejich efekt event. opakovat identifikaci v čase) •1/Příjem – přívod • 2/ klinika • 3/ chování a prostředí •Dlouhodobý nutriční program dle přepokládaného vývoje onemocnění •Trvale vzdělávat •Vyšetření adekvátnosti přívodu živin u populačních skupin nebo jednotlivců • Zjišťování vztahu výživy a zdraví, hodnocení výž. stavu •Nutriční intervence •Odhad příjmu cizorodých látek •Nutriční spotřeba •Studie zaměřené a znalosti a postoje ve vztahu k výživě a zdraví •Nutrition Reviews 2004, vol. 62, no. 9, p. 360-363 •European journal of pediatrics,1992, vol. 151, p. 786 - 788 Časový plán přípravy •1. Volba tématu a strategie přípravy - 2 týdny: • - časový plán • - volba tématu •- příprava na informační průzkum • 2. Informační průzkum- 6 týdnů •- bibliografický průzkum – klíčová slova pro rešerši •- knihovny •3. Zpracování výsledků průzkumu-6 týdnů •- studium dokumentů •- excerpování •4. Výzkum - 6 týdnů - určení metodiky, cíle, plán, osnova, vykonání •5. Tvorba práce – 4 týdny ( definitivní osnova, uspořádání materiálu, tvorba textu) •6.Příprava dokumentace – 2 týdny (seznam bibliografických citací, odkazy, obrázky, tabulky přílohy) •7.Příprava konečné verze práce - 2 týdny( psaní čistopisu, závěrečná redakce) •8.Odevzdání práce •9.Obhajoba – prezentace práce Tradiční tištěné dokumenty •1. Monografická publikace •2. Zvláštní typy monografií ( tzv. šedá literatura) : • - diplomové, habilitační práce • - firemní literatury, katalogy •3. Časti v monografiích a příspěvek ve sborníku •4. Seriálová publikace - články v seriálových publikacích - časopisy Elektronické zdroje •Článek v elektronickém seriálu •www stránka, elektronická monografie – on-line •článek ve sborníku CD-ROM •elektronický program Proč citovat ? • Poskytnout dostatek údajů , aby byl kdokoli schopen nalézt dokument, z něhož autor čerpal • 1. ověření uvedených tezí •návaznost na předchozí poznání-základní prameny a prostudování již provedených výzkumů •dnes nelze výzkum nebo odbornou práci zahájit tzv. na zelené louce •2. získání širšího kontextu ohledně dané tématiky •uvést čtenáře do souvislosti •význam a účel práce pro porozumění nejen pro specialisty •3. informační etika • v ČR je chráněno intelektuální vlastnictví •autorský zákon umožňuje použít výňatky z cizích děl •citační etika – informační prameny k identifikaci - kurzíva Prohřešky •- Citování díla, které autor nepoužil •- Necitování díla, které autor použil •- Autocitace - citování vlastních děl •- Nepřesné citování, znemožňující identifikaci díla Zásady •citace musí být především přehledná a jednotná – existují alternativy v duchu ISO normy •ČSN ISO 690 Bibliografické citace a ČSN ISO 690-2 Bibliografické citace – část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části. •vybrat jednu variantu a té se držet v rámci práce •citace by měla být úplná •citujeme výhradně z primárních pramenů – které jsme měli v ruce •zachováváme pravopisné normy pro daný jazyk •zachováme jazyk knihy • •http://www.ukb.muni.cz/kuk/vyuka/materialy/ •jak efektivně vyhledávat plné texty v online databázích, •- jak postupovat při citování literatury i s pomocí citačních manažerů •- jaké formální náležitosti dodržet při psaní odborného článku, •- jaké funkce MS Word využít při psaní odborného textu (např. diplomová práce), •- jaké jsou zásady bezpečnosti na Internetu či •- jaké kreativní techniky využít při učení. •Na lekce se přihlašuje na adrese http://www.ukb.muni.cz/kuk/kurzy •ZOTERO •„Metodika tvorby bibliografických citací“ na Elportále MU na adrese http://is.muni.cz/elportal/?id=954043