Příklad č. 3 •17 štěňat bylo trénováno v chození na záchod metodou pozitivního posilování (pochvala, když jde na záchod venku) nebo negativního (trest, když jde na záchod doma). Jako parametr bylo měřeno, za kolik dní je štěně vycvičeno. •nulová hypotéza je, že není rozdíl v metodách tréninku, tedy, že oběma metodami je štěně vycvičeno za stejnou dobu. •po srovnání rozložení + malý počet hodnot je vhodné použít neparametrický test •Skupina 1: 35, 41, 43, 44, 47, 48, 48, 51 •Skupina 2: 42, 46, 47, 53, 54, 57, 59, 65, 74 Pozorování uspořádána vzestupně bez ohledu na skupinu 35 41 42 43 44 46 47 47 48 48 51 53 54 57 59 65 74 Pořadí 1 2 3 4 5 6 7,5 7,5 9,5 9,5 11 12 13 14 15 16 17 Příslušnost ke skupině 1 1 2 1 1 2 1 2 1 1 1 2 2 2 2 2 2 n1 = 8 n2 = 9 S1 = 49,5 … součet pořadí pro 1. skupinu (sečítáme čísla ve 2. ř, která mají ve 3.ř. tabulky 1) S2 = 103,5 … součet pořadí pro 2. skupinu U1 = S1 - [n1 (n1 + 1)/2] = 49,5 – [8(8+1)/2] = 13,5 … výpočet testové statistiky U1 U2 = n1 n2 - U1 = 8∙9 – 13,5 = 58,5 … výpočet testové statistiky U2 Min (U1 , U2 ) = 13,5 … bereme menší z obou testových statistik U0,05(8,9) = 15 … najdete v tabulce kritických hodnot pro Mann-Whitney test (ve studijních materiálech), alfa 0,05 volíme, 8 a 9 jsou rozsahy souborů 13,5 < 15 => zamítáme H0 o shodnosti metod výcviku štěňat (dříve vycvičena jsou štěňata s pozitivní motivací) Řešení příkladu č. 3