MASARYKOVA UNIVERZITA BRNO Lékařská fakulta Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů DENÍK ODBORNÉ A INDIVIDUÁLNÍ PRAXE (LOGBOOK) Student(ka): __________________________________ Studijní program: specializace ve zdravotnictví Studijní obor: zdravotnický záchranář Akademický rok: ______________________ Akademický rok: ______________________ Akademický rok: ______________________ Kontaktní osoba: Mgr. Liana Greiffeneggová Tel.: 549 493 352 E-mail:grei@med.muni.cz 3 Charakteristika studijního předmětu Název ODBORNÁ PRAXE V NEODKLADNÉ PÉČI A SLOŽKÁCH IZS Typ povinný Dopor. ročník 1. 2. 3. Rozsah 0 / 920 Př. / Cv. Dopor. semestr 1. 2. 3. 4. 5. 6. Způsob ukončení Z / Z / Z / Z / ZK Forma výuky Cvičení Stručná anotace předmětu Předmět je praktického charakteru. Jeho cílem je postupná adaptace studentů na nemocniční prostředí a prostředí zdravotnické záchranné služby. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť a pracovišť přednemocniční i nemocniční neodkladné péče. Seznamuje se základní ošetřovatelskou péčí na standardních typech oddělení, včetně složky ambulantní, i péčí specializovanou, charakteristickou pro přednemocniční a nemocniční neodkladnou péči. Studenti pracují pod vedením školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Pracoviště mají logickou návaznost ve směru od péče standardní k vysoce specializované. Studenti budou schopni identifikace individuálních bio-psycho-socio-spirituálních potřeb klientů s použitím diagnostického algoritmu, navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu, aplikovat teoretické znalosti do praxe. Praktická výuka je zaměřená na instruktivní vědomosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy ošetřování nemocných na odděleních standardní a neodkladné péče:  postupné získávání pracovních stereotypů a jejich upevňování,  samostatná práce s dokumentací pacienta, monitorování jeho potřeb,  sestavování a realizace ošetřovatelského plánu v přirozených podmínkách, průběžné hodnocení realizovaných ošetřovatelských činností, změny v intervencích, vedoucí k úpravě zdravotního stavu pacienta,  respektování zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií,  předávání informací členům zdravotnického týmu,  organizace práce u výjezdové složky RLP-RZP-LZS a praktická aplikace teoretických znalostí a dovedností při práci u záchranné služby,  přebírání a předávání pacientů, první vyšetření a ošetření v rámci praxe u záchranné služby,  zná postupy při práci s laboratorním biologickým materiálem,  je obeznámen s organizací a způsobem práce na dispečinku ZZS, s komunikací s volajícími, s algoritmy činnosti a součinností s dalšími tísňovými službami,  zná vybavení a obsluhu zařízení sanitního vozu,  zapojuje se do práce v týmu osádky vozidla záchranné služby,  je aktivním členem týmů na akutním příjmu na ARO,  zvládá obsluhu zdravotnické techniky potřebnou k monitorování stavu pacienta/klienta,  respektuje práva pacientů a dodržuje zásady etiky,  prakticky zvládá základy chování v aseptickém prostředí operačního sálu, práce sestry anesteziologického úseku, komunikace s pacienty, zvládání náhlých změn stavu, polohování, bezpečnost pacienta, transport zpět na oddělení,  zná postup při příjmu rodičky na porodní sál, přípravě k porodu, psychoterapeutický přístup, komunikaci s rodičkou a příbuznými, způsob vedení spontánního porodu, ošetření novorozence, resuscitaci novorozence, zajištěný transport novorozenců,  je schopen orientačního hodnocení stavu novorozence, hlavních rizik, základní ošetřovatelských postupů, zajištění transportu novorozence. Absolvování odborné praxe studenti zaznamenávají do Deníku odborné a individuální praxe. Docházka a hodnocení studenta pracovištěm jsou zaznamenány na školním formuláři. 4 Charakteristika studijního předmětu Název ODBORNÁ PRAXE INDIVIDUÁLNÍ Typ povinný Dopor. ročník 1. 2. 3. Rozsah 0 / 480 Př. / Cv. Dopor. semestr 1. 2. 3. 4. 5. 6. Způsob ukončení Z, Z Forma výuky Cvičení Stručná anotace předmětu Předmět navazuje na předmět odborná praxe v neodkladné péči a složkách IZS. Je významnou součástí studijního programu. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť. Rozšiřuje poznatky o speciálních diagnostických a terapeutických postupech. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků. Učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a týmové práci. Studenti pracují pod vedením školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Veškeré administrativní náležitosti si zajišťují studenti individuálně, na základě smlouvy uzavřené mezi univerzitou a příslušným zařízením, přičemž škola schvaluje vhodnost pracoviště. * Absolvování individuální odborné praxe je doloženo potvrzením o počtu odpracovaných dnů (hodin) za stanovený semestr. Hodnocení výsledků studentů:  předání potvrzení o výkonu a rozsahu praxe a hodnocení vystavené zdravotnickým zařízením, kde student odbornou praxi vykonal,  v každém bloku zpracování a předání seminární práce obsahově zaměřené na komplexní ošetřovatelskou péči v IP nebo přednemocniční neodkladné péči. Předpokládaný rozsah práce je max. 8 až 10 stran.  100% účast,  splnění požadavků závěrečných zkoušek (zkouška z odborné praxe u ZZS). Součástí předmětu jsou rovněž kurzy zaměřené na získávání vědomostí a dovedností souvisejících s činností složek IZS, především s činností vodní záchranné služby a horské služby. Kurzy jsou organizovány blokově, se čtyřiceti hodinovou dotací. 5 OBSAHOVÁ NÁPLŇ jednotlivých semestrů BZOP0251x Odborná praxe v NP a složkách IZ (2. semestr) 1) Rozsah: 160 hodin 2) Pracoviště: standardní oddělení chirurgického a interního typu, operační středisko zdravotnické záchranné služby. 3) Organizace: praxe probíhá ve 2. semestru studia, 2 dny v týdnu, dle rozpisu KPA, výhradně v Brněnských zdravotnických zařízeních. 4) Cíle bloku: a. Praktická výuka je zaměřena na instruktivní dovednosti a vědomosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy ošetřování nemocných na oddělení standardní a neodkladné péče. b. Student postupně získá a upevní si pracovní návyky a stereotypy, potřebné ke komplexní ošetřovatelské péči na standardním oddělení. c. Bude schopen samostatné základní ošetřovatelské péče o pacienta, monitorování jeho potřeb, práce s dokumentací, sestavování a realizace ošetřovatelského plánu, průběžného hodnocení realizovaných ošetřovatelských činností, změny v intervencích, vedoucích k úpravě zdravotního stavu pacienta. d. Student bude schopen respektovat zvláštnosti ošetřovatelské péče jednotlivých věkových kategorií, předávat informace ostatním členům zdravotnického týmu, postupně se stane aktivním členem zdravotnického týmu. e. Na KZOS se studenti seznámí s prací zdravotníků této části ZZS, s jejím významem, rozsahem a obsahem, organizací práce operačního střediska, technickým vybavením, dokumentací. f. Krátké praxe (pátek) jsou vyhrazeny pro pracoviště specifického charakteru (dialyzační odd., endoskopické centrum, angio sály - PTCA, arytmologie, ambulance traumatologie, pracoviště se zaměřením na odběr biologického materiálu u dospělých a dětí). Jejich cílem je seznámení studentů s organizací práce NLZP, její náplní, kompetencemi, skladbou pacientů, ošetřovatelskými postupy, dokumentací, atd. BZIN0221x Odborná praxe individuální (2. semestr) 1) Rozsah: 200+40 hodin 2) Pracoviště: zdravotnická záchranná služba – výjezdová složka. 3) Organizace: praxe probíhá ve 2. semestru studia, po ukončení teoretické výuky, termíny si studenti domlouvají individuálně v závislosti na možnostech (kapacitě) ZZS. Student má možnost absolvovat praxi i v mimobrněnských zdravotnických zařízeních, na základě Smlouvy o zabezpečení praxe studentů LF MU. 4) Cíle bloku: a. Praktické seznámení a zvládnutí manipulace s vnitřním vybavením zásahového vozidla ZS. b. Seznámení s dokumentací záchranáře ZS. c. Zvýšení jistoty při aktivním zapojení do týmu posádky vozidla v rámci výjezdu. d. Aktivní spolupráce při prvním kontaktu (vyšetření) pacienta a jeho ošetření. e. Aktivní účast při přebírání, transportu a předávání pacienta. f. Prohloubení znalostí o radiovém styku osádky vozidla s dispečinkem ZS. g. Hodnocení: samostatnost při výjezdu, schopnost orientace a práce s dokumentací, komunikační schopnosti, samostatnost, aktivita, pohotovost, přesnost při praktických výkonech, dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel. h. Přednáška o dalších složkách IZS: Výkon služby, dokumentace, IT technika – softwarové vybavení, obsluha a použití, činnost operačního technika, vybavení stanice, podmínky pro výkon služby, skladba výjezdových posádek, vybavení vozidel zásahu, plány konkrétních činností v plánech, dokumentace ochrany obyvatelstva, kontroly krytů (úkrytů), havarijní a krizové plány, dokumentace krizového řízení, provádění oprav a údržby, kontroly a skladování prostředků, provozní a technické služby. 6 BZOP0352x; BZOP0453x Odborná praxe v NP a složkách IZ (3. a 4. semestr) 1) Rozsah: 160 hodin v PS; 160 hodin v JS 2) Pracoviště: jednotky intenzívní péče chirurgického a interního typu, neonatologická JIP, operační sál – úsek anesteziologie, psychiatrická JIP se zaměřením na akutní stavy, dětská JIP 3) Organizace: praxe probíhá v bloku (11. – 14. týden v PS a 1. – 4. týden v JS), podle rozpisu KPA. Student má možnost absolvovat praxi i v mimobrněnských zdravotnických zařízeních, na základě Smlouvy o zabezpečení praxe studentů LF MU. 4) Cíle bloku: předmět navazuje velmi úzce na předmět Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči. Vychází ze znalostí léčebně ošetřovatelských základů nemocniční i přednemocniční péče. a. Specifické cíle pro JIP: b. Komplexní hygienický režim v ošetřování pacientů v nemocniční péči. c. Prohloubení a upevnění odborných vědomostí, dovedností a návyků potřebných pro další studium a práci, rozvíjení profesionálních vlastností a schopností konfrontace získaných teoretických poznatků z odborných předmětů s praxí v přirozených podmínkách, nácvik a zdokonalování komunikativních dovedností: - Schopnost orientace ve stavebním uspořádání a v uložení pomůcek na JIP, orientace v celém komplexu zdravotnického zařízení. - Schopnost orientace v dokumentaci JIP a její praktické používání (terapeutické i ošetřovatelské), postupné zvyšování samostatnosti při práci s touto dokumentací. - Za spolupráce oš. personálu JIP (mentorky) samostatné vedení dokumentace alespoň u tří pacientů. - Schopnost samostatné komunikace s pacienty, zohledňování jejich potřeb podle předem stanovených cílů ošetřovatelské péče. - Schopnost stanovovat míru rizika vzniku komplikací u svěřených pacientů. - Získávání praktické jistoty při výkonech prováděných na této JIP v rámci ošetřovatelské péče, u svěřených pacientů. - Schopnost stručné charakteristiky práce na této JIP a typu pacientů. - Schopnost stručné charakteristiky základní řady léčiv nejčastěji užívaných na této JIP. - Získání jistoty v samostatné a aktivní práci při přípravě na vyšetřovací a terapeutické výkony u pacientů JIP. d. Specifické cíle pro operační sály – úsek anestezie: - Seznámení s povinnostmi anesteziologické sestry, s anesteziologickou dokumentací. - Zvládnutí manipulace s anesteziologickými pomůckami a operačním stolem. - Dle možností pracoviště asistence při zajištění dýchacích cest (OTI a samostatná OTI pod dohledem lékaře, LM, atd.). - Spolupráce při průběžném sledování pacienta při celkové anestezii, infuzní terapii, vedení dokumentace anesteziologického úseku s mentorkou. BZIN0422x Odborná praxe individuální (4. semestr) 1) Rozsah: 200+40 hodin 2) Pracoviště: zdravotnická záchranná služba – výjezdová složka. 3) Organizace: praxe probíhá ve 4. semestru studia, po ukončení teoretické výuky, termíny si studenti domlouvají individuálně v závislosti na možnostech (kapacitě) ZZS. Student má možnost absolvovat praxi i v mimobrněnských zdravotnických zařízeních, na základě Smlouvy o zabezpečení praxe studentů LF MU. Praxe je ukončena „Zápočtovým výjezdem“, který studenti absolvují u ZZS JmK, z důvodu objektivnosti s jedním konkrétním pracovníkem ZZS. 4) Cíle bloku: a. Praktická samostatná manipulace s vnitřním vybavením zásahového vozidla ZS, orientace v uložení a schopnost využití a manipulace s vybavením výjezdového vozidla. 7 b. Schopnost samostatné práce s dokumentací záchranáře ZS. c. Aktivní zapojení do týmu posádky vozidla v rámci výjezdu. d. Aktivní spolupráce při prvním kontaktu (vyšetření) pacienta, jeho vyšetření, zajištění a ošetření. e. Aktivní účast při přebírání, transportu a předávání pacienta. f. Schopnost radiové komunikace s dispečinkem ZZS. g. Hodnocení: na katedrou připraveném formuláři bude každý student hodnocen v rámci jednoho pracovního dne na ZZS při výjezdech: upevnění stereotypů a dovedností z 2. ročníku, nácvik algoritmů organizačně-odborných, aktivní zařazení do výjezdových akcí pod dohledem školitele, nácvik týmové spolupráce, vlastního rozhodování, řešení větších zásahů, zpřesňování a zdokonalování odborného jednání a chování. BZOP 0000x; BZOP 0000x Odborná praxe v NP a složkách IZ (5. a 6. semestr) 1) Rozsah: 160 hodin v PS; 280 hodin v JS 2) Pracoviště: anesteziologicko-resuscitační oddělení, lůžková část, anesteziologicko-resuscitační oddělení, urgentní příjem, jednotky intenzívní péče chirurgického typu, operační sál – úsek anesteziologie, operační sál – úsek popálenin, porodní sál, zdravotnická záchranná služba 3) Organizace: praxe probíhá v bloku (1. – 4. týden v PS a 8. – 14. týden v JS), podle rozpisu KPA. Student má možnost absolvovat praxi i v mimobrněnských zdravotnických zařízeních, na základě Smlouvy o zabezpečení praxe studentů LF MU. 4) Cíle bloku: a. Organizace a systém práce oddělení anesteziologicko-resuscitačního, část lůžková a urgentní příjem. b. Povinnosti a kompetence jednotlivých kategorií pracovníků oddělení, vybavení personální a přístrojové, specifika práce, kontaktu a komunikace s pacienty a jejich příbuznými na těchto odděleních. c. Respektování práv pacientů a zásad etiky při práci na ARO, RES, JIP. d. Sběr, zpracování a předávání informací u ošetřovaných pacientů – písemná i ústní forma. e. Obsluha zdravotnické techniky, monitorování stavu pacientů. f. Činnosti: nácvik ošetřovatelských dovedností a činností specifických pro ARO (RES), JIP, s využitím teoretických vědomostí (hygienická péče, polohování, péče při UPV, monitorace fyziologických funkcí, záznam a monitorace EKG, defibrilace, intubace a extubace, nonverbální komunikace, infuzní terapie, enterální a parenterální výživa, podávání krevních derivátů, vedení dokumentace, zajištění a péče o vstupy do venózního i arteriálního řečiště, asistence při punkcích, drenážích a katetrizacích, odběr biol. materiálu, předoperační a pooperační péče, péče o kadávera, …). Postupné pověřování mentorkou samostatnými úkony v rámci komplexní péče o svěřené(ho) pacienty(a), pod odborným odhledem. Respektování zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií pacientů na ARO, +RES, JIP. Zvládnutí manipulace se specifickými pomůckami, ošetření popálených v terénu a návaznost na nemocniční péči. g. Záchranná služba: upevnění stereotypů a dovedností z 2. ročníku, nácvik algoritmů organizačně-odborných, aktivní zařazení do výjezdových akcí pod dohledem školitele, nácvik týmové spolupráce, vlastního rozhodování, řešení větších zásahů, zpřesňování a zdokonalování odborného jednání a chování. 8 Záznam o proškolení studentů v oblasti BOZ a PO před nástupem na odbornou praxi V souladu se Zákoníkem práce, v platném znění, potvrzuji, že jsem byl(a) při nástupu ke studiu seznámen(a) se základními pravidly bezpečné práce a chování. Zavazuji se respektovat zásady: 1. bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (Zákon č. 262/2006; §§ 101-180) 2. požární ochrany 3. bezpečnosti silničního provozu 4. ochrany před infekcí HIV a HBsAg Školení bylo provedeno dne: 21. února 2017 Školení za ZZS JmK dne: 21. února 2017 Podpis studenta(tky): ______________________ Prevence virové hepatitidy typu „B“ V souladu s čl. 6 §11 Vyhlášky MZ ČR č. 439/2000 Sb. vydává děkan příkaz č. 5/2005 k povinnému ochrannému očkování proti virové hepatitidě B: 1. Jako povinnou náležitost pro zápis studenta do 4. semestru všech studijních oborů na LF MU stanovuje předložení potvrzení o ukončené vakcinaci proti virové hepatitidě B nebo vyšetření titru protilátek proti HBsAg s výsledkem přesahujícím 10IU/litr. 2. Povinné ochranné očkování proti virové hepatitidě B je považováno za kompletní po ukončené aplikaci 3. dávky. 3. Potvrzení o ochranném očkování, nebo vyšetření titru protilátek proti HBsAg, s výsledkem přesahujícím 10 IU/litr může student doložit jednou z následujících variant: - Písemným potvrzením příslušného zdravotnického pracoviště na formuláři „Potvrzení o očkování“. - Fotokopií Očkovacího průkazu ověřenou dle originálu studijním oddělením fakulty. - Potvrzením (tj. razítko, podpis a datum ukončení vakcinace), nebo vyšetřením titru protilátek proti HBsAg, s výsledkem přesahujícím 10 IU/litr příslušného zdravotnického pracoviště přímo do indexu studenta v části „Úřední záznam“. 4. Pokud student nesplní tuto povinnost, nebude mu umožněno plnění studijních povinností a nebude zapsán do 4. semestru studia na LF MU. 1. očkovací dávka aplikována dne: ________________________ 2. očkovací dávka aplikována dne: ________________________ 3. očkovací dávka aplikována dne: ________________________ Podpis studenta(tky):_____________________________ Datum: 21. 2. 2017 9 Pokyny k hlášení školních a pracovních úrazů Podle zákona č. 262/2006 Sb., Zákoníku práce, v platném znění, a směrnice rektora č. 6/2006 je student povinen, pokud je to v jeho silách, ihned po úraze informovat svého nadřízeného o úraze. Pokud tak nemůže učinit zraněný, je povinen tak učinit ten, kdo se o úraze dozvěděl, případně byl jeho svědkem. Jestliže nedojde k oznámení co nejdříve (nejpozději do druhého dne), záleží na vedení školy, zda úraz, který zraněný(á) označuje jako školní, uzná a zajistí zapsání příslušného záznamu o školním úraze. V Brně dne: 21. 2. 2017 Podpis studenta(tky): __________________________ Zásady chování ve zdravotnickém zařízení Svým podpisem stvrzuji, že jsem se seznámila s Etickými zásadami zdravotnického pracovníka nelékařských oborů a směrnicí děkana LF MU č 1/2016 o Pravidlech chování studentů účastnících se klinické výuky a praxe. V Brně dne: 21. 2. 2017 Podpis studenta(tky): __________________________ 10 Etické zásady zdravotnického pracovníka nelékařských oborů (dle Věstníku MZČR, částka 7, str. 12) - Zdravotnický pracovník nelékařských oborů (dále jen „zdravotnický pracovník“) při své práci zachovává úctu k životu, respektuje lidská práva a důstojnost každého jednotlivce bez ohledu na věk, pohlaví, rasu, národnost, víru, politické přesvědčení a sociální postavení. - Zdravotnický pracovník dbá na dodržování Úmluvy o lidských právech a biomedicíně, na dodržování práv pacientů, tak jak jsou vyjádřena v Chartě práv pacientů a v Chartě práv hospitalizovaných dětí. - Zdravotnický pracovník je povinen přistupovat ke své práci s veškerou odbornou schopností, kterou má, s vědomím profesionální odpovědnosti za podporu zdraví, prevenci nemocí, za obnovu zdraví a zmírňování utrpení, za přispění ke klidnému umírání a důstojné smrti. - Zdravotnický pracovník poskytuje zdravotní péči jednotlivcům, rodinám, skupinám a spolupracuje s odborníky jiných oborů. Při poskytování zdravotní péče vždy nadřazuje zájmy těch, kterým poskytuje péči, nad zájmy své. - Zdravotnický pracovník je povinen chránit informace o těch, kterým poskytuje své služby, bez ohledu na způsob, jakým jsou tyto informace získávány, shromažďovány a uchovávány. Povinnou zdravotnickou dokumentaci vede pečlivě a pravdivě, chrání ji před zneužitím a znehodnocením. - Zdravotnický pracovník aktivně prohlubuje znalosti o právních předpisech platných pro jeho profesi a dodržuje je. - Zdravotnický pracovník nesmí podřizovat poskytování zdravotní péče komerčním zájmům subjektů, působících v oblasti zdravotnictví. Zdravotnický pracovník a spoluobčané - Zdravotnický pracovník při poskytování zdravotní péče respektuje životní hodnoty občanů, jejich životní zvyky, duchovní potřeby a náboženské přesvědčení a snaží se vytvářet podmínky zohledňující individuální potřeby jednotlivců. - Zdravotnický pracovník v rozsahu své odbornosti a pravomocí poskytuje občanům informace, které jim pomáhají převzít spoluzodpovědnost za jejich zdravotní stav a případnou léčbu. - Zdravotnický pracovník považuje informace o pacientech za důvěrné a je si vědom povinnosti zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděl v souvislosti s výkonem svého povolání. - Zdravotnický pracovník při poskytování zdravotní péče dbá v maximální možné míře o zajištění intimity. - Zdravotnický pracovník nesmí zneužít ve vztahu k nemocnému jeho důvěru a závislost jakýmkoliv způsobem (PRO). - Zdravotnický pracovník se snaží při poskytování zdravotní péče docílit vztahu založeného na důvěře, který ctí práva pacienta, reaguje na aktuální rozpoložení pacienta, současně jsou respektována práva a povinnosti zdravotnického pracovníka jako poskytovatele zdravotní péče. Zdravotnický pracovník a praxe - Zdravotnický pracovník poskytuje zdravotní péči v rozsahu své odbornosti a pravomocí, s potřebnou mírou autoregulace a empatie. - Zdravotnický pracovník aktivně usiluje o vlastní odborný, osobní a intelektuální růst po celou dobu svého profesionálního života a své nové znalosti a dovednosti se snaží využít v praxi. - Zdravotnický pracovník usiluje o co nejvyšší kvalitu a úroveň poskytované zdravotní péče. - Zdravotnický pracovník poskytne nezbytně nutnou zdravotní péči i nad rámec svých pravomocí, pokud ji nemůže poskytnout způsobilý zdravotnický pracovník a pokud nebezpečí, které plyne 11 z prodlení, je větší než možné nebezpečí plynoucí z nedostatečných znalostí a dovedností zdravotnického pracovníka. - Zdravotnický pracovník jedná a vystupuje tak, aby jeho chování přispělo k udržení prestiže a zvyšování společenského uznání zdravotnických povolání. - Zdravotnický pracovník při přebírání úkolu i při pověřování úkolem zodpovědně zvažuje kvalifikaci svou i ostatních zdravotnických pracovníků. Zdravotnický pracovník a společnost - Zdravotnický pracovník působí na zdravotní uvědomění jednotlivců, při poskytování zdravotní péče. Podle svých odborných schopností se podílí na podporování a šíření zásad zdravého života, zásad ochrany životního prostředí, objasňování problémů spojených s péčí o poškozené zdraví lidí. - Zdravotnický pracovník spolupracuje při těch aktivitách, které směřují ke zlepšení zdravotního a sociálního prostředí v životě lidí. Zdravotnický pracovník a spolupracovníci - Zdravotnický pracovník spolupracuje v rámci mezioborového týmu s ostatními odborníky tak, aby byly splněny všechny cíle plánu komplexní zdravotní péče o pacienta. - Zdravotnický pracovník respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů i spolupracovníků jiných odborností. - Zdravotničtí pracovníci se navzájem podporují ve svých odborných rolích a aktivně rozvíjejí úctu k sobě i druhým. - Zdravotnický pracovník vystupuje podle aktuální situace, jako ochránce pacienta, zejména pokud je péče o něho ohrožena nevhodným chováním nebo jednáním jiného zdravotníka či osoby. Zdravotnický pracovník a profese - Zdravotnický pracovník je odpovědný za kvalitu jím poskytované zdravotní péče a za co nejvyšší odbornou úroveň svého vzdělávání. - Zdravotnický pracovník dbá na udržování a zvyšování prestiže své profese. - Zdravotnický pracovník se neustále snaží o rozvoj své profese, o rozvoj svého profesního zaměření a zvýšení své odborné úrovně. 12 Směrnice Lékařské fakulty Masarykovy univerzity č. 1/2016 (výňatek) PRAVIDLA CHOVÁNÍ STUDENTŮ ÚČASTNÍCÍCH SE KLINICKÉ VÝUKY A PRAXE Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“), vydávám tuto směrnici. ČÁST PRVNÍ Čl. I. ÚVODNÍ USTANOVENÍ Tato směrnice konkretizuje povinnosti a pravidla chování studentů Lékařské fakulty Masarykovy univerzity (dále jen „LF MU“) při výkonu praxe ve zdravotních zařízeních. Ustanovení této směrnice navazují zejména na Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity, zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Při aplikaci této směrnice nesmí docházet k diskriminaci nebo vyloučení, zejména z hlediska pohlaví, věku, rasy, jazyka, původu, národnosti, náboženství nebo smýšlení. Tato směrnice stanoví: ─ obecná pravidla chování studenta, ─ základní pravidla pro vztah studenta a vyučujícího, ─ základní pravidla pro vztah studenta a pacienta a d. sankce za nedodržování těchto pravidel. Čl. II. VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ 1. Studentem se pro účely této směrnice rozumí aktivní student nejméně jednoho oboru LF MU, který se účastní praxe v rámci studia ve studijním programu vyučovaného na LF MU. 2. Vyučujícím se pro účely této směrnice rozumí osoba podílející se na výuce studentů v průběhu praxe ve zdravotním zařízení. 3. Praxí se pro účely této směrnice rozumí jakákoliv součást studia, jež probíhá v prostorách jakéhokoliv poskytovatele zdravotních služeb. Praxí se tak míní zejména klinická výuka, klinická praxe, prázdninová praxe a předpromoční praxe. 4. Zdravotnickým zařízením se pro účely této směrnice rozumí zdravotnické zařízení dle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, ve kterém student vykonává praxi. 5. Pacientem se pro účely této směrnice rozumí fyzická osoba, které jsou poskytovány zdravotní služby ve zdravotnickém zařízení, v němž student vykonává praxi. ČÁST DRUHÁ Čl. III. OBECNÁ PRAVIDLA CHOVÁNÍ STUDENTA 1. Student je povinen se praxi dostavovat včas dle rozvržené pracovní doby a tuto pracovní dobu dodržovat. 2. Studentu je v průběhu praxe zakázáno bez dalšího opuštění pracoviště, na němž praxi vykonává. Pracoviště může student opustit pouze s předchozím souhlasem vyučujícího. 2 3. Student je povinen dodržovat veškerá hygienická nařízení a předpisy, jež jsou vyžadovány na příslušném pracovišti, v rámci kterého vykonává svou praxi, zejména zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, dbát hygienických návyků sloužících k zamezení šíření infekčních onemocnění, dostavovat se na praxi zdravý a podstoupit všechna předepsaná očkování pro dané pracoviště. 4. Student dodržuje obecná pravidla etikety oblékání s ohledem na obvyklou praxi oblékání zdravotnického personálu a s ohledem na důstojnost povolání, na které se svým studiem připravuje, zejména je pak povinen v průběhu vykonávání praxe nenosit pokrývku hlavy, nosit čistý bílý laboratorní plášť a čitelnou jmenovku. Student se upravuje, obléká a jedná tak, aby předcházel vzniku a šíření infekčních onemocnění a vzniku škody sobě a svému okolí. 5. V průběhu praxe nosí student čisté osobní ochranné pracovní prostředky požadované poskytovatelem zdravotních služeb. Student nesmí v osobních ochranných pracovních prostředcích opustit areál poskytovatele zdravotních služeb. 13 6. Jmenovka musí být připevněná na přední části oděvu – čitelná a čistá. Nesmí viset volně. 7. Obuv musí být vyčleněná a čistá. 8. Vlasy a vousy musí být čisté a upravené. Delší vlasy (délka přesahující ramena) musí být sepnuté. 9. Na pracovištích, kde je prováděna chirurgická nebo hygienická dezinfekce rukou, nesmí student nosit na rukou žádné šperky a hodinky. Úprava nehtů nesmí ohrožovat zdravotní stav pacienta zejména s ohledem na možné šíření infekcí spojených se zdravotní péčí a nesmí bránit poskytování zdravotní péče v plném rozsahu. Nehty musí být upravené, krátké, čisté. 10. Dlouhé náušnice mohou představovat riziko poranění pacienta a jsou rizikové i z hlediska hygienického, při poskytování péče o pacienta jsou nevhodné. Řetízky a náhrdelníky nesmí být dlouhé a nesmí zasahovat do prostoru určeného pro výkon práce. 11. Ozdoby např. piercing přes nos, jazyk, ret, obočí nebo jakékoliv jiné, by měly být na pracovišti odstraněny, nebo zajištěny tak, aby nebyly vnímány negativně ze strany pacientů i personálu. 12. Při vstupu a odchodu z oddělení si studenti myjí, eventuálně dezinfikují ruce. Hygienickou dezinfekci rukou student provede: ─ před vyšetřením nebo ošetřením každého pacienta, ─ po každém zdravotnickém výkonu u pacienta, ─ před nasazením a po sejmutí rukavic. 13. Vyšetřovací rukavice student použije: a. při manipulaci s biologickým materiálem, předměty a pomůckami kontaminovanými biologickým materiálem včetně použitého prádla a nebezpečného odpadu, b. při uplatňování bariérového ošetřovacího režimu 14. Další indikace použití rukavic a mytí a dezinfekce rukou stanoví vyučující nebo zdravotnický pracovník. 15. Jednorázové ochranné pomůcky poskytované pracovištěm (rukavice, ústenky, jednorázové zástěry atd.) se odkládají ihned po výkonu do infekčního odpadu. 16. Membránu fonendoskopu si student dezinfikuje po každém vyšetření pacienta. 17. Studentu je zakázáno si bez oprávnění opatřovat a zneužívat lékařské předpisy, léky a zdravotnický materiál. Porušení tohoto ustanovení se automaticky považuje za zvlášť závažný případ porušení této směrnice. Čl. IV. VZTAH STUDENTA A VYUČUJÍCÍHO 1. Student má povinnost se vzdělávat v jednotlivých oborech a usilovat o co nejhlubší odborné znalosti a dovednosti. 2. Student má povinnost dodržovat pokyny pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, s nimiž se seznámil před zahájením praxe. 3. Student má povinnost respektovat a dodržovat pokyny vyučujícího a vykonávat jen ty úkony, které jsou součástí praxe a to pod přímým vedením vyučujícího. Student může provádět činnosti, jež jsou součástí zdravotnického výkonu pouze na přímý pokyn vyučujícího. 4. V případě, kdy by výhrada svědomí studentu nedovolovala učinit po něm požadovaný úkon, je povinen tuto skutečnost bezodkladně oznámit svému vyučujícímu. 3 5. Student má povinnost v případě, že se dozvěděl o vzniku události, jež způsobila škodu nebo je potencionálně způsobilá přivodit škodu studentovi samému, jinému studentovi, pacientu, zdravotnickému zařízení, zaměstnanci zdravotnického zařízení a/nebo LF MU oznámit vyučujícímu nebo jiné odpovědné osobě vznik takovéto události za předpokladu, kdy se nelze důvodně domnívat, že vyučující nebo jiná odpovědná osoba jsou s touto skutečností již obeznámeni. 6. Vyučující má povinnost zachovávat důvěrnost informací získaných o studentech během praxe. 7. Vyučující i studenti se vyvarují jakéhokoli diskriminačního jednání (zejména pak na základě rasy, genderu, sexuální orientace, náboženského vyznání nebo sociálního postavení) vůči všem osobám, se kterými přijdou v průběhu praxe do kontaktu. 8. Vyučující je povinen informovat studenty o případném riziku infekčního pacienta, nezbytných hygienických opatřeních souvisejících s kontaktem s takovým pacientem a dalších případných rizicích spojených s kontaktem s infekčním pacientem. 14 Čl. V. VZTAH STUDENTA A PACIENTA 1. Student má povinnost dbát na blaho pacienta a jedná v jeho prospěch. 2. Student nesmí pacientovi úmyslně, samoúčelně způsobovat bolest nebo jakoukoli jinou škodu na zdraví či majetku pacienta. 3. Student má povinnost respektovat autonomii vůle pacienta a svobodu volby pacienta, zejména pak odmítnutí přítomnosti studenta při poskytování zdravotních služeb včetně nahlížení do zdravotní dokumentace, odmítnutí zdravotního úkonu a právo nebýt informován o svém zdravotním stavu. 4. Student jedná s pacientem korektně, s pochopením, trpělivostí, přiměřeně k věku a rozumové vyspělosti pacienta, dbá na zachovávání své i pacientovy důstojnosti a integrity. Studentům je zakázáno jednat s pacienty hrubě, neuctivě a nemravně. 5. Student se musí vůči pacientům zdržet všech nedůstojných aktivit, které přímo nebo nepřímo znamenají propagaci nebo reklamu a ve svých důsledcích jsou agitační činností, cílenou na rozšíření klientely jakéhokoli subjektu. Není rovněž přípustné tyto aktivity iniciovat prostřednictvím druhých osob. 6. Student je povinen zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděl v souvislosti s vykonáváním praxe, zejména pak o zdravotním stavu pacientů. 7. Student má právo se seznamovat se zdravotním stavem pacienta a nahlížet do zdravotní dokumentace v rozsahu nezbytném pro potřeby výuky a to pouze v případě, nedojde-li k výslovnému nesouhlasu ze strany pacienta. 8. Student nesmí vynášet zdravotní dokumentaci z prostor zdravotního zařízení, student si smí pořizovat opisy a výpisy ze zdravotní dokumentace pouze se souhlasem pacienta a to pouze v anonymizované podobě. 9. Student smí pořizovat jakékoliv fotografie pacienta a audiovizuální záznamy či fotografie spojené se zdravotním stavem pacienta pouze s výslovným souhlasem pacienta. Student smí pořizovat jakékoliv audiovizuální záznamy či fotografie zdravotních pracovníků pouze s výslovným souhlasem těchto pracovníků. Student nesmí takto pořízené audiovizuální záznamy či fotografie zveřejňovat prostřednictvím sociálních sítí. Fotografie mohou být nadále použity pro účely studentských prací či publikací v odborné literatuře se souhlasem pacienta. Pokud pacient výslovně nestanovil jinak, budou fotografie pro studentské práce použity pouze v anonymizované podobě. ČÁST TŘETÍ Čl. VI. SANKCE 1. V případě, kdy se student dopustí hrubého porušení některého z ustanovení této směrnice, je vyučující oprávněn vyloučit daného studenta na jeden den z praxe, přičemž student se pro účely plnění studijních povinností považuje za nepřítomného na výuce po celý den. 2. V případě, kdy se student dopustí hrubého porušování některého z ustanovení této směrnice opakovaně, je vyučující oprávněn vyloučit daného studenta z praxe bez povinnosti poskytnutí náhrady. Takto vyloučený student bude hodnocen z předmětu, v němž praxe probíhá, v souladu se Studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity, jako nevyhovující. 4 3. Hrubé porušení této směrnice je chápáno jako disciplinární přestupek podle platného Disciplinárního řádu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a jeho spáchání bude projednáváno před Disciplinární komisí Lékařské fakulty Masarykovy univerzity. 4. Na zvláště závažné případy porušení této směrnice a souvisejících zákonů je nahlíženo jako na trestné činy podle zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník a jsou předávány Policii České republiky k vyšetřování. V Brně dne: 21. 2. 2017 Podpis studenta(tky): __________________________ 15 KURZ – HORSKÁ SLUŽBA / ZIMNÍ část Potvrzení o účasti Počet hodin Potvrzení školy Seznámení s problematikou HS, s jejím zařazením v rámci IZS, s kompetencemi členů HS, záchranných technik užívaných HS, v zimním období, při poskytování pomoci raněným, legislativa, prevence, taktika, specifické druhy záchrany. Sportovní příprava. 40 Absolvován v 1. semestru ___________________________ podpis KURZ – LETNÍ část Potvrzení o účasti Počet hodin Potvrzení školy Cyklokurz. 40 Absolvován v 2. semestru ___________________________ podpis KURZ s problematikou záchrany na vodě Potvrzení o účasti Počet hodin Potvrzení školy Seznámení s problematikou VZS, s jejím zařazením v rámci IZS, s kompetencemi členů VZS, nácvik záchranných technik užívaných VZS při poskytování pomoci raněným, získání schopnosti odhadnout míru svých fyzických i odborných schopností. Legislativa, prevence, taktika, specifické druhy záchrany. Sportovní příprava 40 Absolvován ve 4 . semestru ___________________________ podpis 16 AKTIVITY STUDENTA-STUDENTKY (STÁŽE, PŘEDNÁŠKY, SEMINÁŘE, SOUTĚŽE) Datum Místo, aktivita Téma Počet hodin V Brně dne: ___________________ Podpis a razítko pracoviště LF MU: 17 SOUHRN - PŘEHLED ABSOLVOVANÉ PRAXE Jméno studenta Předmět Odborná praxe v přednemocniční péči a složkách IZS Individuální odborná praxe Semestr Pracoviště Celkový počet hodin Standardní oddělení interního typu Standardní oddělení chirurgického typu Standardní oddělení dětské / Operační sál – úsek anesteziologie Spinální jednotka Ambulance traumatologie Endoskopické pracoviště Angiologické intervenční pracoviště (PTCA) Dialyzační oddělení Operační středisko ZZS / Jednotka intenzívní péče interního typu / Jednotka intenzívní péče chirurgického typu Jednotka intenzívní péče dětská Anesteziologicko-resuscitační oddělení Psychiatrická jednotka intenzívní péče Oddělení patologických novorozenců Porodní sál Převazový sál – popáleninové centrum Urgentní příjem / / Zdravotnická záchranná služba Hasičský záchranný sbor Datum Razítko KPA a ZZ Podpis 18 OVERVIEW GRADUATION PRACTICE Student´s name Subject: Professional experience in pre-hospital care and folders IRS Individual Professional Practice Semester Workplace Number of hours Standard separation of internal type Standard surgical department type Standard children's department / Operating room - stretch Anesthesiology Spinal Unit Ambulance trauma surgery Endoscopic workplace Angiological workplace intervention (PTCA) Dialysis Department EMS Operations Centre / Intensive Care Unit of internal type / Intensive Care Unit of surgical type The intensive care unit for children Anesthesiology and Resuscitation Intensive Care Unit of psychiatric type Department of pathological newborns Delivery room Prevail Hall - Burn Center Urgent reception (emergency department) / / Emergency Medical Service Fire Brigade Date Stamp workplace Signature 19