Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr VS kombinovaná forma 2. ročník LF MU Osnova: • vymezení pojmů, • struktura oboru, • vztah pedagogiky k ostatním vědám, • vztah ošetřovatelství a pedagogiky. Použité zkratky: Pg.= pedagogika; Ed.= edukace; P/K= pacient/klient Pedagogika • Paidagógos – termín z antického Řecka • Paedagogus – antická latina • Pojetí Pg. → laici → odborníci v dané oblasti  přístupy k pojetí Pg. → věda o výchově (výchova= záměrné působení na jedince za účelem dosažení změn v jeho osobnosti (znalosti, dovednosti, hodnot. systém, postoje…), pojem zahrnuje i vzdělávání – normativní charakter vědy → věda o edukační realitě tč. nový přístup, předmětem jsou – typy edukace, Ed. prostředí, Ed. procesy a subjekty; cíl – prozkoumat a objasňovat NE normovat Pedagogika Normativní Moderní • Normativní teorie • Teorie výchovy • Věda filozofující • Explorativní (exploratio=zkoumání) výzkum, terénní průzkum (vyhledávání nových informací, dat, souvislostí) a explanační teorie (explanatio=vysvětlení) metoda zaměřená na logickou rekonstrukci vysvětlení nebo pochopení nějakého jevu nebo procesu • Teorie edukační reality • Věda sociální účelovosti Z hlediska předmětu postavení mezi vědami Průcha, 2009. In Průcha: Pedagogická encyklopedie, 2009 Pedagogika jako věda • interdisciplinární charakter vědy (zejména v důsledku nového pojetí Pg.) ▲objasňování vzdělávacích výsledků žáků ve školách – nestačí pouze Pg. aparát – měření pomocí testů, nutnost využívat poznatky ze sociologie (vliv rodinného prostředí), interkulturní psychologie (vlivy etnické, národní apod.) Struktura pg. vědy – tč: > 20 disciplín • Obecná Pg., • Teorie výchovy, • Filozofie výchovy • Historická Pg., • Srovnávací Pg., • Obecná didaktika, • Speciální didaktika (oborů a předmětů), • Pg. psychologie, • Sociologie výchovy, • Sociální Pg. • Pg. diagnostika a poradenství • Pg. volného času • Speciální pedagogika • Ekonomie vzdělávání a školství • Pg. evaluace • Pg. prognostika • Teorie vzdělávací politiky • Teorie učitelské profesie (pedeutologie) • Etnopedagogika • Andragogika • Komeniologie Struktura Pg. dle determinujících hledisk: • Věkové kategorie – předškolní, primární, středoškolská, vysokoškolská, andragogika, gerontopedagogika • Oblastí edukační reality – rodinná, školní, sportovní, vojenská, mediální, medicínská Pg., léčebná, náboženská… • Hraniční disciplíny – propojení s jinými vědami (multikulturní výchova…), tč. již nepoužívané vymezení ▲obecná didaktika • Aplikované disciplíny tč. již nepoužívané vymezení • Disciplína Pg. & Autonomnost oboru ▲speciální Pg, andragogika Pg jako věda o edukaci • Předmět Pg.: Pg. se zabývá vším tím,  co vytváří a determinuje edukační prostředí,  procesy, jež se v těchto prostředích realizují,  výsledky a efekty těchto procesů • Struktura Pg.:  teorie  výzkum • Obsahová náplň Pg.:  soubor disciplín (někdy považovaných i za samostatné vědy) Pedagogika jako věda • Tematická šíře Pg. :  minulost + laické vnímání – Pg. doména výchovy a vzdělávání Tč. nové témata a problémy ▲minulost profesní vzdělávání – pouze příprava mladých, tč. rekvalifikace dospělých; ▲celoživotní vzdělávání (v zahraničí - termín celoživotní učení) → současná Pg. je obohacena o širokou problematiku mimoškolní edukace Pedagogika jako věda • Sociální a sociokulturní orientace Pg.  sociální Pg. = zabývá se edukačním působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých  multikulturní edukace (inkluzivní vzdělávání, multik. výchova) – etnické předsudky  Pg. metodologie kvanti i kvalit. výzkum Literatura: • Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247- 2171-2 • Průcha J. Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936. ISBN 978-80-7367-546-2. • Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80- 262-0456-5.