PhDr. Natália Beharková, Ph.D. VS kombinovaná forma 2. ročník, jarní semestr LF MU Terminologie Terminologie  Výchova „… proces záměrného a cílevědomého působení na vychovávaného, a to zejména cestou vytváření a ovlivňování podmínek pro rozvoj dětí a mladých lidí, pro jejich vlastní bytí se sebou samými, s druhými lidmi, se společenstvím, s přírodou.“ I. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 Terminologie  Výuka – prostor pro vyučování a učení (U – Ž sledují určité cíle a naplňují tím očekávání společnosti)  Vzdělávání – proces, který u jedince rozvíjí jeho vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti. Výsledným efektem je vzdělanost, vzdělání, kvalifikace  Vzdělanost – odráží celkovou úroveň vzdělání v sociální skupině, státě, národě II. Terminologie  Edukátor/ka – ten, kdo někoho edukuje = ten, kdo někoho učí  Edukant/ka – ten, kdo se od někoho učí = subjekt učení  Edukační potřeby – „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti nebo budoucnosti“ (Juřeníková, 2011)  Edukační prostředí - prostředí, v kterém probíhají edukační procesy - vnější a vnitřní (fyzikální, psychosociální – statické /klima/ a proměnlivé /atmosféra/ - typologie je variabilní  Edukační konstrukty (vše co usnadňuje, podporuje učení )- všechny teorie, modely, plány, scénáře, prognózy, zákony, předpisy i jiné teoretické výtvory, které nějakým způsobem určují či ovlivňují reálné edukační procesy (osnovy předmětů, učebnice, výukové filmy, monografie, publikace, kuchařky, rady P/K od zdravotníků, pokyny Ústřední volební komise pro občany jak hlasovat…); - ovlivňují kvalitu učení III. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 70 schéma Edukační konstrukty Edukační- didaktické materiályEdukační programyEdukační standardy Ed. plány pro edukanty (rady a doporučení) Ed. listy pro edukanty (souhrny rad a doporučení) Metodické příručky (metodické listy pro edukátory) Společné materiály pro edukátory i edukanty (knihy, časopisy, web. stránky) Edukační konstrukty dle Holmanové, 2003 Edukace (Ed.) – souhrn tradičních pojmů „výchova a vzdělávání“  Educare (lat.) – vzdělávání  Education (angl.) – vzdělávání, výchova  Proces  soustavného ovlivňování chování a jednání jedince  Cíl - navodit pozitivní změny v dovednostech, postojích a návycích.  (Cíl – nejen získat určité vědomosti a poznatky, ale dosáhnout změny v chování jedince, přeměna hodnotových a vztahových postojů, citových a volných struktur osobnosti) výchovy a vzdělávání jedince Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 Vyhláška č. 391/2017 Sb.Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 Sb.  g) motivuje a edukuje jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe41  h) podílí se na zajištění zapracování nově nastupujících zdravotnických pracovníků, I. Literatura:  Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425  Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247-2171-2  Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4  Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259, ISBN 978-80-8063-321-9  Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 Literatura:  Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80-7367-546-2.  Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5.  Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80-247-2223-8.  Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117, 808063193X