MASARYKOVA UNIVERZITA LÉKAŘSKÁ FAKULTA KATEDRA OŠETŘOVATELSTVÍ Dlouhodobý edukační plán Péče o pacienta s hemiplegií Cílová skupina: Rodinní příslušníci pacienta s hemiplegií Vypracoval: Marek Veselý Ročník: 2. Akademický rok: 2016/2017 Studijní obor: všeobecná sestra Forma studia: kombinovaná LEKCE ČÍSLO 1: Název lekce: Co je hemiplegie a čím je způsobena Délka edukační lekce: 45 minut Edukační cíl: Rodinní příslušníci pacienta vysvětlí pojem hemiplegie. Jak vzniká a co je jejím následkem. Metoda edukace: přednáška Forma edukace: skupinová Edukátor: lékař – neurolog Místo edukace: ambulance lékaře Pomůcky: počítač, tabule a fixa Osnova edukační lekce: 1. Seznámení s průběhem přednášky 2. Co je cévní mozková příhoda 3. Důvody vzniku CMP 4. Prognóza pacienta 5. Diskuze k tématu LEKCE ČÍSLO 2: Název lekce: Zapojení příbuzných do péče o pacienta s hemiplegií Délka edukační lekce: 45 minut Edukační cíl: Zjištění technických a materiálních možností péče o pacienta jeho příbuznými Metoda edukace: rozhovor Forma edukace: skupinová Edukátor: lékař – neurolog Místo edukace: ambulance lékaře Pomůcky: poznámkový blok a psací potřeby Osnova edukační lekce: 1. Seznámení s průběhem a významem rozhovoru 2. Vysvětlení míry obtížnosti péče o pacienta s hemiplegií 3. Zjištění technických možností příbuzných při péči o pacienta (bydlení, doprava) 4. Zjištění materiálních a časových možností příbuzných při péči o pacienta 5. Diskuze k tématu LEKCE ČÍSLO 3: Název lekce: Polohování pacienta s hemiplegií Délka edukační lekce: 45 minut Edukační cíl: Rodinní příslušníci budou správně polohovat Metoda edukace: předvádění a pozorování Forma edukace: skupinová Edukátor: všeobecná sestra - specialista Místo edukace: přednáškový sál Pomůcky: lůžko, demonstrační osoba, polohovací pomůcky, poznámkový blok a psací potřeby Osnova edukační lekce: 1. Seznámení s průběhem schůzky 2. Důvody polohování 3. Základní pravidla polohování 4. Specifika polohování pacienta s hemiplegií 5. Diskuze k tématu ROZPRACOVÁNÍ LEKCE ČÍSLO 3 Důvody polohování Polohování zabraňuje vzniku proleženin, deformit, kontraktur. Zabraňuje snížení hybnosti v kloubu, atrofii svalů a eliminuje bolest. Také zlepšuje ventilaci plic a funkci oběhového systému. Dodává pacientovi nové stimuly a podporuje uvědomění si postižených částí těla. Je základní složkou ošetřování imobilního pacienta již od prvních okamžiků péče. Zdravý člověk zaujímá polohu sám, dle vlastních pocitů, často i bezděčně. Pacient s hemiplegií toho není schopen. Tento fakt může vést ke komplikacím fyzickým i psychickým. Základní pravidla polohování K obecným pravidlům polohování patří: 1. Polohuj 24 hodin denně ve dvou až tříhodinových intervalech 2. Polohuj bezpečně (riziko pádu pacienta nebo předmětů, patologické pozice částí těla) 3. Výsledná poloha co nejméně bolestivá a co nejvíce pohodlná 4. Polohuj s co možná největším důrazem na prevenci vzniku proleženin 5. Polohuj s důrazem na co největší možnost sebepéče pacienta 6. Využíváme polohovací pomůcky (polštáře, válce, podložky) Specifika polohování pacienta s hemiplegií  Polohujeme s důrazem na relaxaci svalstva a zmírnění spasticity  Polohujeme především na boky s důrazem na bok plegický – posiluje vjemy  Poloha na postižené straně: a. Hlava nesmí být v úklonu b. Trup v lehké rotaci dozadu c. Flexe (ohnutí, pokrčení) postižené paže v rameni do pravého úhlu d. Předloktí v supinaci (dlaň ruky vzhůru, hřbet na podložce) e. Zápěstí v dorzální flexi (ohnutí dozadu – hřbet ruky k lokti) f. Lopatka předsunuta dopředu g. Koleno mírně flektované nebo natažené (měnit) h. Kotník mírně flektovaný Formulář pro záznam edukace Téma lekce Cíl edukace Metoda edukace Forma edukace Místo edukace Použité pomůcky Ohodnocení lekcí (1 nejlepší - 5 nejhorší) Lekce číslo 1 1 2 3 4 5 Lekce číslo 2 1 2 3 4 5 Lekce číslo 3 1 2 3 4 5 V……….. Dne……………………… Edukátor:………………………. Podpis…………………... Edukant: ……………………….. Podpis…………………… Seznam použité literatury:  LIPPERTOVÁ-GRUNEROVÁ, M.: Neurorehabilitace. Galén, 2005, ISBN 80-7262-317-6  KOLÁŘ et al.: Rehabilitace v klinické praxi, Galén, 2009, ISBN 978-80-7262-657-1  PFEIFFER: Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi, Grada, 2007, ISBN 978-80- 247-1135-5