1 žPráce představuje podle Freuda nejsilnější spojení člověka s realitou. Poskytuje jedinci možnost vžít se do lidského společenství. žPráce má velký vliv na vývoj osobnosti, je nejdůležitějším prostředkem k formování osobnosti. žPráce má pro jedince s postižením stěžejní význam. Je předpokladem jejich úplné integrace do společnosti. žPráce znamená: žZajištění existence (resp. možnost vydělání peněz) žDosažení určité míry nezávislosti (kdo si na obživu vydělá sám, je méně zavázán vůči společnosti ž 2 žStrukturovaný všední den žÚčast na společenském životě (příležitost k sociálním kontaktům a umožnění naučit se, jak se chovat k lidem v určitých životních situacích) žRozvoj schopností a dovedností žVývoj k větší odpovědnosti 3 žPráce je tělesná nebo duševní činnost zaměřená na výdělek, obživu a uspokojení potřeb. žVede k určitému cíli a vytváření hodnot, které mají význam jak pro jedince, tak i pro společnost 4 žPostižení nemají adekvátní kvalifikaci – u osob s postižením se často již předem předpokládá, že nemají požadovanou kvalifikaci žPředsudky vůči postiženým – často se setkáváme s předsudky na straně zaměstnavatelů (resp. celé společnosti) žOchrana před výpovědí podle Zákona o zaměstnanosti – Úřad práce kontroluje, zda nedochází k diskriminaci žMálo poradenských služeb pro zaměstnavatele – po roce 1990 došlo k zásadním změnám v oblasti poradenských služeb – vytvoření SPC, Agentur podporovaného zaměstnávání, vedle státního sektoru došlo k rozvoji nestátního sektoru 5 žJe v životě jedince velmi důležitým rozhodnutím, z profesní role vyplývá i budoucí sociální pozice člověka, jeho společenská prestiž, životní styl a preference hodnot. žÚkolem profesního poradenství je doporučení vhodné a všestranně vyhovující profese. žJe nutné respektovat požadavky studia, nároky na výkon povolání a předpoklady k jeho dlouhodobému vykonávání. 6 žJe cílevědomé hledání řešení vedoucí k nalezení optimálního pracovního uplatnění, kooperativní poradenský proces mezi poradcem a osobou s postižením žSpecializovaná poradenská zařízení: žPPP žSPC žSVP žIPS – informační a poradenská střediska ( zřízená při úřadech práce) 7 žCílem tranzitního programu je umožnit osobám se zdravotním postižením vyzkoušet si práci v běžném prostředí žZískat pracovní a sociální dovednosti a zvýšit svoji samostatnost žPřipravit žáky posledních ročníků speciálních škol na přijetí do pracovního poměru po ukončení školy žPomoci při přechodu ze školy do zaměstnání na otevřeném trhu práce formou individuální praxe 8 žVytipování místa pro praxi, které bude odpovídat schopnostem a požadavkům studenta žVyjednání průběhu a podmínek praxe a možnosti přijetí praktikanta zaměstnavatelem (po ukončení praxe) do pracovního poměru žZajištění pracovního asistenta, který podle potřeby doprovází praktikanta na pracoviště a pomáhá mu naučit se potřebné pracovní i sociální dovednosti žPoradenství (sociální a právně-pracovní) 9 žMusí být žákem posledního či předposledního ročníku speciální školy žMusí chtít využívat služby tranzitního programu a aktivně spolupracovat žMusí chtít po ukončení programu pracovat v běžném pracovním prostředí (ne v sociálně terapeutické dílně) 10 žOd r. 2012 (dříve Chráněné modelové dílny) – vytváří mezičlánek mezi ukončením profesní přípravy a nástupem do pracovního procesu žZácvikové kurzy – jsou určeny absolventům praktických a speciálních škol, osobám se zdravotním postižením se základním vzděláním nebo s nedokončenou praktickou či speciální školou. žHlavními aktéry v politice zaměstnávání osob se ZP jsou v České republice MPSV a Úřady práce, ale také neziskové organizace, občanská sdružení a obecně prospěšné společnosti, např. agentury podporovaného zaměstnávání. 11 žJe komplex služeb, jejichž cílem je poskytnout osobě s postižením takovou podporu, aby si našel a udržel místo na otevřeném trhu práce za rovných platových podmínek žČasově omezená služba určená lidem hledajícím placené zaměstnání v běžném pracovním prostředí a patřícím k tzv. „znevýhodněným“. žK získání a zachování zaměstnání je třeba individuální, osobní a průběžná podpora před nástupem do práce, ale i po nástupu – na pracovišti. žPodpora vychází z individuálních potřeb uchazečů o práci a jejich představ o vlastním pracovním uplatnění. 12 žSmyslem podporovaného zaměstnávání je vyrovnávání příležitostí pro pracovní uplatnění osob, které v důsledku zdravotního postižení nebo jiných znevýhodňujících faktorů, mají ztížený přístup na otevřený trh práce a v důsledku toho mohou být omezeni ve svém společenském uplatnění. žPrvní agentura podporovaného zaměstnávání vznikla v Praze v roce 1995, nyní je u nás více než 50 agentur. žSamotná služba podporovaného zaměstnávání není poskytována dle zákona o zaměstnanosti. 13 žPracovní místo je na otevřeném trhu práce žPráce má stabilní charakter žPracovní úvazek zohledňuje specifické potřeby zaměstnance žDruh práce odpovídá zájmům, schopnostem, potřebám, dovednostem a osobním možnostem uživatele služeb a současně umožňuje jeho profesní rozvoj žNa pracovišti příležitost k pracovnímu i sociálnímu uplatnění 14 žZaměstnanost obecně je v ČR legislativně vymezena v zákoně č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v platném znění, jehož třetí část definuje podmínky a pravidla zaměstnávání osob se zdravotním postižením a specifikuje poskytnutí zvýšené ochrany na trhu práce. žOsoby se zdravotním postižením jsou v kontextu zaměstnanosti definovány jako: žosoby plně invalidní, žosoby částečně invalidní a žzdravotně znevýhodněné osoby (tento termín nahradil dřívější termín „občan se změněnou pracovní schopností“) 15 žZaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci v pracovním poměru mají zákonnou povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením. Tento podíl je 4% na celkový počet zaměstnanců. žZaměstnavatelé mají podle zákona ještě další možnosti plnění této povinnosti, a to buď odebíráním výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají více než 50% zaměstnanců se ZP nebo zadáváním zakázek těmto zaměstnavatelům. žTřetí možností je odvod do státního rozpočtu. Výše tohoto odvodu je 2,5 násobek průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství za každou osobu se zdravotním postižením. 16 žPředstavují pro osoby se zdravotním postižením nutný předpoklad k jejich začlenění do společnost a účasti na životě ve společnosti. žOsobní asistence představuje pomoc postiženým osobám, přispívá k vyrovnávání šancí a odbourává diskriminaci. žTermín osobní asistence označuje každý druh osobní pomoci, který umožňuje vést nezávislý a sebeurčující život ve společnosti. žOsobní asistence je komplexní pomoc v oblasti domácnosti, volného času, vzdělávání a povolání. žV české legislativě je osobní asistence vymezena jako sociální služba v zákoně č. 108/2006 o sociálních službách. 17 žVymezena zákonem o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. žChráněné pracovní místo a chráněná pracovní dílna žChráněné pracovní místo je pracovní místo vytvořené zaměstnavatelem pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody s úřadem práce. žToto musí být provozováno po dobu nejméně dvou let ž žChráněná pracovní dílna je vymezená na základě dohody s ÚP a přizpůsobená pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením, kde je zaměstnáno nejméně 60% zaměstnanců se zdravotním postižením. 18 žNa vytvoření obou chráněných pracovišť může zaměstnavatel získat příspěvek. žVedle příspěvku na vytvoření chráněných pracovišť může stát poskytnout příspěvek i na částečnou úhradu provozních nákladů. Rovněž přispívá osobám s postižením, které se rozhodly podnikat a být samostatně výdělečně činné. 19 žZaměstnavatelům, kteří zaměstnávají více než 50% osob se zdravotním postižením se poskytuje příspěvek na podporu zaměstnávání těchto osob. žPoskytovatelem tohoto příspěvku je úřad práce. žTento příspěvek slouží na pokrytí skutečně vynaložených mzdových nákladů na zaměstnance se zdravotním postižením, včetně pojistného, které zaměstnavatel odvádí. žDále má zaměstnavatel dle zákona 435/2004 Sb. nárok na příspěvek na dopravu, pokud zabezpečuje každodenní dopravu zaměstnanců do a ze zaměstnání, příspěvek na zapracování nebo na úhradu nákladů spojených s přípravou k práci osob se zdravotním postižením. ž 20 skenovat0013 21