Informační vzdělávání pro záchranáře a porodní asistentky

Zpracování kvantitativních dat

Druhý modul uzavírá shrnutí základů zpracování kvantitativního výzkumu. Soustředíme se v něm na fázi zpracování výzkumu na úrovni práce s daaty - jak napsat odborný text (i bez vlastního výzkumu, ale s využitím poznatků z jiných výzkumů) se budeme věnovat v poslední třetině kurzu.

Tento modul tedy zahajujeme ve fázi, kdy již máme shromážděná data v libovolné formě (vyplněné papírové, nebo i online dotazníky, na které se zde pro jednoduchost v rámci kvantitativního výzkumu zaměřujeme, i když postupy zpracování jsou podobné i u jiných kvantitativních metod spěru dat). Abychom z nich získaly púotřebné výsledky, je nutné provést jejich "čištění" a následně statistické vyhodnocení, kdy se omezíme na základní deskriptivní statistiku, která je ale obvykle považována za dostatečnou v rámci bakalářských prací. vNebudeme se tedy věnovat statistickému vyhodnocení hypotéz (induktivní statistika), ani jiným pokročilejším možnostem zpracování dat. Vyhodnocení dat tím ale nekončí - výsledky bez kontextu mají omezenou vypovídací hodnotu, je ještě nutné je interpretovat. 

 

Doporučené zdroje

  • SUCHÁ, Ladislava. Metodologie pro Informační studia a knihovnictví 2. Studijní materiál kurzu VIKBA12 (podzim 2015). Dostupný z:  https://is.muni.cz/el/1421/podzim2015/VIKBA12/um/59328258/Metodologie2_all.pdf
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6362-4. kap. 2.2 a 3.1
  • REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. Sociologie. ISBN 978-80-247-3006-6. - kap. 7

Praktické ukázky a příklady

Zadání úkolu

Pro uzavření tohoto modulu vložte do 30. 6. 2020 do odevzdávárny textový soubor, který bude obsahovat dvě části (první s testovacím souborem pro vyhodnocení dat, druhou již k vašemu tématu pro interpretaci dat):

  • Vhodné tabulky nebo grafy pro znázornění četností, středové hodnoty a variační hodnoty pro proměnné: hoch, vzdělání a porodní hmotnost z testovacího datového souboru, staženého z webu Biostatistička.cz,
  • k jedné z těchto proměnných napište odstavec textu, jak byste jej napsali do výsledků ve zprávě z výzkumu,
  • kontingenční tabulku znázorňující počet dětí podle vzdělání matky a odstavec textu, jak byste jej k této tabulce napsali do výsledků ve zprávě z výzkumu,


  • (pracovní) název vašeho tématu seminární (nebo lépe bakalářské) práce a typ práce (seminární/bakalářská),
  • dva odborné články s výsledky výzkumu k vašemu tématu (ke každému napište: autor, název a URL trvalého odkazu),
  • ke každému z článků v předchozím bodu uveďte 3 závěry a vaši interpretaci každého závěru (celkem tedy 6 interpretací), kdy alespoň jeden z převzatých výsledků bude představovat třídění 2. stupně (kombinaci dvou proměnných).

Druhou fází úkolu (každého v tomto předmětu) je vzájemné hodnocení odevzdaných prací. Termín pro odevzdání hodnocení úkolu dvou vašich spolužáků je 14. 7. 2020. Úkoly se k vzájemnému hodnocení zpřístupní 1. 7. 2020.