Informační vzdělávání pro záchranáře a porodní asistentky

Chyby v dotazníku

Opravte chyby v dotazníku:


Vážená paní, vážený pane,

jsem studentkou 3. ročníku Lékařské fakulty MU a prosím o pomoc s vyplněním dotazníku, který potřebuji pro svou bakalářskou práci. Prosím, abyste s vyplněním neotáleli, protože jsem v časové tísni. Dotazník se týká názorů na porody.

Děkuji

Pavla Kovářová


1. Jste:

a) muž

b) žena


2. V jakém jste vztahu k porodu? (otevřená otázka)


3. Myslíte si, že domácí porod, u kterého není přítomný lékař a odehrává se v domácím prostředí ženy bez jakéhokoli specializovaného vybavení, je pro dítě dobrý?

a) ano

b) ne


4. Co si myslí váš manžel o domácím porodu? (otevřená otázka)


5. V rámci projektu OPVK s názvem Podpora vztahu matky a dítěte vzděláváním zdravotnického personálu ve Fakultní nemocnici Brno, jehož cílem bylo uspořádání série 10 seminářů pro lékaře i další zdravotní personál, který přichází do kontaktu s rodícími ženami, které by podpořily jednání těchto pracovníků, aby odpovídalo aktuálním poznatkům v oblasti psychologie a porodnictví v oblasti ověřených faktorů, které mají prokázaný kauzální důsledek na vztah matky a dítěte, byl proškolen veškerý zdravotnický personál na tomto oddělení. Kolik % matek podle vás poziťuje pozitivní dopad těchto školení při svém kontaktu s lékaři, zdravotními sestrami na porodním a novorozeneckém oddělení a dalším zdravotnickým i nezdravotnickým personálem na našem odělení?

a) max. 25 %

b) 26-30 %

c) 31-35 %

d) 36-40 %

e) 41-45 %

f) 46-50 %

g) 51-55 %

h) min. 56 %


6. Jak často cvičíte?

a) velmi často

b) spíše často

c) někdy

d) málokdy

e) nikdy


7. Byla jste během těhotenství bruslit nebo lyžovat?

a) ano

b) ne


8. Co vás vedlo k výběru vašeho gynekologa?

a) doporučení přátel

b) hodnocení na internetu

c) fyzická dostupnost (ordinace blízko bydliště nebo zaměstnání)


Identifikace chyb

V rámci řešení zcela pomíjíme nastavení cíle dotazníku, sběru dat atd. a soustředíme se pouze na formulaci oslovení, otázek a odpovědí a jejich pořadí. Příklady výše byly formulovány pro ukázku základních chyb, kterým byste se měli vyhnout. Dále si nejdříve uvedeme, kde v příkladu jsou nedostatky. Následně se můžete podívat na ukázku možného řešení s opravenými nedostatky.

V první řadě oslovení neobsahuje většinu potřebných částí. V tuto chvíli je formulováno tak, že málokoho přesvědčí, aby do dotazníku investoval svůj čas. Jediný důvod je, že udělám dobrý skutek a pomohu někomu v tísni. Zcela chybí také údaje o zpracování a využití dat, poučení o anonymitě atd.

První otázka, jako demografická, by měla být až na konci dotazníku, zde ale zřejmě má fungovat jako otázka filtrační - má nám potvrdit, že dál do dotazníku bude pokračovat jen ten, koho se týká. Pokud chci zjišťovat názory žen, tak bych dotazník vyplněný mužem vyřadila. Ale připravila jsem ho o čas, který věnoval vyplnění (byť třeba když se nudil v čekárně). Efektivnější a etičtější je vysvětlit v oslovení, kdo má odpovídat, případně u filtrační varianty, která vyřazuje nežádoucí, uvedeme, že při výběru této odpovědi nemá dotazník dále vyplňovat, případně má přejít na otázku, která se ho týká (pokud např. zjišťujeme názor obou budoucích rodičů, ale jen matky se třeba ptáme na to, jak s těhotenství sportuje nebo jaké má zdravotní komplikace).

Druhá otázka je problematická z více důvodů - je otevřená, proto bude náročné ji vyhodnotit. Každý pak může otázku pochopit jinak, takže z ní vlastně nic nezjistíme. Pokud měla podobně jako předchozí být filtrační - pro ověření, že odpovídají ženy v požadované fázi těhotenství, je vhodnější otázky spojit a v podstatě si potvrdit, že jde o naplnění všech definovaných podmínek. Pokud bychom chtěli například srovnávat názory lidí, podle toho, jestli jde o muže/ženu, před těhotenstvím/během těhotenství/po porodu, příp. po porodu bez komplikací/s komplikacemi atd., je vhodné tyto varianty nabídnout. Současně tím podpoříme, že responent pochopí, na co se ptáme. Možné řešení níže ukazuje žádoucí typické varianty, ale spoučasně dává možnost odpovědět i těm ženám, která do těchto nejčastějších "kolonek" nezapadnou (např. byly těhotné a potratily).

Třetí ukázka je velmi jasnou ukázkou návodné otázky. V praxi se můžeme setkat často s takovými, které tak jasně návodné nejsou, ale stále směřují respondenta ke konkrétní odpovědi. Zde v příkladu je návodnost patrná tím, že upozorňuji v zadání otázky na možné problémy domácích porodů - kdo by za těchto upozornění řekl, že mu přijde daná varianta jako dobrá pro dítě? Pokud cítím potřebu definovat koncept (v našem případě vymezení domácího porodu), mohu to udělat na neutrálním místě (např. v oslovení - vysvětlení, čeho se otázky týkají). Pozor je ale potřeba dávat i na hodnotící formulaci, např. "je dobré/špatné" nebo "souhlasíte/nesouhlasíte" a nahradit ji např. "jaký máte názor".

U čtvrté otázky může být opět problém, že je otevřená, ale hlavní důvod jejího zařazení zde je to, že se neptáme na to, co může respondent odpovědět - neptáme se na jeho přímou zkušenost, ale na to, co si myslí někdo jiný. To nikdy (ani v takto blízkém případě) nelze říct přesně - můžeme odpovědět, co nám ten člověk řekl o svém názoru, ale ne co si doopravdy myslí.

Pátá ukázka je prezentací chyby, kdy jde o přílišnou složitost v zadání otázky i odpovědí. Jak přesně říct, do které procentuální kategorie, zejména v takto úzkém vymezení, se zařadit? A jak vůbec pochopit tak složité formulace? Snažíme se respondentku nachytat? Opravdu musí vědět vše, co tam je napsané? A mohu ze svého názoru rodičky hodnotit, jak to měly jiné rodičky? 

U šesté otázky je problém s tím, aby každý hodnotil nabídnuté odpovědi stejně. Pro někoho může být cvičení jdnou týdně až moc, pro jiného je to zcela zanedbatelně málo. Vhodné je nabídnout jednoznačné intervaly. Problém může být také s nejednoznačným pochopením otázky - cvičení může být různě intenzivní, někdo za cvičení považuje i lehké protažení, někdo až když dosáhne na hranici svých možností. Důležitá je také role otázky v dotazníku. Nám na intenzitě nezáleží, pouze na tom, zda vůbec nastávající matka podporuje tímto způsobem své zdraví.

Sedmá otázka se ptá současně na dvě věci. Mám vybrat ano, když jsem dělala obojí? Aspoň jedno? Opět jde o jednoznačnost pochopení, ale i vyhodnocení. Pokud jsou pro mne z nějakého důvodu právě tyto dvě varianty důležité, nabídnu varianty tak, aby si každý mohl vybrat právě jednu přesnou odpověď.

Poslední otázka je formulována tak, že je nutné se zařadit do jedné z nabídnutých variant. Ne každá žena si to ale pamatuje (řešením je nabídnutí varianty "nechci/nemohu odpovědět"), případně může mít více důvodů (možností je otázka se zatržením více možných odpovědí) nebo u ní platí jiný důvod (řešením je varianta "jiný důvod", ideálně s možností dopsání). Může mne ale také zajímat, co byl nejsilnější důvod. Pokud to tak je, musím to v zadání uvést. Možností je také baterie otázek, kdy nabízím vlastně tabulku, aby u každého faktoru (důvodu) respondent určil, jak silný pro něj důvod volby byl. Z takto položené otázky zjistím nejvíce podrobností.


Možné řešení


Milé nastávající maminky,

rádi bychom vás tímto poprosili o spolupráci s mapováním názoru žen na domácí porody. Výsledky budou sloužit jako podklad pro další aktivity v osvětě žen ohledně výhod a limitů tohoto typu porodu a pro úpravu služeb mého pracoviště (gynekologická ambulance MUDr. Nováka, Brno 1) pro budoucí maminky. Dotazník je zcela anonymní, souhrnné výsledky budou publikovány v mé bakalářské práci a poskytnuty mému zaměstnavateli.

Dotazník obsahuje 7 otázek, které nejsou povinné (jakoukoli můžete přeskočit, ale každá informace podpoří uvedené využití). Dotazník prosím vyplňte do 30. 4. 2020 a předejte jej sestře v ambulanci.

Děkuji za spolupráci,

Pavla Kovářová (kovarova@phil.muni.cz)

asistentka MUDr. Antonína Nováka, vašeho gynekologa


1. Jste:

a) žena, která je k 30. 4. 2020 v 10.-40. týdnu těhotenství

b) jiná možnost - dotazník prosím nevyplňujte


2. Jste nebo byla jste někdy těhotná?

a) ještě jsem nebyla těhotná

b) jsem poprvé těhotná

c) již jsem rodila, ale aktuálně těhotná nejsem

d) již jsem rodila a jsem opět těhotná

e) jiná varianta (doplňte)


3. Jaký je váš názor na domácí porody?

a) velmi pozitivní

b) spíše pozitivní

c) spíše negativní

d) velmi negativní


4. Vyjádřil vám partner podporu ve vašem rozhodnutí ohledně domácího porodu?

a) ano

b) ne


5. Jak podle vašeho názoru ovlivňuje jednání našich zaměstnanců vytvoření vztahu mezi matkou a dítětem?

a) velmi pozitivně

b) spíše pozitivně

 c) spíše negativně

d) velmi negativně


6. Jak často jste v posledních třech měsících cvičila (bez ohledu na intenzitu)?

a) minimálně jednou denně

b) několikrát do týdne

c) několikrát do měsíce

d) méně často

e) nikdy


7. Byla jste během těhotenství bruslit nebo lyžovat?

a) ano, obojí

b) ano, pouze bruslit

c) ano, pouze lyžovat

d) ne, ani jedno


8. Co byl nejsilnější důvod pro výběr vašeho gynekologa?

a) doporučení přátel

b) hodnocení na internetu

c) fyzická dostupnost (ordinace blízko bydliště nebo zaměstnání)

d) jiný důvod (prosím, upřesněte)