KOMUNIKACE S POZŮSTALÝMI Základní složky komunikace Verbální komunikace * Je sdělování informace pomocí slov, popřípadě jinými znakovými symboly. * Mluvení je vyjádření myšlenek artikulovanou řečí konkrétním jazykem. * Verbální komunikace musí být srozumitelná, pochopitelná, musíme při ní vědět, čeho chceme dosáhnout, popř. vytvořit prostor pro další komunikaci. Neverbální komunikace * Je neoddělitelnou součástí komunikačního procesu a nedílnou součástí verbální komunikace. * Předávání informací beze slov – pomocí pohybů, gest, tónem hlasu, držením těla, mimikou apod. * Při rozhovoru s rodinou jsou nejdůležitější – tělesný postoj, řeč (tón hlasu, intonace, rychlost, pauzy,…), vzhled a udržení přijatelné zóny Zóny * Intimní zóna – do 40cm (nejbližší) * Bližší osobní zóna – 40 – 70cm (přátele, kamarádi) * Širší osobní zóna – 70 – 120cm (kamarádi, známí, kterým důvěřujeme, kolegové) * Bližší společenská zóna – 120 – 150cm * Širší společenská zóna – 150 – 300cm Zásady efektivní komunikace – obecná pravidla správně vedené komunikace * Vědět, co chceme říct (předání důležitých informací). * Rozhodnout se, kdy a kde chceme informaci sdělit. * Rozhodnout se, jak nejlépe informaci podat. * Pamatovat, že pro nás jasné skutečnosti nemusí být jasné pro druhou stranu (nechat prostor pro otázky). * Mluvit zřetelně a srozumitelně, přizpůsobit úroveň sdělení intelektu a momentální citové situaci pozůstalých osob. * Zvolit přiměřené tempo a tón řeči. * Důležité informace zopakovat. Možné komunikační bariéry * Vnější * Vnitřní Vnější komunikační bariéry * Nezvyklé prostředí * Vyrušování někým třetím * Hluk * Vizuální rozptylování * Pachy apod. Vnitřní komunikační bariéry * Nepřipravenost na komunikování * Osobní problémy a pocity * Užívání odborné terminologie * Užívání vícesmyslových slov nebo slovních spojení * Odpor nebo nesympatie Další komunikační bariéry * Nepozornost, nesoustředěnost na komunikaci * Nenaslouchání * Skákání do řeči * Nedostatek empatie * Netrpělivost * Polemizování v nesprávnou dobu Způsob komunikace s rodinou * Přátelský postoj (s pochopením pro danou situaci). * Úcta a respekt (dodržování společenských pravidel). * Zachování kompetencí (sestra předává jen ty informace, které jsou v její kompetenci). * Srozumitelnost * Vhodné místo (klid a soukromí). Co nastává po úmrtí pacienta? * Zármutek, truchlení * Poslední rozloučení * Rozloučení zdravotníků s rodinou * Vyřízení administrativních záležitostí * Zármutek, truchlení První reakce po úmrtí bývá oněmění, ohlušení, příbuzní nemohou uvěřit - Pomoci může rozloučení u lůžka - Další reakce mohou být – pláč, smích, bezradnost, objímání pozůstalých, společný nářek Zármutek, truchlení Faktory, které ovlivňují proces truchlení - Pohlaví a věk pozůstalého - Jeho osobnost - Tělesné a duševní zdraví - Náboženské a filozofické přesvědčení - Předcházející životní zkušenosti - Vzory a modely z předchozí rodiny - Okolnosti, za kterých se pozůstalý o smrti dověděl Zármutek, truchlení Pocity bezprostředně po úmrtí - Lítost - Hněv - Prázdnota - Bezmoc - Strach Poslední rozloučení * Nemocniční pokoj (s ohledem na ostatní pacienty) * Pietně vyzdobený pokoj (v některých zdravotnických zařízeních) * Místnost posledního rozloučení (v hospicích, domovech pro seniory) * Rozloučení zdravotníků s rodinou * Možná ujištění, že smrt byla bezbolestná a klidná * Ujištění, že u umírajícího stále někdo byl * Poslední přání, poslední slova umírajícího * Odpovědět na otázky (!kompetence) * Doprovodit pozůstalé do pietní místnosti * Rozloučení zdravotníků s rodinou Nakonec, po rozhovoru Předání pozůstalosti (může dojít k drobným konfliktům – hledání drobných předmětů, které zemřelý u sebe jistě měl, i k odmítnutí jiné věci převzít např. oblečení) – vše řeší protokol „Seznam věcí zemřelého vydané pozůstalým“(2x sepsaný, podepsaný sepisujícím i svědkem). Dědické řízení Kdo vystaví pohřeb? (OP přebírajícího, zemřelého)