Adobe Systems Edukace ve zdravotnictví Osobnost edukátora (inspirace PŠL) Adobe Systems Jak může být záchranář edukátorem? Nutno rozlišit edukaci pacienta prožívajícího akutní onemocnění a edukaci široké veřejnosti. Adobe Systems Edukace (vyučování či vzdělávání a výchova) je intencionální (záměrné, cílevědomé) a systematické působení např. učitele, vychovatele, vedoucího pracovníka i rodičů na děti i dospělé osoby s cílem vštípit jim určité vědomosti, dovednosti a návyky, formovat přitom i jeho způsoby chování a prožívání i charakterové vlastnosti. Problematikou edukace se zabývá např. pedagogika, didaktika, edukační psychologie, tj. pedagogická psychologie, resp. Psychologie vyučování a výchovy. Pedagogika je společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Adobe Systems Co je to didaktika? Umění Adobe Systems Co potřebuji umět ? Jaké potřebuji vlastnosti? Adobe Systems Podmínky ukončení studia ̶100% účast na cvičeních ̶Zpracování zadaných úkolů během lekcí ̶Vytvoření edukačního projektu ̶Příprava a výuka v terénu (10h) ̶Odevzdání seminární práce Adobe Systems Zapamatujeme si 20% z toho, co slyšíme; 50% z toho, co slyšíme a vidíme;70% z toho, co říkáme; - 90% z toho, co děláme (učíme); - J.Holler 1996 Adobe Systems Náplň předmětu Pořadí hodiny Datum Časová dotace Téma Vyučující Popis náplně výuky 1. 20.2. 11:00 - 13:30 Představení předmětu a základní pojmy v oblasti edukace, osobnost edukátora MP Pedagogika, didaktika, historická východiska a osobnosti výchovně vzdělávacího procesu; - pedagogika jako věda o edukaci a její vztah k profesi; -zážitková pedagogika charakteristika, rozvoj v ČR. - edukátor (základní kompetence, vztahy a kategorie); 2. 27.2. 11:00 - 13:30 Edukační proces, Prezentační dovednosti MP Průběh, etapy, cíle, obsah, složky, podmínky, prostředky, formy a metody; Subjekt edukace;- ; podmínky, ovlivňující faktroy, zpětný vazba, cílená zpětná vazba, - využití ICT ve výuce 3. 5.3. 11:00 - 14:20 Vzdělávací projekt – metodologie - tvorba a příprava na edukaci v terénu. Ukázky zpracovaných úkolů (Kahoots, Hry) MP Výběr problému a jeho meta-analýza, práce s informačními zdroji, analýza subjektu, cíle, struktura, evaluace 4. 12.3. 11:00 - 13:30 Kurz maskování, rétorické hry (scénáře, audio/video) MP rozdělení na dve skupiny 5. 19.3. 11:00 - 13:30 Kurz maskování, rétorické hry (scénáře, audio/video) MP rozdělení na dve skupiny 6. 26.3. 16:00 - 19:00 Bonusová hodina promítání dokumentu Klíčení na Kafaře, překvápko - host, volná diskuze - zábava Adobe Systems Vzdělavatelé první pomoci pro laickoui odbornou veřejnost ̶ZdrSemhttps://www.youtube.com/watch?v=Ow707cD372g ̶ČČK ̶PrPom https://www.youtube.com/watch?v=SGlGN1bUoVA ̶ZZS ̶IPVZ https://www.youtube.com/watch?v=sya24BOdtBg ̶NCO NZO ̶ČRR ̶ Co pro vás? PHTLS, ALS, EPALS Adobe Systems Jaké kurzy by měly v budoucnu zajímat vás ? ̶ALS ̶PHTLS ̶EPALS ̶Kurz urgentní medicíny Adobe Systems Historie PŠL a vzdělávání v ČR ̶Občanské sdružení zabývající se kurzy pro rozvoj osobnosti. ̶ ̶Hlavní doménou kurzů je zážitková pedagogika. ̶ ̶Průkopníci oboru v Československu (založena v roce 1977) ̶ ̶Úzká spolupráce s MŠMT, metodická práce v oblasti zážitkové pedagogiky a didaktiky – materiály volně dostupné. ̶ Adobe Systems ZdrSem – užitečné materiály ̶ZdrSem se odloučil od PŠL ̶ ̶Zabývají se zážitkovými kurzy první pomoci, po ČK u nás mají v tomto odvětví nejdelší tradici. Adobe Systems Klíčové kompetence ̶Komunikativní ̶Pracovní ̶Sociální a personální ̶Kompetence k řešení problémů ̶Kompetence občanské ̶ ̶ Adobe Systems Komunikace - význam ̶Umět logicky, srozumitelně a kultivovaně vyjádřit své myšlenky. ̶ ̶Umět naslouchat druhým, reagovat na jejich slova a obhájit svůj názor. ̶Rozumět také dalším způsobům komunikace (tedy textům, záznamům, obrazovému materiálu, gestům atd.) a umět je využívat. ̶Umět používat nové komunikační technologie. Komunikativní dovednosti využívat k lepší spolupráci a soužití s druhými. Adobe Systems Komunikace - zásady ̶Srozumitelně se vyjadřujte a prezentujte své myšlenky. Výstižné a jasné vyjadřování je základem každé ústní komunikace. Patří sem také schopnosti správného a zřetelného vyslovování, používání přiměřené rychlosti, rytmu či tempa řeči apod. Důležitý je výběr vhodných komunikačních prostředků s ohledem na cíl projevu, jeho podmínky, okolnosti a adresáty. ̶ ̶Trénujte i jasné a pochopitelné vyjadřování písemnou formou. I zde je důležitá výstižnost a srozumitelnost, vhodné používání slovní zásoby a volba správné formy. Písemnou komunikaci nejlépe nacvičíte v hodinách slohu; na kurzu jste si ji zkoušeli např. při psaní petice. ̶ ̶Vědomě používejte neverbální komunikaci, přemýšlejte nad tím, jak působíte navenek. ̶ ̶Nezbytnou součástí komunikace je naslouchání, díky němuž je udržován kontakt s partnerem v rozhovoru. Patří sem také schopnost vlastními slovy shrnout, co bylo řečeno, požádat o doplňující informace nebo schopnost podat či vhodně přijmout zpětnou vazbu. ̶ ̶Komunikovat znamená také vést dialog a diskusi. Sem patří dovednost vyjadřovat a argumenty obhajovat svůj vlastní názor, držet se tématu, popřípadě schopnost vyslechnout názory a návrhy druhých a respektovat je. Adobe Systems SLI.DO ̶EVENT CODE: 2362 ICT též Adobe Systems Proč je to důležité •Bez schopnosti se dorozumět není možné vzájemně vyměňovat informace mezi lidmi. Jejich předání tak, aby byly správně pochopeny, je klíčové nejen z hlediska fungování společnosti jako celku, ale i pro vztahy mezi lidmi. Je až překvapivé, kolik konfliktů vzniká pouze na základě nepochopení toho, co má druhý člověk na mysli. Adobe Systems Pracovní kompetence - význam ̶Umět za daných podmínek bezpečně pracovat s konkrétními nástroji a materiály. Při práci nemyslet jen na sebe, ale i na své okolí. ̶ ̶Umět využít výsledky své práce při uvažování o tom, co budu chtít v životě dělat, jaké budu volit zaměstnání. Mít základní dovednosti potřebné k uskutečnění vlastního podniku. Adobe Systems Zásady pracovní kompetence •Ať už děláte cokoli, berte vždy na vědomí, co máte k této činnosti k dispozici a jaká omezení vám mohou bránit v jejím úspěšném vykonávání.. • •Myslete v kontextu, nejen na to, co bezprostředně děláte. • •Zhodnoťte, jak vás to, co děláte, baví a jak vám to jde. Uvažujte, v jakých zaměstnáních by se podobné činnosti mohly objevit. • •Při uskutečňování svého podniku budete zažívat situace v principu podobné situacím, které jste si vyzkoušeli při programu „Zachraňte naši vesnici“, u realizace sociálních spotů a především při plánování a uskutečňování vlastních týmových projektů. Snažte se tyto zkušenosti pozitivně využít! Adobe Systems Proč je to důležité Práce je jedna ze základních činností, která nás charakterizuje jako lidské bytosti; bez ní bychom nemohli žít v takovém komfortu, jaký nám moderní společnost poskytuje. Měla by pro nás být nejen povinností, kterou dobře zvládáme, ale i zdrojem uspokojení. To není možné, pokud dobře neposoudíme, co nás baví a v čem jsme dobří. Adobe Systems Kompetence sociální a personální •Umět spolupracovat ve skupině a vytvářet pravidla práce v týmu. • •Podílet se na vytváření příjemné atmosféry v týmu a zachovávat ohleduplnost a úctu při jednání s druhými lidmi. • •Umět přispívat do diskuse a chápat potřebu dobré a příjemné spolupráce. • •Mít pozitivní představu o sobě samém a být zdravě sebevědomý. Adobe Systems Zásady sociální a personální kompetence 1) Snaha i touha dosáhnout stanoveného cíle je „hnacím motorem“ úsilí, které aktivně vyvíjejí všichni členové skupiny. Důležité je umět si společně určit pravidla, která pomáhají všem členům být spolu a dobře spolupracovat, a nadále je respektovat. Příkladem mohou být pravidla, která jste si určovali na kurzu nebo ve třídě. 2) Buďte loajální ke svému týmu – naučte se umět obhájit výsledek společné práce, i když můžete mít na věc sami za sebe částečně jiný názor. 3) Během spolupráce může docházet k nejrůznějším situacím, se kterými je zapotřebí vyrovnat se rychle a konstruktivně. Je proto důležité, aby spolupracující členové skupiny dokázali požádat o pomoc, když ji potřebují, nebo sami pomoc poskytovali, když vidí, že ji potřebují druzí. Adobe Systems Zásady sociální a personální kompetence 4) Klíčová je pozitivní atmosféra ve skupině, vyznačující se přirozenými, situačně přiměřenými emočními projevy, citovou vřelostí a otevřeností. Sehrává při dosahování společných cílů důležitou roli. Napomáhá jí vzájemný respekt, diskuse, ochota naslouchat, podporování přínosných námětů, vzájemné povzbuzování i společně prožívaná radost z úspěchů. Nejde o to zříci se kritiky a kritického náhledu; kritické výhrady mohou projevit všichni zúčastnění. Konflikty však nesmějí být destruktivní. Rozdílná stanoviska nebo názory jsou pronášeny bez zášti, s logikou a nadhledem. Skupina má stále na paměti, že cílem je dospět k vyřešení úkolu, ke společnému závěru, konkrétnímu postupu, dohodě. 5) Smyslem zpětné vazby je pomoci členům skupiny dozvědět se něco o sobě, o vlivu jejich konání nebo chování na ostatní, na průběh či výsledek společného úsilí. Má napomoci identifikovat to, v čem je jejich počínání neadekvátní a co je na něm zapotřebí změnit, aby byl výsledek společného úsilí kvalitnější. Stejně tak však umožnit identifikovat to, v čem si členové skupiny vedou dobře a co by mělo zůstat nezměněno. Adobe Systems Proč je to důležité ̶Pokud chcete úspěšně dosáhnout svého cíle a přitom být také pracovat v příjemném prostředí a dobře vycházet s lidmi kolem sebe, je základem znát sebe sama, věřit si a umět jednat s druhými. ̶ ̶Předpoklad toho tvoří znalost svých možností a limitů, respekt k sobě i k ostatním, schopnost empatie, snaha vyjít vstříc a v případě neshody ochota udělat kompromis. Spolupráce s dalšími lidmi je základem fungování jedince ve společnosti, ale i v rodině a ve vztazích s přáteli. Adobe Systems Kompetence k řešení problémů Umět vnímat nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni a rozpoznat a pochopit problém. Umět vyhledávat informace vhodné k řešení problémů. ~ Umět samostatně řešit problémy vhodným způsobem. Adobe Systems Zásady ̶Učte se: rozpoznat včas problém a správně ho pojmenovat; posoudit problém a zařadit ho do situačního kontextu; umět se podívat na problém z různých úhlů; promyslet nejen důsledky problému, ale zabývat se už jeho samotnými příčinami. ̶Naučte se klást si správné otázky, které vám poskytnou cestu k podstatě a návod k řešení problému. Hledejte ve vhodných zdrojích odpovědi na ně, ověřujte jejich věrohodnost a testujte funkčnost pro řešení problému. ̶Plánujte různé možnosti řešení problému, ověřujte a vybírejte tu nejlepší variantu. ̶Nevyhýbejte se řešení problému. ̶Nenechte se odradit nezdarem a v případě potřeby požádejte druhé o pomoc. ̶Naučte se své řešení problému obhájit, diskutovat o něm a nést za něj odpovědnost. ̶Zhodnoťte, zda byl vaším postupem problém úspěšně Adobe Systems Proč je to důležité ̶Ze zkušenosti všichni víme, že pokud řešení problému odkládáme na později, vyroste z něj zpravidla velký průšvih. Druhý důležitý poznatek je, že při řešení nějaké problematiky, čili komplexního jevu, který nám neposkytuje návod k postupu, je zapotřebí samostatnosti, rozhodnosti a aktivního přístupu. Jak hledat řešení a nikoliv jen bariéry, jak se už od raného věku naučit ponořit do jádra problému nebo problematiky, postavit se jim čelem, rozhodovat se a jednat (a nikoliv jen čekat, že se nějak vyřeší samy nebo nám někdo řekne, co máme dělat) – to vše učí právě tato kompetence. Čím samostatněji a úspěšněji si při tom počínáte, tím větší šanci uspět budete mít ve škole, budoucím zaměstnání i v každodenním životě. Adobe Systems Kompetence občanské ̶Umět respektovat přesvědčení druhých lidí, vážit si jejich hodnot a vcítit se do jejich situací; odmítat útlak, uvědomovat si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí. ̶Chápat základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, být si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu. ̶ ̶Umět dle svých možností poskytnout pomoc a chovat se zodpovědně v krizových situacích. ̶ ̶Respektovat, chránit a oceňovat naše tradice a kulturní a historické dědictví. ̶ ̶Chápat základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, rozhodovat se v souladu s ochranou zdraví a udržitelného rozvoje společnosti. Adobe Systems Zásady ̶Respektujte sebe, respektujte druhé. ̶Neubližujte druhým psychicky ani fyzicky a mějte v sobě odvahu a ochotu postavit se na obranu těch, jimž je ubližováno. ̶Uvažujte o tom, proč existují zákony a pravidla. Vnímejte je jako to, co zajišťuje ochranu jedince před bezprávím, protože ̶Naše svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhých. ̶Respektujte tato pravidla a zákony. ̶Učte se neustále dle svých možností poskytnout pomoc a chovat se zodpovědně v krizových situacích. ̶Vnímejte se jako součást společnosti – jako jedinec, který má nejen povinnosti, ale i práva; jako někdo, kdo při zachování respektu k ostatním má možnost, právo i schopnost kolem sebe něco změnit. ̶Nevnímejte sebe sama jako izolovaného jedince, ale jako člověka žijícího ve společnosti a s odpovědností k ní: společnosti, pro kterou je důležitá její minulost (tradice a historie) i bezpečná budoucnost (podmíněná péčí o životní prostředí a udržitelný rozvoj). Adobe Systems Proč je to důležité ̶Občanské kompetence jsou takové znalosti, dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty, které umožní žákům v dospělosti plnohodnotné zapojení do života občanské společnosti. Tyto kompetence zahrnují osobní, mezilidské, mezikulturní, sociální a občanské kompetence a pokrývají všechny formy chování, které jedince připravují na jeho efektivní a konstruktivní účast na společenském a pracovním životě, a to ve stále rozmanitějších společnosti, a na řešení případných konfliktů. Občanské kompetence jedince na základě znalostí sociálních a politických koncepcí a struktur připravují na plné aktivní demokratické zapojení do občanského života. Adobe Systems Metodika ZdrSem Adobe Systems Video prezentace Ivana Kreuzerová: „TO DÁM“ - první pomoc pro žáky druhého stupně základních škol ̶ ̶https://www.youtube.com/watch?v=Nn_Y-LJ_JPE Adobe Systems Zdroje ̶Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007), Klíčové kompetence v základním vzdělávání ̶ ̶(www.rvp.cz, www.msmt.cz, www.vuppraha.cz) ̶ ̶BENEŠ, Zdeněk, Daniel DRAHANSKÝ, Jana HAKOVÁ, Milan HANUŠ, Miroslav HANUŠ, Radek HANUŠ, Aleš POKORNÝ a Karel ŠTĚPÁNEK. Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Třetí, doplněné vydání. Praha: [Nadační fond Gymnasion], [2016]. Gymnasion. ISBN 9788027004768. ̶