Adobe Systems Historická východiska a osobnosti pedagogiky LF MU Brno Katedra ošetřovatelství a porodní asistence Adobe Systems Význam historického pohledu Funkce: ̶teoretická - podstata výchovy a její proměny ̶prognostická - zdroj podnětů, zkušeností ̶propedeutická - rozvoj pedagogiky, tvorba koncepcí ̶ Adobe Systems Počátky výchovy - starověk Prvobytně pospolná společnost: ̶Skupinový způsob života, společná práce, jednotný charakter výchovy ̶ ̶Diferenciace dle dělby práce muži – ženy ̶ ̶Těžiště = pracovní výchova + mravní, tělesná, branná ̶ Adobe Systems Počátky výchovy - starověk Společnost sociálně diferencovaná: ̶Egypt, Mezopotámie, Persie ̶ ̶Despotické společnosti včele s absolutistickým panovníkem, dobře funguje vojsko, kněžstvo, úřednictvo ̶První školy (chrámy, dvory) – vybraná mládež ̶Psaní, základy vědění, medicína, stavebnictví, vojenství ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Výchova a vzdělávání ve staré Mezopotámii ̶Povodí Eufratu a Tigridu, doklad na hliněných a břidlicových tabulkách, klínové písmo, od 3 000 př. Kristem Sumerové, Asyřané, Babyloňané ̶ ̶Školu navštěvovali jen děti nejvyšších spol. vrstev – budoucí „písaři“ ̶ ̶Výuka: jazyků, filosofie, teologie, historie, politika, matematika, literatura, hudba Adobe Systems Výchova a vzdělávání ve starém Egyptě ̶Orientální despocie trvala 3 tisíce před K. -400 po K., stratifikace společnosti (každá vrstva měla své písmo), úplné jen pro kněze a vladaře, přesto znalost čtení a psaní rozšířena. ̶ ̶Cíl výchovy: úcta k pravdě a řádu (loajalita, schopnost se podřídit, ovládat se) Adobe Systems Výchova a vzdělávání ve starém Egyptě ̶Metoda: pěstování paměti =memorování čtených pouček, důraz na rozvoj myšlení, tělesné tresty!! ̶ ̶Vyšší školy – ve větších městech, výuka náboženství, filosofie, matematiky, fyziky, medicíny, architektury ̶ Adobe Systems Počátky výchovy - starověk Antické Řecko – Sparta, Athény: ̶Počátky pedagogiky (pais=dítě, agein=vésti) ̶ ̶Soukromí učitelé – Sofisté (sofos=moudrý) ̶ ̶3 základní studijní obory (gramatika, rétorika, dialektika = umění vést rozhovor) ̶ Adobe Systems Výchova a vzdělávání ve starém Řecku ̶Antické Řecko – archaické období 8. – 6. st. př.k. vznik otrokářského městského státu ̶ ̶Výchova orientovaná na praktické potřeby městských států, silná tendence k racionalismu, důraz na harmonický rozvoj tělesné a duchovní stránky člověka. ̶ ̶ Adobe Systems a) Spartský výchovný systém ̶Cíl – příprava zdatných vojáků a poslušných občanů (jedinec podléhal státní kontrole od narození, neduživí novorozenci usmrcováni, hoši od 7 let odebráni rodičům a vychovávání v přísnosti k otužilosti, zdatnosti, oddanosti státu, tělesné tresty se s věkem stupňovaly. Ve 30 letech teprve plnoprávní, s možností založit rodinu) ̶ ̶Tělesná příprava přeceňována na úkor duševní. ̶ ̶Vzdělávání žen – výchova budoucích matek zdatných vojáků ̶ ̶ Adobe Systems b) Athénský výchovný systém ̶Vyvážená výchova = Kalokagathie ̶ ̶Dobré Vz pouze svobodní občané muži ̶ ̶Otroci žádné, ženy minimální ̶ ̶Dítě do 7 let vychováváno v rodině pod dozorem otce, 7 – 14 let hoši elementární škola : tělocvik, čtení, psaní, hudba, tanec, zpěv ̶ ̶Později Vyšší školy a Gymnázia pouze pro majetné ̶ ̶Důraz na sebevzdělávání Adobe Systems Antické Řecko – osobnosti: Platón -díla Ústava a Zákony - ̶Výchova má být podřízena zájmům státu (viz Sparta) a zároveň vyvážená v tělesné i intelektuální rovině (viz. Athény) ̶ ̶Dělení společnosti: vládci – bojovníci - dělný lid. Otroci jsou mluvící věci. Je možno se povznést do vyšší třídy. ̶ ̶Výchova dítěte: do 3 let v rodině, do 6 let v předškolním zařízení, od 7 let ve škole, nejdříve méně obtížné předměty, pak obtížnější ( gymnastika, aritmetika, geometrie, astronomie,…) do 18 let. ̶ ̶Výchova obou pohlaví, vzdělání pouze hochů ̶ ̶Důraz na výchovu rozumovou ̶ ̶ 2. Aristoteles ze Strageiry •žák Platóna, vychovatel Alexandra Makedonského díla: Etika Nichomachova, Politika • •Vzdělání pouze pro hochy z vyšších vrstev, otroci se mají naučit nezbytné dovednosti. Dívky jsou opomenuty „ Pouhé vědění nestačí, nabytá ctnost se projeví v praktickém konání“ • •Výchova dítěte: do 7. let v rodině (otužování, hry., pohyb),7 – 14 let tělesná výchova, 14 – 21 let výchova rozumová • •Materialismus – 3 základní složky výchovy (tělesná, mravní, rozumová), vylučuje dívky • •Integrovaná výchova – cíl: rozum, morální profil Adobe Systems Výchova a vzdělávání ve starém Římě ̶Příprava zemědělce a bojovníka (rodina) ̶ ̶Výchova svobodných římských občanů ve škole elementární – gramatické – rétorské. Učitelé často Řekové, postaveni na úroveň řemeslníka. ̶ ̶Převzetí škol řeckého typu – postupné zestátnění ̶ ̶Příprava vzdělaného úřednictva (impérium) ̶ ̶První vysoké školy (Alexandrie), zakládání knihoven soukromých i veřejných ̶ ̶ Adobe Systems Antický Řím – osobnosti: 1. Marcus Tulius Cicero – řečnictví (rétorika, historie, filozofie – individuální přístup a humanizace školy) 2. Lucius Annaeus Seneca – mravní výchova, příprava pro život, hledání pravdy.Byl přinucen k sebevraždě, otevřel si žíly v koupeli se stoickým klidem. (J.J.Ryba) ̶ Adobe Systems Výchova – středověk 11. – 16. stol Sociální dělení – stavy (šlechta, duchovní, měšťané, poddaní) ̶Rozdíly ve výchově ̶Šlechtická výchova – hrady (od 7 let, rytířské ctnosti: jízda, plavání, vrh kopím, šerm, dáma, verše) ̶ Adobe Systems ̶Křesťanství = ústřední motiv výchovy ̶ ̶scholastika (mnich Alkuin, kterého povolal Karel Veliký po tom, co se zhrozil nad úrovní vzdělanosti panující mezi kněžstvem. Alkuin zorganizoval klášterní školu, která udala směr středověkého vzdělání. ̶ ̶Učilo se septem artes liberales – sedmero svobodným uměním, které rozdělil na: ̶trivium – gramatika, rétorika, logika ̶quadrivium – aritmetika, geometrie, astronomie, hudba • ̶Později městské a univerzity (Bologna, Neapol, Oxford, Cambridge, Sorbonna, Salamanca, KU) ̶ Adobe Systems Středověké školy Klášterní školy – pro hochy z kláštera i z venku. Učila se latinská gramatika mechanickým memorováním lat. textů žalmů a písní,nebyly třídy, začátek a konec škol.roku ̶Výsledek – neobyčejně nízká úroveň vyučování, doba učení záležela na žákově postupu Adobe Systems Karlova Univerzita 7. 4. 1348 ̶Vliv církve (obsah, cíle, vyučující) ̶ ̶4 fakulty (artistická, teologická, lékařská, právnická) ̶ ̶Artistická = přípravná (trivium) – titul bakalář ̶ ̶Kvadrivium – mistr umění ̶ ̶ostatní fakulty - doktor ̶ Adobe Systems Tomáš Akvinský (1225-1274) ̶Dominikánský mnich ̶Soulad učení Aristotelova s katolickou teologií ̶Harmonie víry a rozumu ̶Naplňování představy „božího státu“ ̶ Adobe Systems Osobnosti: (harmonie, příroda) ̶Thomas More – všeobecná školní docházka ̶Desiderius Erasmus z Rotterdamu – svobodný výklad Písma, osobní svoboda, započetí výchovy v útlém dětství, zábava, přístupnost ̶ Adobe Systems Reformační a protireformační pedagogika Osobnosti 15.-16. století: ̶Jan Hus – vzdělání pro široké vrstvy ̶ ̶Martin Luther – koncepce výběrové školy latinské ̶ ̶Jezuitská kolej – školní řád 1599 (6 tříd latinské školy – teologie a sedmero, latina a rétorika, tělesná výchova, didaktické divadelní hry, pravidelné procvičování a opakování, pomůcky) ̶ Adobe Systems Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): ̶Biskup, teolog, historik, pedagog, polyglot ̶Komeniologie ̶Zakladatel novodobé teorie vyučování ̶Filozof výchovy ̶ Adobe Systems Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): ̶Velká didaktika ̶ amos Adobe Systems „Vyučování ve školách musí býti všeobecné, aby všichni, kdož jsou posíláni na svět, se učili znáti základy, příčiny a cíle všeho hlavního. Školy by měly býti dílnami lidskosti. Krátce, poněvadž na dětském věku a vychování závisí celý ostatní život, všechno bude ztraceno, nebude-li ke všemu připraven, ke všem poměrům celého života. Jako se v matčině životě tvoří budoucí člověk, tak ve škole všemu tomu, co se týká člověka, všecky je vyučovati třeba, později ve prospěch každému. To vzdělání je přípravou na život a před dospělostí by dokončeno býti mělo.“ J. A. Komenský, Velká didaktika Adobe Systems „Má-li se užiti prostředků proti zkáze lidského pokolení, musí se to díti nejspíše opatrným a obezřetným vychováváním mládeže. Neslavno jest pak zoufati nad výsledkem. Konečně jest největším nebezpečenstvím, nebudou-li člověku vštěpována prospěšná pravidla životní, a to hned od kolébky.“ J. A. Komenský, Velká didaktika Adobe Systems Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): ̶Informatorium školy mateřské ̶ Adobe Systems Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): ̶Brána jazyků otevřená ̶ ̶Škola na jevišti ̶ ̶Svět v obrazech ̶ ̶Všeobecné porady o nápravě věcí lidských – Vševýchova (Pampaedia) ̶ Adobe Systems Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): ̶Ucelený výchovný systém ̶Příprava na život reálný i věčný ̶Poznat sebe a svět, ovládnout sebe sama, povznést se k Bohu ̶3 základní oblasti výchovy (věda a umění, mravní výchova, náboženská výchova) ̶ Adobe Systems Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): ̶Didaktické zásady: názornost, systematičnost, aktivnost, přiměřenost ̶ ̶Učit všechny, všemu a všude ̶ Adobe Systems Pedagogika 17. a 18. století Jan Amos Komenský (1592-1670): ̶Školská organizace: ̶Šestileté stupně – mateřská škola (do 6 let) ̶Obecná škola (mateřština) – od 6 do 12 let ̶Latinská škola – od 12 do 18 let (+ univerzální jazyk) ̶Akademie – od 18 do 24 let ̶ Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky Jean Jacques Rousseau (1712-1778): ̶Svoboda a rovnost, návrat k přírodě (civilizace vede k mravnímu úpadku) ̶ ̶Přirozená výchova bez knih, citlivý vztah k dítěti ̶ ̶Osobní zkušenost, individualita dítěte ̶ ̶Mravní výchova ̶ ̶Emil (výchova dívek – konzervativní přístup) ̶ Pedagogický spis EMIL Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky Imanuel Kant (1724-1804): ̶Pedagogický optimismus ̶Kategorický imperativ (morální formování člověka) ̶ „Sklon k pohodlnosti je pro člověka horší než všechny svízele života. Je proto důležité učit dítě již od mládí pracovat.“ Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky Lev Nikolajevič Tolstoj (1828-1910): ̶Pedagogika „srdce“ ̶Volná škola (bez koncepce, dle zájmu žáků) ̶Aktivizace a rozvoj tvořivosti ̶ Další osobnosti pedagogiky Keyová, Montessoriová: Individuální výchovné cíle Sociální pojetí výchovy Pedocentrismus Přiměřenost, aktivita jedince Globalizace vyučování image_12 Adobe Systems Další osobnosti pedagogiky Anton Semjonovič Makarenko: ̶Pracovní škola ̶Program lidské osobnosti, charakteru ̶Pedagogický optimismus, humanismus ̶ Adobe Systems Antiautoritativní pedagogika ̶Reformní – kritika tradiční výchovy ̶Nezávislá, volná, svobodná škola ̶Nenucené, hravé učení bez osnov a rozvrhu (od 60. let 20.stol.) ̶ ̶Antipedagogika = radikální kritika výchovy (posledních 20 let 20.stol) ̶ Adobe Systems Alternativní školy ̶Pokusy o nový model školy ̶Daltonský učební plán (samostatné učení žáků + pomůcky, měsíční úkoly, plnění celoročního programu ve vlastním tempu) ̶ ̶Winnetská soustava (základní učivo – každý žák svým tempem + praktické úkoly ze života – skupinová spolupráce dle zájmů žáka) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Alternativní školy ̶Dětský domov – fenomén Montessori ̶Předškolní zařízení ̶Rozvoj tvůrčích schopností dítěte (citové zaujetí + manipulace s předměty v upraveném prostředí, učitel = příprava vhodných podmínek) Kelnerova škola pro nadané děti ̶ Adobe Systems ̶Waldorfská škola (maximum svobody pro rozvoj vnitřních sil a schopností člověka) ̶ ̶Volná škola s všelidskou orientací, důraz na týmovou spolupráci ̶ ̶Žákovská samospráva ̶ ̶Iniciativa žáka – učebnici si píše sám ̶ ̶Uplatnění tvůrčích vyučovacích metod ̶ ̶Estetická, pracovní, jazyková, náboženská výchova ̶ ̶Vyučovací hodiny = epochy ̶ ̶Slovní hodnocení žáka ̶ ̶ Adobe Systems Otázky na závěr ̶Proč nás zajímá historie oboru (může nám být prospěšná)? ̶Jak charakterizujete jednotlivé historické fáze vývoje pedagogiky? ̶Vyjmenujte a charakterizujte osobnosti pedagogiky. ̶Která z nich vás zaujala a proč?