SEZNAMOVACÍ HRY 1. Název : PAVUČINA Čas na hru : 15 – 20 minut Cíl : seznámení, zlepšení komunikace, spolupráce Pomůcky : klubko příze Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 4 a více Popis : Účastníci si stoupnou do kruhu. Za 1 minutu si každý promyslí, co by o sobě chtěl říct ostatním. Následně jeden z účastníků začíná hru (buď učitel sám nebo dá do ruky jednomu z účastníků klubko příze a ten začne) tím, že se představí a řekne krátce něco o sobě. Potom předá klubko někomu dalšímu (nejlépe hodí na protější stranu).Po krátké diskusi se pavučina zase rozplete : Dítě, které drží klubko, ho odkutálí(hodí) tomu, kdo mu ho poslal, a opakuje přitom jeho jméno a i to, co o sobě dotyčný řekl. Reflexe hry : chybí někomu pavučina? (vyhodnocení) jak se teď cítíš ? bylo těžké zapamatovat si jména? které vyprávění tě zvlášť zajímalo? Zdroj : SKUPINOVÉ HRY PRO ŽIVOT, Klaus W. Vopel, 2007 Název : SEZNAMOVÁNÍ Čas na hru : 15 – 20 minut Cíl : seznámení, zlepšení komunikace (hrát v počátcích fungování skupiny) Pomůcky : tužka, papír Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 6 a více (nejlépe sudý počet) Popis : Je to partnerská hra, při které každý člen skupiny představuje někoho jiného. Účastníky hry rozdělíme do dvojic (buď je rozdělí učitel nebo to udělají žáci sami). Jeden z dvojice se ptá toho druhého (asi 5 minut) na důležité informace, aby z nich mohl sestavit krátkou zprávu. Následně se vymění. Po 10 minutách si sedneme všichni do kruhu a každý představí partnera, se kterým vedl rozhovor. Postaví se za něj a všem řekne, co si o něm zapamatoval ( na konci představování se zeptejte, zda byla informace správná, nebo jestli představovaný nechce něco dodat). Reflexe hry : Tato hra zdůrazňuje individualitu hráčů. Nikdo nezůstane stranou a každý má příjemný pocit, že ho představuje někdo jiný. Jak se ti líbily otázky partnera? Co pro tebe bylo příjemnější- ptát se, nebo odpovídat? Co ses dozvěděl zajímavého o jiných kamarádech? Zdroj : SKUPINOVÉ HRY PRO ŽIVOT, Klaus W. Vopel, 2007 Název : STATISTIKA I. Čas na hru : 15 minut Cíl : seznámení se, zběhlost v komunikaci, soudržnost (hrát v počátcích fungování skupiny) Pomůcky : ------- Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 6 a více Popis : Podle počtu zúčastněných se všichni postaví buď do 1 řady nebo 2 řad vedle sebe (mohou soupeřit o to, která řada bude dříve seřazena). Učitel stanoví kritéria, podle kterých se účastníci seřadí. Mohou se seřadit sestupně nebo vzestupně např. : podle abecedy (křestní jména) podle počtu písmen v křestním jméně (příjmení) podle velikosti podle délky vlasů podle měsíců nebo dní, kdy se narodili podle počtu sourozenců podle barvy oblečení trička (od nejsvětlejšího po nejtmavší) podle počtu knoflíků, které má každý na šatech Na závěr každého seřazení je nutná kontrola (hodnocení správnosti)každý se představí….. Reflexe hry : Usnadňuje zapamatování si jmen. Nutí hráče, aby se rychle dohadovali a dohodli. Zdroj : HRY NA SEMINÁŘE A WORKSHOPY, Susanne Beermann, Monika Schubach, 2009 Název : PAMĚŤ NA JMÉNA Čas na hru : asi 10 minut Cíl : seznámení, vzájemné poznání, pohotová reakce Pomůcky : ------- Prostředí : místnost ( hřiště ) Počet hráčů : 6 a více Popis : Účastníci sedí v kruhu. Jeden řekne své jméno-jeho soused po levici pokračuje tím, že zopakuje první jméno a přidá své. Další zopakuje první, druhé a přidá své atd. Hraje se tak dlouho, až všichni účastníci zopakují celý kruh. Reflexe hry : Jde především o paměť-lze připustit pomoc ostatních(někdy stačí zopakovat jen 4 poslední jména). Zdroj : HRY PRO DOSPĚLÉ, Soňa Hermochová, 2004