Čtení odborných textů na cestě k odbornému psaní Informační výchova, semestr jaro 2020 Čtenářská gramotnost a VŠ Oborný text – celistvý, uzavřený, spojitý útvar znakové povahy, který je výsledkem záměrné komunikační aktivity člověka a jehož cílem je informovat a komunikovat myšlenky a teorie různých vědních oborů Argumentace – znak odborného textu • Jasně poukážeme, jakým způsobem uvažujeme, jakou podporu naše uvažování má (ve výzkumech, ve zdrojích a argumentech autorit, v našem vlastním přístupu • Stavíme ji jednak na záznamech svých vlastních postojů a pohledů na problematiku, tak na záznamech rozporujících náš postoj) • Volbu preference myšlenky, zdroje a pohledu musíme zdůvodnit • Naše osobní postoje by neměly ovlivňovat selekci (zamlčení) zdrojů Čtenářská gramotnost a VŠ • Čtení odborných textů • Umím to? • Čtení pro zapamatování • soustředit se na to, co je třeba vědět (pro zapamatování určitých faktů) • Čtení pro psaní textu na vybrané téma • pochopit, jak jsou argumenty postaveny a k čemu směřují • pochopení interdisciplinárních souvislostí různých vědních oborů • ujasnit si, zda teoretické analýzy nebo jejich praktické využití jsou v souladu s vaším osobním přesvědčením a pohledem na svět Učebnice, nebo odborné studie? Učebnice, nebo odborné studie? Efektivní čtení odborného textu Metoda SQ3R • 5 fází procesu = efektivně si osvojit čtené informace • Survey - udělej si přehled • Question - ptej se • Read - čti • Recite - rekapituluj • Review - zpětně kontroluj SURVEY – udělej si přehled • Získat celkový přehled o dokumentu, jeho obsahové náplni a o poznatcích, které přináší • Cílem je: • udělat si názor na účel textu • Zjistit adekvátnost textu pro splnění mého záměru • Nalézt části vhodné k prostudování Důležité části textu Titul • Vymezuje téma dokumentu několika málo slovy • Někdy však může být zavádějící (název Drahokamy odkazuje na minerály, ale může jít i o knihu s duchovní tematikou) Záložka na obálce, zadní strana obálky • Naleznete zde velmi často údaje o knize od nakladatelství. Můžete se dozvědět o záměru a obsahu knihy. POZOR... mějte na paměti, že tyto informace mohou být zavádějící, protože nakladatelství se jimi snaží na knihu upozornit a prodat ji. Obsah • Z názvů kapitol a podkapitol získáte přehled o členění látky a heslovitě se dozvíte, o čem dokument pojednává Předmluva • Informuje o základním přístupu autora k tématice a o cílech, které si autor vymezil splnit Úvody a závěry kapitol • Úvod - přehled problematiky řešené v dané kapitole • Závěry - shrnují podstatu obsahu a stručně informují, co byste si měli z předchozího textu odnést Titul / Název textu • Nejčastější chyby ve výslovnosti u moderátorů veřejnoprávní televize • Diskurz o Romech v regionálních novinách • Úzkost a strach dětí v ústavní péči • Sedm hříchů paměti: Jak si pamatujeme a zapomínáme • Věřit či nevěřit? Interpretace v kvalitativním výzkumu • Nejspíše si myslíte, že tento článek je o vás: Jak vnímají svou osobnost narcisté Důležité části textu Úvod • Měl by dát odpovědi na následující otázky: • jaký problém autor řeší, • jak ho pojímá, • jak jde do hloubky, • jaké používá metody • a k jakým závěrům směřuje • Jde o první organickou část díla Závěr • Většinou se dozvíte nejen o zjištěních, ke kterým autor dospěl, ale také o úskalích, kterým se vyhnul • poukazuje na otázky, které zůstaly otevřeny a proč Věcné a jmenné rejstříky • Seznam důležitých termínů vztahujících se k tématu práce, pomocí kterého rychle zjistíte o čem dokument pojednává Seznam použitých zdrojů/soupis bibliografických citací • Seznam zdrojů, z nichž autor čerpal • Informace týkající se širšího kontextu pojednávaného tématu • Můžete dokonce objevit vhodnější dokument o studovaném tématu Poznámky pod čarou • Obsahují odkazy na citované a použité zdroje; mnohdy obsahují důležité vysvětlivky a doplňkové informace QUESTION - ptej se • Utřídění myšlenek o pojednávaných tématech v dokumentu • Pomocí otázek, které si pokládáte a na něž budete hledat v dokumentu odpověď • Pozor: poznamenejte si každou otázku, která vás napadne již při listování knihou. • Četba dostává účel, vy motivaci k ní • Tvorba otázek = přemýšlení v souvislostech o problémech, na které jste již narazili; spojování tématu s látkou probíranou na přednáškách a s tím, co již znáte • Ptejte se sami sebe na to, co už o daném tématu víte • Tip: Pro začátek zkuste jinak formulovat titul nebo název kapitol do otázek • Tipy pro interakci s novým tématem: Využijte a inspirujte se otázkami, které naleznete např. na záložce, zadní straně přebalu knihy, v úvodu si je klade autor (ale reflexe vlastní četby a znalostí) READ - čti • Naformulované a poznamenané otázky nikam nevyhazujte • Otázky: nasměrují vás na úseky v dokumentu, kterým máte věnovat pozornost • Jak hledat odpovědi na otázky? • Během čtení si dělejte poznámky • Čtěte text po odstavcích a snažte se zachytit hlavní myšlenku/problém • Slova, která vystihují hlavní myšlenku, si po přečtení odstavce podtrhněte / sami formulujte problém klíčovými slovy a zapište je vedle odstavce/příslušné části textu (oceníte později při důkladném čtení) READ - čti Obrázky, tabulky a grafy v textu • Věnujte jim náležitou pozornost • Obrázky = ozřejmují složité souvislosti • Tabulky a grafy = umožňují rychlý přístup ke kondenzovaným informacím • Důležité jsou části: názvy tabulky či grafu a legendu řádků a sloupců (řádky = prezentují kategorie a jevy, mezi kterými hledáme shody a rozdíly; sloupce = charakteristiky; vzájemné vztahy vyjadřují trendy, tendence …) RECITE - rekapituluj • Cílem ověřit přínos přečteného textu • Rekapitulace po různě dlouhých úsecích • Využijte otázky z druhé fáze • utřiďte si na ně odpovědi • zpaměti odpovězte = zjistíte, nakolik jste si informace z textu osvojili • K jednotlivým otázkám odpovědi formou klíčových slov vyjadřujících podstatu obsahu odpovědi • Zaznamenejte písemně stěžejní fakta a konfrontujte je s doplňujícími informacemi REVIEW - zpětně kontroluj • Zaměřit se na celý text • Pospojovat si jednotlivé získané poznatky z textu do jednolitého celku (dovednost důležitá pro vlastní psaní rozsáhlejších textů) • Využít vlastního poznámkového aparátu z předchozích fází (otázky, klíčová slova, podtržené slova, poznámky v textu) Rozečti se ☺ https://www.rozectise.cz/cze/ Kritickéčteníodbornéhočlánku Dvojí přístup: • 1. Číst rychleji = rychločtení / zjistit hlavní myšlenky a objevy • ABSTRAKT – získám přehled a jasno v posloupnosti informací • RESUMÉ a ZÁVĚR (případně mezinadpisy, náměty k diskusi) Průběžné otázky: Je pro mě daná informace relevantní? Proč tento článek čtu? Co v článku hledám? Má smysl text číst? • 2. Číst pečlivě – detaily • OTÁZKY + hledání odpovědí • KRITICKÝ přístup k četbě – analýza, hodnocení „objevného“ • Důležité – rychle si osvojit ODBORNOU TERMINOLOGII Kritické čtení – v kostce • Předpokladem je základní znalost tématu a porozumění tématu • Cíl: porozumět tomu, jak jsou argumenty v textu formulovány • Co znamená kriticky číst? • Porozumět obsahu různých textů • Reflektovat to, co chtěl autor sdělit svým textem • Zhodnotit, co jste o tématu četli v různých textech • Rozvíjet své vlastní myšlenky a názory • Chápat čtení jako rozvoj vlastního myšlení • Když čtu kriticky, nehledám primárně informace, ale hledám způsoby myšlení ☺ Čtete hloubkově – interaktivně? • Kontrolní otázky: • Víte přesně, co v textu hledáte? • Dokážete odlišovat důležité a relevantní informace pro daný účel? • Dokážete v textu identifikovat klíčová slova a informace? • Používáte stále stejný způsob čtení, i když čtete různé typy textů? • Kontrolujete při čtení pravidelně to, jestli čtenému textu rozumíte? • Víte, jak se snažit textu lépe porozumět? • Víte, jak předvídat, co bude v textu následovat? Do jaké míry jste kritickým čtenářem odborného textu? • Kontrolní otázky: • Pokládáte si při čtení otázky týkající se toho, co autor textem zamýšlel sdělit? • Považujete to, co napsal autor, za nedotknutelné? • Za jak důvěryhodný lze text pokládat? • Zamýšlíte se nad tím, jestli je pravdivé to, co autor píše? • Jste schopen/schopna rozlišit různé způsoby autorovy argumentace? • Identifikujete v textu klíčové informace a vnímáte je v kontextu toho, co o daném tématu napsali jiní autoři? • Jste schopen /schopna vyhodnotit, jak lze dané informace lépe vysvětlit či doložit příklady? • Dokážete určit tvrzení, která autor formuloval nesrozumitelně? Číst mezi řádky • Porozumět tomu, co autor zamýšlel textem sdělit • Předvídat vývoj textu • „V sedmdesátých letech se studenti na univerzitách bouřili.“ Práces chybouv odbornémtextu – zadání úkolu Zdroje • Viz IS http://www.criticalreading.com/criticalreadingthinkingtoc.htm • http://www.criticalreading.com/learn_read_write.htm • http://writing-speech.dartmouth.edu/ Webová verze Kurzu práce s informacemi • https://kisk.phil.muni.cz/kpi • http://kpi.knihovna.cz/efektivni-cteni/