Projekt: Digitální učební materiály ve škole, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0527 Příjemce: Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Husova 3, 371 60 České Budějovice Tento výukový materiál je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Autor materiálu: Název materiálu: Sada: Předmět: Zařazení materiálu: Šablona: Číslo DUM: Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: Třída: Ověřující učitel: Komunikace s agresivním pacientem - prezentace Mgr. Ilona Bláhová Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Psychologie a komunikace, 3. ročník PS8 07 Mgr. Ilona Bláhová ZDA 3.A 25. 2. 2013 Popis způsobu použití materiálu ve výuce: Výuková elektronická prezentace KOMUNIKACE S AGRESIVNÍM PACIENTEM slouží jako podpůrná a názorná pomůcka k výkladu učitele. Opakovací úlohy v úvodu prezentace umožňují navázat a propojit nové informace s předcházejícím učivem psychologie. Prezentace výstižně a názorně zachycuje nejdůležitější momenty výkladu, které si mohou žáci zaznamenat a využít při domácí přípravě. Tematická oblast: Datum (období) vytvoření: 4. 12. 2012 Sociální komunikace ve zdravotnictví KOMUNIKACE S AGRESIVNÍM PACIENTEM Opakování • Co je to asertivita? • Vysvětlete asertivní techniky: „otevřené dveře“ a „ dotazování se na podrobnosti“. • Charakterizujte agresivní, asertivní a pasivní jednání člověka. Co je to asertivita? Schopnost(dovednost) prosazovat vlastní názor, stanovisko nebo zájem. Považuje se za důležitou komunikační dovednost. Jde o tzv. zdravé prosazování se. Charakterizujte agresivní, asertivní a pasivní jednání člověka. Pasivní člověk Asertivní člověk Agresivní člověk =neschopnost prosadit se =uplatňující asertivní jednání =prosazení se za každou cenu =obava odlišovat se od ostatních =snaha pochopit druhého =využívání manipulace =obava z následků =zachování respektu k sobě samému, k vlastním názorům, potřebám a zájmům =soubojové jednání =potlačení pocitů a názorů =nepředvídatelné chování =neochota převzít zodpovědnost Vysvětlete asertivní techniky: „otevřené dveře“ a „ dotazování se na podrobnosti“. Otevřené dveře: Techniku otevřené dveře využíváme v případě konfliktu, kdy jej nehrotíme, ustoupíme a dáme komunikačnímu partnerovi prostor k tomu, aby se zbavil afektu. Neklademe mu odpor. Dotazování se na podrobnosti: Tato asertivní technika, může sloužit jako obrana před slovním útokem. Nepožadujeme vysvětlení, ale podrobnosti. Převezmeme tím iniciativu v hovoru. Vymezení pojmů - HNĚV Definice: Hněv je specifická lidská emoce s vrozeným základem - Jeho intenzita vzrůstá při OSOBNÍ ÚJMĚ vzniklé na základě vlivu DRUHÝCH - Hněv nemusí být jen AKTUÁLNÍ STAV, nýbrž může být i NEGATIVNÍM POSTOJEM (negativní zkušenost) Vymezení pojmů - ROZČILENÍ Na rozdíl od hněvu nebývá rozčilení tak silné a trvá mnohem kratší časový úsek Vymezení pojmů - AGRESIVITA Definice: Agresivita je poměrně stálá osobnostní dispozice jednat útočně. Agrese je útočné jednání. Lat. aggredi=přistoupit, přiblížit se, napadat, útočit - Má vrozený základ, biologicky kódovaná - Její forma a intenzita je v průběhu života ovlivnitelná prostředím a psycholog. Prostředky - Slouží k formování a rozvoji osobnosti, plní ochrannou a adaptivní funkci Dělení agresivity PODLE MÍSTA PROJEVU VNĚJŠÍ VNITŘNÍ VNĚJŠKOVĚ PROJEVOVANOU PODLE ZPŮSOBU PROJEVU VERBÁLNÍ -přímá (nadávky, urážky, vyhrožování..) -nepřímá(psaní dopisů, telefonování..) BRACHIÁLNÍ (FYZICKOU) - bouchání dveřmi, rozbíjení předmětů, bití, kopání, kousání, tahání za vlasy.. IDEATORNÍ -ubližování ve svých představách PODLE SMĚRU PŮSOBENÍ INTRAPUNKTIVNÍ / AUTOAGRESE/ EXTRAPUNKTIVNÍ /HETEROAGRESE/ Agresivní jednání dle motivace INSTRUMENTÁLNÍ AGRESIVITA • Nejběžnější • Snaha něčeho dosáhnout • Např. podmíněné chování dětí- batolata, děti předškolního věku SAMOÚČELNÁ AGRESIVITA • Tzv. agresivita pro agresivitu • Přináší požitek sama o sobě…destrukce může být příjemná • Někdy vázaná na sebepojetí- zvýšení sebevědomí. Nebezpečná kombinace se sadismem AGRESIVITA JAKO DŮSLEDEK AFEKTU • Nejčastěji u lidí s narcistickými sklony • Jedinci vysoce sebevědomí, citliví na ponížení REAKTIVNÍ AGRESIVITA • Odpověď na ohrožení vitálních potřeb • Boj o přežití, reakce na bolest SEBE POŠKOZENÍ Teorie vzniku agresivity • Teorie biologická -neurofyziologie -genetické předpoklady -endokrinologická podmíněnost • Teorie psychologická -lidská vrozená pudová výbava -reakce na frustraci a deprivaci Agrese u pacientů Agresivní pacient Nemoc, zátěžová situace Pobyt v nemocnici Bolest, strach Změna sociální role Špatné informace Psychopatie Frustrace , deprivace Odloučení a bezmoc Pocit křivdy, zklamání Projevy agresivního chování  Nervozita  Nadměrná gestikulace  Sevřené pěsti  Podupávání  Upřený pohled do očí  Napjatá tvář  Pomrkávání, tiky  Semknuté rty  Vstup do intimní zóny  Ironický úsměv  Agresivní postoj  Verbální projevy- křik, nadávky, výhružky, jízlivost a ironie Zvládání agrese psychologickými prostředky 1. ZACHOVAT KLID -snažit se o maximální vstřícnost a vlídnost, asertivní projevení vlastních pocitů, volné tempo řeči /hlubší tón, posadit se 2. POZORNÉ VYSLECHNUTÍ - při zachování akceptujícího postoje, přijetí člověka s jeho projevy, nehodnotit!! 3. REFLEXE-SOUHRN- EMPATIE 4. VYHOVĚT POKUD TO JDE - není-li to možné klidně vysvětlíme naše stanovisko i s projevem pochopení pro jeho zklamání Zásady komunikace sestry s agresivním pacientem • Akceptace hněvu • Soustředit se na příčiny ne na projevy • Vyrovnávat proxemické pozice, nedotýkat se , neotáčet se zády • Nestát velmi blízko • Nepřistoupit na souboj očima • Vyslechnout • Neracionalizovat, nevysvětlovat, nezdůvodňovat • Nezvyšovat hlas a nezrychlovat • Poskytnout dostatek času na „vychladnutí emocí“ • Neoplácet stejnou „mincí“ • Neslibovat nic, co se nedá splnit • Nevyhrožovat, výhružky brát vážně • Vyvarovat se vztahovačnosti • Ujistit se, zda v dosahu agresora nejsou předměty, kterými by mohl zaútočit Pomoc zdravotníkům po napadení pacientem • Pocit selhání, pocit vlastní neschopnosti • „Posttraumatická stresová porucha“ • Psychoterapie, sdělení vlastních pocitů „ Člověk se o samotě hádat nedokáže, potřebuje k tomu dalšího, který na spor přistoupí a společně jej pak rozvíjí se všemi důsledky“ Opakovací otázky Vysvětlete pojmy- hněv, rozčilení a agresivita. Z jakých hledisek lze dělit agresivitu? Kam byste zařadili sebepoškozování? Charakterizujte tento druh agresivity. Uveďte alespoň pět projevů agresivního chování. Jak lze agresivitu zvládnout psychologickými prostředky? Děkuji za pozornost Použité zdroje I. • NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. 1.vyd. Praha:Academia, 1999.ISBN 80-200-0690-7.,s.287 • VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1.vyd.Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1262-8 • BARTOŠÍKOVÁ, I., JIČÍNSKÝ, V., JOBÁNKOVÁ, M., KVAPILOVÁ, J. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1.vyd. Brno: IDVPZ, 2000. 203 s. ISBN 80- 7013-288-4 • KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej-poslouchám. 2. vyd. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2010. 135 s. ISBN 978-80-7195-405-7 Použité zdroje II. • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie.5.vyd.Portál: Praha,2009.ISBN 970- 80-7367-639-1.s.,166 • ŠPATENKOVÁ, N.,KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace.1.vyd.Galén:Praha,2009.ISBN 978-80- 726-2599-4 • Všechny obrázky použité v prezentaci jsou kliparty Microsoft Office on-line http://office.microsoft.com • Všechna schémata: vlastní zdroj