DENÍK ODBORNÉ PRAXE (LOGBOOK) Studijní program Zdravotnické záchranářství Typ a forma studia: bakalářské prezenční Student: ………………………………………… UČO: …………………………………………… Akademický rok: ………………. Akademický rok: ………………. Akademický rok: ……………… PRAVIDLA CHOVÁNÍ NA ODBORNÉ PRAXI 1. Na klinické pracoviště se student/ka dostaví ve stanovenou dobu, v předepsaném a čistém pracovním oděvu, obuvi, bez šperků, ozdob, výrazného líčení, s upraveným účesem a s krátce ostříhanými nehty. Civilní oděv odkládá na určeném místě, které udržuje v čistotě. Pracovní oděv používá pouze na místě výkonu odborné ošetřovatelské praxe. 2. Je-li student/ka v rámci odborné praxe pověřen/a činností, kterou spolehlivě neovládá nebo nerozuměl/a pokynům, požádá o opakované vysvětlení nebo předvedení. Není-li schopen/na výkon splnit, oznámí neprodleně tuto skutečnost školiteli/mentorovi, a požádá o pomoc. 3. Student/ka neprodleně hlásí školiteli/mentorovi jakékoli pochybení nebo opomenutí v souvislosti s poskytovanou péčí během odborné praxe. 4. Student/ka dodržuje platné právní předpisy, zákoník práce, zákon o zdravotních službách, etický kodex sester a práv pacientů, pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygienicko-epidemiologické směrnice a další. Student/ka je povinen/na zachovávat mlčenlivost, a je si vědom/a, že zneužití léků, tiskopisů, razítek a jiného zdravotnického materiálu je trestné dle platných právních předpisů. 5. Student/ka dodržuje stanovenou pracovní dobu. O své nepřítomnosti na pracovišti informuje s předstihem staniční sestru/porodní asistentku (pověřenou kontaktní osobu na klinickém pracovišti), náhlé případy nepřítomnosti oznámí neprodleně telefonicky. Po dohodě se staniční sestrou/porodní asistentkou (pověřenou kontaktní osobou) nepřítomnost nahradí. V případě déle trvající zdravotní nebo jiné nezpůsobilosti k vykonávání odborné ošetřovatelské praxe, informuje o této skutečnosti staniční sestru/vrchní sestru/zdravotnického záchranáře (pověřenou kontaktní osobu) a koordinátora klinické výuky nebo koordinátora studijního programu. 6. Z místa výkonu odborné praxe se student/ka nevzdaluje bez vědomí školitele/mentora. Přestávku v práci na jídlo a oddech čerpá po dokončení aktuálně prováděných zadaných činností, dle požadavků provozu a v souladu s pracovněprávními předpisy. 7. Poranění nebo úraz student/ka ihned oznámí školiteli/mentorovi. Požádá vedoucího pracovníka o zápis události do příslušné dokumentace a postupuje k dalšímu ošetření dle závažnosti a charakteru poranění či úrazu. Dále se student/ka dostaví za koordinátorem klinické výuky nebo koordinátorem studijního programu, případně na sekretariát Katedry ošetřovatelství a porodní asistence, kde bude taktéž proveden zápis o poranění/úrazu. 8. Student/ka vede záznamy o absolvované praxi a jejím průběhu. Eviduje docházku a splnění předepsaných výkonů a za příslušné pracoviště požádá školitele/mentora o potvrzení. Záznamy předkládá ke kontrole dle stanovených pravidel. 9. Řeší-li student/ka jakékoli záležitosti v souvislosti s odbornou praxí, kontaktuje koordinátora klinické výuky nebo koordinátora studijního programu. PROHLÁŠENÍ Potvrzuji, že jsem byl/a seznámen/a s pravidly chování na odborné ošetřovatelské praxi a beru na vědomí, že v případě porušení těchto pravidel mohu být postihován v souladu s platnými právními předpisy České republiky a interními předpisy Masarykovy univerzity. V Brně dne: …………………… Podpis: …………………………… HYGIENICKÁ DEZINFEKCE RUKOU STRUČNÁ ANOTACE PŘEDMĚTU Předmět je praktického charakteru. Jeho cílem je postupná adaptace studentů na nemocniční prostředí a prostředí zdravotnické záchranné služby. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť a pracovišť přednemocniční i nemocniční neodkladné péče. Seznamuje se základní ošetřovatelskou péčí na standardních typech oddělení, včetně složky ambulantní, i péčí specializovanou, charakteristickou pro přednemocniční a nemocniční neodkladnou péči. Studenti pracují pod vedením školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Pracoviště mají logickou návaznost ve směru od péče standardní k vysoce specializované. Studenti budou schopni identifikace individuálních bio-psycho-socio-spirituálních potřeb klientů s použitím diagnostického algoritmu, navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu, aplikovat teoretické znalosti do praxe. Studenti pracují pod vedením školitelů (mentorů) určených na jednotlivých pracovištích, dle pokynů vyučující zpracovávají seminární práci se zaměřením na ošetřovatelský proces u vybraného pacienta. Absolvování odborné praxe, plnění předem stanovených cílů a praktické provádění výkonů studenti zaznamenávají do Deníku odborné a individuální praxe. Student je hodnocen na školním formuláři školiteli na jednotlivých pracovištích. Podmínkou ukončení předmětu je odevzdání seminární práce dle zadání vyučující předmětu. Student po ukončení předmětu: - má instruktivní vědomosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy ošetřování nemocných na odděleních standardní, neodkladné péče, včetně péče přednemocniční – získává pracovní schopností a upevňuje si je. PROFIL ABSOLVENTA Absolvent je připraven a schopen vykonávat zdravotnickou činnost v souladu s obsahem vyhlášky č. 55/2011 Sb. a s Nařízením vlády o oblastech vzdělávání ve vysokém školství vydaném ve sbírce zákonů č. 275/2016 (36. části odstavec c). Podle zákona č. 96/2004 Sb. jsou absolventi způsobilí k výkonu nelékařského zdravotnického povolání zdravotnický záchranář a k poskytováním činností vymezených dle § 17 vyhlášky č. 55/2011 Sb. a to: Lůžková zdravotnická zařízení: - anesteziologicko-resuscitační oddělení; - urgentní (akutní) příjem; - jednotky intenzívní péče; Přednemocniční péče: - zdravotnická záchranná služba; - ostatní složky integrovaného záchranného systému. Absolventi jsou také připraveni k výkonu povolání praktické sestry (dle § 21b), ošetřovatele (dle § 36g), řidiče zdravotnické dopravní služby (dle § 40 2b) a sanitáře (dle § 42 2b), dle zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Funkce zdravotnického záchranáře Zdravotnický záchranář bez odborného dohledu a bez indikace, v rozsahu své odborné způsobilosti poskytuje, případně zajišťuje specifickou ošetřovatelskou péči v souladu s právními předpisy. 1. Autonomní kompetence zdravotnického záchranáře 1.1 Poskytování specifické ošetřovatelské péče v souvislosti s náhle vzniklým postižením zdraví či života 1.1.1 Vyhodnocuje stav pacienta, poskytuje přednemocniční neodkladnou péči na místě vzniku náhlé poruchy zdraví včetně neodkladných výkonů při probíhajícím porodu a ošetření novorozence. 1.1.2 Řeší následky mimořádných událostí v rámci integrovaného záchranného systému. 1.1.3 Zajišťuje, provádí a organizuje transport pacientů i v obtížných podmínkách, včetně zabezpečení bezpečnosti. 1.1.4 Provádí specifickou činnost v rámci zdravotnického operačního střediska včetně telefonní instruktáže k poskytování první pomoci. 1.1.5 Stanovuje priority ošetřovatelské péče u pacientů, provádí komplexní ošetřovatelskou péči při akutních poruchách zdraví v lůžkové části poskytovatele zdravotních služeb včetně urgentního příjmu. 1.3 Poskytování informací a účast na vzdělávání 1.3.1 Zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám i jejich blízkým potřebné informace v souvislosti s přednemocniční neodkladnou, preventivní, diagnostickou a léčebnou péčí, připravuje pro ně názorné odborné propagační materiály. 1.3.2 Podílí se na vzdělávání zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví. 2. Kooperativní kompetence zdravotnického záchranáře 2.1 Respektuje role jednotlivých profesionálů při koordinaci a plnění odborných úkolů v multidisciplinárním týmu, zachovává a posiluje vzájemný partnerský vztah a podílí se na všech společných opatřeních v zájmu potřeb pacientů. 2.2 Při výkonu činností v rámci poskytování specifické ošetřovatelské péče ve všech oblastech výkonu povolání provádí diagnostická a léčebná opatření, která indikuje lékař, s ohledem na stav pacienta a své kompetence. 2.3 Zná a dodržuje hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádá o spolupráci příslušné kompetentní odborníky. 3. Kompetence zdravotnického záchranáře ve výzkumu a vývoji 3.1 Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu v oblasti specifické ošetřovatelské péče ve všech oblastech výkonu povolání a praxe založené na důkazech. 3.2 Získává nové znalosti tím, že se podílí na výzkumu v oblasti zdravotnického záchranářství a prezentuje výsledky, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů. 3.3 Usiluje o svůj odborný růst v rámci celoživotního vzdělávání. 4. Manažerské kompetence zdravotnického záchranáře 4.1 Řídí a koordinuje členy pracovního týmu při poskytování specifické ošetřovatelské péče a spolupracuje s ostatními odborníky. 4.2 Posuzuje a analyzuje rizika pro zdraví spadající do oblasti specifické ošetřovatelské péče, plánuje, provádí a kontroluje opatření k zamezení působení těchto rizik. 4.3 Vykonává specifické ošetřovatelské činnosti s ohledem na jejich efektivitu a náklady. 4.4 Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality specifické ošetřovatelské péče. 4.5 Účastní se rozhodovacích procesů v oblasti zdravotní politiky a řízení na úsecích neodkladné péče. Všechny tyto kompetence musí být plněny v souladu s platnými právními předpisy, etickými principy a profesními standardy, které platí pro zdravotnické záchranáře v ČR. POČTY HODIN PRAXE 1.ročník Odborná praxe v NP I: 160 hodin Individuální odborná praxe I: 240 hodin 2. ročník Odborná praxe II: 160 hodin Odborná praxe III: 160 hodin Individuální odborná praxe II: 240 hodin 3. ročník Odborná praxe IV: 160 hodin Odborná praxe V: 280 hodin OBLASTI ODBORNÉ PRAXE 1. ročník Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení základních činností nutných pro výkon povolání zdravotnického záchranáře. Studenti pracují pod dohledem mentora/školitele odborné praxe na pracovištích lůžkové péče standardní a na pracovištích poskytujících následnou lůžkovou péči. Praxe je orientována na oblast základní ošetřovatelské péče a navazuje tak na odborné teoreticko-praktické předměty. Praxe je orientována na získání ošetřovatelských dovedností potřebných k péči o dospělého a dětského pacienta na standardním oddělení zdravotnických zařízení, interního a chirurgického typu a oddělení následné péče tak, aby byl student po absolvování schopen samostatné práce u těchto pacientů. Toto je nezbytným předpokladem pro výkon praxe ve 2. ročníku, na jednotkách akutní lůžkové intenzivní péče. 2. ročník Praxe je zaměřena na získání praktických dovedností specifických činností na pracovištích klinických oborů. Studenti se seznámí se strukturou poskytování zdravotní péče na odděleních poskytujících standardní a intenzivní péči. Odbornou praxí si prohloubí schopnost vyhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení aktuálních potřeb osob s postižením zdraví. Dále se zaměřuje na oblast edukační činnosti pro jednotlivce a jejich rodinné příslušníky v rámci lůžkové i ambulantní péče. Součástí je rovněž praxe na zdravotnické záchranné službě, a to jak ve výjezdové skupině, tak na zdravotnickém operačním středisku. Naučí se chápat specifika práce na záchranné službě. 3. ročník Praxe je orientována na okruh specifické oblasti akutní lůžkové péče intenzivní, včetně péče o pacienta se závažným postižením zdraví či v přímém ohrožení života na urgentním příjmu, jejímž cílem je prohloubení teoretických znalostí a praktických dovedností při poskytování specifické ošetřovatelské péče o pacienty v akutním ohrožení života, a to v jednotlivých klinických oborech intenzivní péče (interna, chirurgie, gynekologie a porodnictví atd.). K získání profesionálních dovedností zdravotnického záchranáře je zejména odborná praxe na zdravotnické záchranné službě, a to jak ve výjezdové skupině, tak na zdravotnickém operačním středisku. Hlavním cílem odborné praxe je rozvinout profesionální vlastnosti a schopnosti pro výkon povolání zdravotnického záchranáře, prohloubit a upevnit odborné vědomosti, dovednosti a návyky se schopností je samostatně využívat v rámci kompetencí zdravotnického záchranáře dle příslušných právních předpisů. PŘEHLED ABSOLVOVANÉ PRAXE Jméno studenta: ………………………………………………………. Předmět: ………………………………………………………………... Semestr: ………………………………………………………………... Datum Pracoviště (vč. Klinického zaměření, pokud nevyplívá z názvu) Doba praxe od – do Počet hodin Podpis oprávněné osoby Celkem: Podpis koordinátora studia ODBORNÁ PRAXE V NP A IZS I Cíle studenta: Sebereflexe studenta: Pohovor/hodnocení tutora: