Počítačová kultura a obezita PŘÍSTUP DOMÁCNOSTÍ A JEDNOTLIVCŮ K VYBRANÝM INFORMAČNÍM A KOMUNIKAČNÍM TECHNOLOGIÍM • •Téměř 40% domácností (1,7 mil.) v ČR je vybaveno osobním počítačem. 32% domácností (1,35 mil.) má připojení k internetu. •Vysokorychlostní připojení k internetu má 26% všech domácností v ČR. Počet domácností vybavených osobním počítačem a připojením k internetu v letech 2003 až 2007 výrazně vzrostl. •V letech 2003 až 2007 výrazně vzrostl i počet domácností s vysokorychlostním připojením k internetu. PŘÍSTUP DOMÁCNOSTÍ A JEDNOTLIVCŮ K VYBRANÝM INFORMAČNÍM A KOMUNIKAČNÍM TECHNOLOGIÍM •Z domácností, které mají osobní počítač, využívá možnost připojení k internetu 81% (v roce 2006 to bylo 75%, 2005 - 64%, 2004 – 66%, 2003 - 62%) •Lepší je vybavenost osobním počítačem i připojením k internetu u domácností s dětmi než u domácností bez dětí. Připojení k internetu má 55% domácností s dětmi a 19% domácností bez dětí. • Děti a počítače •V dnešní době maximální rozmach •Děti často gramotnější než rodiče •Výchovná funkce multimédií •Počítač jako nástroj ke hře •Konkurenceschopnost ostatních forem zábavy •Úzké spjatí s internetem •Množství času strávené u PC •Vliv na zdraví dětí Počítačová gramotnost Rozložení PG dle věku Třídění počítačové gramotnosti •Třídit lze téměř podle čehokoli • •Věk, vzdělání •Regiony, velikost měst, zaměstnanecká pozice apod. •Dle oblíbeného školního předmětu (vzpomínkový optimismus) •Osobního hodnocení vlastních schopností •Zaměstnání • • • • • Činnosti prováděné na internetu on-line hraní, stahování počítačových her stahování, přehrávání hudby stahování, přehrávání filmů, videa v tis. %* v tis. %* v tis. %* Věková skupina/ Age group 16 - 24 let 434,3 43,5% 595,0 59,7% 441,5 44,3% 25 - 34 let 234,9 22,7% 398,7 38,5% 283,0 27,3% 35 - 44 let 92,8 11,5% 158,2 19,6% 121,3 15,1% 45 - 54 let 47,7 7,2% 90,3 13,7% 81,6 12,4% 55 - 64 let 21,9 6,1% 37,9 10,6% 30,7 8,6% 65 - 74 let . . . . . . „Hráči“ •Asi 20 milionů hráčů hraje on-line hry •V ČR jde zhruba o 10 – 20 tisíc hráčů •Počet off-line hráčů několikanásobně převyšuje •Široké věkové spektrum, ale • •50% je mladších 16 let!!! Jak je to možné? •Předem uvedená dostupnost •Rodiče nejsou PG •Paradoxně pokud jsou PG – moderní výchova •Často vůbec netuší co dítě u počítače dělá •Má hodně volného času, absence jiných koníčků •Nezájem rodičů: • •Nejmladší účastník online her 9 let, doba strávená u počítače řádově hodiny (2-6 hodin, někdy i více). U offline her věk nižší, strávená doba kratší (není pravidlem). Důsledky… •Možnost vzniku závislosti •Drastické zúžení zájmů •Klady •Zdravotní důsledky: • •Už od dětství sedavý způsob života téměř po celý den, nedostatek pohybu a obezita!!! • • Řešení • •Vzdělávání a informovanost rodičů … •Pojmenování problému •Popis aspektů „počítačové kultury“ •Fixace a upřednostnění aktivních „pohybových“ koníčků •Domluva s výrobci – úprava produktů pro ČR •