VÝZKUMNÝ NÁSTROJ VLASTNÍ KONSTRUKCE Simona Saibertová DOTAZNÍK – KVANTITATIVNÍ METODA •Úvod - oslovení, představení se, pokyny a poděkování •Filtrační otázky •Otázky týkající se hypotéz – operacionalizace položek dotazníku ke stanoveným hypotézám •Doplňující otázky •Sociodemografická data – otevřené, uzavřené, kategorizované • DOTAZNÍK – POSTUP TVORBY • • • • • Seznam informací, které má dotazování přinést Určení způsobu dotazování Specifikace cílové skupiny respondentů Konstrukce otázek ve vazbě na požadované informace Konstrukce celého dotazníku Pilotáž DOTAZNÍK – FORMULACE OTÁZEK •Jakou funkci v dotazníku otázka má? •Jakým způsobem ji položit? • • •Znění otázek má zásadní význam pro validitu získaných údajů LIKERTOVA ŠKÁLA •„Škálování je převod objektů na čísla podle určitého pravidla“ • Prostředek pro „změření nezměřitelného“ • • •Likertovo škálování je metodou, která je používána pro určení míry stupně souhlasu či nesouhlasu s tvrzením, se kterým jsou respondenti výzkumu konfrontováni. LIKERTOVA ŠKÁLA •Na základě vybraných položek (námětů) je vhodné vytvořit soubor tvrzení (oznamovacích vět), v němž se střídají kladná a záporná stanoviska. Tato rozmanitost brání respondentovi upadnout do stereotypu při identifikaci s danou problematikou. LIKERTOVA ŠKÁLA - POSTOJE, NÁZORY Naprosto souhlasím Spíše souhlasím Nevím Spíše nesouhlasím Naprosto nesouhlasím Lidé z města nerecyklují odpad 1 2 3 4 5 Velmi spokojen Spíše spokojen Ani spokojen, ani nespokojen Spíše nespokojen Velmi nespokojen Jste spokojeni ve své práci? 1 2 3 4 5 Ano Spíše ano Nevím Spíše ne Ne Studium Mgr. je důležité pro můj profesní růst 1 2 3 4 5 LIKERTOVA ŠKÁLA - HODNOTÍCÍ Vynikající Velmi dobrý Dobrý Slabý Špatný Svůj pracovní výkon hodnotím jako 1 2 3 4 5 1 – nejlepší, 5 - nejhorší 1 2 3 4 5 Spokojenost s ošetřovatelskou péči x LIKERTOVA ŠKÁLA - ZVYKLOSTI Ano vždy Většinou ano Jen někdy Zřídka Nikdy Ovlivňuje monitorace hemodynamiky vaši ošetřovatelskou péči 1 2 3 4 5 Ano vždy Většinou ano Nevím Zřídka Nikdy Ovlivňuje monitorace hemodynamiky vaši ošetřovatelskou péči 1 2 3 4 5 VĚDOMOSTNÍ OTÁZKY •Uzavřené – se stanovenými odpověďmi • •Co je to gasping? (vyberte správnou odpověď) •a) Gasping je symptom časného stadia zástavy krevního oběhu projevující se charakteristickými lapavými nádechy v nápadně dlouhých intervalech. •b) Gasping jsou lapavé dechy („kapří“ otevírání úst naprázdno) vyskytující se při nedostatečnosti dechu při zachovalé srdeční akci. •c) Gasping jsou lapavé dechy – charakteristické nádechy v nápadně dlouhých intervalech, vedoucí až k zástavě oběhu. •d) Gasping jsou lapavé dechy, které jsou příznakem extrémní dušnosti. • VĚDOMOSTNÍ OTÁZKY •Souhlas či nesouhlas s výrokem či tvrzením • • • Tvrzení ano ne nevím Gasping je symptom časného stadia zástavy krevního oběhu projevující se charakteristickými lapavými nádechy v nápadně dlouhých intervalech. Gasping jsou lapavé dechy („kapří“ otevírání úst naprázdno) vyskytující se při nedostatečnosti dechu při zachovalé srdeční akci. KONTROLA PO SESTAVENÍ DOTAZNÍKU •Pokládáme správné otázky? •Neptáme se na dvě věci? (Líbí a koupili by?) •Rozumějí respondenti otázkám? – pretest 5-10 respondentů definované skupiny •Jsou ochotni správně odpovídat? DISTRIBUCE DOTAZNÍKŮ •Sběr dat elektronicky - pro cílené vybrané skupiny • - na sociálních sítích – zde riziko nehomogennosti • respondentů, nemusí odpovídat profilu respondenta • Umístění elektronického odkazu dotazníku na webových stránkách – v případě • uzavřené skupiny • https://www.google.com/intl/cs_CZ/forms/about/ •Sběr dat pomocí tištěného dotazníku •Snowball – metoda sněhové koule - výběr jedinců z málo početných, mezi obyv. rozptýlených a špatně dostupných skupin – lze elektronicky i u tištěné verze •Nelze kombinovat tištěný a elektronický dotazník!!! ZÁZNAMOVÝ ARCH – KVANTITATIVNÍ METODA •Retrospektivní studie (např. ze zdravotnické dokumentace) •Pozorování •Hodnocení stavu… •Strukturovaný rozhovor OPERACIONALIZACE POLOŽEK VÝZKUMNÉHO NÁSTROJE •Uvádí se vždy v metodice!!! • • • • • • • Položky výzkumného nástroje musí korelovat se stanovenými hypotézami Hypotézy musí korelovat se stanovenými cíli Cíle práce musí navazovat na teoretickou část Teoretická část vyplívá z názvu práce