Bakalářská práce Nejčastější otázka • (50-70 stran- 90 000 znaků) schopnost samostatně se orientovat v problematice • pracovat s informačními zdroji • provádět průzkum ( spíše než výzkum) ve své specializaci a obhajování získaných výsledků • napsání vědeckého textu na úrovni x ne nové objevy Přehledová vědecká stať • Zpravidla se využívá tvořivá kompilace z odborné literatury a pramenů - ne bezduché opisování • práce přináší původní poznatky, které doposud nebyly zaznamenané v české literatuře • autor přináší nový pohled na základě využití známých poznatků - přehled o jedné problematice z různých úhlů pohledu • hodnota práce spočívá ve shromáždění, uspořádání a vlastní interpretaci známých informací - sumarizace Kompilace x plagiát • Kompilační práce uvádějí informace s odkazem na jejich zdroj, avšak tvůrčí podíl nespočívá v objevení nových poznatků, ale v propojení a utřídění poznatků stávajících. • V kompilační práci student prokazuje, že kriticky přehlédl větší část existující literatury k danému tématu, že je schopen problematiku jasně vyložit, dát do vzájemných souvislostí různé přístupy a vytvořit syntetický přehled, který může posloužit jako zdroj seriózních podkladů. PLAGIÁT • Plagiát – ukradení cizího rukopisu a jeho publikování pod vlastním jménem, také neuvedení odkazu na zdroj informace u přímé „citace“ (oddělené uvozovkami- delší odlišný typ písma) a nepřímé citace parafráze – interpretace vlastními slovy a slohem autora práce • Zachová se důsledně obsah originálního textu, myšlenek, autor vysvětluje podstatu názoru zjednodušeně nebo srozumitelněji vysvětlí komplikovaný popis nebo výklad Teoretická část • Úvod do problematiky neboli teoretická část (východiska) • uvést čtenáře do problematiky • přehled stávajícího poznání o problematice a zpracování v literatuře • stručně popsat problematiku v obecné rovině • stručně se zmínit o historii problematiky, její návaznosti na současnost • a poukázat na aktuálnost tematiky • sestavit přehled dosavadních poznatků tj. literární přehled o řešené problematice s uvedením citací prací jiných autorů • přehled dosud užívaných metod • dosažených výsledků popsaných v literatuře či získaných v předchozích výzkumech na pracovišti nebo vlastních • úvod do problematiky může obsahovat přehled stavu řešené problematiky nejen v ČR, ale i zahraničí • údaje o tom, čím se práce liší od ostatních, dosud publikovaných prací, v čem na jiné práce navazuje a co nového přináší • vymezit cíl průzkumu - položit výzkumné otázky Praktická část • vymezit cíl průzkumu - položit výzkumné otázky• Plní funkce-upřesnit výzkum v souladu se stanovenými cíli a ukazuje směr výzkumu • Proč jste zahájili výzkum + v čem spočívá jeho základní cíl? - úvod • Jak byla problematika studována?- metodika • Co jste zjistili? – výsledky • Co tato zjištění znamenají ? – diskuze • závěr Metody vědecké práce • Metoda – methodos – cesta k něčemu • Způsob dosažení cíle, určitým způsobem uspořádaná činnost • Proces vědeckého poznání má 2 etapy: 1) získávání poznatků 2) jejich zhodnocení za účelem zevšeobecnění Klasifikace metod vědecké práce • Podle zvolené metody se výzkum dělí na: • Kvalitativní výzkum – „měkká“ věda • Základ poznání- smysl, objevování • Vytváření teorie a hypotézy • Používání komunikace a pozorování • Základní element analýzy – slova, věty • Individuální interpretace • Jedinečnost Kvalitativní vědecká metoda • Kvalitativní výzkum je nematematický analytický postup – výzkum týkající se života lidí, chování, vzájemných vztahů spočívá analýze zkoumaných jevů, odhalení spojení a závislosti • Je velmi náročný na čas, vědomosti a dovednosti badatele • Údaje charakter textu-sběr-přeformulování do jiných textů – stávají se případovými studiemi • Analyzuje narativní informace • Používá pozorování účastníků a nestrukturované nebo částečně strukturované rozhovory • Výsledky jsou prezentovány slovně jako zápisy rozhovorů • Sbírání informací a sepsání nutriční anamnézy – zdroje: • rozhovor s klientem /pacientem, zdravotnická dokumentace, příbuzní nemocného, ostatní zdravotnický personál, vlastní pozorování • Kvantitativní výzkum - „tvrdá“ věda • Základ poznání – příčina a následek • Ověřování teorie, hypotézy • Kontrola • Používání techniky • Základní element analýzy – čísla Statistická analýza • Generalizace Kvantitativní vědecká metoda • Úkolem kvantitativního výzkumu je statisticky popsat typ závislosti mezi proměnnými, změřit intenzitu této závislosti apod. • Pracuje většinou s velkým souborem respondentů • Používá metod dotazníků, standardizovaného rozhovoru, analýzy dat apod. Metodika práce a metody zkoumání • uvedou se podrobně a přesně všechny údaje týkající se výběru a charakteristiky vyšetřovaných subjektů příp. pokusných zvířat • metody a prostředky techniky vyšetření, zpracování výsledků • Tento celek by měl informovat čtenáře o tom, co se dělalo, jak se při tom postupovalo a na jaké souboru se dosáhly prezentované výsledky. Výklad je veden v minulém čase • Popsat vyšetřované osoby ( probandi v textu, tabulkách, grafech apod. údaje o celém souboru, někdy i o jednotlivých členech každého souboru). • Experimentální a kontrolní. • do výsledkové části • Informovaný souhlas • Schválení etickou komisí • Popsat metody a prostředky ( techniky vyšetření, které sloužily ke sběru dat tj. k vyšetření probandů i prostředky, které umožnily informace získat ), pomůcky, přístroje, dotazníky, formuláře, protokoly aj. • Popis metod může být podle potřeby doplněn rovněž obrazovou dokumentací ( fotografie, nákresy, originály dotazníků a formulářů zařazené v příloze !!!) • Provést matematicko-statistické zhodnocení a zpracování výsledků s přihlédnutím ke zvláštnostem každé práce ( téma, cíle , metodika aj.) a volit ve spolupráci s pedagogem po konzultaci s odborníkem v matematické statistice. • Popisná statistika Výsledky • prezentuje výsledky a zjištěná fakta • Popis výsledků práce získané jednotlivými metodami. • Výsledky by měly být přehledně rozčleněny a uspořádány v logickém sledu, umožňující jejich porozumění a správnou interpretaci, např. anamnestické údaje, výsledy k získané z dotazníků, hodnoty vstupního a kontrolního vyšetření různými metodami, srovnání výsledků experimentální a kontrolní skupiny • výsledky matematickostatistického zpracování, znázornění vztahů • Prezentovat výsledky- nejdůležitější výsledky doplnit tabulkami, grafy • Uvést komentář k výsledkům Diskuse • nejdůležitější část práce, protože svědčí o schopnostech studenta správně analyzovat a hodnotit dosažené výsledky, srovnat je s údaji jiných autorů, posoudit a zdůvodnit splnění cílů práce-výzkumných otázek (ověřit platnost pracovní hypotézy- diplomové práce) • zhodnotit dosažené výsledky • posoudit dosažené výsledky a platnost pracovních hypotéz • uzavřít diskusi a formulovat závěry zaměřené na jednotlivé cíle práce, hodnotit možnosti aplikovatelnosti do praxe • v čem spočívá omezení a síla dosažených výsledků Závěr • V závěr stručně rekapitulovat argumenty, stanoviska a zhodnotit, zda bylo dosaženo cíle event. odpovědi na výzkumné otázkyvyplývající z cílů práce • Porovnat zjištěné s teoretickou literaturou Souhrn • Není totožný se závěry • Výstižné shrnutí celé práce - k čemu jsme dospěli • abstrakt ANOTACE X ABSTRAKT X SHRNUTÍ • Anotace je stručný komentář nebo výklad dokumentu nebo jeho obsahu. ( Za úvodní identifikační stranou) • Souhrn základních informací o práci 5-10 řádků ( česky a anglicky) – připojuje se k bibliografickému popisu dokumentu • Pro dobrou katalogizaci – uvedení všech základních informací o práci – jméno autora, název VŠ a PP, jméno vedoucího, počet stran a příloh, rok obhajoby, klíčová slova a stručný anotační charakteristika práce- krátké uvedení čtenářů či hodnotitelů do problematiky probírané v prostudovaném textu, v čem autor spatřuje přínos práce pro příslušný vědní obor. • Abstrakt vysvětlení hlavních myšlenek díla • Krátká výstižná charakteristika obsahu dokumentu. • Informativní, zachovává tématické a stylové vlastnosti primárního dokumentu, do značné míry jej nahrazuje • Shrnutí (souhrn) – krátká rekapitulace výsledků práce, na konci dokumentu, k čemu se autor dopracoval (cíl, účel práce, metody, výsledky, hlavní závěr) PŘÍLOHY (se nestránkují) • OBSAHUJÍ RŮZNÉ PÍSEMNÉ, NÁZORNÉ A DOPLŇKOVÉ MATERIÁLY• z prostorových důvodů • Dotazníky, protokoly • Informovaný souhlas • Barevné přílohy • Jiný dokumentační materiál Formální úprava bakalářské práce • Formát A4 po jedné straně • Stránka textu je zpracována na PC v programu Word typ písma Times New Roman • Velikost písma 12, řádkování 1,5 • okraje listu 25 mm, dolní 20mm, levý 35, pravý 15 mm • stránky se číslují uprostřed horního okraje • Titulní strana, bibliografická identifikace , prohlášení, poděkování, obsah a použité symboly a zkratky se nečíslují, ale započítávají do pořadí • úvod začíná jako stránky - 5 – • Krevní obraz (KO) - zkratky • Písemná práce forma monologu- neosobní vyjádření • 1. osobě j.č. - v úvodu a závěru pro vyjádření přístupu • k problematice, formulování osobního přínosu • 3.os.č. j. - při popisech pokusů, prezentaci tvrzení, v odvolání na argumenty „ dá se konstatovat, že… z analýzy vyplývá.“ • 1.os.mn.- názory mohou být sdíleny i čtenářem • „ pro jednoduchost ukážeme věc na jednom příkladě…“. • 3.os.č. mn. - „ Odborníci dávají přednost…“ Způsoby odkazů na citace v textu : • 1. Protinádorové působení cisplatiny je založeno na alkylačním mechanismu ( DROBNÍK, 1968). • Drobník (1968), zjistil… • 2. Protinádorové působení cisplatiny je založeno na alkylačním mechanismu (1). • 3. Protinádorové působení cisplatiny je založeno na alkylačním mechanismu.1(index) Kazuistika • případová studie je souborná zpráva o případu jednotlivce ( soubor klinického pozorování jednotlivce, výsledky léčby, zpráva o životě a vývoji jedince) • Obsahuje rozbor a popis odborně zajímavého poučného případu. Zajímá se aktuálním stavem, ale i historií případu • Proces nutriční péče Bakalářská práce – kazuistika (léčebná výživa) • 1. Přehled teoretických poznatků • Obecná část • Definice onemocnění • Epidemiologie (Incidence a prevalence) a etiologie onemocnění • Patofyziologii • Klinické projevy a průběh onemocnění • Diagnostika • Terapie farmakologická a nefarmakologická • Prevence p, s, t 2. Praktická část - Kazuistika • Základní údaje • Hospitalizace – zařízení • Informovaný souhlas zúčastněné osoby • Popis : 1.Anamnéza Osobní data nemocného: Jméno pacienta ( iniciály), pohlaví • I. Nynější onemocnění diagnóza medicínská • II. Osobní anamnéza – předchorobí – sled onemocnění od narození do současnosti + zvyky: alergie, kouření, abúzus, léky • III. Rodinná anamnéza • IV. Pracovní a sociální anamnéza (stav, povolání) 2. Nutriční anamnézu - výživová anamnéza • I. Nutriční spotřeba • charakter stravování, frekvence příjmu určitých potravin v minulosti ( půl roku -1 rok) • 24-h recall, rozložení stravy během dne, velikost obvyklých porcí, úpravy pokrmů • Zjišťování vyživové frekvence • Biologická hodnota, hodnocení jídelníčku • II. Výživový stav • Antropometrická vyšetření TV,H, BMI, obvody, kožní řasy • Složení těla - bioimpedance • Klinická vyšetření: • Nespecifické příznaky únava, malátnost, průjem zácpa, padání vlasů, nehty, suchá kůže, poruchy spánku aj. • Specifické příznaky typické pro specifické deficience • adspekce, fyzikální metody • Imunologická a biochemická vyšetření – údaje, lékařské zákroky a testy III. Proces nutriční péče - 4 kroky Proces nutriční péče A-D-I-M-E • Proces nutriční péče A-D-I-M-E • Assessment-Diagnosis-Intervention- Monitoring-Evaluation • Nutriční diagnóza – zahrnuje identifikaci - PES nutriční problém(P) identifikovat nutriční riziko, jeho (E) etiologii a (S) symptomy Nutriční diagnóza a)Identifikovat - označit nutriční problém nebo potřeba (identifikovat nutriční riziko) b)Stanovit příčinu, přispívající rizikový faktor c) Příznaky – symptomy 1/Příjem – přívod 2/ klinika 3/ chování a prostředí Nutriční Intervence • Nutriční Intervence – změna – výživa – chování, podmínky prostředí, aspekt nutričního zdraví • ( znát vhodné řešení) • individuálně, skupinově , v komunitě • a)Formulovat cíle • b)Stanovit plán činností • c)Vlastní implementace • potraviny, nutrienty - edukace, • individuální poradenství, konzultace, označování potravin…. Kordinace nutriční péče • Nutriční monitoring a hodnocení • sledovat účinnost řešení • zaznamenat realizované kroky řešení a jejich efekt event. opakovat identifikaci v čase) • 1/Příjem – přívod • 2/ klinika • 3/ chování a prostředí • Dlouhodobý nutriční program dle přepokládaného vývoje onemocnění • Trvale vzdělávat • Vyšetření adekvátnosti přívodu živin u populačních skupin nebo jednotlivců • Zjišťování vztahu výživy a zdraví, hodnocení výž. stavu • Nutriční intervence • Odhad příjmu cizorodých látek • Nutriční spotřeba • Studie zaměřené a znalosti a postoje ve vztahu k výživě a zdraví • Nutrition Reviews 2004, vol. 62, no. 9, p. 360-363 • European journal of pediatrics,1992, vol. 151, p. 786 - 788 Časový plán přípravy • 1. Volba tématu a strategie přípravy - 2 týdny: • - časový plán • - volba tématu • - příprava na informační průzkum • 2. Informační průzkum- 6 týdnů • - bibliografický průzkum – klíčová slova pro rešerši • - knihovny • 3. Zpracování výsledků průzkumu-6 týdnů • - studium dokumentů • - excerpování • 4. Výzkum - 6 týdnů - určení metodiky, cíle, plán, osnova, vykonání • 5. Tvorba práce – 4 týdny ( definitivní osnova, uspořádání materiálu, tvorba textu) • 6.Příprava dokumentace – 2 týdny (seznam bibliografických citací, odkazy, obrázky, tabulky přílohy) • 7.Příprava konečné verze práce - 2 týdny( psaní čistopisu, závěrečná redakce) • 8.Odevzdání práce • 9.Obhajoba – prezentace práce Tradiční tištěné dokumenty 1. Monografická publikace 2. Zvláštní typy monografií ( tzv. šedá literatura) : - diplomové, habilitační práce - firemní literatury, katalogy 3. Časti v monografiích a příspěvek ve sborníku 4. Seriálová publikace - články v seriálových publikacích - časopisy Elektronické zdroje Článek v elektronickém seriálu • www stránka, elektronická monografie – on-line • článek ve sborníku CD-ROM • elektronický program Proč citovat ? • Poskytnout dostatek údajů , aby byl kdokoli schopen nalézt dokument, z něhož autor čerpal • 1. ověření uvedených tezí • návaznost na předchozí poznání-základní prameny a prostudování již provedených výzkumů • dnes nelze výzkum nebo odbornou práci zahájit tzv. na zelené louce • 2. získání širšího kontextu ohledně dané tématiky • uvést čtenáře do souvislosti • význam a účel práce pro porozumění nejen pro specialisty • 3. informační etika • v ČR je chráněno intelektuální vlastnictví • autorský zákon umožňuje použít výňatky z cizích děl • citační etika – informační prameny k identifikaci - kurzíva Prohřešky • - Citování díla, které autor nepoužil • - Necitování díla, které autor použil • - Autocitace - citování vlastních děl • - Nepřesné citování, znemožňující identifikaci díla Zásady • citace musí být především přehledná a jednotná – existují alternativy v duchu ISO normy • ČSN ISO 690 Bibliografické citace a ČSN ISO 690-2 Bibliografické citace – část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části. • vybrat jednu variantu a té se držet v rámci práce • citace by měla být úplná • citujeme výhradně z primárních pramenů – které jsme měli v ruce • zachováváme pravopisné normy pro daný jazyk • zachováme jazyk knihy • • http://www.ukb.muni.cz/kuk/vyuka/materialy/ • jak efektivně vyhledávat plné texty v online databázích, • - jak postupovat při citování literatury i s pomocí citačních manažerů • - jaké formální náležitosti dodržet při psaní odborného článku, • - jaké funkce MS Word využít při psaní odborného textu (např. diplomová práce), • - jaké jsou zásady bezpečnosti na Internetu či • - jaké kreativní techniky využít při učení. • Na lekce se přihlašuje na adrese http://www.ukb.muni.cz/kuk/kurzy • ZOTERO • „Metodika tvorby bibliografických citací“ na Elportále MU na adrese http://is.muni.cz/elportal/?id=954043