Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Cíle základního vzdělávání •umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení •podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů •vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci •rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých •připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti •vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě •učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný •vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi •pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci > Klíčové kompetence •Jde o souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot •důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. • •Získané klíčové kompetence tvoří základ pro celoživotní učení žáka, •jeho vstup do života a do pracovního procesu. • •K jejich utváření a rozvíjení musí směřovat a přispívat veškerý vzdělávací •obsah i aktivity a činnosti, které ve škole probíhají. • • •V etapě základního vzdělávání jsou za klíčové považovány: •Kompetence k učení •Kompetence k řešení problémů •Kompetence komunikativní •Kompetence sociální a personální •Kompetence občanské •Kompetence pracovní • > Kompetence k učení • Na konci základního vzdělávání žák: • •vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení •vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě •operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy •samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti •poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich • > Kompetence k řešení problémů • Na konci základního vzdělávání žák: • •vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností •vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému •samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy •ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů •kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí > Kompetence komunikativní • Na konci základního vzdělávání žák: • •formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu •naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje •rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění •využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem •využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi > Kompetence sociální a personální • Na konci základního vzdělávání žák: • •účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce •podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá •přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají •vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty > Kompetence občanské • Na konci základního vzdělávání žák: • •respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí •chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu •rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka •respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit •chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti > Kompetence pracovní • Na konci základního vzdělávání žák: • •používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky •přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot •využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření •orientuje se v základních aktivitách potřebných k uskutečnění podnikatelského záměru a k jeho realizaci, chápe podstatu, cíl a riziko podnikání, rozvíjí své podnikatelské myšlení • > Vzdělávací oblasti •Vzdělávací obsah základního vzdělávání je v RVP ZV orientačně rozdělen do devíti vzdělávacích oblastí. Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou tvořeny jedním vzdělávacím oborem nebo více obsahově blízkými vzdělávacími obory: • •Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) •Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) •Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) •Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) •Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) •Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) •Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) •Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) •Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) > Vzdělávací oblasti – výstupy, učivo •Očekávané výstupy mají činnostní povahu, jsou prakticky zaměřené, využitelné v běžném životě a ověřitelné. Vymezují předpokládanou způsobilost využívat osvojené učivo v praktických situacích a v běžném životě. RVP ZV stanovuje očekávané výstupy na konci 3. ročníku (1. období) jako orientační (nezávazné) a na konci 5. ročníku (2. období) a 9. ročníku jako závazné. • •Učivo je v RVP ZV strukturováno do jednotlivých tematických okruhů (témat, činností) a je chápáno jako prostředek k dosažení očekávaných výstupů. Pro svoji informativní a formativní funkci tvoří nezbytnou součást vzdělávacího obsahu. Učivo vymezené v RVP ZV je doporučeno školám k distribuci a k dalšímu rozpracování do jednotlivých ročníků nebo delších časových úseků. Na úrovni ŠVP se učivo stává závazné. • > Vzdělávací oblasti – vyučovací předměty •Vzdělávací obsah jednotlivých vzdělávacích oborů škola rozčlení do vyučovacích předmětů a rozpracuje, případně doplní v učebních osnovách podle potřeb, zájmů, zaměření a nadání žáků tak, aby bylo zaručeno směřování k rozvoji klíčových kompetencí. •Z jednoho vzdělávacího oboru může být vytvořen jeden vyučovací předmět nebo více vyučovacích předmětů, případně může vyučovací předmět vzniknout integrací vzdělávacího obsahu více vzdělávacích oborů (integrovaný vyučovací předmět). RVP ZV umožňuje propojení (integraci) vzdělávacího obsahu na úrovni témat, tematických okruhů, případně vzdělávacích oborů. Integrace vzdělávacího obsahu musí respektovat logiku výstavby jednotlivých vzdělávacích oborů. Základní podmínkou funkční integrace je kvalifikovaný učitel. •Záměrem je, aby učitelé při tvorbě školních vzdělávacích programů vzájemně spolupracovali, propojovali vhodná témata společná jednotlivým vzdělávacím oborům a posilovali nadpředmětový přístup ke vzdělávání. > Informační a komunikační technologie •Vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie umožňuje všem žákům dosáhnout základní úrovně informační gramotnosti - získat elementární dovednosti v ovládání výpočetní techniky a moderních informačních technologií, orientovat se ve světě informací, tvořivě pracovat s informacemi a využívat je při dalším vzdělávání i v praktickém životě. Vzhledem k narůstající potřebě osvojení si základních dovedností práce s výpočetní technikou byla vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie zařazena jako povinná součást základního vzdělávání na 1. a 2. stupni. Získané dovednosti jsou v informační společnosti nezbytným předpokladem uplatnění na trhu práce i podmínkou k efektivnímu rozvíjení profesní i zájmové činnosti. > Informační a komunikační technologie – vzdělávací obsah – I. stupeň • • ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM • • Očekávané výstupy - žák • využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie, respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady, chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím • • Učivo • základní pojmy informační činnosti - informace, informační zdroje, informační instituce, struktura, funkce a popis počítače a přídavných zařízení, operační systémy a jejich základní funkce seznámení s formáty souborů (doc, gif),multimediální využití počítače, jednoduchá údržba počítače, postupy při běžných problémech s hardware a software, zásady bezpečnosti práce a prevence zdravotních rizik spojených s dlouhodobým využíváním výpočetní techniky > Informační a komunikační technologie – vzdělávací obsah – I. stupeň • VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ A KOMUNIKACE • Očekávané výstupy - žák • při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty, vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích, komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení • Učivo • společenský tok informací (vznik, přenos, transformace, zpracování, distribuce informací), základní způsoby komunikace (e-mail, chat, telefonování), metody a nástroje vyhledávání informací, formulace požadavku při vyhledávání na internetu, vyhledávací atributy • • ZPRACOVÁNÍ A VYUŽITÍ INFORMACÍ • Očekávané výstupy - žák • pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru • Učivo • základní funkce textového a grafického editoru > Informační a komunikační technologie – vzdělávací obsah – II. stupeň • VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ A KOMUNIKACE • Očekávané výstupy - žák • ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost • Učivo • vývojové trendy informačních technologií, hodnota a relevance informací a informačních zdrojů, metody a nástroje jejich ověřování, internet • • ZPRACOVÁNÍ A VYUŽITÍ INFORMACÍ • Očekávané výstupy - žák • ovládá práci s textovými a grafickými editory i tabulkovými editory a využívá vhodných aplikací, uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem, pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví, používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji, zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě • Učivo • počítačová grafika, rastrové a vektorové programy, tabulkový editor, vytváření tabulek, porovnávání dat, jednoduché vzorce, prezentace informací (webové stránky, prezentační programy, multimédia), ochrana práv k duševnímu vlastnictví, copyright, informační etika > Člověk a svět práce •Oblast Člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. •Koncepce vzdělávací oblasti Člověk a svět práce vychází z konkrétních životních situací, v nichž žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v jejich rozmanitých podobách a širších souvislostech. •Vzdělávací oblast Člověk a svět práce se cíleně zaměřuje na praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní vzdělání o důležitou složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a ve společnosti. Tím se odlišuje od ostatních vzdělávacích oblastí a je jejich určitou protiváhou. Je založena na tvůrčí myšlenkové spoluúčasti žáků. > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – I. stupeň • PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM • Očekávané výstupy - žák •vytváří jednoduchými postupy různé předměty z tradičních i netradičních materiálů, pracuje podle slovního návodu a předlohy, vytváří přiměřenými pracovními operacemi a postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu, využívá při tvořivých činnostech s různým materiálem prvky lidových tradic, volí vhodné pracovní pomůcky, nástroje a náčiní vzhledem k použitému materiálu, udržuje pořádek na pracovním místě a dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce; poskytne první pomoc při úrazu • • Učivo •vlastnosti materiálu (přírodniny, modelovací hmota, papír a karton, textil, drát, fólie aj.) •pracovní pomůcky a nástroje - funkce a využití •jednoduché pracovní operace a postupy, organizace práce •lidové zvyky, tradice, řemesla > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – I. stupeň • KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI • Očekávané výstupy - žák •zvládá elementární dovednosti a činnosti při práci se stavebnicemi, provádí při práci se stavebnicemi jednoduchou montáž a demontáž, pracuje podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu, dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu • • Učivo •stavebnice (plošné, prostorové, konstrukční), sestavování modelů •práce s návodem, předlohou, jednoduchým náčrtem > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – I. stupeň • PĚSTITELSKÉ PRÁCE • Očekávané výstupy - žák • provádí pozorování přírody, zaznamená a zhodnotí výsledky pozorování, pečuje o nenáročné rostliny, provádí jednoduché pěstitelské činnosti, samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování, ošetřuje a pěstuje podle daných zásad pokojové i jiné rostliny, volí podle druhu pěstitelských činností správné pomůcky, nástroje a náčiní, dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce; poskytne první pomoc při úrazu • • Učivo •základní podmínky pro pěstování rostlin, půda a její zpracování, výživa rostlin, osivo •pěstování rostlin ze semen v místnosti, na zahradě (okrasné rostliny, léčivky, koření, zelenina aj.) •pěstování pokojových rostlin •rostliny jedovaté, rostliny jako drogy, alergie > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – I. stupeň • PŘÍPRAVA POKRMŮ • • Očekávané výstupy - žák • připraví tabuli pro jednoduché stolování, chová se vhodně při stolování, orientuje se v základním vybavení kuchyně připraví samostatně jednoduchý pokrm, dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování,udržuje pořádek a čistotu pracovních ploch, dodržuje základy hygieny a bezpečnosti práce; poskytne první pomoc i při úrazu v kuchyni • • Učivo •základní vybavení kuchyně •výběr, nákup a skladování potravin •jednoduchá úprava stolu, pravidla správného stolování •technika v kuchyni - historie a význam > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – II. stupeň • PRÁCE S TECHNICKÝMI MATERIÁLY • Očekávané výstupy- žák •provádí jednoduché práce s technickými materiály a dodržuje technologickou kázeň řeší jednoduché technické úkoly s vhodným výběrem materiálů, pracovních nástrojů a nářadí, organizuje a plánuje svoji pracovní činnost, užívá technickou dokumentaci, připraví si vlastní jednoduchý náčrt výrobku, dodržuje obecné zásady bezpečnosti a hygieny při práci i zásady bezpečnosti a ochrany při práci s nástroji a nářadím; poskytne první pomoc při úrazu • Učivo •vlastnosti materiálu, užití v praxi (dřevo, kov, plasty, kompozity) •pracovní pomůcky, nářadí a nástroje pro ruční opracování •jednoduché pracovní operace a postupy •organizace práce, důležité technologické postupy •technické náčrty a výkresy, technické informace, návody •úloha techniky v životě člověka, zneužití techniky, technika a životní prostředí, technika a volný čas, tradice a řemesla • > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – II. stupeň • DESIGN A KONSTRUOVÁNÍ • • Očekávané výstupy- žák •sestaví podle návodu, náčrtu, plánu, jednoduchého programu daný model, navrhne a sestaví jednoduché konstrukční prvky a ověří a porovná jejich funkčnost, nosnost, stabilitu aj. provádí montáž, demontáž a údržbu jednoduchých předmětů a zařízení dodržuje zásady bezpečnosti a hygieny práce a bezpečnostní předpisy; poskytne první pomoc při úrazu • • Učivo •stavebnice (konstrukční, elektrotechnické, elektronické), sestavování modelů, tvorba konstrukčních prvků, montáž a demontáž •návod, předloha, náčrt, plán, schéma, jednoduchý program > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – II. stupeň • PĚSTITELSKÉ PRÁCE, CHOVATELSTVÍ • Očekávané výstupy- žák •volí vhodné pracovní postupy při pěstování vybraných rostlin, pěstuje a využívá květiny pro výzdobu, používá vhodné pracovní pomůcky a provádí jejich údržbu, prokáže základní znalost chovu drobných zvířat a zásad bezpečného kontaktu se zvířaty, dodržuje technologickou kázeň, zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytne první pomoc při úrazu, včetně úrazu způsobeného zvířaty • Učivo •základní podmínky pro pěstování - půda a její zpracování, výživa rostlin, ochrana rostlin a půdy •zelenina - osivo, sadba, výpěstky, podmínky a zásady pěstování; pěstování vybraných druhů zeleniny •okrasné rostliny - základy ošetřování pokojových květin, pěstování vybraných okrasných dřevin a květin; květina v exteriéru a interiéru (hydroponie, bonsaje), řez, jednoduchá vazba, úprava květin •ovocné rostliny - druhy ovocných rostlin, způsob pěstování, uskladnění a zpracování •léčivé rostliny, koření - pěstování vybrané rostliny; rostliny a zdraví člověka; léčivé účinky rostlin, rostliny jedovaté; rostliny jako drogy a jejich zneužívání; alergie •chovatelství - chov zvířat v domácnosti, podmínky chovu, hygiena a bezpečnost chovu; kontakt se známými a neznámými zvířaty > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – II. stupeň • VYUŽITÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ • Očekávané výstupy - žák •ovládá základní funkce digitální techniky; diagnostikuje a odstraňuje základní problémy při provozu digitální techniky, propojuje vzájemně jednotlivá digitální zařízení, pracuje uživatelským způsobem s mobilními technologiemi – cestování, obchod, vzdělávání, zábava, ošetřuje digitální techniku a chrání ji před poškozením, dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy při práci s digitální technikou a poskytne první pomoc při úrazu • Učivo •digitální technika – počítač a periferní zařízení, digitální fotoaparát, videokamera, PDA, CD a DVD přehrávače, e-Kniha, mobilní telefony •digitální technologie – bezdrátové technologie (USB, Bluetooth, WIFI, GPRS, GMS, norma IEEE 802.11b), navigační technologie, konvergence technologií, multiplexování •počítačové programy pro zpracovávání hlasových a grafických informací – úpravy, archivace, střih; operační systémy, vzájemná komunikace zařízení (synchronizace PDA s PC) •mobilní služby – operátoři, tarify > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – II. stupeň • PRÁCE S LABORATORNÍ TECHNIKOU • Očekávané výstupy - žák •vybere a prakticky využívá vhodné pracovní postupy, přístroje, zařízení a pomůcky pro konání konkrétních pozorování, měření a experimentů, zpracuje protokol o cíli, průběhu a výsledcích své experimentální práce a zformuluje v něm závěry, k nimž dospěl, vyhledá v dostupných informačních zdrojích všechny podklady, jež mu co nejlépe pomohou provést danou experimentální práci, dodržuje pravidla bezpečné práce a ochrany životního prostředí při experimentální práci, poskytne první pomoc při úrazu v laboratoři • Učivo •- základní laboratorní postupy a metody •- základní laboratorní přístroje, zařízení a pomůcky > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – II. stupeň • PROVOZ A ÚDRŽBA DOMÁCNOSTI • Očekávané výstupy- žák •provádí jednoduché operace platebního styku a domácího účetnictví ovládá jednoduché pracovní postupy při základních činnostech v domácnosti a orientuje se v návodech k obsluze běžných domácích spotřebičů správně zachází s pomůckami, nástroji, nářadím a zařízením včetně údržby; provádí drobnou domácí údržbu, dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy a poskytne první pomoc při úrazu, včetně úrazu elektrickým proudem • Učivo •finance, provoz a údržba domácnosti - rozpočet, příjmy, výdaje, platby, úspory; hotovostní a bezhotovostní platební styk, ekonomika domácnosti; údržba oděvů a textilií, úklid domácnosti, postupy, prostředky a jejich dopad na životní prostředí, odpad a jeho ekologická likvidace; spotřebiče v domácnosti •elektrotechnika v domácnosti - elektrická instalace, elektrické spotřebiče, elektronika, sdělovací technika, funkce, ovládání a užití, ochrana, údržba, bezpečnost a ekonomika provozu, nebezpečí úrazu elektrickým proudem > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – II. stupeň • PŘÍPRAVA POKRMŮ • Očekávané výstupy- žák •používá základní kuchyňský inventář a bezpečně obsluhuje základní spotřebiče, připraví jednoduché pokrmy v souladu se zásadami zdravé výživy, dodržuje základní principy stolování, společenského chování a obsluhy u stolu ve společnosti dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce; poskytne první pomoc při úrazech v kuchyni • Učivo •kuchyně - základní vybavení, udržování pořádku a čistoty, bezpečnost a hygiena provozu •potraviny - výběr, nákup, skladování, skupiny potravin, sestavování jídelníčku •příprava pokrmů - úprava pokrmů za studena, základní způsoby tepelné úpravy, základní postupy při přípravě pokrmů a nápojů •úprava stolu a stolování - jednoduché prostírání, obsluha a chování u stolu, slavnostní stolování v rodině, zdobné prvky a květiny na stole > Člověk a svět práce – vzdělávací obsah – II. stupeň • SVĚT PRÁCE (závazný pro 8. a 9. ročník s možností realizace od 7. ročníku) • Očekávané výstupy- žák •orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí, posoudí své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy, využije profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání, prokáže v modelových situacích schopnost prezentace své osoby při vstupu na trh práce • Učivo •trh práce - povolání lidí, druhy pracovišť, pracovních prostředků, pracovních objektů, charakter a druhy pracovních činností; požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní; rovnost příležitostí na trhu práce •volba profesní orientace - základní principy; sebepoznávání: osobní zájmy a cíle, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení, vlivy na volbu profesní orientace; informační základna pro volbu povolání, práce s profesními informacemi a využívání poradenských služeb •možnosti vzdělávání - náplň učebních a studijních oborů, přijímací řízení, informace a poradenské služby •zaměstnání - pracovní příležitosti v obci (regionu), způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce; práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů •podnikání - druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání > Člověk a svět práce - poznámky •vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání, včetně víceletých středních škol • •na 1. stupni je vzdělávací obsah realizován ve 4 tematických okruzích, které jsou pro školu povinné; na 2. stupni je povinný tematický okruh Svět práce a z ostatních sedmi tematických okruhů vybírá škola nejméně dva tematické okruhy, které je nutné realizovat v plném rozsahu • •tematický okruh Svět práce je určen pro 8. a 9. ročník i odpovídající ročníky víceletých středních škol; je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a lze jej zařadit již od 7. ročníku > Průřezová témata •Průřezová témata reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot. •Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů. Tím přispívají ke komplexnosti vzdělávání žáků a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků. Žáci dostávají možnost utvářet si integrovaný pohled na danou problematiku a uplatňovat širší spektrum dovedností. •Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání. Škola musí do vzdělávání na 1. stupni i na 2. stupni zařadit všechna průřezová témata uvedená v RVP ZV. Všechna průřezová témata však nemusí být zastoupena v každém ročníku. V průběhu základního vzdělávání je povinností školy nabídnout žákům postupně všechny tematické okruhy jednotlivých průřezových témat, jejich rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP. Průřezová témata je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod. > Průřezová témata- tématické okruhy • V etapě základního vzdělávání jsou vymezena tato průřezová témata: •Osobnostní a sociální výchova •Výchova demokratického občana •Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech •Multikulturní výchova •Environmentální výchova •Mediální výchova • • Podmínkou účinnosti průřezových témat je jejich propojenost se vzdělávacím obsahem konkrétních vyučovacích předmětů a s obsahem dalších činností žáků realizovaných ve škole i mimo školu. • > Vzdělávací oblasti Vzdělávací obory 1. stupeň 2. stupeň 1. - 5. ročník 6. - 9. ročník a odpovídající ročníky víceletých středních škol Minimální časová dotace Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura 38 16 Cizí jazyk 9 12 Člověk a svět práce 5 4 Informační a komunikační technologie Disponibilní časová dotace 1 9 1 18 Rámcový učební plán – minimální časová dotace > Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením • •Vzdělávací proces se přizpůsobuje úrovni psychického a fyzického rozvoje žáků. Vzhledem k variabilitě schopností a úrovni vědomostí a dovedností je nezbytné při vzdělávání uplatňovat přístupy odpovídající vývojovým a osobnostním specifikům žáků za přispění podpůrných opatření. • > Informační a komunikační technologie • •Očekávané výstupy - žák by měl •ovládat základy psaní na klávesnici, na uživatelské úrovni práci s textovým editorem, využívat vhodné aplikace •zvládat práci s výukovými programy •vyhledat potřebné informace na internetu •dodržovat pravidla zacházení s výpočetní technikou •osvojit si základy elektronické komunikace •Učivo •základní funkce textového, grafického editoru a tabulkového kalkulátoru •přídavná zařízení počítače, jejich účel, použití a obsluha •základní způsoby elektronické komunikace – e-mail, mobilní telefon •práce s výukovými programy, hry, multimédia •seznámení se s možnostmi vyhledávání informací pomocí internetu • > PRÁCE S TECHNICKÝMI MATERIÁLY •Očekávané výstupy •žák by měl •získat základní vědomosti o materiálech, nástrojích a pracovních postupech •provádět jednoduché práce s technickými materiály a dodržovat technologickou kázeň •pracovat s jednoduchou technickou dokumentací, orientovat se v pracovních postupech a návodech •řešit jednoduché technické úkoly s vhodným výběrem materiálů, pracovních nástrojů a nářadí •organizovat svoji pracovní činnost •dodržovat obecné zásady bezpečnosti a hygieny při práci i zásady bezpečnosti a ochrany při práci s nástroji a nářadím; poskytnout první pomoc při úrazu > PRÁCE S TECHNICKÝMI MATERIÁLY •Učivo •materiály − vlastnosti, užití v praxi (dřevo, kov, plasty) •pracovní pomůcky − nářadí a nástroje pro ruční opracování •jednoduché pracovní operace a postupy, organizace práce •technologické postupy – technické náčrty, výkresy a návody •úloha techniky v životě člověka − zneužití techniky, technika a životní prostředí •řemesla a tradice > PRÁCE S OSTATNÍMI MATERIÁLY •Očekávané výstupy - žák by měl •rozlišovat různé druhy materiálů a znát jejich vlastnosti •zvolit vhodný pracovní postup v souladu s druhem zpracovávaného materiálu •správně vybrat a používat vhodné pracovní nástroje a pomůcky •dovést pracovní postupy k finálnímu výrobku •dodržovat technologickou kázeň, zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytnout první pomoc při drobném úrazu • •Učivo •práce s různým materiálem podle podmínek a vybavení školy •technologické postupy podle zpracovávaného materiálu •základní dovednosti ručních prací •výroba drobných oděvních a bytových doplňků > PRÁCE MONTÁŽNÍ A DEMONTÁŽNÍ •Očekávané výstupy - žák by měl •sestavit podle návodu, náčrtu, plánu daný model •ovládat montáž a demontáž jednoduchého zařízení •provádět údržbu jednoduchých předmětů a zařízení •dodržovat zásady bezpečnosti a hygieny práce a bezpečnostní předpisy, poskytnout první pomoc při úrazu •Učivo •stavebnice − konstrukční, elektrotechnické; sestavování modelů; montáž a demontáž •práce s návodem, předlohou, náčrtem, plánem, schématem > PROVOZ A ÚDRŽBA DOMÁCNOSTI •Očekávané výstupy - žák by měl • provádět jednoduché operace platebního styku, ovládat jednoduché pracovní postupy při základních činnostech v domácnosti a orientovat se v návodech k obsluze běžných spotřebičů používaných v domácnosti, správně zacházet s pomůckami, nástroji, nářadím a zařízením, provádět drobnou domácí údržbu používat vhodné prostředky při práci v domácnosti, dodržovat základní hygienická a bezpečnostní pravidla a předpisy a poskytnout první pomoc při úrazu elektrickým proudem nebo chemikálií •Učivo •finance a provoz domácnosti − rozpočet, příjmy, výdaje, platby, hotovostní a bezhotovostní platební styk; energie, voda a jejich úspora •údržba v domácnosti − údržba a úklid, prostředky, postupy; bezpečnost při styku s čisticími prostředky; údržba oděvů a textilií, postupy; prací a čisticí prostředky a zacházení s nimi; elektrické spotřebiče − funkce a užití, ovládání, ochrana a údržba, bezpečnost provozu; nebezpečí úrazu elektrickým proudem > SVĚT PRÁCE (8. a 9. ročník) •Očekávané výstupy - žák by měl •znát pracovní činnosti vybraných profesí a mít přehled o učebních oborech a středních školách, posoudit své možnosti v oblasti profesní, případně pracovní orientace s přihlédnutím k potřebám běžného života, využít profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného dalšího vzdělávání, být seznámen s právy a povinnostmi zaměstnanců a zaměstnavatelů, prokázat v modelových situacích prezentaci své osoby při ucházení se o zaměstnání •Učivo •trh práce − povolání lidí; druhy pracovišť, charakter a druhy pracovních činností; požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní •volba profesní orientace − základní principy; osobní zájmy a cíle, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, vlivy na volbu profesní orientace; práce s profesními informacemi a využívání poradenských služeb •možnosti vzdělávání − náplň učebních a studijních oborů; informace o dalším vzdělávání •zaměstnání − způsoby hledání; pohovor u zaměstnavatele; informační základna pro volbu povolání; problémy nezaměstnanosti; úřady práce; práva a povinnosti vyplývající z pracovního poměru •podnikání − nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání > Rámcový učební plán – minimální časová dotace • • 1. stupeň 2. stupeň • •Informační a komunikační technologie • 2 (1) 4 (1) •Člověk a svět práce • 15 (5) 20 (4) >