Sociální psychologie - semináře

Sebepojetí

Krásný den, 

v dnešním semináři se budeme věnovat důležitému tématu, kterým je téma sebepojetí. 


Opakování z minulých seminářů:

  1.  Jak se nazývá chyba v sociálním vnímání, když máme tendenci přeceňovat u druhých osob význam osobnostních vlastností na úkor situačního kontextu Např. vlastní nezaměstnanost budeme přičítat situaci (nepříznivý stav trhu, špatné dopravní spojení), kdežto u jiných vysvětlujeme nemožnost zisku pracovního místa dispozicemi (lenost, neschopnost). Jedná se o základní ……….chybu
  2. Jak se nazývá proces, kdy podnět z dřívějška ovlivňuje pozdější chování a myšlení jedince, například to, jak později vnímá podobný podnět. V minulém semináři jste o něm četli článek.
  3. Jak se nazývají způsoby uvažování, které lidé používají k interpretaci okolní reality – a to primárně v situacích, kdy potřebují velmi rychlou odpověď na dění kolem nás. Jedná se o strategie, které zjednodušují rozhodování spojené se jmény Tversky a Kahneman.



Do tématu nám pomohou se dostat následující videa. Jedná se o vystoupení Evy Farné a Kamily Rundusové (KAMU), které mluvím o svém sebepojetí. Nemusíte se dívat na obě videa, stačí, když si vyberete jedno video. 


Zkuste si prosím napsat jednu větu, která by vystihla to video, které jste viděli. 


Kolik lidí ve vašem okolí nemá žádné problémy se sebepřijetím,sebepodceňováním či realistickou sebereflexí? 

Sebepochybování a touha být lepší jsou zdravé a normální- pokud nevyvolávají nadměrný stres a nevedou k maladaptivnímu chování.

Sebehodnocení

  • Sebehodnocení koreluje středně silně s depresivitou a emocionální labilitou (Joiner, Alfano, & Metalsky, 1992) 
  • Vysoké sebehodnocení jako protektivní faktor při stresu, predikuje pozitivní emocionalitu (Baumeister et al., 2003) 
  • Battistich, Solomon a Delucchi (1993) zjistili, že lidé s vysokým sebehodnocením jsou ve společnosti více oblíbení než lidé s nízkým sebehodnocením


Jaké důsledky má nízká sebedůvěra? Na základě tohoto obrázku zkuste vymyslet konkrétní příklad jak tento kruh funguje?


Tak například:
 Jana si nikdy moc nevěřila. Myslí si o sobě, že je uplně neschopná a nikdy nic nedokáže, protože jsou všichni lepší než ona. Nemá od sebe skoro žádná očekávání. Když si má vybrat, kam půjde na vysokou školu stanovuje si velice nízké cíle a vybírá si jen ty, které mají nejnižší percentily na přijímačky, i když má Jana ve škole dobré známky. Na přijímačky se moc neučí, takže předvede průměrný výkon, který jí opět potvrdí myšlenku, že je neschopná a snižuje se jí sebevědomí. 


Co ovlivňuje sebehodnocení?

1G, 2B, 3C, 4F, 5E, 6H, 7D, 8A



Strategie v případě nižší sebedůbvěry: BOJ

Strategie v případě nižší sebedůvěry: ÚTĚK


Dotazník sebedůvěry

https://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/testcenter
Pro zjišťování silných stránek sestavili Seligman a Peterson obsáhlý dotazník „VIA Inventory ofStrenghts"


Johariho okénko

Za domácí úkol na tento seminář jste měli zjistit, jaké jsou Vaše silné stránky, jaké máte pozitivní vlastnosti. Pokud jste si je ještě nenapsali zkuste si je napsat. Dalším pokračováním k sebepoznání je zeptat se ostatních na Vaše silné stránky. Poproste je ať Vám je napíšou. Díky nim se pak můžete dostat k slepé oblasti v Johari okénku. 

Kladete si otázku, proč se zabýváme jenom pozitivními stránkami. Ty negativní máme více prozkoumané a v naší společnosti není problém dostávat zpětnou vazbu na naše negativní stránky, ale je velice užitečné zkusit se podívat na naše pozitivní stránky. V jejich poznání nám v životě bránili možná věty typu: "sebechvála smrdí" nebo "radši tě nebudeme chválit, ať si o sobě moc nemyslíš, ať nejsi moc namyšlený". Nyní si těchto vět pokusíme nevšímat a zkusíme se zamyslet nad tím, kdo vlastně jsme a posílit tak naše sebepoznání a naši sebedůvěru. Protože jestli chceme pomáhat se sebedůvěrou druhým lidem, musíme začít u sebe. 

Třeba budou užitečné následující otázky:

  1. V kterých situacích se cítíš sebejistě?
  2. Co rád děláš ve volném čase? Jaké schopnosti/vlastnosti k tomu využíváš?
  3. Kterými třemi přídavnými jmény by tě popsali tvoji kamarádi?
  4. Jaký nejlepší kompliment si kdy dostal/a?
  5. Které tvoje vlastnosti/schopnosti ti pomohly zvládnout těžké chvíle?
  6. Je něco za co jsi na sebe pyšný/á?


cvičení - sebeobraz

Zkus nakreslit, jak se aktuálně vidíš, jak vypadáš.  Až to budeš mít, zkus nakreslit, jak by sis přál vypadat?


Sebeobraz je pohled na sebe – jaký jsem, jak se sám vidím. Patří tam vše, co se týká naší osobnosti i našeho těla. 
Sebeideál je moje představa ideálního já – jaký bych chtěl být. Součástí sebeideálu jsou naše ambice a cíle. 
Čím větší je rozdíl mezi sebeideálem a sebeobrazem, tím větší je pravděpodobnost, že budou problémy se sebepřijetím toho, jaký jsem.

Občas se nám každému do hlavy dostane automatická negativní myšlenka. Níže jsou uvedeny myšenky, které nám mohou snižovat sebedůvěru.
Tyto myšlenky se objevují naprosto automaticky a my je považujeme za pravdivé a na jejich základě se pak cítíme špatně (smutně, úzkostně, bezmocně...). Jak ale víme, že jsou tyto myšlenky pravdivé? V tabulce níže vidíme, jak můžeme s myšlenkami pracovat a hledat alternativní pohledy. Také můžeme zkoušet hledat důkazy pro a proti našim myšlenkám. 


  • Cvičení: Tři dobré věci (Seligman, 2014)

    Po dobu jednoho týdne si každý den zapisujte tři pozitivní věci, které se mi v tyto dny přihodily. Navíc ke každé události připište odpověď na alespoň jednu z těchto tří otázek:

    • Proč se mi tato věc přihodila? 
    • Co to pro mě znamená? 
    • Co mohu udělat, abych podobných událostí prožil/a v budoucnu více? 


Z tohoto semináře bychom byli rádi, kdybyste si odnesli následující myšlenku:

Abychom mohli něco změnit, musíme to nejdříve poznat a přijmout.



V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde: 

Budeme se snažit reagovat co nejpružněji, pro naléhavé dotazy vám jsme k dispozici vždy v pondělí v 16:00.