Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I2 Three States of Cognition Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I3 Philosophy : Mind behind Mind Psychology : MindNeuroscience: Brain PS Deb http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations Proč? Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I4 Člověk je individualita Člověk je tvor společenský Rozhodování Proč? Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I5 Člověk je individualita Člověk je tvor společenský Psychologický konflikt Sociální konflikt RozhodováníYou have to live with yourself You have to live with others Proč? Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I6 Člověk je individualita Člověk je tvor společenský Psychologický konflikt Sociální konflikt RozhodováníYou have to live with yourself You have to live with others Proč? Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I7 Člověk je individualita Člověk je tvor společenský Psychologický konflikt Sociální konflikt Rozhodování Hodnoty Filozofie You have to live with yourself You have to live with others Filosofie Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I8 Philosophy of life is a personal philosophy, whose focus is resolving the existential questions about the human condition. Wikipedia Filosofie Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I9 Philosophy is the study of general and fundamental problems concerning matters such as existence, knowledge, values, reason, mind, and language. Wikipedia Philosophy of life is a personal philosophy, whose focus is resolving the existential questions about the human condition. Wikipedia Filosofie Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I10 Philosophy is the study of general and fundamental problems concerning matters such as existence, knowledge, values, reason, mind, and language. Wikipedia Philosophy of life is a personal philosophy, whose focus is resolving the existential questions about the human condition. Wikipedia Collective consciousness or collective conscious is the set of shared beliefs, ideas and moral attitudes which operate as a unifying force within society. Wikipedia Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I11 Protověda Filozofie Náboženství Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I12 Protověda Filozofie NáboženstvíVěda Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I13 Protověda Filozofie NáboženstvíVěda Založena na faktech Založena na teoriích MixVědění Víra Materiální Sprituální Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I14 Fakt Teorie Jednoduchý Komplexní Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I15 Fakt Teorie NeověřitelnéOvěřitelné Ano/Ne Možná Jednoduchý Komplexní Faktické Abstraktní Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I16 Fakt Teorie NeověřitelnéOvěřitelné Ano/Ne Možná Jednoduchý Komplexní Faktické Abstraktní Význam a regulační povaha nervového systému Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I17 Vstup Integrace CNS Výstup REGULACEREGULACE Potenciální vstup Potenciální výstup ANTICIPACEANTICIPACE Receptor Efektor Kortex Kortex Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I18 Komplementární způsoby myšlení Three States of Cognition Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I19 Philosophy : Mind behind Mind Psychology : MindNeuroscience: Brain PS Deb http://www.slideshare.net/drpsdeb/presentations FAKTAFAKTA TEORIETEORIE Proč? Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I20 Člověk je individualita Člověk je tvor společenský Psychologický konflikt Sociální konflikt Rozhodování Hodnoty Filozofie You have to live with yourself You have to live with others Philosophy of life is a personal philosophy, whose focus is resolving the existential questions about the human condition. Wikipedia Collective consciousness or collective conscious is the set of shared beliefs, ideas and moral attitudes which operate as a unifying force within society. Wikipedia Proč? Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I21 Člověk je individualita Člověk je tvor společenský Psychologický konflikt Sociální konflikt Hodnoty Filozofie You have to live with yourself You have to live with others Philosophy of life is a personal philosophy, whose focus is resolving the existential questions about the human condition. Wikipedia Collective consciousness or collective conscious is the set of shared beliefs, ideas and moral attitudes which operate as a unifying force within society. Wikipedia You have to die Jan Sokol - Civilzace, kultura, náboženství http://www.jansokol.cz/2014/03/civilizace-kultura-a-nabozenstvi/ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I22 ➢ Každodenní aktivity, uživatel ✓ Stačí „návod k použití“, nápodoba Tři roviny života ve společnosti Jan Sokol - Civilzace, kultura, náboženství http://www.jansokol.cz/2014/03/civilizace-kultura-a-nabozenstvi/ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I23 ➢ Každodenní aktivity, uživatel ✓ Stačí „návod k použití“, nápodoba ➢ Tvořivé aktivity ✓ Nutno vědět jak věci fungují, jak je tvořit Tři roviny života ve společnosti Jan Sokol - Civilzace, kultura, náboženství http://www.jansokol.cz/2014/03/civilizace-kultura-a-nabozenstvi/ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I24 ➢ Každodenní aktivity, uživatel ✓ Stačí „návod k použití“, nápodoba ➢ Tvořivé aktivity ✓ Nutno vědět jak věci fungují, jak je tvořit ➢ Inspirací tvořivých aktivit (nehmotné) podstaty ✓ Nutno znát smysl Tři roviny života ve společnosti Jan Sokol - Civilzace, kultura, náboženství http://www.jansokol.cz/2014/03/civilizace-kultura-a-nabozenstvi/ Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I25 ➢ Každodenní aktivity, uživatel ✓ Stačí „návod k použití“, nápodoba ➢ Tvořivé aktivity ✓ Nutno vědět jak věci fungují, jak je tvořit ➢ Inspirací tvořivých aktivit (nehmotné) podstaty ✓ Nutno znát smysl Tři roviny života ve společnosti Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I26 https://cdn.nexternal.com/tjb/images/FC-11.jpg https://s-media-cache- ak0.pinimg.com/564x/9a/86/da/9a86da32052973bb 085dc1511d4b7102.jpg http://www.thebushcraftstore.co.uk/ekmps/shops/bduimportslt d/images/condor-greenland-pattern-axe-[2]-12105-p.jpg http://previews.123rf.com/images/dja65/dja651107/dja65110700341/ 10025966-Stone-age-axe-Stock-Photo-tools-ancient-stone.jpg https://en.wikipedia.org/wiki/File:Mary16thC.jpg https://www.wikiart.org/en/leonardo-da- vinci/the-madonna-of-the-carnation https://pixels.com/featured/1-madonna-and-child- peter-paul-rubens.html https://www.wikiart.org/en/m-h-maxy/madonna Kultura – suma znalostí ✓Hmotná ✓Nehmotná Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I27 Komplementární způsoby myšlení Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I28 Komplementární způsoby myšlení Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I29 Limbický systém a neokortex http://www.coaching.net.nz/wp-content/uploads/2013/06/Iceberg-for- blog-from-J-e1371521135440.jpg Pudové chování ➢ Limbický systém ✓Vidím hezkou věc, tak proč ji neukrást? vs. Společensky vynucené chování ➢ Legální chování ➢ Neokortex – limbický systém ✓Krádež je trestný čin a může přijít trest vs. Morální chování ➢ Legitimní chování ➢ Limbický systém ✓Krádež je špatná věc Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I30 Limbický systém a neokortex http://www.coaching.net.nz/wp-content/uploads/2013/06/Iceberg-for- blog-from-J-e1371521135440.jpg Pudové chování ➢ Limbický systém ✓Vidím hezkou věc, tak proč ji neukrást? vs. Společensky vynucené chování ➢ Legální chování ➢ Neokortex – limbický systém ✓Krádež je trestný čin a může přijít trest vs. Morální chování ➢ Legitimní chování ➢ Limbický systém ✓Krádež je špatná věc Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I31 Limbický systém a neokortex http://www.coaching.net.nz/wp-content/uploads/2013/06/Iceberg-for- blog-from-J-e1371521135440.jpg Informace NEOKORTEX vs. Komplexní informace NEOKORTEX/limbický systém vs. Hodnoty/Filozofie/Víra Neokortex/LIMBICKÝ SYSTÉM Kognitivní mapy Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I32 Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I33 http://www.slideshare.net/drsunilsuthar/neurobiology-of-emotion Prof. Gerald Schneider ✓ Orientace na objekt ✓ Implicitní ✓ Orientace na místo ✓ Explicitní Gerald Schneider. 9.14 Brain Structure and Its Origins, Spring 2014. (Massachusetts Institute of Technology: MIT OpenCourseWare), http://ocw.mit.edu (Accessed). License:Creative Commons BY-NC-SA Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I34 Učení a paměť • Spoje striata i hippocampu jsou plastické • Plasticita spojů je podkladem učení • Učení je formování dlouhodobé paměti • Deklarativní paměť (explicitní) • Závislá na hippocampu • Explicitní informace ukládány a vědomě vybavovány • „Tvorba map (vztahů)“ ať už prostorových nebo abstraktních • Procedurální paměť (implicitní) • Závislá na stiratu • Dovednosti – motorické schopnosti ale i sociální návyky • „Tvorba algoritmů“ Orientace na místo: Kde to jsem a co se tady stalo? Orientace na objekt: Dá se to jíst a jak to zpracovat? Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I35 Gerald Schneider https://itunes.apple.com/us /podcast/brain-structure- and-its-origins- 2009/id385157530?mt=2 https://itunes.apple.com/us/ podcast/brain-structure-and- its-origins- 2014/id944293984?mt=2 2014 20142009Anatomický korelát? O´Keefe and Nadel 70. léta A dalšíhttps://en.wikipedia.org/wiki/Edwar d_C._Tolman Edward C. Tolman 1948 Definice pojmu kognitivní mapa Kognitivní mapy Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I36 Kognitivní mapy Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I37 ✓ Unikátní ✓ Více úhlů náhledu ✓ Komplexní Kognitivní mapy Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I38 ✓ Unikátní ✓ Více úhlů náhledu ✓ Komplexní https://geoserver.geo-solutions.it/edu/en/pretty_maps/wms.htmlhttps://geoserver.geo-solutions.it/edu/en/pretty_maps/wms.htmlhttps://geoserver.geo-solutions.it/edu/en/pretty_maps/wms.html Nejvyšší úroveň mozkové činnosti I39 Komplementární způsoby myšlení