1st week: REVISION LESSON. UNIT 6/1: Conversation: Daily routine. Talking about time. What did you do today? Grammar: Past tense I-regular forms. Revision: 1. Questions and answers: A. Ne, ve škole. 1. Tvůj otec je doma? B. Ne, zítra. 2. Jsi svobodný? C. Ne, zlý. 3. Do kina jdeme dnes? D. Ne, mám manželku. 4. Máš dovolenou? 5. Erik je malý? E. Ne, jsem v práci. 6. Chcete jídelní lístek? F. Ne, mám rýmu. G. Ne, vysoký. H. Ne, děkuji, nebudeme jíst. A. Ne, jsem veselý. 1. Máš se dobře? B. Ne, nechci nic jíst. 2. Je ta univerzita špatná? C. Ne, špatně. 3. Máš smůlu? D. Ne, mám volno. 4. Máš hlad? 5. Jsi starý? F. Ne, jsem mladý. 6. Musíš pracovat? G. Ne, je nový. H. Ne, mám štěstí. CH. Ne, je dobrá. 2. Modal verbs: Modal verbs have no meaning by themselves but they only modify a meaning of a full verb in a sentence. Remember these modal verbs: moct^*, (já) můžu, můžeš, může, můžeme, můžete, můžou muset, (já) musím, musíš, musí, musíme, musíte, musí/musejí chtít^*, (já) chci, chceš, chce, chceme, chcete, chtějí Modal verbs are usually followed by an infinitive, for example: Chci pracovat. Můžu pracovat. Musím pracovat. After the verb chtít, also the direct object can follow (in the accusative), for example Chci nové auto. Chci to. 1. Nemusí/Nechce/Umí/Může pít alkohol, protože nejede autem. 2. Když píšeme testy, nemusím/nemůžu/nechci/musím studovat. 3. On může/neumí/musí/nechce jíst maso, je vegetarián. 4. Petra může/nechce/nemusí/umí dobře vařit, pracuje v restauraci jako kuchařka. 5. Nemůžeš/Umíš/Neumíš/Můžeš jíst kuřecí, protože jsi vegetariánka. 6. Nechce/ Musí/Neumí/Chce se hodně učit, protože studuje medicínu. 7. Dneska jdu brzo spát, protože ráno musím/nemůžu/nechci/umím vstávat už v 5. 8. Mám velkou žízeň, nemůžu/nemusím/chci/umím něco pít. 3. Make questions about the underlined words: 1. _________________________________________? – Kupuju drahého lososa. 2. ___________________________________________? – Cvičím dvakrát za týden. 3. ___________________________________________? – Snídám v kavárně. 4. ___________________________________________? – Jsem z USA. 5. ________________________________________? – Mám rád profesora Nováka. 6. ___________________________________________? – Vstávám pozdě. 7. ____________________________________? – Studuju medicínu na univerzitě. 8. __________________________________? – Máme rádi čokoládovou zmrzlinu. 9. ___________________________________________? – Mám dobrou náladu. 10. ___________________________________________? – Jmenuju se Petr. 11. ___________________________________________? – Vstávám ráno v 6:00. 12. ___________________________________________? – Studuju v knihovně. 13. ___________________________________________? – Potřebuju jídlo. 14. ___________________________________________? – Dívám se na auto. 4. Prepositions: z – from - country (z České republiky, z Německa, z Indie) v/ve – time epxressions – parts of day (v poledne, v noci), days of week (v pondělí), telling the time (v 18.00, ve 20.00) v/ve – location (v divadle, ve škole) do – direction „to“ (do divadla, do kina, do restaurace) – until (do pěti – until 17.00, until 5 o’clock) na – direction „to“ events (na koncert, na tenis, na oběd) od – from – time expression (od šesti – from six o’clock) Rozdíly (differences) Go by in English – no preposition in Czech (autobusem, metrem, vlakem etc.) For different translations of the „na“ preposition – see the verbs below Verbs Těšit se na – look forward to Dívat se na – look at Čekat na – wait for Prepositions Pro – for (pro maminku – for mummy) Za – za hodinu (in one hour) – za 50 Kč (for 50 Crowns) 1. Do školy jedu _____ autobusem. 2. Odpoledne jdu _______ badminton. 3. Pracuju _______ počítači. 4. Je _______ 18:00. 5. _______ neděli nepracuju. 6. Co si dáte ___ pití? 7. Máme test ________ příští týden. 8. Lekce končí _______ 18.00. 9. Test píšeme ______ příští týden. 10. Studuju_______ noci. 11. Hrajeme fotbal _______odpoledne. 12. Jdeme _______ hokej. 13. Učí _______ univerzitě. 14. Nejsme _______ doma. 15. Jdeme ______ koncert. 16. Studuju ______ knihovně. 17. Jíme _______ poledne. 18. Zavolám ti _____ příští týden. 19. Jedeme ______ školy. 20. Jdu ______ divadla. 21. Spíme _______ noci. 22. Jedeme ______ nemocnice. 5. Possesive pronouns: https://www.czechstepbystep.cz/pdf/ucitele_ce_1_4.pdf 1. Máme kočku. To je _______________ kočka. 2. Máte strýce. To je _______________ strýc. 3. Mám přítele. To je _______________ přítel. 4. Ty máš problém. To je ____________problém. 5. Máte psa? To je ___________ pes? 6. Já mám test. To je _________ test. 7. Ona má auto. To je _________ auto. 8. Mají učitelku. To je ________ učitelka. 6.Verbs and accusative: 1. Ona ____________________ (BYDLET) v Praze. 1. Já ____________________ (NEvĚDĚt), kde je nádraží. 2. Vy ____________________ (SPÁT)? 3. My ____________________ (vařit) oběd. 4. Ty ____________________ (PRACOVAT) v obchodě. 5. Jedu ____________________ (TRAMVAJ). 6. Jedu____________________(AUTO, AUTOBUS, VLAK). 7. Nejím _______________________________________ (VEPŘOVÉ MASO). 8. Mám ___________________________________(MLADŠÍ SESTŘENICE). 9. Má _______________________________________ (VESELÝ DĚDEČEK). 10. Ty máš________________________________________(VELKÝ DŮM)? 11. Ona ____________________ (CVIČIT) jógu. 12.My ____________________ (psát) test. 12. Já ____________________ (VIDĚT) hezké auto. 13. Oni____________________ (vstávat) v pět. 14. Co _________________ (DÁT SI) k pití? 15. Brno má _________________________________(DOBRÁ NEMOCNICE). 16. Máme ____________________________________(MODERNÍ NÁDRAŽÍ). 17. Máme _______________________________________ (hezký učitel). 18. Kupujete ____________________________________ (KVALITNÍ KÁVA)? PAST TENSE When past tense making, follow the next steps: 1. In the verbal infinitive drop -t and add -l. You are making the so-called -l form ("-l forma", the active past participle), for example: být – byl, dělat – dělal, pracovat – pracoval, studovat – studoval, rozumět – rozuměl, hledat – hledal, vědět – věděl, vidět – viděl … Attention: In some verbs (often the monosyllabic ones and verbs ending in -nout), there are irregular -l forms. This irregularity consists in: o the shortening stem consonant, for example být – byl, pít – pil, spát – spal, psát – psal o changing verb stem, for example číst – četl, chtít – chtěl, jíst – jedl, jít – šel, šla, šli, mít – měl, moct – mohl, umřít – umřel 2. Remember the -l form has a form for the masculine, feminine, neuter and plural. For example the verb být: byl, byla, bylo, byli^* 3. Connect the gender-adequate -l form with an appropriate form of the auxiliary verb být (see the chart). Notice the 3rd person singular and plural have no auxiliary verb. byl/byla/bylo jsem byli^* jsme byl/byla/bylo jsi byli^* jste byl/byla/bylo byli^* The Formal Way of Addressing in Past Tense Pane Nový, byl jste doma? - it is used when addressing a man Paní Nová, byla jste doma? - it is used when addressing a woman Byli jste doma? - it is used when addressing more people Negation in Past Tense If you want to make a negative form, add the negative prefix ne- to a full verb. For example: Nepracovala jsem. Nebyl jsem tam. Never add the negative prefix ne- to an auxiliary verb, for example: [DEL: Byl nejsem :DEL] tam./[DEL: Nejsem byl :DEL] tam. Notice: do not forget double or mutiple negation in Czech: Nikdy jsem nic nedělal. Question in Past Tense If you want to ask a question just change the intonation: Byl jsi doma? – Ano./Ne. https://mluvtecesky.net/images/pages/grammar/question1.png Co jsi dělal? – Pracoval jsem. https://mluvtecesky.net/images/pages/grammar/question2.png Notice the short reaction (without the auxiliary verb): Byl jsi doma? – Ano, byl. Reflexive Verbs in Past Tense In the 2nd person singular (you-form), the letter contraction can occur in past tense in commonly spoken language: Byl jsi doma? → Byls doma? Co jsi dělala? → Cos dělala? The similar contraction occurs also in the standard language in reflexive verbs: Díval jsi se na televizi? → Díval ses na televizi? https://mluvtecesky.net/en/courses/a1/8/1/5 Change the verbs to the past tense: Soňa poslouchá hudbu. __________________ Jsem doma.__________________ Děláš úkol?____________________ Nepracujeme na univerzitě.__________________ Petr se učí česky.___________________ Studenti obědvají v menze v kampusu._______________ Studujete akuzativ a slovesa?__________________ Answer the question: Co jsi dělal(a) včera? Co jsi dělal(a) o víkendu? Soňa poslouchala hudbu. Byl(a) jsem doma. Dělal jsi úkol? Nepracovali jsme na univerzitě. Petr se učil česky. Studenti obědvali v menze v kampusu. Studovali jste akuzativ a slovesa?