Syllabus 1st week: Revision Lesson. Ophtalmology, ORL, Surgery. Grammar: Revision: Declension in singular. 2nd week: CHARAKTEROVÉ VLASTNOSTI (U13). Medical Czech: HEMATOLOGY I (TM 27). Grammar: Declension in plural. 3rd week: POČÍTAČ A INTERNET (U14). Medical Czech: HEMATOLOGY II. Grammar: Relative clauses with KTERÝ in singular and plural. 4th week: CO BYCH DĚLAL/A, KDYBYCH NESTUDOVAL/A V BRNĚ? Medical Czech: RHEUMATOLOGICAL HISTORY I (TM 28). Grammar: Comparion of adjectives and adverbs (U13). 5th week: PROGRESS TEST 1. Medical Czech: RHEUMATOLOGY II (http://mluvtecesky.net/en/courses/medical2/10/1). Grammar: Věty s KDYBY a JESTLI (U15). 6th week: MOJE MĚSTO A BRNO. Medical Czech: ENDOCRINOLOGY I (TM 29). Grammar: Věty s ABY I – účelové (U15). 7th week: Medical Czech: ENDOCRINOLOGY II. Grammar: Věty s ABY II – předmětné. 8th week: CESTOVÁNÍ. Medical Czech: GYNECOLOGICAL AND OBSTETRICAL HISTORY I (TM 30). Grammar: Modal verbs and expressions (U 15). 9th week: PROGRESS TEST 2. Medical Czech: GYNECOLOGICAL AND OBSTETRICAL HISTORY II. Grammar: Conjunctions and linking words I (U 16). 10th week:KAM BYCH VZAL/A RODIČE, KDYBY PŘIJELI NA NÁVŠTĚVU DO ČR? Medical Czech: NEUROLOGICAL HISTORY I (TM 31). Grammar: Conjuctions and linking words II. 11th week: Medical Czech: NEUROLOGY II (http://mluvtecesky.net/en/courses/medical3/8/1-11). Grammar: Declension of den, člověk, dítě (U 17). 12th week: PROGRESS TEST 3 (ORAL). 13th week: MOJE STUDIUM V BRNĚ. Medical Czech: PSYCHIATRIC EXAMINATION (TM 35). Grammar: Verbal nouns (U19). 14th week: Revision. Medical Czech: Clinical fields. 15th week: Final Written Exam. Semester 15 weeks, 3 progress tests Attendance and substitutions * number of unexcused absences: 2 * number of recommended absences: 0 * substitution must be made during the week of absence * substitution is not allowed on test week * both teachers must be notified in advance and both must agree Tests Progress tests · week 5: written test (2) · week 9: written test (2) · week 12: oral test (4) · passmark for progress tests: 70 % Credit test · passmark 70 % (can be reduced if progress tests are passed) Skipping the credit test Each test is for 50 points (altogether 150 points). Passmark for each test is 35/50 points. If students a) succesfully pass all progress tests, b) get at least 135 points in total (both conditions must be met), they do not have to take the final test. Týden 1: Revision Lesson. Ophtalmology, ORL, Surgery. Grammar: Revision: Declension in singular. 0 Warm up: mluvení Co je nového? Co je na obrázku? Znáte něco z toho? 1 Na jakém oddělení pravděpodobně (probably) je vyšetřován/leží pacient, který říká… Udělejte kontext ke každé větě (proč? jak dlouho? jak často? kde? kam?). 1. Vypláchla jsem si to borovou vodou. 2. Nevím, probudila jsem se až v nemocnici. 3. Nejdříve takový dráždivý, ale teď už vykašlávám. 4. Před výměnou kolenního kloubu jsem měla autotransfuzi. 5. Můj dědeček byl hluchoněmý. 6. Bolí mě to, když je hodně světla. Venku musím nosit sluneční brýle. 7. Ano, špatně se mi zpívá, mám pořád chrapot. 8. Rozmazaně. 9. Raději bych měla jen částečnou. 2 Doplňte otázky lékaře 1. ___________________________________________________ Měla jsem utrženou slezinu. 2. ___________________________________________________ Ano, odstranili mi dělohu i s vaječníky. 3. ___________________________________________________ Ano, manželka mi na to dala Betadine. 4. ___________________________________________________ Ano, hodně, jako bych měl v krku knedlík. 5. ___________________________________________________ Mám, vůbec nemůžu mluvit, hlavně ráno. 6. ___________________________________________________ Ano, vůbec nemůžu nosem dýchat. 7. ___________________________________________________ Náhle. Měla jsem zánět středního ucha a prasknul mi bubínek. 8. ___________________________________________________ Ano, měla jsem komplikovanou zlomeninu ramene. Stalo se mi to na horách. 9. ___________________________________________________ Když jsem vystupovala z autobusu. 10. ___________________________________________________ Ano, ale jako byste mluvil z velké dálky. 3 Role-play. Tvořte otázky a odpovědi na písmena. Pacient: Horák Lukáš, a) R.Č: 010913/0384, Bydliště: 66, 500 34 Výrava b) Zdr. zařízeni: MUDr. Jan Slavíček, Praktický lékař pro děti a dorost, Benešova 646, 500 02 Aš Datum: 11.4.2012 Čas: 10:20 Dg.: J050 Ak. obstr. zánět hrtanu (croup) NO: c) kašel – sípavý, d) nemocen asi 4 dny – e) rýma Subj: f) afebrilní, g) ucpaný nos Obj: h) dech volný, i) hlas jasný Závěr: Laryngitis subglotica stenosans/pseudocroup t.č. j) bez dušnosti Terapie: priesnitz,větrat, Claritin 2x 2,5 ml, Sterimar, Rectodelt 50 mg při dušnosti Kontr: dle stavu ev prosim o kontrolu na ORL klinice. 4 Řekněte normální češtinou J 78letá pacientka s bilaterálním výskytem iridoschisis. Onemocnění se vyskytovalo v dolních částech duhovky. Zornice byla centrovaná, pohyblivá. Část natrhnutých vláken duhovky volně plavala v přední oční komoře. Rohovka nevykazovala dekompenzaci. Pacientka měla glaukóm s otevřeným úhlem a šedý zákal. Metodou volby v léčbě onemocnění je laserová iridotomie nebo mikrochirurgická iridektomie a extrakce šedého zákalu s implantací PC IOL. Konzervativní léčba má snahu zabránit možnému rozvoji poškození zrakového nervu. 5 Doplňte slova (text podle http://mluvtecesky.net/en/courses/medical2/9/4) Nejčastějšími chorobami močových cest jsou záněty, jako např. nefritida (zánět ____________), urocystitida (zánět ____________ ____________) nebo uretritida (zánět ____________ ____________). Dalším velmi častým onemocněním je tvorba ______________ ______________ (urolitiáza) – s konkrétním umístěním v ledvinách (nefrolitiáza), v močovodu (ureterolitiáza) nebo v močovém měchýři (urocystolitiáza). Pokud je však kámen větší než 2–3 mm, může __________________ močovod a vyvolává silné ___________________ a bolesti v boku, v podbřišku a v třísle. Souhrnně se tyto příznaky označují jako ledvinová ____________________. Bolesti mohou být doprovázeny nevolností a zvracením. Přítomnost ledvinových kamenů je možné diagnostikovat __________________, _____________________, pomocí CT a laboratorními testy moči a krve. Mezi život ohrožující onemocnění vylučovací soustavy patří ________________ ledvin, ať už se jedná o akutní, či chronickou formu. 6 Spojujte 1. Jakou máte rýmu? 2. Jak dlouho už máte rýmu? 3. Jaký máte kašel? 4. Máte problémy se sluchem? 5. Bolí vás v krku? 6. Máte ucpaný nos? 7. Pracujete v hlučném prostředí? 8. Nosíte naslouchátko? 9. Má někdo ve vaší rodině problémy se sluchem? 10. Máte problémy s hlasivkami? A. Ne, v krku mě nebolí. B. Rýmu mám už alespoň tři týdny. C. Takovou vodnatelnou. D. Takový suchý. E. Ano, nedoslýchám na pravé ucho. F. Ano, moje maminka je hluchá. G. Ano, skoro nemůžu mluvit. H. Mám, musím si kapat kapky do nosu, jinak vůbec nemůžu dýchat. I. Ano, pracuju v továrně. J. Ano, mám naslouchátko na pravé ucho. 7 Tvořte správné formy singuláru 1. Krvácíte z _________ (nos)? 2. Udělala se mi na _________ (noha) a na _________ (ruka) modřina. 3. Mám poruchu _________ (srážlivost) krve. 4. Uděláme vám autopsii z _________ (uzlina). 5. Bolest se šíří do _________ _________ (pravá hýždě). 6. Bolest v _________ _________ (bederní krajina) se zmenšila. 7. K určení _________ (diagnóza) onemocnění je třeba udělat testy. 8. Cítil jsem _________ _________ (velká horkost). 9. Kůže kolem _________ (kloub) u _________ (palec) byla červená. 10. Jsou bolesti horší v _________ a _________ _________ (chladné a vlhké počasí)? 11. Nesmíte nosit nic _________ (těžké). 12. Pošlu vás na rentgen _________ _________ (ramenní kloub). 13. Pan Janeček trpí _________ (krvácení) z nosu. 14. _________ (pacientka) pomohla biologická léčba.