Sociální psychologie - přednáška

Seberegulace II: Sebekontrola a prokrastinace

Zamyslete se krátce nad otázkami níže a vložte své odpovědi do odevzdávárny "Problémy se seberegulací" do pátku 26. 3. 12:00:

Dva studenti v prvním ročníku VŠ ve stejném náročném programu si shodně uvědomí, že jejich učební strategie ze střední školy nestačí ke zvládnutí studia na takové úrovni, jak by si přáli. Oba mají problémy s prokrastinací a špatnou organizací aktivit. Oba se proto přihlásí do kurzu pro zefektivnění přístupu ke studiu, který zahrnuje různá doporučení, jak se lépe učit a také jak si učení lépe plánovat, aby nedocházelo ke škodlivému odkládání. Po prvních pár týdnech je zřejmé, že zatímco student A nemá problém program dodržovat, student B toho není schopen a ačkoli o programu pořád mluví a denně si dává závazek, že od druhého dne jej začne dodržovat, jeho chování se pokaždé rychle vrátí do starých kolejí. 

  1. Jaké jsou podle vás nejpravděpodobnější možné příčiny rozdílu mezi studentem A a studentem B? Vypište tři, které se vám jeví jako nejčastější. Jakým způsobem byste zjišťovali, jestli se jedná právě o danou příčinu selhání u studenta B?
  2. Pokuste se vcítit do situace prokrastinátora, který se právě opakovaně rozhodl, že odloží něco, co plánoval v danou chvíli udělat (např. domácí úkol). Čo se mu v dané chvíli honí hlavou? Co si řekne v okamihu, kdy se rozhodne úkol odložit? Pokuste se dát dohromady tři různé věty (myšlenky), které podle vás často "spouští" nebo doprovází takové rozhodnutí. 

Buďte, prosím, struční a zároveň srozumitelní.