Praktické cvičení č. datum___________ jméno__________________ Téma praktika: Seznámení se s konstrukcí a funkcí analyzátoru na stanovení acidobazických parametrů vnitřního prostředí a krevních plynů Analyzátor ABR a krevních plynů Okruhy k nastudování a dotazy: 1) pH elektroda – typ membrány, základní princip, měřené parametry 2) Severinghausova elektroda – typ membrány, základní princip, měřené parametry 3) Clarkova elektroda – typ membrány, základní princip, měřené parametry 4) Jaké typy krve analyzujeme? Přístroje a pomůcky: Analyzátor ABR a krevních plynů ABL 800 Radiometer Analyzátor ABR a krevních plynů ABL 800 Radiometer Předvážky Mettler Laboratorní sklo (odměrná baňka 100ml, nálevka, kádinka, váženka, stříčka, skleněné pipety) Na[2]HPO[4 ]. 12 H[2]O KH[2]PO[4] Vzorek nesrážlivé krve ve stříkačce Úkoly: a) příprava fosfátového pufru o pH 7,38 b) změření pH připraveného pufru c) ověření vlivu vzduchové bubliny ve vzorku krve na hodnoty PO2, Oxyhemoglobinu a saturaci Hemoglobinu kyslíkem ad a) příprava fosfátového pufru o pH 7,4 • vyhledat v tabulkách navážku Na[2]HPO[4] a KH[2 ]PO[4] na přípravu 100 ml pufru (Na[2]HPO[4 ]. 12 H[2]O 2,07g/l00ml; KH[2]PO[4 ] 0,95g/l00ml) • navážit potřebná množství na předvážkách Mettler • připravit 100ml pufru ad b) změření pH připraveného pufru na analyzátoru ABL 800 • srovnání naměřené hodnoty pH mezi skupinami I. skupina II. skupina III. skupina pH fosfátového pufru ad c) ověření vlivu vzduchové bubliny ve vzorku krve na hodnoty pO[2], Oxyhemoglobinu a saturaci Hemoglobinu kyslíkem • ke vzorku nesrážlivé žilní krve přisát 0,2ml vzduchu • 1 Ox za minutu obrátit stříkačku se vzduchovou bublinou o 90° • V 7 minutových intervalech změřit ve vzorku krve PO[2] • Načrtnout graf závislosti pO[2] na čase promíchávání se vzduchovou bublinou • Zhotovit grafickou závislost v Excelu (dom. úkol) Závěr:_____________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________