Ošetřovatelský model D. E. Oremové Teorie deficitu sebepéče image166 PRAXE Ošetřovatelská teorie – spojovací článek ZNALOSTI vědomosti VÝZKUM TEORIE Dorothea Elizabeth Orem * získala sesterské vzdělání na Province Hospital School of Nursing ve Washingtonu * bakaláře (Bachelor of Science in Nursing Education) na Catholic University v Americe * pracovala jako sestra na oddělení, jako soukromá sestra, jako lektor a v administrativě * spolupracovala jako konzultant ošetřovatelství * získala titul doktora věd (doctor of science degree) na Georgetown University ve Washingtonu * udělena cena za ošetřovatelskou teorii Model Oremové * je jednou z filozofií ošetřovatelství * objasňuje péči o sebe při naplňování lidských potřeb * poukazuje na to, že specifickým zájmem ošetřovatelství je uspokojování potřeb člověka mobilizováním péče o sebe na podkladu lidské přirozenosti, tj. zachování zdraví a života, ochrany před onemocněním a zraněním nebo zotavováním se z onemocnění nebo poranění Historický vývoj •1. fáze – reflexe ošetřovatelských činností •2. fáze – formování předmětu •3. fáze – proniká teorie •4. fáze – vývoj celkové koncepce Vývoj modelu * 60. – 80. léta * 1971 publikovala knihu Ošetřovatelství (porovnávala jednotlivé koncepce v soukromém a domácím ošetřování a ošetřovatelském vzdělání) * 1973 uvedla svoji teorii do praxe Teoretická východiska * filozofie humanismu * práce H. Selyeho, L. Bertalanffyho, E. Fromma, G. Allporta, R. Katza a dalších * práce F. Nightingale, V. Henderson, H. Peplau, E. Wiedenbach, I. Orlando, F. Abdellah a dalších Předpoklady * lidé mají vrozenou schopnost starat se o sebe, mají schopnost sebekorekce a nezávislosti * schopnost starat se o sebe i závislá péče jsou důsledkem potřeb jedince a požadavků na homeostázu * v životě člověka vznikají situace, které s sebou přinášejí nároky na péči Předpoklady * specifickým zájmem ošetřovatelství je uspokojování potřeb jedinců mobilizováním sebepéče na základě lidské přirozenosti * ošetřovatelství poskytuje profesionální pomoc jedincům, kteří si nedokáží uspokojovat vlastní základní potřeby, nebo v nich nejsou soběstační Hlavní jednotky * Cíl ošetřovatelství – je taková úroveň sebepéče jednotlivce, aby si udržel optimální zdravotní stav * Pacient/klient – jedinec s projevy deficitu sebepéče * Role sestry – poskytnutí pomoci * Zdroj potíží – překážky sebepéče Hlavní jednotky * Ohnisko zásahu – oblasti deficitu sebepéče * Způsob intervence – činnosti za nebo pro nemocného, vedení, podpora, poskytnutí podnětného prostředí, učení * Důsledky – optimální úroveň sebepéče * Metaparadigmatické koncepce * Osoba – je funkční integrovaný celek * Prostředí – autorka dále nespecifikovala * Zdraví – definice WHO * Ošetřovatelství – je specifická služba pomoci osobám v deficitu sebepéče Teorie * vysvětluje čím se sestry zabývají (péče o lidské bytosti) • * ztrátu schopnosti postarat se o sebe vysvětluje, proč dva lidé, kteří se před tím nikdy nepotkali, jsou schopni vzít na sebe úlohu pacienta a sestry, a tím vytvořit mezilidský vztah Jádro modelu * požadavek na sebepéči * schopnost starat se o sebe * sebepéče * deficit sebepéče * ošetřovatelské činnosti * ošetřovatelské systémy Důležité koncepty sebepéče •1. základní podmínečné faktory * působí na systém jednání člověka * př. věk, pohlaví, zdravotní stav, … • •2. požadavky sebepéče * na jednání jedince, jež jsou člověkem vykonávány * jsou nutné pro regulaci lidských funkcí a vývoj jedince * př. obecné, vývojově či zdravotně podmíněné Důležité koncepty sebepéče •3. kompetence sebepéče * činnost sebepéče * potencionální komponenty * základní dispozice a schopnosti * •4. situativní potřeba sebepéče * je shrnutí všech činností sebepéče v určitém čase Důležité koncepty sebepéče •5. deficit sebepéče * jsou tzv. nerovnováhy v jednání * •6. situativní problematika * jsou problémy, které mohou být jednáním regulovány v případě schopnosti jedince v dané situaci Důležité koncepty sebepéče •7. ošetřovatelské systémy * vypovídají o způsobu a objemu oš. činností * mohou být: •- úplně kompenzatorní •- částečně kompenzatorní •- podpůrný a edukační Koncepce teorie •Sebepéče * je soubor činností, které si každý jedinec zabezpečuje sám za účelem zachování život, zdraví a pohody * je filozofií zdravého způsobu života * je konkrétním chováním jedince ve prospěch vlastní existence Sebepéče * je konkrétní chování, které člověk realizuje ve prospěch své existence, zdravého vývoje a zdraví * jedná se o realizaci činnosti zaměřených na sebe nebo na okolí s cílem seberegulace v zájmu vlastního života a zdraví * chování je tedy výsledkem vztahu mezi požadavky na péči a sebepéči Požadavky na sebepéči * důležitou a nezbytnou podmínkou sebepéče je existence určitých schopností, vůle a podmínek u jedince * tyto skutečnosti aktivují péče o sebe, která je nezbytná pro funkčnost osoby nebo její vývoj, zdraví nebo pocit zdraví, tedy pro její zdravou existenci * požadavky na péči lze charakterizovat jako míru péče vyžadovanou v dané chvíli v určitém čase tak, aby byly splněny existenční potřeby nezbytné k zachování života nebo udržení zdraví, vývoje a všeobecného pocitu zdraví Tři druhy potřeb při sebepéči * univerzální požadavky sebepéče * požadavky sebepéče spojené s růstem a vývojem člověka * potřeby péče o lidi, kteří jsou nemocní anebo ranění, mají určité defekty, jsou postižení, nebo jim byla poskytnuta lékařská péče Požadavky na sebepéči •Univerzální požadavky sebepéče * Dostatečný příjem tekutin, potravy, vzduchu * Správná funkce vylučování * Rovnováha mezi aktivitami a odpočinkem * Rovnováha mezi sociálními interakcemi a samotou * Rovnováha mezi bezpečím a rizikovými činnostmi, které ohrožují zdraví a život * Podpora fyziologicky optimálního stavu Požadavky na sebepéči •Vývojové požadavky sebepéče * Nynější životní fáze * Krizové a zátěžové situace a události Požadavky na sebepéči •Terapeutické požadavky sebepéče * Následky onemocnění, vědomosti o patologickém stavu * Diagnostickými, terapeutickými a RHB výkony * Dyskomfortem a negativnými následky lékařské péče * Adaptací organismu * Edukací při trvalých vlivech nemocí a při terapeutických opatření Schopnost starat se o sebe * jedinec, který si uvědomuje požadavky na péči, musí mít vyvinutou schopnost postarat se o sebe • * v opačném případě není schopný chovat se požadovaným způsobem * * jedinec, který se stará o sebe, musí být schopný identifikovat vlastní potřeby, plánovat, realizovat a vyhodnocovat aktivity sebepéče Aktivity, které jsou předpokladem chování jedince orientující se na sebepéči * proč se má o sebe starat * rozhodnout se, jak bude péči vykonávat * představit si, co pro to musí udělat * odhadnout průměrné aktivity * rozhodnout o těchto aktivitách * starat se o sebe * vědomosti o sobě a okolí * schopnost požádat o pomoc * schopnost realisticky posoudit své chování k jiným lidem Deficit sebepéče * nastává v situacích, kdy jsou vztahy mezi jeho působením a požadavky neadekvátní a tyto požadavky neuspokojují * vzniká tak nerovnováha mezi požadavky, schopnostmi jedince identifikovat je nebo je splnit a vlastní sebepéči * je individuálně rozdělený * je důvodem k poskytování oš. péče, která je ze sociálního i ošetřovatelského hlediska oprávněná, pokud omezuje existující problémy * jednotlivé činnosti jsou zaměřené na zjištění, odhadnutí, rozhodnutí a vykonávání Teorie vysvětluje * kdy vznikne chování člověka zaměřené na sebepéči * požadavky na sebepéči aktivizují člověka k tomu, aby se začal starat o sebe jinak * je-li toto působení totožné s požadavky na zdravou existenci, vyvolá to u něj potřebu péče o sebe Ošetřovatelská péče * deficit sebepéče je důvodem k poskytování oš. péče * ošetřování představuje komplex schopností na vykonávání oš. činností, které jsou aktivovány determinací potřeb u osob s deficitem sebepéče * ošetřování ovlivňují rozdílné faktory Podle Oremové * obsahuje oš. péče oš. činnosti * podobně jako je sebepéče aktivována požadavky na péči, je oš. činnost aktivována nedostatkem schopností postarat se o sebe * tyto činnosti se navzájem doplňují * vykonávat oš. činnosti je oprávněna sestra * Sestra v roli poskytování péče * Určí: -důvody -druh potřebné péče -návrh -plán -realizaci -hodnocení * Schopnosti sestry: -diagnostika -plánování -realizace -hodnocení • Ošetřovatelský systém * aktivity péče zahrnují druh řízení, prostřednictvím kterého sestra integruje aktivity do uceleného oš. systému * obsahuje prvky plánování, realizace, hodnocení * oš. chování se projeví při deficitu sebepéče u přijímatele * deficit aktivuje „působení ošetřování“ * jde o pokračující sérii činností produkovaných sestrou, která používá jeden nebo vícero rozmanitých způsobů za pomoc osobě přijímající její péči s cílem uspokojovat nebo regulovat potřeby sebepéče Systém ošetřování plní dvě úlohy * sestra řídí samostatnou péči pacienta * sestra zajistí péči na základě požadavků ošetřovaného, jenž není schopný nebo nemůže vykonat tuto činnost sám • Poskytovaná péče může mít formu * Podpůrno-vychovného ošet. systému * Částečně kompenzujícího ošet. systému * Celkově kompenzujícího ošet. systému Ošet. systém je výsledkem vztahů mezi: * deficit v sebepéči * požadavky na ošetřování, které si ošetřovaný může zajistit sám, anebo se zajišťují oš. činností Ošet. činnosti * je aktivizována deficitem sebepéče * způsoby pomoci: -zastoupení nebo jednání za pacienta -usměrňování, vedení pacienta -fyzická nebo psychická pomoc a podpora pacienta -zajištění podpůrného prostředí pro rozvoj schopností pacienta -edukace pacienta Obsah teorie * v životě existují situace, kdy člověk potřebuje péči * nedokáže-li se o sebe postarat sám, vzniká deficit sebepéče * sestra identifikuje nejprve existenci aktuálních a potencionálních nedostatků v sebepéči v oblasti universálních, vývojových a terapeutických požadavků sebepéče, jejich projevy a příčiny Obsah teorie * deficity dle obsahu a rozsahu řeší a vybere činnosti oš. péče * oš. intervence plně kompenzují aktivity sebepéče v akutní fázi onem. A postupně jsou nahrazovány pomocnými, stimulačními a edukačními činnostmi * cílem je obnovit a udržet maximálně možné úrovně sebepéče a zdraví jedince sebepéče Ošetřovatelské činnosti (vykonávané sestrou) schopnost sebepéče (sebepečovatelské činnosti) požadavky na sebepéči (univerzální, vývojové, terapeutické) Legenda: V – vztah < - deficit sebepéče V V V V V Model ošetřovatelské péče Roperové, Loganové, Tiernyové Model životních aktivit n_roper Alison Tierney Zobrazit obrázek v plné velikosti Nancy Roperová * vystudovala ošetřovatelství na Všeobecné ošetřovatelské škole v Leedsu * pracovala v oblasti ošetřovatelského vzdělávání a řízení služeb Winifred Loganová * vystudovala ošetřovatelství na Všeobecné ošetřovatelské škole v Leedsu * působila jako pedagog na univerzitě v Edinburgu * pracovala v oblasti řízení ošetřovatelského vzdělávání * později byla vedoucí katedry ošetřovatelství a zdravotnických studií na Glasgow Co-llege of Technology Alison Tiernyová * ukončila postgraduální studium na univerzitě v Edinburghu * působila jako pedagog * později byla ředitelkou Oddělení pro ošetřovatelský výzkum Základ modelu * se stala studie N. Roperové z roku 1976 zaměřená na zkušenosti studentů ošetřovatelství z klinické praxe * základem byla každodenní činnosti důležitým prostředkem na určení požadavků na oše. péči společnou pro všechny pacienty * základní myšlenky byly publikovány v 80 letech v publikacích: Složky ošetřovatelství, Využití ošetřovatelského modelu, Určení, jak použít ošetřovatelský proces Základ modelu * je Maslowova hierarchie lidských potřeb * podle této teorie – člověk nemůže rozvíjet své intelektuální a tvořivé schopnosti, dokud nejsou uspokojeny základní biologické potřeby * zdůrazňuje aktivní schopnosti člověka, interakci s prostředím a interakci mezi jedinci navzájem * podle modelu určuje člověka činnost, kterou vykonává Vývoj modelu * původní model obsahoval 16 ADŽ * později došlo k přepracování a redukování na 12 životních aktivit Původní teorie identifikovala 16 každodenních aktivit * Základní aktivity: -dýchání -stravování -vylučování • • * Mortalita •- umírání * Aktivity zvyšující kvalitu života: -udržení tělesné teploty -mobilita -spánek -uspokojení potřeb bezpečí a ochrany -osobní hygiena -oblékání -komunikace -učení -práce -hra sexualita -rozmnožování * tyto původní aktivity byly zúženy * a to na 12 životních činností: * udržení bezpečného prostředí * komunikace * dýchání * jedení a pití * vylučování * osobní hygiena a oblékání * udržení tělesné teploty * mobilita * práce a hra * vyjadřování sexuality * spánek * umírání Teoretická východiska * humanistická filozofie * poznatky z fyziologie, psychologie * práce A. Maslowa * teorie V. Hendersonové Předpoklady * nejlepší způsob, jak porozumět lidem, je porozumět činnostem, které vykonávají * každý jedinec je zapojený do životních aktivit prostřednictvím svého životního napětí, a to ovlivňuje jeho schopnost nezávislosti * každý jedince se během svého života od početí do smrti dynamicky pohybuje vpřed do úplné závislosti k úplné nezávislosti, přičemž nepřetržitost závislosti či nezávislosti ovlivňují různé faktory Hlavní jednotky * Cíl ošetřovatelství – schopnost jednotlivce samostatně a nezávisle vykonávat ADŽ * Pacient/klient – celistvá bytost s 12 životními aktivitami * Role sestry – identifikace úrovně kvality života v ADŽ, diagnostika a zajištění řešení Hlavní jednotky * Zdroj potíží – nedostatek síly, vůle a vědomostí jedince * Ohnisko zásahu – neadekvátní aktivity a chování jedince * Způsob intervence – ovlivnění příčin * Důsledky – nezávislost jedince a zvýšení kvality života Metaparadigmatické koncepce * Osoba – je celistvá bytost * Prostředí – úzce souvisí s ADŽ a zdravím * Zdraví – není autorkou definováno * Ošetřovatelství – má jedince vnímat jako celistvou bytost a vycházet z pozorovatelných jevů a měřitelných projevů, ne z intuice a náhody Model * hovoří o kontinuitě závislosti a nezávislosti * zdůrazňuje potřebu poznání, že někteří jedinci nevykonávají určité životní činnosti na základě osobního rozhodnutí, a že jiní nemohou tyto činnosti vykonávat z důvodu sociálních anebo ekonomických bariér Model popisuje 3 druhy činností související s udržením zdraví * Preventivní činností * Uspokojující činnosti * Činnosti zaměřené na hledání informací Aktivity podpory a obnovy zdraví * Preventivní chování * Posilující chování * Hledající chování 8 vývojových stádií * Prenatální * První roky dětství (od narození do 5 let) * Dětství (6 – 12 let) * Dospívání (13 – 18 let) * Raná dospělost (19 – 30 let) * Střední dospělost (31 – 45 let) * Pozdní dospělost (46 – 65 let) * Období stáří (nad 66 let) Důvody k oš. zásahu * Biologické faktory * Psychické faktory * Sociokulturní faktory * Enviromentální faktory * Politické faktory Faktory ovlivňující potřeby a požadavky oš. péče * fyzické * psychické * socio-kulturní * životního prostředí * životní události Obsah modelu Posuzování * se zaměřuje na životní činnosti * sestra spolu s pacientem zvažuje každou činnost v zájmu určení dosavadních běžných mechanismů zvládnutí činnosti a určení aktuálních a potencionálních problémů * někdy je potřebné posoudit všechny činnosti, jindy je zaměření pouze na některé Posuzování * Se rozděluje na dvě fáze: -vstupní posuzování -posuzování zaměřená na schopnost člověka vykonávat 12 životních činností * Je-li to možné, získané údaje by se měly posoudit spolu s klientem Plánování * je zaměřeno oš. péči, stanovení realisticky a dosažitelných cílů * prostřednictvím partnerského přístupu k pacientovi a obousměrné komunikace * cíle závisí na stupni závislosti a nezávislosti pacienta v konkrétní situaci * zohlednění alternativních strategií * plán by měl obsahovat dohodnuté cíle každé životní činnosti Realizace * je zaměřena na činnosti sestry (preventivní, uspokojující a poznávací typy chování) * sestra může předcházet vzniku určitých situací * může minimalizovat závislost pacienta tak, aby poznával, co může udělat sám * oš. výkony musí vycházet a navazovat na ty činnosti, ve kterých je pacient nezávislý, anebo které lze lehce modifikovat Hodnocení * se podílí a slouží činnosti a chování pacienta stanovené jako výsledná kritéria při plánování * nedosáhla-li se na výsledná kritéria, měla se situace pacienta znovu posoudit * celková hodnocení by se měla zabývat vhodností a rozsahem použití modelu v konkrétním prostředí péče Model klade důraz * na životní činnosti, které jedinci vykonávají * poznáním těchto činností lze člověka pochopit * Aktivity denního života udržení bezpečného prostředí komunikace dýchání jedení a pití vylučování osobní hygiena a oblékání udržení tělesné teploty mobilita práce a hra vyjadřování sexuality spánek umírání ošetřovatelství Cíl: max.možná nezávislost podpora aktivit souvisejících s obnovou a podporou zdraví osoba celistvý jedinec nezávislý v aktivitách denního života Preventivní chování Posilující chování Hledající chování Nezávislost DĚKUJI ZA POZORNOST knut-cute