OŠETŘOVATELSKÝ PROCES Mgr. Liana Greiffeneggová SMYSL OŠ.PROCESU (OP)  V rámci modernizace zdravotnictví sílí i snaha o individualizaci oš. péče  Oš. péče směřuje k vytipování jedinců, kteří mají biologické nebo psychosociální problémy  Ošetřovatelství se stává vědní disciplínou  Pozvednutí sesterské profese na samostatnou a nezávislou úroveň  Možnost dokladování oš. výkonů pro pojišťovny nebo soudní řízení OŠETŘOVATELSKÝ PROCES  Je vědeckou metodou sloužící k řešení problémů spadajících do kompetencí NLZP.  Je založen na systematickém vyhledávání biologických, psychických, sociálních a duchovních potřeb jedince, na jejich uspokojování aktivně nabízenou oš. péčí. OŠETŘOVATESLKÝ PROCES JAKO:  Způsob myšlení: vede k rozvoji myšlenkového přístupu k řešení problémů pacienta.  Způsob práce: Vede k systematizaci práce, včetně vedení samostatné dokumentace oš. péče. KDO JE MŮJ PACIENT? JAK MU MOHU POMOCI? JAK MU MÁ PÉČE POMOHLA? JAKÉ MÁ PROBLÉMY? OŠETŘOVATELSKÝ PROCES ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ VZTAH SESTRA - PACIENT SESTRA ZNALOSTI,SCHOPNOSTI A DOVEDNOSTI PACIENT ZNALOST SVÝCH PROBLÉMŮ PŘEDPOKLADY REALIZACE OŠ. PROCESU SESTRA MUSÍ:  Znát  Umět  Chtít MANAGEMENT MUSÍ ZAJISTIT:  Systémové změny  Materiálové vybavení ORGANIZAČNÍ SYSTÉMY PRÁCE SESTER  SYSTÉM FUNKČNÍ  SYSTÉM SKUPINOVÉ PÉČE  SYSTÉM PRIMÁRNÍCH SESTER  TÝMOVÁ OŠ.PÉČE  CASE MANAGEMENT SYSTÉM SKUPINOVÉ PÉČE  Oš.jednotka je rozdělena na několik skupin  Princip zvýšené odpovědnosti 1 sestry za skupinu pacientů = skupinová sestra, ta se stará výhradně o tuto skupinu, odpovídá za vedení její dokumentace a na konci směny za předání další skup.sestře  Jde o systém vhodný pro krátkodobou hospitalizaci SYSTÉM PRIMÁRNÍCH SESTER: I.  Nemocnému je po přijetí na oddělení „přidělena primární sestra“  Její povinností je zajišťování a plánování komplexní oš.péče za pomoci dalších spolupracovníků v týmu  Pacient svou “primární sestru“ zná SYSTÉM PRIMÁRNÍCH SESTER: II.  Primární sestra o pacienta pečuje po celou dobu hospitalizace  Po přijetí zakládá oš.dokumentaci a je odpovědná za její vedení  Oš.péči ve spolupráci s pacientem plánuje a zajišťuje  Spolupracuje s pacientem a rodinou, připravuje je na jeho propuštění, informuje terénní sestru  1 primární sestra má více pacientů  Sleduje změny ve stavu svěřených pacientů, jejím plánem péče se řídí tzv. zástupné-sekundární sestry  Primární sestry „prezentuje své pacienty na poradách oš.týmu  Systém vyžaduje odpovědné a kvalitní předávání informací 1.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ Zdroje informací  Pacient sám  Jeho rodina  Členové zdravotnického týmu  Zdravotnická dokumentace  Další osoby: spolupacienti, sousedé, … METODY ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ  POZOROVÁNÍM  VYŠETŘENÍM  ROZHOVOREM POZOROVÁNÍ  MUSÍ BÝT SYSTEMATICKÉ  NENÁPADNÉ  OBJEKTIVNÍ (nevnášet osobní postoje, sympatie a antipatie)  VÝSLEDKY IHNED ZAZNAMENAT NA CO SE ZAMĚŘIT  CELKOVÝ STAV  CHOVÁNÍ, STAV VĚDOMÍ  SOBĚSTAČNOST  FUNKCE SMYSLOVÝCH ORGÁNŮ  OBJEKTIVNÍ PŘÍZNAKY  REAKCE NA TERAPII  PROSTŘEDÍ PACIENTA ROZHOVOR DIAGNOSTICKÝ  Zjišťuje anamnestické údaje, odhaluje specifika zdravotních problémů, posuzuje schopnosti pacienta TERAPEUTICKÝ  Je veden s cílem pomoci pacientovi při řešení pro něj náročných situací, ovlivňuje jeho prožitky (povzbuzuje, uklidňuje,…)  Je veden s ochotou naslouchat druhému, projevit empatii a pochopení ZÁSADY PRO VEDENÍ ROZHOVORU  Rozhovor prochází fází: přípravy, úvodu, pracovní a závěrem  Vždy se představit, zvolit vhodnou vzdálenost od nemocného, domluvit se na oslovování, informovat o účelu a délce trvání, zajistit vhodnou polohu pacientovi  Sestra musí vnímat: co pacient říká, co sama vidí, jak se pacient cítí  V závěru: provést reflexi toho, co se dozvíme, vyzvat pacienta k doplnění, opravení získaných informací, dát prostor na dotazy,… FYZIKÁLNÍ VYŠETŘENÍ  Mělo by probíhat v soukromí, v klidné místnosti, za využití běžných pomůcek  Sledujeme všechny parametry požadované používanou dokumentací  Vše přímo zapisujeme do dokumentace! 2.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ Zhodnocení celkového stavu pacienta  Identifikační údaje  Lékařská diagnóza Sepsání ošetřovatelské anamnézy  Získání informaci o biologických, psychických, sociálních a duchovních potřebách, ale i aktuálních problémech pacienta  Při získávání informací lze vycházet z různých oš.modelů, např. Hendersonové,Roperové,Gordonové a dalších  Komplexní vyhodnocení současného stavu pacienta OŠETŘOVATELSKÁ DOKUMENTACE – I.  Slouží jako zdroj informací  Zajišťuje kontinuitu ošetřovatelské péče  Umožní předávání informací  Je důležitá pro kontrolu kvality prováděné ošetřovatelské péče  Poskytuje spolehlivé údaje, které mohou být využity pro oš.výzkum  Je důležitá z hlediska forenzního  Jejím účelem není prodlužování času věnovaného administrativě! OŠETŘOVATELSKÁ DOKUMENTACE – II. Ošetřovatelská dokumentace musí:  Vyhovovat potřebám oddělení  Být jednoduchá  Být dobře přístupná  Sloužit jako zdroj informací všem, kteří a pacienta pečují OŠETŘOVATELSKÁ DOKUMENTACE – III. Ošetřovatelská dokumentace obsahuje:  Vstupní oš.záznam (anamnézu)  Plán ošetřovatelské péče  Záznam o vývoji stavu pacienta, o průběhu jeho ošetřování  Výstupní oš.záznam (překladová nebo propouštěcí zpráva,…) 3.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ Ošetřovatelská diagnóza  Je závěr provedený sestrou na základě sběru informací  Zahrnuje pouze ty oblasti, které je sestra schopna a kompetentní ovlivnit  Je formulací potřeb pacienta, které jsou narušeny onemocněním, nebo vyvolány poruchou zdraví  Je aktuální x potenciální ROZDÍLNOST OŠ.DG. A DG.LÉKAŘE  Popisuje problém související s onemocněním  Orientuje se na jedince  Mění se se změnami zdrav.stavu  Provází ji nezávislé oš.aktivity  Má mezinárodně přijatý systém (NANDA)  Popisuje specifický chorobný proces  Orientuje se na patofyziologii nemoci  Je stejná po celou dobu nemoci  Je provázena lékařskými ordinacemi  Má dobře fingující klasifikační systém SPRÁVNĚ FORMULOVANÁ OŠ.DG. OBSAHUJE:  PACIENTŮV PROBLÉM (P)  PŘÍČINU (E)tiologie  PROJEVY (S)ymptomatologie Diagnostické domény Diagnózy v doméně Podpora zdraví (1) Příklad oš.dg. dle NANDA PŘÍKLADY OŠETŘOVATELSKÝCH DIAGNÓZ  Porucha celistvosti kůže z důvodu imobility  Nespavost v souvislosti se změnou prostředí  Pocity beznaděje z důvodu zhoršení zdravotního stavu  Nedostatek informací souvisejících s chorobou (léč.režimem)  Sociální izolace v důsledku zhoršené komunikace způsobené poruchou sluchu  Potenciální riziko infekce močových cest při permanentní katetrizaci moč.měchýře ZNAKY OŠ.DIAGNÓZY  Individuální orientace, připojením příčiny a místa se stává individuální pro daného jedince  Měnlivost, lék.dg. se obvykle nemění, ošetřovatelská se mění se změnou stavu a tím i potřeb jedince  Mnohočetnost, k jedné lékařské diagnóze se obvykle váže více ošetřovatelských Dělení oš. Diagnóz - I Podle délky trvání:  Intermitentní  Chronické  Aktuální  Potenciální Podle etiologie:  Zdravotní  Psychologické  sociální Dělení oš. diagnóz - II  Aktuální – momentální dysfunkce  Potenciální – ohrožení vznikem problému (riziko)  Edukační – není prokazatelná dysfunkce, slouží k podpoře zdraví, zlepšení stavu, podporuje pozitivní vzorce chování ETIKA DIAGNOSTIKY Lidská práva, práva pacientů, práva hospitalizovaných dětí, práva psychiatrických pacientů, těhotných, nenarozených dětí,… kodex sestry  Pravidlo č.1: zájem nemocného je nejvyšším zákonem  Pravidlo č.2: především neškodit  Pravidlo č.3: přiměřená diagnostika, nezatěžování zbytečným vyšetřením (typické pro lékaře)  Pravidlo č.4: realizace možného, ne vždy lze použít vše dostupné (náklady!)  Pravidlo č.5: využití techniky odlidšťuje a na pacienta působí nepříjemně. Přiměřenost je diskutabilní, řada pacientů se s ní naopak cítí bezpečněji, dodává jim pocit přesnosti a jistoty.  Pravidlo č.6: sdělování pravdy se řídí pravidlem jednotlivých situací = individuální přístup! Kompetence! CHYBY VE FORMULACI OŠ.DIAGNÓZY  Neznalost terminologie  Záměna s lékařskou diagnózou  Záměna s intervencí (nelze formulovat jako „nutná péče o kolostomii, denně cvičit, …)  Vyhýbat se právnickým formulacím (bezmocnost v souvislosti s tím, že se dcera odmítá o otce postarat)  Neuvádět jev, který není přímo patologií nebo duševní poruchou (cucání palce, šišlání,…) Doc. Marečková … 3.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ CÍL oš.péče Je určením očekávaného výsledku, tedy vyřešení nebo zlepšení problému vymezeného v ošetřovatelské diagnóze. Formulace cíle se skládá: - ze subjektu (pacient nebo FF, kůže, psychický stav,… - z kritérií (jakost, množství, kvalita) - z podmínek, okolností, za kterých se dá cíle dosáhnout Dělení cílů: dlouhodobé, krátkodobé, DLOUHODOBÉ CÍLE Dosahují se po delším čase, dělí se na cíle zaměřené na průběh choroby a cíle vymezené jako dlouhodobá prevence vzniku akutního problému. Musí být reálné, v souladu s možnostmi, které má k dispozici nemocný (vědomí, schopnosti) a reálné v čase (nelze např. zvýšit TH o 3 kg za 1 týden). KRÁTKODOBÉ CÍLE  Lze jich dosáhnout v průběhu několika hodin nebo dnů,  obvykle se týkají akutního problému, bývají přesně termínované. 3.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ PLÁNOVÁNÍ OŠ. PÉČE ZAHRNUJE  Stanovení priorit v řešení problémů  Stanovení očekávaných výsledků oš.péče  Stanovení oš.činností (intervencí), kterými lze očekávaných výsledků dosáhnout  Zápis do oš.dokumentace OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY (CÍLE) OŠ.PÉČE -formulace  Používáme slovesa vyjadřující, čeho pacient dosáhne (řekne, vyjmenuje, bude provádět, změna fce, …)  Musí být realistické, pro pacienta uskutečnitelné  Musí být měřitelné (pacient bude uvádět, pacient vyjmenuje, pacient vypije, bude spát x-hodin denně, TT se sníží na…) PLÁN OŠ.ČINNOSTÍ - INTERVENCÍ  Je návodem pro činnosti všech členů oš. týmu  Bere v úvahu individualitu jedince – pacienta, jeho schopnosti a omezení  Je průvodcem péče o pacienta  Je orientován na sestru  Jasně stanovuje KDO-CO-KDY-JAK Příklad vzoru pro zpracování Aktivita - odpočinek/spánek - odpočinek/porušený spánek - 00095 Definice Časem omezená porucha délky a kvality spánku (přirozeného, periodického a dočasného přerušení vědomí). Očekávané výsledky - cíle  pacient slovně vyjadřuje pochopení poruchy spánku  pacient přizpůsobil životní styl svému biologickému rytmu  u pacienta došlo ke zlepšení spánku a odpočinku  u pacienta došlo ke zlepšení pocitu celkové pohody a odpočatosti Ošetřovatelské intervence  posuď příčin a souvisejících faktorů  posuď příčiny a související faktory poruchy spánku  posuď souvislost poruchy se základním onemocněním  v dětském věku zhodnoť harmonogram dne dítěte a návyky, které matka uplatňuje  u dítěte s poruchou spánku sleduj citový vztah matky a dítěte  enurézu zaznamenej a oznam lékaři, prováděj opatření k odstranění enurézy  seznam se s posudkem psychologa  zajímej se o traumatické příhody v životě pacienta, prostuduj si anamnestická data  posuď konzumaci pacientem preferovaných nápojů (alkohol, káva)  zjisti spánkové rituály pacienta  pátrej po nedostatku informací, které pacient a jeho rodina potřebuje prováděcí intervence  poskytni pacientovi dostatek informací, brožur a letáků o poruchách spánku  pozoruj pacienta při spánku, zaznamenávej okolnosti spánku (chrápání, zvuky)  dokumentuj délku spánku  zajímej se o subjektivní pocity a pacientovy stížnosti na spánek, průběžně je zaznamenávej  vyptávej se na každou okolnost, která spánek ruší, a zaznamenej její výskyt  monitoruj spánkové návyky, které se mění okolnostmi  sleduj důsledky poruchy spánku (třes, neklid, změna hlasu…)  pomoz pacientovi dosáhnout optimálního spánku zohledněním režimu dne  starej se vždy o přípravu prostředí ke spánku  připrav pacienta ke spánku z hlediska osobního pohodlí a fyzického komfortu  eliminuj konzumaci nevhodné stravy a stimulujících nápojů před spánkem  omez příjem tekutin u pacienta s nykturií  vyzkoušej s pacientem faktory, které pomáhají zlepšit spánek (koupel, masáž…)  podávej léky proti bolesti podle ordinace hodinu před plánovaným usnutím  sleduj účinek léků, postarej se o informování pacienta z hlediska užívání léků  naplánuj a realizuj s pacientem pravidelné rituály spánku, zejména při insomnii posílení zdraví  seznam pacienta s relaxačními metodami, zahrň relaxaci do režimu dne  pobízej pacienta k tělesné aktivitě, cvičení  seznam pacienta s vlivy prostředí na spánek, místnost ke spánku nelze zaměňovat s pracovnou  eliminuj s pacientem rušivé vlivy při spaní používáním osobních pomůcek (ochrana zraku, sluchu)  použij biochronologický diagram k rozvrhu aktivit pacienta  umožni pacientovi projít obdobím smutku, pokud utrpěl ztrátu  doporuč konzultaci s psychologem  projednej s lékařem vyšetření pacienta ve spánkové laboratoři Realita praxe Porucha spánku – nespavost Cíle:  Pac. spí alespoň 5 hodin denně  Pac. nevykazuje známky únavy z nevyspání  Pac. udává ráno pocit odpočatosti Intervence (plán oš. činností)  Dle domluvy s pac. realizuj večerní koupel  Večer ve 21:00 důkladně vyvětrej pokoj  Ve 21:00 ztlum osvětlení pokoje  Podej medikaci dle dopor. lékaře – sleduj a zaznamenej účinek  Sleduj délku a kvalitu spánku ® 3.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ PŘÍKLAD OŠ. DG.: bolest krku v souvislosti se zavedením ETK CÍL: pacient bude udávat do 24 hodin zmírnění bolesti v krku INTERVENCE:  Aplikovat O2 dle potřeby  Zvlhčovat prostředí  Aplikovat 3xdenně inhalace  Přikládat studený obklad na krk á 4 hod. 3.Fáze ošetřovatelského procesu ZHODNOCENÍ STAVU PACIENTA STANOVENÍ CÍLŮPLÁNOVÁNÍ OŠ. ČINNOSTÍ REALIZACE OŠ. PÉČE HODNOCENÍ OŠ. PÉČE SBĚR INFORMACÍ STANOVENÍ OŠ. DIAGNÓZ HODNOCENÍ – EFEKTIVITY PÉČE  Každodenní činnost  Kontrola dosažených výsledků každé diagnózy a jejich srovnání s cíli  Objektivní a subjektivní hodnocení aktuálního zdravotního stavu  Následně hodnocení účinnosti poskytnuté péče, reakce P  Přehodnocení diagnóz, cílů, plánu intervencí Výsledek vyhodnocení  Cíl byl dosažen/splněn částečně  Cíl nebyl naplněn/dosažen  Vznikl další/nový problém, jeho zařazení dle priorit do systému oš. diagnóz Nesplnění/nedosažení cíle  Problém stále existuje?  Co bylo příčinou nesplnění cíle?  Bylo něco přehlédnuto?  Bylo něco špatně analyzováno  Byl cíl reálný?  Byly správně nastaveny intervence?  Je jiná cesta jak cíle dosáhnout? Přehodnocení, stanovení nové dg, cíle, intervencí, …. Výhody ošetřovatelského procesu Metoda je základem pro poskytování individualizované a vstřícné ošetřovatelské péče. Mezi její výhody řadíme především to, že sestra zná lépe pacienta, což jí pomáhá snáze pochopit příčiny jeho chování. Zajišťuje kontinuitu péče a vyžaduje konkrétní odpovědnost od každého člena ošetřovatelského týmu. Metoda má také pozitivní význam pro pacienta, neboť aktivně zapojuje do péče nejen pacienta samotného, ale i jeho blízké Zjednodušeně pro ZZ - fáze oš. procesu