Pedagogicko-psychologická diagnostika jako disciplína, její pojetí, cíle, předmět. Etika Diagnostika • principem diagnostiky dlouhodobé i krátkodobé úsilí o zjišťování, rozpoznávání, posouzení, hodnocení a utřídění jistých jevů skutečnosti podle vlastností a kritérií, které sledujeme • Účelem diagnostiky je stanovení závěrečné diagnózy na základě poznání jedince či skupiny. Primárně jde o rozpoznání úrovně a kvality individuálních zvláštností zkoumané osoby, a to nejen staticky, ale i v jejich vývoji. • Diagnostický výsledek v pedagogické diagnostice není klinickou diagnózou!!! Diagnostika žáka • poznávání individuálních zvláštností a osobnosti vychovávaného za účelem optimalizace výchovy a využití jeho potenciálu. • cílevědomá a záměrná činnost, která v prvé řadě akcentuje potřeby dítěte jako objektu našeho působení. Co potřebuje učitelka k diagnostické činnosti? • Teoretické znalosti • Sleduje cíl • Postupuje dle konkrétních zásad • Využívá odpovídající metody a nástroje • Uplatňuje principy pedagogické diagnostiky • Výsledek: Získává nové poznatky a zkušenosti Diagnostická činnost učitelky - rozpoznávat odlišné učební potřeby a možnosti jednotlivých dětí aktivním získáváním informací o dětech (např. rozhovory, pozorováním, analýzou portfolia); - projevovat porozumění pro potřeby dětí a adekvátně reagovat na přímé i nepřímé podněty a potřeby dětí; - diferencovat a individualizovat vzdělávací proces vzhledem k možnostem a potřebám jednotlivých dětí, snaží se o dosažení osobního maxima u každého dítěte; Diagnostická činnost učitelky - analyzovat vztahy ve třídě a pozitivně je ovlivňovat přiměřenými zásahy; - pomáhat dětem izolovaným a obtížně se začleňujícím; - vhodným způsobem komunikovat získané výsledky s rodiči, dětmi, dalšími odborníky a společně s nimi zavádět opatření ve prospěch rozvoje dětí a sledovat společně jejich pokrok. Základní pojmy pedagogické diagnostiky dvě pojetí přímá diagnostická činnost Tomanová(2006) teoretické přístupy např. Zelinková (2001) Přímá diagnostická činnost • „Komplexní proces, jehož cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů“. (Zelinková, 2001). • Informace získané diagnostickou činností slouží učitelce k volbě optimálních postupů a úpravě podmínek vzdělávání tak, aby u dítěte docházelo k vývojově vyšším změnám. • Diagnostický proces je cyklický, což znamená, že neustále ověřuje efektivitu podmínek a procesů, které učitelka při vzdělávání využívá. Buď potvrzuje správnost volby, nebo je signálem k provedení změny Teoretický přístup • orientace na teorii a metodologii diagnostikování v edukačním prostředí • jde o teorii objektivního zjišťování, posuzování a hodnocení vnitřních a vnějších podmínek výchovně vzdělávacího procesu, jeho průběhu a výsledků (např. Gavora, 2001, Zelinková, 2001) Anamnéza, diagnóza, Prognóza • anamnéza (zjištění, co v životě dítěte předcházelo) • diagnóza (vyjádření současného stavu) • prognóza (jaká je pozitivní perspektiva dítěte ve vzdělávání). DVA ZÁKLADNÍ DRUHY DIAGNOSTICKÉ ČINNOSTI • Neformální • Jde o posuzování dítěte a rozhodování o dalších postupech, které učitelka vykonává zcela spontánně a téměř nepřetržitě. Takto získávané informace o dítěti nejsou dostačující pro jeho cílený a individualizovaný rozvoj, ale jsou východiskem pro důslednou systematickou diagnostickou práci. • Často jde o útržkovitě zachycené projevy, jakými jsou pláč, hádka s druhým dítětem, dobře či špatně provedený úkon (od konstrukce s kostkami přes kreslení až po umývání rukou) atd. • To, co si učitelka zapamatuje z těchto vjemů a jak si je vysvětluje, často souvisí s tzv. kauzální atribucí, ale i dalšími chybami v diagnostikování. 2 základní chyby v diagnostikování • 1. falešná pozitivní chyba – dítěti jsou přisouzeny projevy, které ve skutečnosti nevykazuje • 2. falešná negativní chyba – při posuzování dítěte učitelka význam projevů podcení či přehlédne (dítě trpí závažnějším problémem) DVA ZÁKLADNÍ DRUHY DIAGNOSTICKÉ ČINNOSTI • Formální • Pracuje v určitém schématu, které má svá pravidla, předem dané metody a postupy, ale také evidenci dat. • Učitelka tedy získává informace z různých zdrojů, zaznamenává je a systematicky s nimi dál pracuje ve prospěch dítěte. Základní diagnostické otázky: • Jaký je aktuální profil žákovy osobnosti? – jeho vlastnosti, projevy, školní výkony? Jaké jsou jeho kompetence, schopnosti, dovednosti, způsobilost vykonávat školní práci? • Čím je motivováno jeho chování a jednání? Jaké jsou jeho potřeby, motivy, zájmy, aspirační úroveň? Jaké jsou jeho zájmy, postoje k práci, k okolí? • Jaké jsou silné a slabé stránky žáka? V čem žák vyniká? Jaké má vlohy, nadání? Jaké má žák deficity a čím jsou způsobeny? • Jaký je pravděpodobný směr jeho dalšího vývoje? Jaké jsou jeho studijní předpoklady? Jak usměrňovat vývoj žáka? Základní diagnostické otázky: • Jaký je aktuální zdravotní stav? • Jaké jsou vzájemné vztahy mezi žáky? • Jaké je rodinné prostředí žáka? Individualizovaná diagnostika • Jejím základem je srovnávání jedince (dítěte či učitelka) se sebou samým. • Při individualizované diagnostice se porovnává pokrok dítěte/učitelky s dřívějším výsledkem v dané činnosti nebo výkonu, který byl pedagogicky, tj. cíleně stimulován. Formativní diagnostika • průběžná • pro změnu strategií na podporu rozvoje dítěte • je završena v určitém období sumativní (závěrečnou, sumarizující úroveň zrání a kompetencí dítěte) diagnostickou činností Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2017, s. 7) • „je nutné, aby vzdělávací působení učitele vycházelo z pedagogické diagnostiky – z pozorování a uvědomění si individuálních potřeb a zájmů dítěte, ze znalosti aktuálního stavu jeho vývoje, konkrétní životní a sociální situace a pravidelného sledování jeho vývoje a vzdělávacích pokroků“. • aby „bylo u dětí dosaženo stejného vzdělávacího cíle, musí se jednat s každým jinak. Nejde o to, aby byly všechny děti stejné a stejně se chovaly, ale aby byly v životě šťastné a dosáhly úspěchu. Každé dítě má právo být jiné než ti druzí a není nic nespravedlivějšího než stejné zacházení s nestejnými lidmi“ (Sedláčková, Syslová a Štěpánková, 2012, s. 21) RVP PV • uvědomění si individuálních potřeb dětí • sledovat zájmy dítěte • znalost aktuálního stavu jeho vývoje • znalost konkrétní životní a sociální situace • vývoj a vzdělávací pokroky Potřeby dětí - model potřeb podle Matějčka (1994) - Potřeba určitého množství, proměnlivosti a kvality vnějších podnětů. Její uspokojení umožňuje naladit organismus na žádoucí úroveň aktivity. - Potřeba určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech, tj. smysluplného světa. Uspokojení této potřeby umožňuje, aby se z podnětů, které by byly jinak chaotické a nezpracovatelné, staly poznatky, zkušenosti a pracovní strategie. Jde tedy o základní podmínky pro jakékoliv učení. - Potřeba prvotních emocionálních a sociálních vztahů, tj. vztahů k osobě matky a k osobám dalších primárních vychovatelů. Náležité uspokojování této potřeby přináší dítěti pocit životní jistoty a je podmínkou pro žádoucí vnitřní integraci jeho osobnosti. - Potřeba společenského uplatnění a společenské hodnoty, z jejíhož uspokojení vychází zdravé uvědomění vlastního já, vlastní identity. To je pak dále podmínkou pro osvojení užitečných společenských rolí a hodnotových cílů životního snažení. - Potřeba otevřené budoucnosti nebo životní perspektivy. Její uspokojení dává lidskému životu časové rozpětí a podněcuje a udržuje v člověku jeho životní aktivitu. Potřeby dětí (model dle Maslowa, 1943) Dynamické testování • Při dynamickém testování se klade důraz na proces vyšetření, nikoliv na pouhý skórový výsledek. Usuzuje se na schopnost (potenciál) osvojit si postupy řešení úkolů předkládaných administrátorem v průběhu vyšetření. Dynamické testování • Administrátor při vyšetření poskytuje testovanému dítěti zpětnou vazbu o tom, jak se mu v dané úloze daří, a dle potřeby ho směruje ke vhodnějšímu způsobu práce s úlohou. Přitom sleduje reakce dítěte na tuto zpětnou vazbu a míru přizpůsobení jeho práce k daným postupům (Krejčová, 2015). Výsledky testování tedy nesměřují k diagnóze, ani nesdělují, jaká je úroveň dítěte vzhledem k populační normě. Není tedy důležité, co už dítě umí, ale spíše to, co je schopné se momentálně naučit nového. • https://www.youtube.com/watch?v=Wu-Z1QmuXR0 • https://www.youtube.com/watch?v=uwCrak_MMx4 • https://www.youtube.com/watch?v=8I2hrSRbmHE Etické zásady používání diagnostických metod • Citlivá osobní data o žákovi nebo jeho rodičích, pracovat s nimi ve speciálním režimu - Právní aspekty pedagogické diagnostiky • Učitel je oprávněn získávat základní informace o žákovi, rodič je povinen určité informace sdělit. • Školský zákon - zákon 541/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání Etické zásady používání diagnostických metod • Neškodit • Ochrana metod a údajů • Souhlas klienta (zák. zástupce) • Použití diagnostických nástrojů Neškodit • Platí pro jakoukoli činnost učitele • Častá pochybení – učitel znevažuje schopnosti, ironizuje, vyjadřuje pochybnosti, spěchá, nevhodně pobízí,.. • Při získávání informací nesmí učitel použít manipulativní techniky (sugestivní otázky, výhrůžky, ..) • Nevhodná interpretace výsledků – nutné přihlédnout ke kontextu, oborové znalosti, odborné zkušenosti Neškodit • Interpretovat výsledky v kontextu znalostí a zkušeností • Pedagog nesmí vědomě použít diagnostické metody, kterými žáka uvádí v omyl, lže, podvádí • Nepoužívat zastaralé metody nebo ty, které dobře nezná. Ochrana metod a údajů • Testy a dotazníky je potřeba chránit před přístupem neoprávněných osob (žák, rodiče) • I opakování testů zlepšuje výsledek • Je neetické zveřejňovat informace, které poskytnou rodiče o dítěti nebo samo dítě, stejně tak výsledky diagnostiky (výsledky sociometrie!, ankety, dotazníků,..) Souhlas klienta s použitím diagnostických nástrojů • Učitel musí získat souhlas s použitím specifických metod sloužících spec. Cíli např. výzkum, nesouvisející s naplněním poslání školy. • Sem patří metody, které se používají k poradenským účelům • Učitel požádá o informovaný souhlas –jde v něm o to poskytnout maximum informací o samotném postupu, přednostech, rizicích, .. A jak se bude nakládat s výsledky • Zásada mlčenlivosti – nesdělovat výsledky ani blízkým osobám, nesdělovat informace mimo školu Použití diagnostických nástrojů • Pro použití řady metod je nezbytné pregraduální vzdělávání v konkrétním oboru, další výcvik, praxe pod supervizí • Zdrženlivost učitele při použití diagnostických metod je výrazem jeho odpovědnosti – zejména projektivní techniky je problematické interpretovat, např, kresbu učitel vyhodnocuje ve vztahu ke své odbornosti na rovině percepčně kognitivní, grafomotorické, výtvarné, jako podnět k dalšímu hovoru, formulování otázek • Podobně testy inteligence nebo osobnostní testy, stanovování diagnoz, spekulace o rodinných vztazích - neetické!! Standardy pro pedagogické a psychologické testování • V ČR neexistují české specifické etické zásady použití diagnostiky ve školství. • Existuje jen překlad (z r. 2001) amerických Standardů pro pedagogické a psychologické testování (1999) Použitá literatura • MERTIN, V. a KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016. • SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J. a FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. • Zdeněk, M. (1994). Co děti nejvíc potřebují. Portál, Praha. • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. •