Spolupráce s poradenskými zařízeními Poradenská zařízení ◼ Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) ◼ Speciálně pedagogické centrum (SPC) Poskytování poradenských služeb ◼ Poradenské služby dětem, žákům, studentům, jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením ◼ Bezplatné poskytování standardních poradenských služeb ◼ Poradenské služby jsou poskytovány na žádost žáků (plnoletých), jejich zákonných zástupců, škol nebo školských zařízení ◼ Podmínkou je písemný (informovaný) souhlas zákonného zástupce žáka Pedagogicko-psychologická poradna ◼ Poskytuje psychologické a speciálněpedagogické poradenství ◼ Pracuje ambulantně a návštěvami zaměstnanců PPP ve školách ◼ Personální obsazení: psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník Spolupráce PPP se školami, učiteli ◼ konzultační pomoc - osobní, telefonické či písemné konzultace při řešení výukových či výchovných problémů žáků ◼ informační pomoc – vzdělávací programy pro učitele ◼ metodickou pomoc – pomoc speciálního pedagoga (nebo psychologa) při vypracování individuálních vzdělávacích plánů Speciálně pedagogické centrum ◼ Poskytuje poradenské služby dětem a žákům se zdravotním postižením nebo znevýhodněním (dle vyhlášky č. 27/2016, Sb.) ◼ Činnost se uskutečňuje ambulantně, návštěvami pedagogických pracovníků ve školách, v rodinách, v zařízeních pečujících o žáky se zdravotním postižením ◼ SPC funguje ve složení psycholog, speciální pedagog (dle specializace SPC), sociální pracovník, spolupracuje s lékaři Typy SPC ◼ SPC pro děti a žáky (3-18 let): ◼ s vadami řeči ◼ se zrakovým postižením ◼ se sluchovým postižením ◼ s tělesným postižením ◼ s mentálním postižením ◼ s poruchami autistického spektra ◼ hluchoslepé ◼ více vadami Společné (vybrané) činnosti SPC ◼ Depistáž žáků se zdravotním postižením ◼ Komplexní diagnostika žáka ◼ Konzultace a metodická podpora pro zákonné zástupce a učitele ◼ Sociálně-právní poradenství ◼ Zapůjčování odborné literatury, rehabilitačních a kompenzačních pomůcek ◼ Ucelená rehabilitace ◼ Pomoc při integraci žáků se ZP ◼ Vedení dokumentace klientů Inkluze = společné vzdělávání ◼ Vyhlášení ve Sbírce zákonů pod č. 82/2015 Sb. ◼ Dne 17. dubna 2015 = platnost zákona ◼ Účinnost zákona - 1. května 2015 ◼ § 16 a následující – vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami – účinnost odložena od 1. září 2016 PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY NAVAZUJÍCÍ NA NOVELU ◼ Vyhláška k § 16 – náhrada za vyhlášku č. 73/2005 Sb. (27/2016) ◼ Novela vyhlášky č. 72/2005 Sb. ◼ Novela vyhlášky č. 364/2005 Sb., o dokumentaci škol a školských zařízení ◼ Novela vyhlášky o krajských normativech (vazba na nezbytné změny ve financování RgŠ) NOVÝ § 16 školského zákona ◼ Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami („§ 16“ § 19 a navazující dílčí změny) ◼ Odklon od kategorií „zdravotní postižení“, „zdravotní znevýhodnění“, „sociální znevýhodnění“ ◼ Důraz na potřebu „podpůrných opatření“ ◼ Nová úprava výstupů poradenských služeb ◼ Spojení se stávajícím systémem financování RgŠ § 16 odst. 1 ◼ Zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“. ◼ Vazba na individuální potřebu podpůrných opatření (PO). ◼ Účelem PO je umožnit žákovi naplnění jeho vzdělávacích možností a realizaci práva na vzdělání na rovnoprávném základě. ◼ PO = nezbytné úpravy ve vzdělávání s ohledem na zdravotní stav žáka, kulturní prostředí nebo jiné životní podmínky (tím se umožňuje formulovat PO i pro někdejší sociální znevýhodnění). ◼ Nárok na bezúplatné poskytování PO školou nebo školským zařízením (bez ohledu na zřizovatele). § 16 odst. 3 ◼ 5 stupňů PO – do stupňů se zařazují podpůrná opatření, nikoli žáci ◼ Hledisko organizační, pedagogické a finanční náročnosti. ◼ Umožňuje se kombinování PO z různých stupňů i PO různých druhů dle odstavce 2 ◼ Seznam PO ve vyhlášce jednotlivé stupně vymezuje tak, aby na sebe navazovaly. PO nižšího stupně se tedy ve vyšších stupních nebudou opakovat. § 16 odst. 4 až 6 ❖ První stupeň – bez doporučení školského poradenského zařízení, bez informovaného souhlasu zákonného zástupce, bez peněz - viz § 19 písm. b). ❖ Druhý až pátý stupeň – lze použít jen na základě doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zákonného zástupce. ❖ Od doporučení se lze odchýlit – zvolit jiné opatření stejného stupně – dočasně či trvale (v takovém případě nutno projednat se školským poradenským zařízením a opatřit si informovaný souhlas zákonného zástupce). ❖ Ukončení PO druhého až pátého stupně – je-li z doporučení jasné, že PO již není potřeba. Nevyžaduje se informovaný souhlas zákonného zástupce, ale pouze projednání s ním. § 16a odst. 2 ◼ Povinnost ředitele školy doporučit zákonnému zástupci návštěvu školského poradenského zařízení, vyžaduje-li to zájem dítěte. ◼ Ředitel školy nadále nemůže využití poradenské pomoci zákonnému zástupci nařídit (krajní řešení prostřednictvím OSPOD). ◼ Spolupráce školy před přiznáním PO s externími subjekty – realizuje se přiměřeně k povaze věci. Vyhláška č. 27/2016 Sb. (1) Individuální vzdělávací plán zpracovává škola, vyžadují-li to speciální vzdělávací potřeby žáka. Individuální vzdělávací plán se zpracovává na základě doporučení školského poradenského zařízení a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. (2) Individuální vzdělávací plán je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka, přičemž vychází ze školního vzdělávacího programu a je součástí dokumentace žáka ve školní matrice. (3) Individuální vzdělávací plán obsahuje údaje o skladbě druhů a stupňů podpůrných opatření poskytovaných v kombinaci s tímto plánem, identifikační údaje žáka a údaje o pedagogických pracovnících podílejících se na vzdělávání žáka. Obsah IVP a) úpravách obsahu vzdělávání žáka, b) časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání, c) úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka, d) případné úpravě výstupů ze vzdělávání žáka Individuální výchovný plán (program) ◼ IVýP je nástrojem spolupráce a komunikace. ◼ Cílem IVýP je pojmenování problému, označení slabých míst a vyhledání vhodné podpory. ◼ IVýP vybízí všechny zúčastněné strany k přijetí určitého dílu zodpovědnosti na vzniku/pokračování rizikového chování žáka a na závazku při jeho řešení. ◼ Spolupráce formou IVýP je pro všechny zúčastněné dobrovolná. Odmítnutí či odstoupení od spolupráce formou IVýP však škole nezabraňuje využití těch opatření, která odpovídají závažnosti rizikového chování žáka. Individuální výchovný plán (program) ◼ Spolupráce prostřednictvím IVýP a její dokumentace je pro školu uceleným přehledem o využití různých možností podpory žáka/zákonných zástupců a usnadňuje tak indikaci rodiny pro její případné předání k represivnímu řešení rizikového chování (postoupení případu další straně). ◼ IVýP škole poskytuje nástroj strukturovaného jednotného postupu řešení rizikového chování. ◼ http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni- vzdelavani/individualni-vychovny-plan Plán pedagogické podpory Významnou pomocí při zpracování plánu může být Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění (http://katalogpo.upol.cz/), který nabízí ucelený přehled možných prostředků podpory ve vzdělávání. (§10 odst. 1.) Asistent pedagoga (1) Asistent pedagoga poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rozsahu podpůrného opatření nebo podle § 18 odst. 1. Asistent pedagoga pomáhá jinému pedagogickému pracovníkovi při organizaci a realizaci vzdělávání, podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání, včetně poskytování školských služeb. (2) Asistent pedagoga pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. Hlavní činnosti a) pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a s komunitou, ze které žák pochází, b) pomoc žákům v adaptaci na školní prostředí, c) pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku; žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti, d) nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby, e) další činnosti uvedené v jiném právním předpise1).