Kázeň, nekázeň HANA HORKÁ 1. Co se vám vybaví? 2. Jaké máte zkušenosti ze školy? 3. Proč docházelo k nekázni ve škole? 4. Jak byste situaci řešili? BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV nakladatelství, 2004. ISBN 80-86642-14-3 BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: TRITON, 2004. ISBN 80-7254- 453-5 BENDL, S. Neukázněný žák – Cesta institucionální pomoci. Praha: ISV nakladatelství, 2004. ISBN 80-86642-36-4 BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-80-3 Výběr z literatury CANGELOSI, J., S. Strategie řízení třídy – Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2 KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3 KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. ISBN: 80- 7178-123-1 KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3 ONDRÁČEK, P. Františku přestaň konečně zlobit, nebo…. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-18-6 Příklad ze školní praxe Příběh začínající učitelky, která dostala na třídu, v níž nikdo nechtěl učit – děti nerespektovaly učitele, mluvily vulgárně, před zraky učitele ničily třídu versus učitelka nad nimi nezlomila hůl, jednala s nimi jako s partnery, chválila je za maličkosti, ve svých reakcích se snažila nebýt stereotypní, nikdy nešla za nadřízeným, aby jí pomohl třídu ukáznit,… její jednání vyžadovalo hodně trpělivosti, důslednosti a pečlivou přípravu na hodiny, žáci se po nějaké době zklidnili a dalo se s nimi bez problémů pracovat… - Složitost, souvislosti a aspekty fenoménu kázně Kázeň jako složitý jev zasahuje téměř do všech oblastí lidského života. Co ovlivňuje postoj ke kázni? Vymezení kázně a jejího účelu Kázeň = vědomé dodržování zadaných norem chování. Člověk si je vědom daných norem, zná je a ví, jaké chování se od něj očekává. Kázeň a poslušnost, řád, pořádek, dril, právo a mravnost – otázka kázeň je otázkou mravní. Tři základní funkce ( W. Ch. Bagley – 1915 ) školní kázně: · vytváření nezbytných podmínek pro školní práci, · příprava žáků pro život ve společnosti dospělých, · pěstování základních návyků sebeovládání. Pojetí kázně Tradiční pojetí kázně nedbá na potřeby dětí, vyhovuje učiteli a jeho úkolu "naučit, co určují osnovy". Jejím základem je podřízení se dítěte. Současné pojetí vychází z potřeb dětí - základem je dodržování pravidel nikoliv jen směrem k učiteli, ale i mezi dětmi navzájem. Je založeno na zodpovědnosti dítěte, která vzniká tím, že dítě má možnost výběru. Motivací k splnění úkolu je jeho vnitřní přijetí, ne vnější nadirigování . Základem je pravidlo, že moje svoboda končí tam, kde začíná omezovat svobodu druhého (hlasové projevy takového rázu, aby nerušily ostatní). Hlavními příčinami nekázně z hlediska dítěte Onemocnění (chřipka nebo angína - únava, bolesti a ospalost snižují koncentraci jedince a následně vyvolávají podrážděnost či přecitlivělost na jinak běžné podněty). Poruchy chování, např. ADHD. Temperamentní ladění dítěte. Nedostatky ve výživě (do školy bez snídaně nedostatek tekutiny) - oslabuje, unavuje a zvyšuje jeho dráždivost. Unavené a hladové dítě má obdobný handicap jako dítě nemocné. Nedostatečná výchova v rodině - nefungující rodiny (rozvody, agresivita, neharmonické prostředí). Nespokojenost a špatné vzory z rodiny přenášejí do svého chování ve školním prostředím. Omezená komunikace ze strany rodičů, orientace převážně na práci a kariéru. • Životní prostředí - okolí dítěte, fyzikální podmínky ovlivňují agresi dětí. Vliv tepla a chladu a změn atmosférického tlaku. Nevábné školní prostředí Nekázeň ve společnosti - hodnoty, návyky a postoje si žák přináší do školního prostředí. Negativní vliv mediálního násilí – vzbuzuje touhu napodobovat, chápat násilí jako řešení problematické situace nebo pěstuje přecitlivělost a úzkostlivost jedince. Servírování agresivního chování - otupuje citlivost, zeslabuje přirozený lidský soucit, zvyšuje toleranci k agresivnímu chování druhých. Přetíženost dětí nejen ve školní oblasti, ale i v mimoškolní - tendence rodičů realizovat vlastní nenaplněné ambice. Děti i přes svůj talent pod tíhou často rezignují, nedostává se jim ani dostatek uznání ze strany rodičů. PROČ SE ŽÁCI CHOVAJÍ NEVHODNĚ? Nuda Předvádění se chlapců před děvčaty a naopak Boj žáků ( zejména chlapců ) o moc a postavení ve třídě ( v kolektivu ) Vzájemné antipatie mezi žáky, popř. mezi učiteli a žáky Snaha některých žáků na sebe upozornit Málo učitelů – mužů na základních školách „Fyziologická neposlušnost“ ( projevy chování hodnocené jako neposlušnost jsou v určitém období vývoje nevyhnutelné – negativismus, vzdorovitost, klackovitost v pubertě,…) Shrnující pojmová mapa viz níže podle publikace Petty. G. Moderní vyučování. C:\Documents and Settings\Horka\Dokumenty\OBRÁZKY\MP Navigator\2014_11_26\IMG.jpg Po shlédnutí videa budeme diskutovat podle odrážek https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/video-vyrusuji-zaci-pri-vyuce-poradime-jak-se-s-tim-vypora datxxxx Jak správně konfrontovat žáka, který vyrušuje. Co je neefektivní. Když konfrontace selže a žák dál vyrušuje, co dělat dál? Kdy pomůže aktivní naslouchání dítěti, např. ve skupinové diskusi k uklidnění situace. Proč děti ruší nebo nedávají pozor a jak porozumět jejich potřebám? Výchova je „běh na dlouhou trať“ (Bendl) Co ovlivňuje průběh výuky/kázeň výuky https://www.youtube.com/watch?v=-oS9zwlfszQ (pravidla) https://www.ped.muni.cz/pedagogika/didakticke-pomucka-karty-bezrakosky/