Pedagogická psychologie - přednášky

Hodnocení

Dobrý den,

vítejte v online přednášce na téma hodnocení. Hodnocení se ve školní praxi objevuje neustále a v různých podobách. Můžeme jím žákům velmi pomoci a velmi ublížit. Dnes bychom vám rádi poskytli dostatek materiálu k tomu, abyste se rozhodli, jakým způsobem chcete v budoucnosti své žáky hodnotit vy - co je pro vás to důležité na výchově a vzdělávání ? 

Na konci bychom měli být schopní zodpovědět:

Otázky
  1. Co je předmětem školního hodnocení?
  2. Jaké jsou funkce hodnocení?
  3. Jaké existují typy hodnocení a jaké mají výhody a nevýhody?
  4. Jak já sám/sama chci v budoucnosti přistupovat k hodnocení?  


Základní informace najdete v následující prezentaci: 


Typy hodnocení

Hodnocení, známkování a zpětná vazba (kapitola z knihy Co funguje ve třídě)

Scan_20200315_131019.pdf
PDF ke stažení

Otázky ke článku (ANO nebo NE)

  1. Zpětná vazba by měla představovat víc práce pro jejího příjemce než pro poskytovatele.
  2. Ať už máte k dispozici jakékoli množství času, věnujte dvakrát tolik více plánování výuky než známkování.
  3. V článku je jako účinná zpětná vazba slohové práce představen přístup, kdy učitel nevybírá jednotlivé sešity  a nepíše do nich poznámky, ale vybere jen několik sešitů, které si celá třída čte a analyzují to společně. V další hodině vybere práci jednoho žáka, aby ho ocenil a individualizoval jeho práci a ukázal ji celé třídě. 
  4. Pravidelné cvičné testování je pro učení přínosné. 
  5. K největšímu zlepšení v učení žáků dochází, když učitelé používají hodnocení minutu od minuty a den ode dne jako součást běžné výuky, ne jako součást procesu monitorování

Otázky k článku

  • Jaká musí být dle článku zpětná vazba, aby žáky zajímala a poučili se z ní?
  • Co se v článku míní čtyřčtvrtinovým známkováním?
  • O čem mluví účinek hyperkorekce v souvislosti se testováním?


Funkce hodnocení

Motivační

Nejfrekventovanější a nejvyužívanější funkce hodnocení. Může žáka povzbudit, může být příjemnou pobídkou a motivem k dalším učebním výkonům. Zároveň však může být použito jako potrestání, může žáka odradit od výuky, znechutit mu některý předmět, v horším případě jakoukoliv práci ve škole (Kolář, Šikulová 2005).

Informativní

Prostřednictvím hodnocení předává učitel žákovi i rodičům informaci o tom, jak se žák přiblížil k cílové normě, jaký je jeho výkon v porovnání s ostatními, jaká je kvalita osvojených znalostí a dovedností. Dále poskytuje informace o učebním stylu žáka, o příčinách neúspěchu a kvalitách úspěchu (Kolář, Šikulová 2005).

Výchovná - formativní

Hodnocení by mělo vést k formování pozitivních vlastností a postojů žáka (k odpovědnosti, k vytrvalosti, ke svědomitosti). Zároveň pomáhá vytvářet postoje k sobě samému a představy o hodnotě vlastní osobnosti (Kolář, Šikulová 2005).



V následujícím videu bude polemizováno nad tím, zda známky slouží spolehlivě jako prediktor úspěchu v našem budoucím životě.

Otázky k videu
1) Studie z roku 2002 odhalila __% studentů zakládalo svoje sebevnímání(vnímání vlastní hodnoty) nasvých známkách.
  • 45 % 
  • 80 %
  • 64%
  • 55%

2) Vědci zjistili, že studenti středních škol s horšími známkami a lepšími výsledky testu byli na vysoké škole horší. Proč?