- Co je předmětem školního hodnocení?
- Jaké jsou funkce hodnocení?
- Jaké existují typy hodnocení a jaké mají výhody a nevýhody?
- Jak já sám/sama chci v budoucnosti přistupovat k hodnocení?
Hodnocení
Dobrý den,
vítejte v online přednášce na téma hodnocení. Hodnocení se ve školní praxi objevuje neustále a v různých podobách. Můžeme jím žákům velmi pomoci a velmi ublížit. Dnes bychom vám rádi poskytli dostatek materiálu k tomu, abyste se rozhodli, jakým způsobem chcete v budoucnosti své žáky hodnotit vy - co je pro vás to důležité na výchově a vzdělávání ?
Na konci bychom měli být schopní zodpovědět:
Typy hodnocení
Hodnocení, známkování a zpětná vazba (kapitola z knihy Co funguje ve třídě)
Otázky ke článku (ANO nebo NE)
- Zpětná vazba by měla představovat víc práce pro jejího příjemce než pro poskytovatele.
- Ať už máte k dispozici jakékoli množství času, věnujte dvakrát tolik více plánování výuky než známkování.
- V článku je jako účinná zpětná vazba slohové práce představen přístup, kdy učitel nevybírá jednotlivé sešity a nepíše do nich poznámky, ale vybere jen několik sešitů, které si celá třída čte a analyzují to společně. V další hodině vybere práci jednoho žáka, aby ho ocenil a individualizoval jeho práci a ukázal ji celé třídě.
- Pravidelné cvičné testování je pro učení přínosné.
- K největšímu zlepšení v učení žáků dochází, když učitelé používají hodnocení minutu od minuty a den ode dne jako součást běžné výuky, ne jako součást procesu monitorování
Otázky k článku
- Jaká musí být dle článku zpětná vazba, aby žáky zajímala a poučili se z ní?
- Co se v článku míní čtyřčtvrtinovým známkováním?
- O čem mluví účinek hyperkorekce v souvislosti se testováním?
- Jaká musí být dle článku zpětná vazba, aby žáky zajímala a poučili se z ní?
- Co se v článku míní čtyřčtvrtinovým známkováním?
- O čem mluví účinek hyperkorekce v souvislosti se testováním?
Funkce hodnocení
Motivační
Nejfrekventovanější a nejvyužívanější funkce hodnocení. Může žáka povzbudit, může být příjemnou pobídkou a motivem k dalším učebním výkonům. Zároveň však může být použito jako potrestání, může žáka odradit od výuky, znechutit mu některý předmět, v horším případě jakoukoliv práci ve škole (Kolář, Šikulová 2005).
Informativní
Prostřednictvím hodnocení předává učitel žákovi i rodičům informaci o tom, jak se žák přiblížil k cílové normě, jaký je jeho výkon v porovnání s ostatními, jaká je kvalita osvojených znalostí a dovedností. Dále poskytuje informace o učebním stylu žáka, o příčinách neúspěchu a kvalitách úspěchu (Kolář, Šikulová 2005).
Výchovná - formativní
Hodnocení by mělo vést k formování pozitivních vlastností a postojů žáka (k odpovědnosti, k vytrvalosti, ke svědomitosti). Zároveň pomáhá vytvářet postoje k sobě samému a představy o hodnotě vlastní osobnosti (Kolář, Šikulová 2005).
V následujícím videu bude polemizováno nad tím, zda známky slouží spolehlivě jako prediktor úspěchu v našem budoucím životě.
1) Studie z roku 2002 odhalila __% studentů zakládalo svoje sebevnímání(vnímání vlastní hodnoty) nasvých známkách.
- 45 %
- 80 %
- 64%
- 55%
2) Vědci zjistili, že studenti středních škol s horšími známkami a lepšími výsledky testu byli na vysoké škole horší. Proč?