Ochrana a podpora zdraví II - cvičení

Týden 3 Výživa I

Důležitá informace!

Výuka Výživy v 3. a 4. týdnu bude probíhat v jednotlivých nesloučených skupinách. 

Vzhledem k paralelní výuce dvou skupin v jednom čase budou složit dva odkazy pro výuku:

1.) Původní odkaz = Liché skupiny: https://muni.cz/go/3ffb27

2.) Nový odkaz = Sudé skupiny: https://muni.cz/go/68d64d 

CÍL LEKCE


1. definovat základní pojmy používané ve výživě a technologii potravin

2. seznámit se s výživovými doporučeními jako možnostmi prevence v  oblasti výživy

3. vysvětlit zásady správné výživy na základě doporučení ve formě  potravinových skupin

4. orientace v potravinářské legislativě týkající se označování potravin, nutričních a zdravotních tvrzení

5. demonstrovat přínosy potravin a nežádoucí reakce na potraviny v rámci jednotlivých potravinových skupin

6. definovat pojem pitný režim z hlediska vhodných a nevhodných nápojů

7. kriticky myslet-umět vyvrátit mýty a nepravdy na základě výživy založené na důkazech


OSNOVA TÉMATU


1. Terminologie

2. Výživová doporučení

3. Označování potravin

4. Obiloviny, výrobky z nich a pseudoobiloviny

5. Ovoce a zelenina

ÚVOD DO PROBLEMATIKY


Strava člověka by měla být pestrá z hlediska zdrojů živin - tedy potravinově pestrá. Každá potravinová skupina hraje ve výživě osobitou roli svými účinky na funkce lidského těla. Cílem je seznámit studenta s těmito základními aspekty potravin, včetně nesnášenlivosti specifických složek stravy. 

ÚKOLY PRO SAMOSTATNOU PŘÍPRAVU A POŽADAVKY NA ZPRACOVÁNÍ


Lékaři mají na základě upravené legislativy o školním stravování  od roku 2017 nově rozšířené kompetence.

 Provozovatel stravovacích služeb používá při poskytování dietního stravování receptury schválené

a) nutričním terapeutem,

b) lékařem se specializovanou způsobilostí

Proto vašim úkolem bude:

1. Zpracování jídelníčku při celiakii

2. Zpracování jídelníčku při alergii na pšenici

3. Zpracování jídelníčku při alergii na bílkoviny kravského mléka

4. Zpracování jídelníčku při laktózové intoleranci

V každém ze zadaných úkolu:

  • Vyznačte v jídelníčku potraviny, které nejsou vhodné pro konkrétní dietu. 
  • Upravte jídelníček - nevhodné potraviny nahraďte vhodnými potravinami při konkrétní dietě
  • Jednotlivé kroky zdůvodněte

  • Zadání k vypracování úkolu je přiloženo níže pod tímto textem.
  • Všechny úkoly zpracujte do prezentací (max. 5 snímků), které v průběhu lekce okomentujete.
  • Vypracované úkoly nezapomeňte vložit do Odevzdávárny v IS nejpozději do 8.00 hod. dne rozvrhované výuky této lekce pro vaši seminární skupinu.

 ÚKOL - ZADÁNÍ JÍDELNÍČKU 

ODKAZ NA ODEVZDÁVÁRNU ÚKOLŮ V IS:

JAK PRACOVAT SE STUDIJNÍMI MATERIÁLY


Pro přípravu na lekci využijte zejména komentované prezentace a studijní text. 

K prohloubení znalostí využijte "Další studijní materiály a videa".


1. KOMENTOVANÉ PREZENTACE

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/med/jaro2021/VLOZ0642c/um/MEDICI-2020-Vyziva_kopie.video5


2. STUDIJNÍ TEXT 


3. DALŠÍ STUDIJNÍ MATERIÁLY A VIDEA

Výživová tvrzení
Přehled výživových tvrzení uváděných na potravinách
Zdravotní tvrzení
Přehled zdravotních tvrzení uváděných na potravinách

Základy výživy jednoduše pro každého | NZIP 

http://www.fao.org/nutrition/education/food-dietary-guidelines/home/en/

ODKAZY NA ODPOVĚDNÍK V IS: