1 Vebs with dative: revision. Match numbered and lettered part. Put the lettered part to the dative form. 1. Když chci mluvit s rodinou, 2. Když jdu pozdě na lekci, 3. Sestra pracuje v nemocnici a 4. Když mluví pomalu, 5. Když má narozeniny, 6. Když dělám o víkendu doma party, 7. Když nerozumí, A. dám _______________ (tatínek) nové hodinky. B. omluvím se _______________ (učitel). C. pomáhá tam _______________ (pacient) a _______________ (pacientka). D. pošlu _______________ (kamarádka) email. E. rozumím i _______________ (babička). F. učitelka vysvětlí _______________ (student) ten problém. G. zatelefonuju _______________ (maminka). 2 Choose the most suitable verb. Use it in a sentence in the correct form and tense. děkovat – koupit – omluvit se – pomáhat – poslat – říct – smát se – vysvětlit 1. Petr se _______________ učiteli, protože zapomněl domácí úkol. 2. Sestry v nemocnici _______________ pacientovi s hygienou. 3. (já) _______________ vám. – Není zač. 4. Když se dívám na dobrou komedii, často se _______________.směju 5. Co ti _______________ Petr? — Nic, neměl čas. řekl 6. Už jsi mi _______________ ten email? – Ještě ne, neměl jsem čas. 7. Nerozumím tomu, můžeš mi to _______________ ještě jednou? 8. Můj telefon nefungoval, proto jsem si _______________ nový. 3 | Genitive (incl adjectives) after nouns. Work in groups. Brainstorm the answers. Use the genitive. Theory: if you have [anything 1] OF [anything 2], the [anything 1] can taky any case, but [anything 2] always takes the genitive. Example: bolest (1) hlavy, břicha, žaludku (2); zánět (1) nosohltanu, zubu, slepého střeva (2), rakovina (1) slinivky, prsu (2); vyšetření (1) srdce, konečníku, pacienta, krve (2) zánět: _ slepého střeva, nosohltanu, středního ucha, průdušek, spojivek, močového měchýře, mozkových blan________ rakovina: střev, ledviny/ledvin, krve, kůže, mozku, prsu__ vyšetření: _sluchu, očí, hltanu, prostaty, břicha, dutiny hrudní, obličeje, zraku, krve___ vzorek: _moči, krve, stolice, spermií, hlenu, vlasů, kůže, nehtu, slin, tkáně__ onemocnění: _srdce, plic, kloubů__ plicní onemocnění = Onemocnění plic 4| Work in groups. Answer these questions (TM, U5/2): 1. Jaké dětské nemoci jste měl/a? – Nepamatuji si dětské nemoci. /Měla jsem plané neštovice a spalničky, příušnice, spálu, zarděnky. 2. Jak se teď cítíte? - Cítím se dobře. Cítím se moc špatně (mizerně). 3. Jste unavený/á? Ne, nejsem, jsem svěží. 4. Měl/a jste někdy nějakou vážnou nemoc? – Ne, nikdy. Nikdy jsem neměla (žádnou) vážnou nemoc. 5. Jaké nemoci byly ve vaší rodině? V rodině máme srdeční chorobu. 6 | Fill in one word 1. Dědeček má _____žaludeční/ bércový____________ vřed. 2. Babička špatně vidí, má _____zelený____________ zákal. 3. Bolí to, když močím. – Máte _______zánět__________ močového měchýře. 4. To bude tumor. – Myslíte, že mám _______rakovinu__________? 5. Nemůžu dýchat (=breathe), mám _____covid/astma/dušnost/ zápal plic___. 6. Dědeček zemřel na srdeční ____selhání__. 7. Otec se léčí na psychiatrii, má bipolární afektivní ___poruchu__. 8. Můj syn má často zánět ___středního____ ucha. 9. Pane doktore, mám všude vyrážku a jsem unavená. – Máte pásový _______opar___. 10. Pořád mě bolí hlava, často mám dokonce _migrénu. 7 | Match the most suitable expressions. There are 2 expressions that you do NOT need 1. zánět A. opar 2. roztroušená B. nemoci 3. průběh C. kašel 4. žlučníkové D. z povolání 5. pásový E. vada 6. srdeční F. prognózu 7. kapky G. do nosu 8. černý H. skleróza I. spojivek J. kameny 8 | Technology and communication (U 15/1). 121/2 – Konverzace 9 | Další otázky Jaké další technologie znáte? 10 | Homework · ROPOTs · study TM U6 Pain