CZECH FOR FOREIGNERS IV: FINAL MOCK TEST LISTENING 1a. Listen and decide whether the following statements are true (P) or false (N). (link) 1. Otec zemřel na mrtvici. P × N 2. Matka pacientky žije. P × N 3. Matka zemřela na rakovinu plic. P × N 4. Po autohavárii byl na operaci. P × N 5. Otec dobře chodí. P × N 1b. Listen to the dialogue and answer the questions. (link) 1. Kolik sester má pacient? _____1________________ 2. Kolik let je jeho bratrovi? ___48__________________ 3. Co operovali jeho sestře? _____křečové žíly________________ 4. S čím má sestra potíže? ____se zády_________________ 5. Jakou operaci měl bratr pacienta? _______s očima______________ GRAMMAR AND GENERAL VOCABULARY 2. Put the words in brackets into the correct form. Example: Mám rád _________ (maminka). Mám rád maminku. 1. Potřebuju mluvit se ____zdravotní__________ ____sestrou__________ (zdravotní sestra). 2. Mám silné bolesti __hlavy________ (hlava) a ____břicha______ (břicho). 3. Když vás bolí zuby, měl byste jít k ___zubaři___________ (zubař). 4. To je otec ________českého_________ ____kamaráda____________ (český kamarád). 5. Profesor nám říkal o ___testu____________ (test). 6. V pondělí jsem byl na ___klinice_____________ (klinika) u ______alergologa___________ (alergolog). 7. Bydlím naproti ____kina/ kinu___________ (kino). 8. Musíte jít na vyšetření _____štítné žlázy___________ (štítná žláza)? 9. Už jsi __mu______ (on) zatelefonoval? 10. Dlouho jsem ___vás_____ (vy) neviděl, jak se máte? 11. Kdy k __nám______ (my) přijdete na návštěvu? 3. Fill in the preposition. Choose from the box. There are two more prepositions. Example: Jsem_____ Portugalska: Jsem z Portugalska. [DEL: z :DEL] – no preposition – bez – do – kvůli – na – po – před – s – u – za 1. _za_____ čtrnáct dní budu mít narozeniny. 2. Ruce si myju vždycky ____-__ mýdlem. 3. Odpoledne půjdu ___na___ volejbal. 4. Paní Horká musí být doma ____kvůli____ nemocné dceři. 5. Chceš tu kávu___s___ cukrem? 6. Nechci tam jít sama, nepůjdu tam ___bez___ tebe. 7. Naposledy jsem byl _u_____ babičky __před____ rokem. 4. Complete each sentence with a verb from the box in the correct form of present tense. There are two more words that you do not use. Example: Včera mě _____________ hlava. Včera mě bolela hlava. [DEL: bolet :DEL] – vadit – jít – slušet – chutnat – zdát – být – hodit – líbit 1. Nemůžu nic jíst, __je_______mi špatně od žaludku. 2. _hodí__________ se vám to zítra odpoledne v pět? 3. ___chutnají________ mi české knedlíky. 4. Ten festival se nám moc ___líbí________. 5. ___vadí________ mi lidé – jsem misantrop. 6. Máš hezký kabát, moc ti ___sluší________. 5. Write the excuse. Choose the word/phrase from the box and use it in the correct conditional form. There is one more phrase that you do not need. Example: _________, ale bolí mě v krku. Dal/a bych si zmrzlinu, ale bolí mě v krku. [DEL: dát si zmrzlinu :DEL] – cvičit jógu – číst si knihu – jet do Prahy – jít do kina – obědvat Big Mac – spát dlouho – vzít si léky Vzala bych 1. ___Vzali byste si léky_______________, ale máte na ně alergii. 2. ____šla bych do kina______________, ale nemůžu, je zavřeno. 3. _____spal bys dlouho_____________, ale musíš ráno brzo vstávat. 4. _____Obědvali bychom_____________, ale držíme dietu. 5. _____cvičila by jógu_____________, ale má natažený sval. 6. _____jeli by do prahy_____________, ale nemají peníze na autobus. 6. Give advice. Use the same grammatical person that is used in given sentence. Example: Jsem tlustý. → _____________. = Měl bych zhubnout. Jsi tlustý. → _____________. = Měl bys zhubnout. 1. Máte kašel a špatně se vám dýchá, možná máte covid. → __Měli byste jít k doktorovi 2. __________________________. 3. Babička je stará a unavená, ale pořád chodí do práce. → _Měla by si odpočnout.__________________________. 4. Od rána mě bolí hlava. → ___________Měla bych brát léky. _______________________________. 5. Nemáš peníze. → ____Měla bys moc pracovat. ______________________________________. 6. O víkendu máme volno. → ______Měli bychom relaxovat. ____________________________________. 7. Make questions about the underlined expressions. Example: ______________? Mám rád kávu. Co máš rád? 1. ____Kde to (vás) bolí?/ kde cítíte bolest?______________________________? – Cítím silnou bolest tady dole. 2. ___S kým jsi/jste mluvil?_______________________________? – Mluvil jsem s přítelkyní. 3. ___kdo se ti/vám líbí_______________________________? – Líbí se mi Leonardo di Caprio. 4. _______Co ti / vám chutná___________________________? – Chutná mi smažený sýr. 5. ________Co ti /vám jde__________________________? – Jde mi matematika. 6. _______Co jim vadí____________________________? – Vadí jim hluk. 7. _______Co nám sluší___________________________? Sluší nám bílý plášť. 8. _____Co se ti /vám hodí______________________________? Hodí se mi schůzka v pět. 9. ___V kolik hodin /kdy se vám hodí schůzka_______________________________ ? – Hodí se mi schůzka v pět. 10. ___od kdy/jak dlouho máte brýle_______________________________? – Mám brýle od 12 let. 11. __________Co vás trápí/ čím trpíte________________________? – Od dětství trpím cukrovkou. 12. ____kam se to šíří______________________________? – Šíří se to mezi lopatky. 13. ________pro koho ten oběd vaříš__________________________? – Ten oběd vařím pro tebe. Nom kdo, co Gen. Koho, čeho Dat. Komu, čemu Acc, koho, co Loc. Kom, čem Instr. Kým, čím U5: Diseases and complaints. 8. Fill in the gaps. 1. Když má pacient ___černý_________ kašel, tak hodně kašle a má vysokou teplotu. 2. __cukrovka__________ je častá nemoc, pacient si někdy musí píchat inzulin. 3. Bipolární afektivní ____porucha________ je práce pro psychiatra. 4. Dědeček má _____bércový_______ vřed, bolí ho noha a špatně chodí. 5. Babička má __žaludeční__________ vředy, často ji bolí břicho a nemá chuť k jídlu. 6. Pacient má ___angínu_________, to je zánět krčních mandlí. 7. Pacient cítil silné ____bušení________ srdce. 8. Když má někdo _____černý_______ kašel, má silné záchvaty kašle. 9. ___chudokrevnost_________ je problém, kdy má pacient málo hemoglobinu. 10. ___hluboká_________ trombóza je situace, kdy trombus blokuje žílu. 9. Fill in the gaps. Start with the first letter. 1. Když má pacient D__ušnost__________, špatně se mu dýchá. 2. N__achlazení__________ je nemoc typická pro podzim a zimu, člověk často kýchá, smrká a kašle. 3. R____oztroušená________ skleróza je chronické autoimunitní onemocnění. 4. Můžu říkat rakovina nebo taky N_ádorové___________ onemocnění. 5. Encefalitida je zánět M_ozkových___________ blan. 6. Dědeček zemřel na srdeční S__elhání__________, bylo to rychlé. 7. Bronchitida je zánět P__růdušek__________. 8. V dětství jsem měl zánět S_lepého___________ střeva. 9. Bratr má těžkou epilepsii, každý den má epileptický Z_áchvat___________. 10. K__apavka__________ a syfilis jsou pohlavní nemoci. U6: Pain. 10. Transform according to the example. Example: Když sportuju, bolí mě často páteř. ↔ Při sportu mě často bolí páteř. 1. Když chodím, bolí to. ↔____při chůzi__________________ to bolí. 2. Když pracuju, jsem unavený. ↔ _____při práci________________ jsem unavený. 3. Když močím, mám bolesti v podbřišku. ↔ ___________při močení___________ mám bolesti v podbřišku. 4. Když se nadechnu, cítím silnou bolest. ↔ _________při nádechu_____________ cítím silnou bolest. 5. Když mluvím, bolest v krku je velmi silná. ↔ _________při mluvení____________ je bolest v krku velmi silná. 6. Při výdechu je bolest silnější. ↔ _____když vydechuji________________, je bolest silnější. 7. Při jídle poslouchám hudbu. ↔ _____když jím________________, poslouchám hudbu. 8. Při bolesti špatně vidím. ↔ ______________když to bolí_______, špatně vidím. 9. Při odpočinku se cítím dobře. ↔ _________když odpočívám____________, cítím se dobře. 10. Při polykání mě bolí v krku. ↔ __________když polykám___________, bolí mě v krku. 11. Fill in the gaps. Start with the first letter. 1. Kdy ty potíže Přestaly____________? – Když jsem si vzal lék proti bolesti. 2. Co tu bolest Způsobuje____________? Nějaké jídlo? – Ano, po jídle je mi vždycky špatně. 3. Bolí vás to, když tady Z_atlačím___________? – Ne, nebolí. 4. Kdy ta bolest obvykle Z___ačne/ začíná_________? – Obvykle ráno, když vstávám. 5. Kdy ta bolest Z_____ačala_______? – Včera ráno, když jsem vstal. 6. Kam se ta bolest Š__íří__________? – Do nohy. 7. U________kažte____ mi, kde přesně to bolí. – Vpravo nahoře. 8. Začalo to náhle nebo P____pomalu________? – Náhle. 9. Je to B____olestivé________ na dotek? – Ano, moc! 10. Kam bolest V__ystřeluje__________? — Do lýtka, jsou to takové pulsy. 11. Jak dlouho bolest Trvá____________? — Obvykle asi 5 minut. 12. B_______udí_____ vás bolest v noci? — Ano, musím vstávat asi 3× za noc. U7: Injuries and accidents. 12. Complete the second sentence with a suitable adjective or verb in the correct form. Example: Zlomil si nos. ↔ Má ______ nos. = Má zlomený nos. 1. Maminka si pořezala ruku. Má ___pořezanou______________ ruku. 2. Dítě si opařilo prsty. Má ___opařené______________ prsty. 3. Při fotbale jsem si narazil koleno. Mám ____naražené_____________ koleno. 4. Muž spadl a vyrazil si zub. Má _____vyražený____________ zub. 5. Když spadl, naštípl si kost. Má _____neštípnutou____________ kost. 6. Mám omrzlé končetiny. ____omrznuly/omrzly_____________ mi končetiny. 7. Mám poraněnou lebku. __poranil_______________ jsem si lebku. 8. Mám natažený sval. _______natáhl/natáhnul__________ jsem si sval. 9. Minulý týden mě očkovali proti covidu. Jsem ___očkovaný______________ proti covidu. U8: Instructions. 13. Fill in the suitable verb in the imperative form. Start with the first letter. Example: M____________ česky. Mluvte česky. 1. O______tevřete_______________ ústa. 2. V_______vydechněte______________. Výdech. 3. Z___________adržte__________ dech. 4. V________yplázněte_____________ jazyk. 5. O________točte_____________ se doprava. 6. D________dejte_____________ bradu na prsa. 7. S__________sundejte___________ si brýle. 13. Match the left and the right part of the instruction. 14. Key:1d,2h,3a,4k,5g,6j,7c,8b,9f,10e,11i 1. Sundejte si A. jazyk. 2. Pokrčte / ohněte B. podél těla (dolů). 3. Vyplázněte C. ruku v pěst. 4. Zakloňte D. tričko, boty, brýle. 5. Ukažte mi E. rovně. 6. Vezměte si F. do spodního prádla. 7. Sevřete G. jazyk. 8. Dejte ruce H. koleno. 9. Svlékněte se I. ááá. 10. Stůjte J. brýle. 11. Řekněte K. hlavu. Mix of units. 15. Read the text and form doctor’s questions about highlighted parts. Use 2nd person of plural (Jak se cítíte?), as if you were asking the patient. Pan Novotný pracuje jako učitel (0). Léčí se s cukrovkou (1). Píchá si třikrát denně (2) injekce inzulínu. Nesmí jíst cukr a musí držet dietu. Má pořád žízeň, proto musí pít hodně tekutin. Poslední dobou má také závratě a potíže s viděním (3). Tyto potíže začaly minulý týden (4). Dnes přišel do nemocnice, protože potíže jsou horší (5) a pacient se bojí, že je to vážné. 0. Kde pracujete, pane Novotný? 1. __S čím se léčíte_____________________________? 2. __Jak často si pícháte injekce inzulínu_____________________________? 3. ___S čímmáte potíže____________________________? 4. _____kdy potíže začaly__________________________? 5. _____Jaké jsou potíže - lepší nebo horší/ Jsou potíže stále stejné?__________________________? U19: Family history. 16. Complete with the words from the box. Do not change the form of the words. There are three extra words that you do not use. Example: Můj _________ už nežije. Můj otec už nežije. otec — dvojčata – jedináček – kluk – manželství – matka – bratranec – prarodiče – rodiče – rodině – sourozence – vdovec 1. Žijí vaši _____prarodiče___________? – Dědeček ano, ale babička už zemřela. 2. Máte nějaké _____sourozence___________? – Ano, mladší sestru. 3. Jana je svobodná ___matka____________, žije sama jenom s dcerou. 4. Nemám bratra, ani sestru, jsem ____jedináček__________. 5. Má někdo v ______rodině_________ cukrovku nebo vysoký krevní tlak? 6. Petra má dítě. – A co je to? Holka, nebo __kluk__________? 7. Já a bratr jsme se oba narodili 7/6/1979, jsme __dvojčata___________. 8. Babička zemřela, dědeček je ___vdovec___________.