OPAKOVÁNÍ: MEDICAL CZECH TM U 19, 20, 21, 22 I Match the words to make the phrases. 1. těžká A. služba 2. pečovatelská B. člověk 3. svobodná C. v domácnosti 4. soběstačný D. byt 5. pracovní E. dovolená 6. první F. bydliště 7. nezaměstnaný G. práce 8. mateřská H. vzdělání 9. nevlastní I. důchodce 10. bezbariérový J. doba 11. vysokoškolské K. patro/poschodí 12. trvalé L. pojišťovna 13. zdravotní M. sourozenec 14. žena N. matka II Work in pairs. Ask questions about the missing information. Example: Můj telefon je ________ . Jaký je váš telefon? 1. Moje sestra pracuje v __________________. 2. Mám __________________ sourozence, 2 bratry a jednu sestru. 3. Narodil jsem se v __________________. 4. Maminka se léčí s __________________. 5. Léčí se už ___________ let/roků. 6. V rodině máme ___________ (cukrovku…). 7. Moje práce je __________________ (stresující, ….). 8. Denně pracuju __________________ hodiny na počítači. 9. Beru antibiotika __________________ denně. 10. Pracuju jako úřednice v bance už __________________ let. 11. Mám středoškolské __________________. 12. Seznámil se s __________________, když studoval v Brně. 13. Bydlím v ______________ poschodí. 14. Stará se o mě ______________. 15. Žiju s _______________. 16. Je to taková __________________ bolest. 17. Sanitka ho odvezla (= transported) do __________________. 18. Má __________________ pracovní dobu. 19. Čekám tady na __________________. 20. Rodiče zemřeli na __________________ nemoci. 21. Jsem v nemocnici, protože __________________. 22. Je mu __________________ roků. 23. Pacient má strach z ______________. 24. Bolest se šíří do ______________. III Work in pairs. A) Write the questions to find out the following data. B) Work with your partner, ask and answer, make notes. Jméno a příjmení Datum narození Stav Adresa trvalého pobytu Telefon/email Rodiče Sourozenci Vážné nemoci v rodině Vzdělání Zaměstnání Alergie Léky Operace/jaká/kdy Úrazy/jaký/kdy Abúzus (ženy) Menstruace / přechod / porod Soběstačnost TM U 23 I Use the words in the questions. Example: HRUĎ: Máte bolesti na hrudi? 1. DUSÍTE: 2. DÝCHÁ: 3. CHARAKTER: 4. NÁMAZE: 5. CHŮZI: 6. ZASTAVOVAT: 7. ČASTO: 8. TRVÁ: 9. OTÉKAJÍ: 10. UŽÍVÁTE: 11. ZÁVRATĚ: 12. STUDENÉ: 13. KŘEČE: 14. VYKAŠLAL: II Work with your partner. Act out the dialogue between a student of medicine at the department of cardiology and a patient. Together with your partner first prepare the questions you need to ask, then decide who is who. The „patient“ receives the card with symptoms so that he/she can answer the student´s questions. After you´re both done, check together to make sure you asked about all the symptoms and wrote down all the answers. DO NOT USE THE TEXTBOOK! Pacient/ka J. N. Křečovité, silné bolesti na hrudníku, trvají 2 dny, bolest trvá asi 6 minut, opakuje se, objevuje se, když něco dělá., také když chodí, musí se zastavovat asi po 10 krocích, aby to nebolelo. Nechce se mu/jí zvracet při bolesti. S dýcháním nemá potíže, ale dneska v noci se probudil/a a měl/a pocit, že se dusí. Poslední dobou (asi dva týdny) také pozoruje, že má oteklá obě lýtka a pravé lýtko je trochu zarudlé. Křeče v lýtkách nemá, studené nohy nemá. Dneska ráno, když vstával/a, měl/a závrať a pocit, že omdlí. Ráno také vykašlal/a trochu krve, dříve se to nikdy nestalo. Bušení srdce nepozoruje, neví, jestli má teplotu, neměřil/a se. Poslech (link) 1. Jak dlouho je pacientka na mateřské dovolené (MD)? 2. Co dělala předtím? 3. Proč si bude hledat novou práci? 4. Kde se léčí posledních deset let? 5. Jakou profesi by chtěla dělat? Deklinace plurálu (G, A, I) I Use the words in brackets in correct forms of plural. 1. V Brně bydlím bez _____________, ______________ a ________________(rodič, bratr, sestra). 2. Seznámil jsem se s několika ______________ ___________ (mladý člověk). 3. Kolik je v Brně ___________________ (velká nemocnice)? 4. Máš tady hodně ___________________ (dobrý přítel)? 5. Včera jsem mluvil s ___________________ (český přítel). 6. Nezvykl jsem si na _____________ a ________________ ____________ (chladná a dlouhá zima). 7. Pacient měl už pět ___________________ (komplikovaná operace). 8. Setkali jsme se s ___________________ ___________________ (nová studentka). 9. Znám několik _______________ ________________ ___________________ (hezké staré město). 10. Pacient se léčí se zánětem ___________________ (ledvina). 11. Musíte jít na rentgen ___________________ (plíce). 12. Mám zánět obou __________________ ______________ (kyčelní kloub). 13. Brno je hezké město s _____________ ____________ a _______________ ____________ (čistá ulice a velké náměstí). 14. Stará se o ___________________ ___________________ (nesoběstačný senior). 15. Máte už výsledky _____________ ________________ (poslední vyšetření)? 16. Stará se o ___________________ ___________________ (invalidní pacientka). 17. Nemůže hýbat ___________________ ___________________ (poraněná ruka). 18. Nerad jezdím _________________a ______________ (autobus a tramvaj). 19. Pacienti s ___________________ ___________________ (infekční onemocnění) leží na izolaci. 20. Bolí mě čelo nad ___________________ (oko). 21. Pod ___________________ (koleno) se mu udělaly nějaké boule. 22. Mezi ___________________ (lopatka) cítí píchavou bolest. 23. Včera jsem vyšetřoval tři ___________ ____________ (malé dítě).